[AR] Na 6 jaar geen kar gezien te hebben, inspannen en wegrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Na 6 jaar geen kar gezien te hebben, inspannen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 22:58

31 mei 2005 loopt mijn paard zijn laatste koers.. Helaas breekt hij zijn griffelbeen en de drafsport voor hem over.. Hij is echter nog lang niet afgeschreven maar wordt verkocht als rijpaard..
En dan 19 november 2005 ga ik bij hem kijken en ben ik meteen verkocht! 2 weekjes later stond hij bij mij thuis en hoewel ik toch nog niet (zeker) wist dat het een draver was, wist ik wel dat het mijn beste maatje zou gaan worden.
Ik werd er steeds zekerder van dat het een draver was en sloot aan bij een vereniging. Daar kwam ik erachter dat mijn draver ook kon tolten en met de hulp van een vriendin en het chipnummer kwam ik zo alles over hem te weten. Zij record, prijzengeld, afstamming alles en het is dan toch wel heel leuk om te weten wie je echt onder je billen hebt :D

Meet Bobo Kavenga (aka Licor)

Afbeelding

Mijn zoektocht naar de trainer (tijdens zijn drafsportcarriere) van Licor gaat nog even verder want die was nog niet heel makkelijk te vinden }>
Toch heb ik deze ook kunnen vinden en ben er zelfs langs gegaan en heb een mooie koersfoto van Licor mogen ontvangen! Ben daar nog steeds heel blij mee en hij hangt dan ook mooi boven de eettafel.. ik heb zijn trainer meteen gevraagd hoe Licor voor de kar was en hij gaf aan dat het een heel braaf paard was.. Vanaf toen begon het toch wel erg te kriebelen om hem weer terug in te spannen..

In 2011, met hemelvaart, was het dan zover! *\o/* Een vriendin van me durfde het wel aan en wou het proberen hem in te spannen.. Licor had toen al ruim 6 jaar niet meer voor de kar gestaan maar hij deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was

Tijdens het inspannen
Afbeelding

Licor liep zo aan en wist nog precies wat er van hem verwacht werd
Afbeelding

En ik zelf mocht natuurlijk ook nog een stukje, die glimlach is de hele dag niet meer van mijn gezicht af geweest!
Afbeelding

Uitzicht vanaf de kar
Afbeelding

Een jaar later, hemelvaart 2012, mag ik nog eens de kar van die vriendin lenen en aangezien Licor zo braaf is mag ik zelf met de kar een rondje over de veluwe gaan rijden.. Ik vond het super spannend (heb amper men-ervaring) maar met zo'n braaf en goed opgeleid paard ging dat als vanzelf!
Afbeelding

Al die tijd heeft het gekriebeld om zelf ook een kar (duosulky) aan te schaffen.. maarja, zie sulky's zijn nog best wel duur en het tuig ook.. en ik heb helaas ook geen geldboom..
Totdat ik begin zomer 2013 een mooie duosulky op marktplaats zie staan voor een zacht prijsje. Sulky zag er nog super uit en hij had er zelfs nog een tuig bijliggen voor mij.. Eindelijk mijn eigen kar en tuig! *\o/* Zoals jullie snappen zijn er inmiddels al vele ritjes mee gemaakt en zullen er nog vele volgen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We mochten dit jaar ook op Horse Event rijden! Ook daar was hij super braaf!
Afbeelding

Afbeelding

We nemen regelmatig mensen mee op de sulky en zelfs mensen die niet zoveel met paarden hebben vinden het prachtig en gaan graag nog eens mee!
Heb alleen geen spatzeil dus na een ritje op een lekker tempo en over paden met veel plassen kom je zo van de kar af :Y) :') Maar dat mag de pret niet drukken haha
Afbeelding

Ik blijf het bijzonder vinden dat een paard 6 jaar lang geen kar van dichtbij gezien heeft en er weer zo mee wegrijdt alsof hij het dagelijks doet, inclusief de scherpen bochten enz! Hoewel ik nog niet zo ervaren was op het men-gebied heeft hij me veel bijgebracht en geleerd en is hij altijd super betrouwbaar voor de kar (en onder het zadel).. Zowel ik als hij genieten intents van het mennen! Hij heeft ook gewoon altijd zijn oortjes naar voren en vindt het heerlijk om lekker voor de kar te mogen lopen! Vooral natuurlijk als hij ook af en toe was snelheid mag maken :))
Ik prijs mezelf echt gelukkig met een paard als dit! <3

Afbeelding

Spoiler:
Ps. Voor Serious Request geef ik nu ook ritjes weg.. zie onderschrift {:)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:30

Fijn om zo'n betrouwbaar paard te hebben :j !
Maar waarom een draverssulky kopen als hij uitgekoerst is, ipv een sulky of vierwieler waarop je hoger en comfortabeler kunt zitten?

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:38

Wat een super paardje, geniet maar van je draver *D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:39

Wat een leuk paard en wat fijn dat jullie zoveel plezier samen beleven.....is het niet leuker om
een kleine marathon wagen te hebben....zit toch lekkerder en wat hoger, zie je meer.....
Nog veel plezier samen....

Pauww

Re: Na 6 jaar geen kar gezien te hebben, inspannen en wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:35

Super :) Je kan echt zien dat hij er nog van geniet !

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 14:50

Gem schreef:
Fijn om zo'n betrouwbaar paard te hebben :j !
Maar waarom een draverssulky kopen als hij uitgekoerst is, ipv een sulky of vierwieler waarop je hoger en comfortabeler kunt zitten?

Goede vraag!
De reden dat ik voor een duosulky heb gekozen is dat ik het vind passen bij een draver en ik het zo authentiek blijft.. gewoon puur omdat ik dat zelf leuk vind staan..
Daarnaast heb je bij een marathon wagen ook een broek nodig toch? Dat kent mijn paard niet.. Wil dat misschien in de toekomst nog wel eens gaan proberen met een prof erbij..

Ptje007 dat vind ik ook zo heerlijk om te zien! Hij vind het echt heel leuk

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:58

Gaaf hoor! Een broek hoeft niet zo heel spannend te zijn hoor, gewoon een paar keer mee longeren en wat spanning erop zetten. Dan zie je vanzelf hoe hij reageert.

Veel menplezier!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:06

wat doet hij het goed he !!!
Lieve Licor :+:
Misschien goed om erbij te vermelden dat die vriendin jarenlange ervaring heeft met het inspannen van Dravers en dus niet de eerste de beste gek is die het "even leuk leek" ;)
En inderdaad, bij een Draver hoort een sulky :j
Tuurlijk kun je er wat anders achter hangen, maar het gevoel van vol gas op een sulk is toch het mooiste wat er is ?

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:07

plus als je maratonwagen geremd is is een broek niet noodzakelijk.

Heel veel plezier met hem

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:08

Super tof! Jullie zijn ook een leuk stel!

Naast een broek, kennen ze ook de 'hoogte' van een vierwieler niet. Ze kunnen daar enorm van schrikken. Ohja en een vierwieler kan scharnieren, kan een sulky ook niet. Dus een vierwieler kan nog wel eens wennen zijn.

Ik vind je een topreclame maker voor het ras :) !

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 15:11

Ja klopt Melanie, die vriendin had zeker ervaring..

En dankje ruitje voor dat grote compliment! Ik ben zelf ook ontzettend trots :o

Overigens gaan wij met een sulky ook wel eens op hoge snelheid en met krappe bochten door t bos (uiteraard wel veilig).. Dus het marathon gevoel is ook met een sulky haalbaar haha

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 15:17

Gaaf! Paard en pikeur genieten zichtbaar.

Tja, smaken verschillen. Ik heb zowel met marathonwagen als op de sulk gereden.
De kick van draven is voor mij onovertroffen. Ik heb het gevoel veel meer in verbinding te staan met het dier.
Oef, als ik nog eens de kans krijg, kruip ik er zo weer achter! :~

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:11

Je bent welkom hier hoor! ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:20

Oh wat gaaf, ik wil heeel graag nog een keer mennen met een echte draver. Jammer dat eindhoven zo ver weg is. :')

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:32

Haha Ommen is wel ver ja :=

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:41

Oh nu snap ik de broekkwestie... Ik vond het er al anders uitzien dan bij een 'normale' aanspanning, maar van de draverssport weet ik helemaal niets dus had maar niets gezegd, gelukkig :+
Het ziet er in elk geval toppie uit :-)

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:43

Ik heb op HE bij jullie op gezeten geloof ik, heb er nog een filmpje van :)

Wel supergaaf hoor. Is die 1e x inspannen bij Boszicht?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:50

Ontzettend gaaf!
Ik dacht jullie al te herkennen van HE := Heb nog bij jullie op de sulky gezeten om zaterdag, was erg leuk!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 18:06

Leuk! Ben benieuwd naar het filmpje dott :) alle paarden die we toen bij hadden waren super braaf

1e keer inspannen was idd bij boszicht. Ik ga ieder jaar met Hemelvaart op vakantie en die vriendin meestal ook.. Zij woont ver weg dus vandaar dat we t toen op vakantie hebben gedaan en het jaar daarop weer met de vakantie, toen alleen niet bij boszicht

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:18

Ja ik ga even voor je zoeken, hij staat op de computer als het goed is :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:18

Licor is beroemd :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:30

Geweldig wat leuk. Wat een super paard. Die oortjes en dat hoofd, dat zegt alles (pretbek)
Een van onze vorige paarden had toen we haar opnieuw inspanden 8 jaar niet meer voor de wagen gestaan, liep ook alsof het gisteren was.
En leuk dat je een sulky hebt genomen. Het trekken van een sulky is een stuk lichter dan van een marathonwagen of 'normale' tweewieler, kan me dus goed voorstellen dat je juist kiest voor een sulky als ze dat gewend zijn / waren.

Nog heel veel plezier met je topper!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 23:40

Jullie hebben er duidelijk samen veel plezier in.

Maar het lijkt me doodeng om zo laag achter een groot paard te zitten. Volgens mij zie je er niks van wat er voor je gebeurt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 00:17

Haha Patty14.. de eerste keer dat ik achter hem zat dacht ik.. uhh hoe doe ik dit.. ik zie niets :')
Maar inmiddels ben ik daar heel handig in.. Als ik er alleen op zit kan ik gewoon alles zien.. als ik met iemand op de kar zit heb ik wel een blinde hoek maar dat kan mijn bijrijder zien.. ik kijk gewoon langs mijn paard af en kijk dan zowel aan de linkerkant maar ook meteen aan de rechterkant.. Dus ik weet wel wat er rechts is ook al zit het dan even in mijn blinde hoek.. alleen met langs dingen afrijden moet de bijrijder dan even meekijken omdat dat wel nauwkeurig komt en ik het dus niet kan zien..
Een plastic zak ofzo die rechts in de berm ligt heb ik altijd al gezien voor het in mijn blinde hoek komt :j

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:22

Super mooi en leuk overzicht Anne!
Ik mis alleen de kilometerteller in het verhaal :+