Voor de 3e keer met de sulky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 18:07

hoi Bokkers.

ik heb sinds kort een sulky voor mijn shetlander baron.
Vorigen week hebben we er al 2x mee gereden.
Vandaag nog een keer. het ging heel goed. <3

Wat vinden jullie ?

Hier 2 filmpjes:




Als jullie nog tips hebben waar ik echt op moet gaan letten zijn ze van harte welkom.

p.s. er komt nog een kussen op de sulky en ik krijg nog een men zweep :j

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:14

Oef, ik vrees dat je wat commentaar gaat krijgen. Je sulky hangt namelijk helemaal niet goed. Hij hoort netjes in de lichtogen te hangen, mooi over het schoftje. Die van jou hangt onder het schoftje, en dat hoort niet :) ook zit je broek veel te laag en je strengen zitten ook raar gedraaid.
Ik zou iemand laten komen met verstand, zodat je alles wat op maat kunt hangen.
Hij staat ook veel te ver van de kar af, en lijkt behoorlijk ingesnoerd. In dat opzicht dat zijn broek te strak zit waardoor hij zijn bewegingen niet af kan maken.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:40

Oei.................... Heel erg leuk dat je bezig bent met mennen, maar doe het dan alsjeblieft wel op een veilige en verantwoorde manier.
Uit de foto's en filmpjes blijkt dat je blijkbaar geen enkel idee hebt waar je mee bezig bent.
Mag een klein wonder heten dat er nog niets is mis gegaan, wat een ontzettend brave pony!

- Een 2wieler/sulky hoort in balans en evenwicht te hangen. Dat betekent dat het lamoen moet zweven in de lichtogen, en dat de pony de wagen met z'n borsttuig trekt, niet met z'n rug en schoftje.
- Je lamoen is te lang en te smal van achteren, pony staat te ver voor de wagen, ook daardoor wordt het lastig om wagen in balans te krijgen
- Ik zie geen lichtogen aan je schoftje, of ze zijn er wel, maar igg zit het lamoen niet in de lichtogen, maar ergens onder aan het schoftje. Je hebt wel stophaken op je lamoen, maar daarmee haak je hem aan een loszittende? buitensingel?
- Je hebt wel een zweng aan je wagen, maar die zie ik totaal niet bewegen. Hij lijkt vast te zitten. Een zweng moet juist kunnen bewegen zodat de wagen niet van links naar rechts wordt getrokken als je pony loopt.


Ik vrees dat deze sulky te groot is voor je pony en qua ontwerp en bouw heel erg lastig in evenwicht en balans is te hangen. Daarbij heb je je tuig ook verkeerd, en dat helpt allemaal niet mee.

Is de pony al wel eerder goed beleerd voor de wagen?

Ik zou in jou geval er een ervaren meninstructeur bij halen en die je tuig en sulky eens goed laten nakijken en afstellen. En zelf evt. op menles/mencursus gaan.

Op deze manier zéker niet verder gaan rijden, het is tot nu allemaal goed gegaan gelukkig, maar dit is de goden verzoeken om ongelukken......

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 20:52

Pluttersput schreef:
Oef, ik vrees dat je wat commentaar gaat krijgen. Je sulky hangt namelijk helemaal niet goed. Hij hoort netjes in de lichtogen te hangen, mooi over het schoftje. Die van jou hangt onder het schoftje, en dat hoort niet :) ook zit je broek veel te laag en je strengen zitten ook raar gedraaid.
Ik zou iemand laten komen met verstand, zodat je alles wat op maat kunt hangen.
Hij staat ook veel te ver van de kar af, en lijkt behoorlijk ingesnoerd. In dat opzicht dat zijn broek te strak zit waardoor hij zijn bewegingen niet af kan maken.


de broek hebben we gaatjes bij in gemaakt was te groot

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 21:08

ga er zeker wat aan doen

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 21:58

baron2008 schreef:
ga er zeker wat aan doen


Ik zou er niet zelf wat aan gaan doen :(:) maar er echt een goede meninstructeur bij halen. Helaas is hier meer aan de hand en ligt het ingewikkelder dan enkel wat gaatjes er bij maken of eventjes bepaalde onderdelen wat gaatjes verstellen.....

Ook zou ik aan je eigen (op)tuigkennis gaan werken.

50plusser

Berichten: 253
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:13

leuke pony maar ga er alsjeblieft deskundige hulp bij halen want er is van alles niet oke ..................

Bix
Berichten: 679
Geregistreerd: 05-10-10

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:52

Eens met al het bovenstaande! Ga hulp zoeken, want dit krijg je zelf niet opgelost.

KimD

Berichten: 20420
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:02

In het eerste filmpje op 1.20 springen me de tranen in de ogen bij wijze van spreken, wat een vreselijk beeld om heen te kijken. Hij loopt er absoluut niet gemakkelijk bij. :n Ook vind ik het een eng idee dat jij geen enkel idee hebt waar je mee bezig bent en volgens mij ook niet één boek hebt opengeklapt over het mennen? Dan heb je enigszins geweten hoe de vork in de steel zit qua optuigen en sulky in balans brengen.

Sowieso vind ik deze sulky maar echt troep, een zelf in elkaar geflanst prulletje wat totaal niet geschikt is voor jou Shetlander. Je mag je echt heel gelukkig prijzen met Baron, die pony verdient een medaille! :j _O_

RDuijn

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:56

Ik ben met het wat er boven staat helemaal mee eens

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:39

Zet alsjeblieft je pony niet nog een 4e keer voor deze sulky. Hoe leuk het ook voor je is.

Als ik het goed zie heb je de uiteindes van je strengen, die aan de zweng vast horen te zitten, gewoon aan het lamoen geknoopt?

Kort gezegt, gooi tuig en sulky bij het oud vuil, en of ga niet mennen, of zorg voor degelijk tuig, een degelijke wagen, neem les van een professional en laat die dan ook helemaal je pony en tuig goed zetten. Heb jr dasr hrt geld niet voor, ga vrijheidsdressuur doen. Maar ga alsjeblieft niet mennen met ondeugdelijk matriaal en zonder kennis van zaken.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 01:58

Dat de strengen niet aan een zweng vastzitten is geen probleem, want de pony trekt er duidelijk niet mee. Ik zie tenminste op alle foto's slaphangende strengen... Blijkbaar trekt hij met het lamoen.
TS, je tuig klopt echt niet. Je bedoelt het natuurlijk goed, maar er hoeft maar iets bijzonders te gebeuren en dan kan er van alles vreselijk fout gaan. Ben maar blij dat Baron zo'n brave, lieve pony is.

De sulky vind ik nog niet zo verkeerd. Er moet allereerst een zweng op. Als het lamoen hoger komt te hangen, in de lichtogen (maar waar zijn die toch??), valt het karretje op zich nog wel mee, denk ik. We kunnen ons natuurlijk niet allemaal nieuwe of dure spullen veroorloven en volgens mij is het tuig hier het grootste probleem.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:48

Ik vraag me alleen af of die sulky wel de mogelijkheden heeft om 'm goed in balans te krijgen.
De strengen heeft ze (als ik het goed zie) gewoon aan het lamoen vastgeknoopt.

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:00

Zo zou ik niet doorgaan mennen, maar ten eerste een fatsoenlijke sulky kopen die makkelijk te verstellen is.
Ten tweede beter zittend tuig.
En ten derde haal er alsjeblieft een professioneel persoon bij!
Dit kan echt niet hoe leuk JIJ het ook maar vind!

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:07

Het is inderdaad een bijzondere constructie :7
Zo te zien is pony in ieder geval braaf, dat is mooi. Jij hebt er veel plezier in, dat is ook mooi.

Moet zeggen dat ik niet weet hoe het was toen ik onze shetlanders vroeger voor de kar knupte maar kan maar zo zijn dat het er ook zo heeft uitgezien. Gelukkig is er nu in ieder geval internet zodat mensen je kunnen vertellen hoe het wel zou moeten.

Maar ik denk dat je totaal geen idee hebt / had dat het zo fout was :(:)

Laat je het nog eens zien als het wat meer is zoals het zou moeten zijn? Denk trouwens dat je sulky'tje met wat eenvoudige aanpassingen best aardig werkend te krijgen is hoor. Gewoon zwengetje erop, boel goed (tuig plus wagentje) afstellen en dan is het recreatief best te doen.

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:19

we hebben het aangepast en de sulky zit er nu helemaal goed achter :)

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:19

Mooizo.
Heb je een foto :)?
Fijn dat je wat met de tips gedaan hebt!

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:22

ik heb nog geen foto's want het foto toestel was leeg hihi :) maar binnen kort wel denk ik. ( ga eerst nog een week op wintersport ) :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:22

Wat heb je precies aangepast als ik vragen mag?

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Re: Voor de 3e keer met de sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 14:27

we hebben de buurman er bij gehaald die al jaren lang aan mennen doet. we hebben het tuig passend gemaakt en de sulky er anders achter gehangen

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:09

baron2008 schreef:
we hebben de buurman er bij gehaald die al jaren lang aan mennen doet. we hebben het tuig passend gemaakt en de sulky er anders achter gehangen


Mooi zo!
Heb je misschien een foto van hoe het er nu uit ziet?

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 20:10

baron2008 schreef:
ik heb nog geen foto's want het foto toestel was leeg hihi :) maar binnen kort wel denk ik. ( ga eerst nog een week op wintersport ) :)


misschien kan je foto's met je mobiel maken ;)