[AR] Voor het eerst op de bok, voor het eerst ervoor

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jecco_ellen

Voor het eerst op de bok, voor het eerst ervoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:02

Gidter om half 10 afgesproken met een meisje (dacht dat zij het kon) maar het tuig was helemaal uit elkaar dus snapte er ook weinig van, en ik al helemaal niet!
Dus hebben een man gebelt die menles geeft.
Die kwam s'middags om het tuig in elkaar te zetten.
Ff kijken
Afbeelding
Afbeelding
Oké zo hoort het dus
Afbeelding
Afbeelding
die daar
Afbeelding
en gaan
Afbeelding
en toen mocht ik zitten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
daarna mijn dochter nog met haar nichtje
Afbeelding
Afbeelding

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:12

Wat leuk zeg je paardje voor het eerst voor de wagen :D

ik ben al een tijdje uit de strengen maar is het lamoen niet wat te lang bij de schouder ?
Het lijkt dat als het paard een bocht draait het in de schouder prikt.
Kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor, het is voor mij alweer zolang geleden.
De neusriem zit tevens wel erg laag.
Laatst bijgewerkt door moyra op 24-02-11 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:13

Wat een onwijs leuke pony. Het ging goed zeg dat voor de kar. Was dit echt zijn eerste keer voor de kar ? Hoewel het dan zo'n kleine pony's zijn, en je er dus niet op kan gaan zitten als je er eenmaal te groot voor bent, wat nogal snel het geval is, maar je kunt er echt wel leuke dingen mee doen.
Ziet er leuk uit allemaal

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:13

waauw wat een leuke foto's <3

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:14

Wat leuk! En wat issie braaf zeg!

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:22

moyra schreef:
Wat leuk zeg je paardje voor het eerst voor de wagen :D

ik ben al een tijdje uit de strengen maar is het lamoen niet wat te lang bij de schouder ?
Het lijkt dat als het paard een bocht draait het in de schouder prikt.
Kan zijn dat ik het verkeerd zie hoor, het is voor mij alweer zolang geleden.
De neusriem zit tevens wel erg laag.

de touwen waren te lang, dus die heeft die man 1 x om het karretje gedraait ( hij zei dat je die opnieuw kon laten vlechten?)
en er moet nog een stophaak op gemaakt worden zodat ie niet naar voren kan schuiven ( moet nog uitzoeken waar die precies moeten komen, dan kunnen die er aan gelast worden)
en ik heb even het hoofdstelletje gebruikt van het gewone hoofdstelletje, want ik moet nog een ander soort bitje ervoor kopen.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 09:28

git schreef:
Wat een onwijs leuke pony. Het ging goed zeg dat voor de kar. Was dit echt zijn eerste keer voor de kar ? Hoewel het dan zo'n kleine pony's zijn, en je er dus niet op kan gaan zitten als je er eenmaal te groot voor bent, wat nogal snel het geval is, maar je kunt er echt wel leuke dingen mee doen.
Ziet er leuk uit allemaal

ja dit was de eerste x voor hem en hij was super braaf.
Scheelt ook dat hij al super verkeersmak is.
En heb er al veel achter gelopen en gestuurd.
Mijn dochtertje is nu nog niet te groot voor hem, maar weet dat dat gaat komen.
Hier mijn dochtertje op hem:
Afbeelding

Zag dit karretje bij ons in het dorp te koop staan en deed een bod, tot mijn grote verbazing mocht ik hem voor dat geld op komen halen.
Dus ben er super blij mee.

ilovemoney

Re: Voor het eerst op de bok, voor het eerst ervoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:29

Wat leuk zeg, altijd spannend de eerste keer!
en wat een gave pony zeg!!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:29

Ziet er leuk uit!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:59

Mmh.. leuke pony, dat wel..

Die zweng lijkt me niet handig zitten, hoort eigenlijk eronder. Verder zie ik geen stophaken (maar je gaf al aan je die erop worden gelast). En wat ik al helemaal mis is de zweep in de hand van de menner!

speedyrunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:03

Ziet er leuk uit!
Ook leuk dat het op de eerste net lijkt dat hij omkijkt met een vragende blik ''wat ben jij nou aan het doen?''

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 19:23

ben ik nu de enige die vindt dat er ontzettend onverantwoord wordt omgegaan met een pony die voor het eerst voor de wagen staat en dan ook nog met mensen op de bok die het nog nooit eerder hebben gedaan? En dan ook nog "kleine" kinderen op de bok plaats laten nemen met de leidsels in de handen. Wellicht ben ik te voorzichtig en deze pony zal natuurlijk super braaf zijn en nooit een stap verkeerd zetten maar vind dit toch allemaal echt beetje onverantwoord.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 21:08

patrick76 schreef:
ben ik nu de enige die vindt dat er ontzettend onverantwoord wordt omgegaan met een pony die voor het eerst voor de wagen staat en dan ook nog met mensen op de bok die het nog nooit eerder hebben gedaan? En dan ook nog "kleine" kinderen op de bok plaats laten nemen met de leidsels in de handen. Wellicht ben ik te voorzichtig en deze pony zal natuurlijk super braaf zijn en nooit een stap verkeerd zetten maar vind dit toch allemaal echt beetje onverantwoord.

dat kan jij vinden, ik heb het gedaan met aanwijzing van een instructeur.
En die leidsels in haar hand was alleen voor de foto + hij kon geen kant op.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:58

patrick76 schreef:

Mee eens. Mis vooral ook de zweep.. groen + groen = blauw :=

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:00

Jelleee schreef:
patrick76 schreef:

Mee eens. Mis vooral ook de zweep.. groen + groen = blauw :=

Ik dacht al dat het aan mij lag,... mensen die niet weten hoe het tuig in elkaar zit, kinderen op de bok,... leren mennen naast de bok, niemand die de pony vast heeft,.... Geen zweep, de lichtogen vrij hoog, lamoen in de schouder van pony,....
Ik denk niet dat je TE voorzichtig bent, maar ook ik vind dit onder de noemer onverantwoord vallen,.....
Jullie mogen echt je handen dichtknijpen met zo´n brave pony,.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 01:11

Schattig beestje, en gelukkig is alles goed gegaan.
Ik heb 1 zeer dringende tip; ga alsjeblieft een cursus koetsiersbewijs volgen, en laat tot die tijd de pony, tuig en wagen veilig staan.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 09:36

Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb een koetsiersbedrijf gevonden waar je je koetsierstbewijs kan halen. Zal daar eerst voor gaan en tot die tijd het karretje aan gaan passen voor de shet.
Wil het wel wat veiliger en er meer verstand van hebben voordat ik dit echt ga doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:03

Ik ga met de rest mee, je hebt veel geluk dat je zo'n enorm brave pony heb. Anders was dit zeker niet zo goed gegaan.

Idd, eerst koetsiersbewijs. Dan weet je zelf ook een beetje waar je over praat. Maar hou wel in je hoofd dat dat pas het beginnetje is (net als met je auto rijbewijs, daarna leer je pas echt rijden).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:29

jecco_ellen schreef:
Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb een koetsiersbedrijf gevonden waar je je koetsierstbewijs kan halen. Zal daar eerst voor gaan en tot die tijd het karretje aan gaan passen voor de shet.
Wil het wel wat veiliger en er meer verstand van hebben voordat ik dit echt ga doen.

Helemaal top +:)+ en fijn dat je dat zelf ook in ziet. Sommige paarden zijn de eerste keer(en) vaak zo braaf omdat ze toch een beetje overdonderd worden.
Als je dan ook nog iemand kan vinden die genoeg verstand en ervaring heeft met het beleren (is wat anders dan enkel kunnen mennen) van pony's voor de wagen, en je laat die met de pony aan de slag gaan en/of je straks goed begeleiden, komt het vast helemaal goed.

Edit; lees dit topic maar eens door, dan snap je alles misschien ook meer:
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:32

Vraag Monte Visser www.bloid.nl eens, die beleerd en doet ook koetsiersbewijzen, mijn paard is daar ook beleerd. Hij zit in Spanbroek dus ook niet zover weg.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 13:35

Letsdunit schreef:
Vraag Monte Visser http://www.bloid.nl eens, die beleerd en doet ook koetsiersbewijzen, mijn paard is daar ook beleerd. Hij zit in Spanbroek dus ook niet zover weg.

die had ik ook opgezocht, dat is volgens mij ook de enigste in Noord-Holland.
Evengoed bedankt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:49

Super dat je bereid bent meer te leren! Succes :)