[HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:11

Ik vind mennen heerlijk om te doen. Maar fokken is ook zo mooi. Als het lukt tenminste.
Gisteren is de nieuwe merrie drachtig gescand. Hoop dat dat gewoon netjes doorzet.

We hebben haar drachtig van Imposantos.
Afbeelding

Deze mooie man. Kampioen vorig jaar bij de hengstencompetitie L volgens mij. En won ook zijn lichting bij het goedkeuren van de hengsten najaar 2017. Dit jaar dekt hij dus voor het eerst. Daarna is hij denk ik ook te populair en meestal haken wij dan af.

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:09

Bettepet, zo te lezen is er dus nog niets veranderd qua de beste stuurlui staan aan wal. :+ lekker je eigen ding doen dat is idd het beste en belangrijkste _/-\o_ dat moeten zij die het beter weten...ook maar doen. :j
Baudyh, mooie hengst idd... spannend, word vast een mooi veulen van hem, want die merrie is ook zo gaaf !
Ht, wat spannend !! ga je dan straks 2-span rijden met hen ?...en ook veulen kriebels :# :#

Vanmorgen de electra voor in de nieuwe keuken helemaal af gemaakt..alles werkt !! +:)+
Nu wachten op de installateur voor het water en het gas verleggen...en dan hoop ik....dat gasfornuis, qooker, en vaatwasser nog goed werken... _O- duimen maar..

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:47

Vrienden hebben dit jaar een Imposantos merrie veulen. Echt een knap leuk ding. Uit een Gelderse merrie.

Pipskadilly
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-18

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:11

Wauw wat een toffe hengst! Maakt zn naam wel waar :P

Fokken lijkt me ook echt super mooi. Het is echt een puzzel welke paarden het beste bij elkaar passen, welke elkaars zwakke punten kunnen verbeteren in de volgende generatie. En dan maar afwachten wat eruit komt!

Maakt het bij paarden nog uit of je een hengsten- of merrieveulen krijgt? Net zoals je bij koeien ook niet hoopt op een stiertje? (Niet dat paarden en koeien echt vergelijkbaar zijn, maar goed :P)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:41

Imposantos: stamt af via de moederlijn van mijn vroegere verzorgpaard :D
De dekhengst Sultan was mijn verzorgpaard: als echte Penny had een dekhengst als verzorgpaard :D , alleen was Sultan niet zwart en zeker niet wild. Echt een zalig paard in de omgang. *\o/*

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:27

Belker schreef:
Vrienden hebben dit jaar een Imposantos merrie veulen. Echt een knap leuk ding. Uit een Gelderse merrie.


Hebben die er al mee gedekt toen hij nog niet goedgekeurd was. Dat kan inderdaad. Ik vind dat altijd een gok. Doe dat niet snel

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:28

Hengst veulens verkopen meestal beter, maar als het maar leeft zich ik altijd

Pipskadilly
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:46

baudyh schreef:
Hengst veulens verkopen meestal beter, maar als het maar leeft zich ik altijd


Dat is ook het allerbelangrijkst natuurlijk!
Wel echt geweldig, al die veulens <3

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:01

Bettepet gewoon genieten van jou paardje en af en toe hier en daar wedstrijdjes rijden.
Zelf rij ik alleen hier op het eiland en heb ook geen haast, Eef is nu L+7 en ik ga nu eerst met Pep zijn debuut maken officieel in B op 2e pinksterdag. De mannen hebben al helemaal als span in B 3 puntjes dit behaald met het 1 x per jaar starten met het span de afgelopen 2 jaar. Met ongeveer 6 officiële wedstrijden per jaar heb ik nog tijd/mogelijkheden zat voordat ik M moet.

Baudyh je hebt een knappe date gezocht voor jou nieuwe merrie.

HT spannend paardjes in opleiding en fok kriebels.

Tine is -:(- er al wat af?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:37

Vandaag voor het eerst wat dichter bij elkaar in de wei. Normaal staan Rembrand (op gras) en Rocky (paddock) samen buiten, maar Rembrand moest in bad voor de wedstrijd morgen, dus mocht Amerigo lekker langer naar buiten. Omdat ze op stal naast elkaar staan en dit heel goed gaat, Amerigo een groter stuk gegeven, zodat alleen de dubbele afzetting tussen hem en Rocky zat. Rocky vond het eerst wel een beetje raar, maar dat was al snel weer over. Wat een heerlijk relaxte pony. Gisteren belde de fokker ook nog op om te vragen hoe het gaat en of hij een keer langs mag komen. De moeder van Rocky is 31 en wordt nog bereden door een klein meisje. Zij heeft vroeger in 2-span gelopen (* droomt nu over beleren van Rocky *)
Afbeelding


Zoonlief is nu lang weekend op kamp met scouting, dus het is stil in huis. -O-

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 18:44

Vandaag een nieuwe stap. Rembrand en Rock dichter bij elkaar in de wei. Ze hebben niet eens gehinnikt naar elkaar. Gekke dieren.
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:04

Afbeelding

Afbeelding

Daar is nummer 2 en het laatste veulen van dit jaar. Een hengstveulen 4 x wit en bles. Mooi op tijd. Morgen uitgerekend. Gisteren pas wat aan de spenen dus maar 1 nachtje waken. Zo mag het altijd.
Omdat gerrit fan is is de naam er al. Normaal G.W. Icellie x Sander

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:08

Mooi Baudy en lekker snel

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 21:43

Normaal *\o/* _/-\o_

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 00:57

janouk schreef:
Normaal *\o/* _/-\o_


Tja niet mijn keus. Maar gerrit mag ook wel een keer ;-)

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:02

:+ normaal.... <3
Briljant !! Gefeliciteerd Baudyh.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:33

Gefeliciteerd Baudyh.
Grappig, mijn kennissen gebruiken dit jaar Icellie op hun merrie

Pipskadilly
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 11:37

Ach gossie Baudyh, die krullerige manen <3
Dit moet een tuiger worden toch?

Tine, dat schiet al mooi op met je paardjes. Is het idee om ze uiteindelijk als kudde met zn allen op de wei te hebben?
En soms is er ook geen touw aan vast te knopen waar dieren wel en niet op gaan reageren.

Vrijdagavond hebben we weer lekker een rondje gemend. Dit keer ipv op het vertrouwde (verlaten) terrein aan het einde van de straat, gekozen om een rondje door ons dorp te maken voor wat nieuwe indrukken. Ging super!

Pip heeft wel een beetje een rare gewoonte ontwikkeld: elke keer als ze voor de kar staat gaat ze na een tijdje schudden :') na een kwartiertje denkt ze "dit zit me allemaal niet zo lekker meer" ofzo, en dan schudt ze een keertje, terwijl ze aan het draven is... Herkennen jullie dat? Kan het kwaad? Het ziet er echt belachelijk uit hahaha :')

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Veulen spam. Ja dit is een 100% kwpn tuigpaard.
Dit is het 2e Icellie veulen uit deze merrie. Vorig jaar een merrieveulen nu een hengstveulen.
Icellie word erg veel gebruikt nu. Dus voor ons eigenlijk tijd voor weer wat anders maar daar discussiëren we thuis nog wat over

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:09

Zalig ñormaal <3 ik zou geen werk gedaan krijgen met zoiets zaligs in de wei

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:13

WOW Baudy wat een plaatje weer *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ze staan hier nu allemaal tegelijk buiten, de kleintjes achterin op het gras, Rembrand op achterste deel van de paddock en Rocky voorin op paddock. Het gaat super goed. Zo kunnen ze voorlopig allemaal ca 14 uur per dag buiten staan ipv ca 6 uur. Het is uiteindelijk inderdaad de bedoeling dat ze bij elkaar komen te staan, maar met de merrie gaat dat voorlopig nog zeker 8 weken duren voor we dat gaan doen.
Zoals het nu is, kan alleen met mooi weer, want Sam en Amerigo kunnen nu niet schuilen bij regen en zij zijn juist de 2 die dit het meeste doen. Maar goed, de komende dagen is het mooi weer, daarna zien we wel verder.

Afbeelding

Afbeelding


Gisteren is gebitsverzorger geweest. Drie maanden geleden was hij nog extra geweest voor Amerigo, toen was er niets te zien en nu word ik doorverwezen naar dierenarts. Erg raar en ook gemiste kans, want Amerigo wordt er niet dikker op. Als hij dat 3 maanden geleden had gezegd, had ik eerder stappen kunnen zetten. Rocky had de wangen kapot door haken, dus was goed dat er naar gekeken is. Rembrand moet dinsdag nog, want die was gisteren op wedstrijd.

Vandaag is de fysio geweest en op wat spanning na was er bij Rocky niets te vinden. Maar die spanning is niet zo raar na een verhuizing naar nieuwe stal, mensen en paarden.
Nu woensdag nog de zadelpasser en dan kunnen we echt aan de slag.

Gisteren en vandaag Rocky gelongeerd (nou ja, ik vind het dan eigenlijk rondslingeren, want aan enkele longe) en dat doet hij heel braaf.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 21:17

Baudyh wat een knapperd <3

Tine fijn dat ze langer buiten kunnen zijn.

Pip misschien begint het dan te jeuken door dat ze begint te zweten of warm krijgt.

Pipskadilly
Berichten: 17
Geregistreerd: 06-04-18

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:05

Marga, ik denk het ook idd. Ze valt ook nog steeds een beetje uit (niet zo erg als het was gelukkig) dus ja, dat kan wel kriebelen. Gek beest wel hoor, dan schudt ze maar gaat gewoon door met draven, ziet er heel debiel uit :')

Biancacoo
Berichten: 1080
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:26

Lekker alles buiten Tine, heerlijk hoor.
Kun je langzaamaan Rocky niet wat met longeersingel oid aan het werk gaan zetten ? hoe is z'n castratie wond..al mooi aan het helen ?
Baudyh...zooooo schitterend die veulens ! geweldig _/-\o_
Pips schuddende pownie...geen idee... misschien een vorm van ontspanning ? spanning af laten vloeien voor je paardje ?

vanmorgen weer lekker gewandeld.. een geweldig mooi ree op de foto kunnen zetten... die stak z'n koppie boven vaarns uit om naar ons te kijken...geweldig !
en een mooie specht op de foto gezet..supergaaf !
vanmiddag boek gescoord op een leuke boekenmarkt...nu ga ik lekker met de honden naar buiten..boek lezen..daaagggggg.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:08

Prachtige foto's Biancacoo!!
Ik heb Rocky nu 3 keer gelongeerd. Wilde morgen gaan beginnen met longeersingel inderdaad en dan ook voorzichtig naar dubbele longe, maar zoonlief is weer thuis. Hij was op scoutingkamp, vandaag was het bezoekdag voor ouders. Hij en zijn vriend wilden naar huis, hadden al 3 dagen niet geslapen door medekampgenoten. Dus morgen mag hij weer zelf met Rocky (en Sam) aan de slag.

De wonden zijn keurig geheeld, zwelling is totaal weg en onderling gaat het ook super, ze staan nu voor de 2e dag allemaal tegelijk buiten (wel in aparte stukken) en vannacht hebben we Rocky en Rembrand naast elkaar gehad (dat zijn de grootste stallen, en omdat Rocky groter is dan Sam wel zo eerlijk) Rembrand en Fabels ging nooit goed naast elkaar, maar dit lijkt prima te gaan.