Zanneke ( misschien herken je haar nog: [RT-HAW] Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel & [RT-HAW] Part 2: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel )en Yoe zijn mijn koersdravers.
We gingen vroeg weg, omdat je daar op het terrein lastig kan parkeren. Zanneke was op de auto erg druk, ze was wat hengstig en ze moest naast een ruin staan. Toen ik haar van de wagen af haalde kreeg ik een hartverzakking.
Ze had haar deken afgekregen en had zo tegen de kant waar die ruin stond aan staan duwen dat ze haar hele heup had opgengeschuurd

Zanneke kon vorig jaar niks op een zware baan, daar had ze de spierkracht niet voor, ze verzuurde dan binnen 100 meter. Ik baalde dus enorm dat het zo regende en dat ze ook pas in de 8e koers liep. Nu was alles omgeploegd. Gister heeft ze heel lang aan de kop gelegen, helaas waren de lijnen van mijn pikeur zo glad dat ze bij het proppen trekken in de laatste hoek wat uit zijn handen gleden waardoor ze haar ondersteuning kwijt was en sprong, ze lag op dat moment eerste paard. Ik weet niet hoeveelste ze was geworden als ze wel was blijven draven, maar ik ben in ieder geval heel erg blij omdat ze nu dus wel de kracht heeft om dit vol te houden

Hier moest ze vechten om de kop over te nemen.

De laatste ronde, waarbij ze voor de laatste hoek nog wat wegliep toen de kleppen getrokken warden, helaas sprong ze dus aan kop weg op het laatste stuk.
Daarna moest Yoe lopen, Yoe is een heel lastig paard. Als hij namelijk geen zin heeft springt hij gewoon aan in galop en dan 3 keer in een koers, terwijl hij traint als een geweldenaar. Hij had dus vorig seizoen twee keer gewonnen en daarna 5 keer gesprongen. Ik was eerlijk gezegd al langzaam afscheid aan het nemen omdat ik dacht dat vorig jaar even een opleving is geweest en hij het koersen nu gewoon echt niet meer leuk vond, maar mijn pikeur dacht dat het aan het beslag en de kar lag. Zeker omdat hij het in de training wel zo goed doet.We hebben dus de afgelopen 2 koersen heel erg lopen wisselen qua aanspanning en beslag, met wisselend resultaat. Vandaag viel alles op zijn plek, Yoe won namelijk!
Ik ben hier zo blij mee, ook voor mijn vader en de pikeur, we doen er namelijk zoveel aan en bij Yoe wilde het elke keer maar niet lukken, op een gegeven moment houd het gewoon op als een paard niet meer wil.
Ik denk dat hij het toch nog wel leuk vind want hij liep de eerste ronde’s met zijn oren naar voren door de bagger te ploeteren. Yoe ging voor de kop maar er was een paard wat nog sneller ging. Dat paard liep zo’n 10 meter bij Yoe vandaag en Yoe lag weer zo’n 10 meter voor het veld( die konden het tempo echt niet volgen) . Yoe had heel veel moeite met de hoeken dus daar werd hij heel erg ingehouden, vervolgens reed hij dan op de rechte lijn naar het 4e spoor waar nog wat gras te vinden was, op die manier maakte hij dan weer meters goed. Uiteindelijk trok het voorste paard dat hoge tempo toch niet en Yoe had hem in de laatste bocht bijna ingehaald, toch nog even die laatste hoek rustig aan en toen het laatste stuk makkelijk gewonnen. Hij had niet eens een neusgat na de koers, zo makkelijk won hij.
Van Yoe zijn er alleen foto’s van het laatste stuk waarbij Wim zwaaide naar waar ik en mijn vader stonden te juichen !

De pikeur vond het leuk om zijn moeder nog even te verrassen met een knuffel, respect voor iedereen die gereden heeft want wat regende het hard

We kregen naast het prijzengeld enorm leuke ereprijzen, een fles wijn, een fles Bols, chocolade, een enorm gave beker( mijn eerste schoorsteenprijs

Heb je wat te vragen doe het gerust, ik vind het leuk om dingen uit te leggen!