[AR] Ballet is ook leuk: Verslag+Foto's van 'n baggerwedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Ballet is ook leuk: Verslag+Foto's van 'n baggerwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 13:50

Holy Crap, wat regende het gister HARD -O- . Ik heb echt zelden zo gebaald van mijn sport als gister, zeker op een grasbaan waar je de paarden dus op of aan de auto zet. Gelukkig had ik regendekens bij me want man man man…..

Zanneke ( misschien herken je haar nog: [RT-HAW] Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel & [RT-HAW] Part 2: Dressuurmatig trainen voor een vreemd doel )en Yoe zijn mijn koersdravers.

We gingen vroeg weg, omdat je daar op het terrein lastig kan parkeren. Zanneke was op de auto erg druk, ze was wat hengstig en ze moest naast een ruin staan. Toen ik haar van de wagen af haalde kreeg ik een hartverzakking.
Ze had haar deken afgekregen en had zo tegen de kant waar die ruin stond aan staan duwen dat ze haar hele heup had opgengeschuurd ;( . Ik heb nog zwaar getwijfelt of ze kon koersen maar volgens de DA was het eigenlijk alleen maar vel wat eraf was en ze liep ook goed, dus toch maar gekoerst.

Zanneke kon vorig jaar niks op een zware baan, daar had ze de spierkracht niet voor, ze verzuurde dan binnen 100 meter. Ik baalde dus enorm dat het zo regende en dat ze ook pas in de 8e koers liep. Nu was alles omgeploegd. Gister heeft ze heel lang aan de kop gelegen, helaas waren de lijnen van mijn pikeur zo glad dat ze bij het proppen trekken in de laatste hoek wat uit zijn handen gleden waardoor ze haar ondersteuning kwijt was en sprong, ze lag op dat moment eerste paard. Ik weet niet hoeveelste ze was geworden als ze wel was blijven draven, maar ik ben in ieder geval heel erg blij omdat ze nu dus wel de kracht heeft om dit vol te houden :) !

Afbeelding

Hier moest ze vechten om de kop over te nemen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laatste ronde, waarbij ze voor de laatste hoek nog wat wegliep toen de kleppen getrokken warden, helaas sprong ze dus aan kop weg op het laatste stuk.

Daarna moest Yoe lopen, Yoe is een heel lastig paard. Als hij namelijk geen zin heeft springt hij gewoon aan in galop en dan 3 keer in een koers, terwijl hij traint als een geweldenaar. Hij had dus vorig seizoen twee keer gewonnen en daarna 5 keer gesprongen. Ik was eerlijk gezegd al langzaam afscheid aan het nemen omdat ik dacht dat vorig jaar even een opleving is geweest en hij het koersen nu gewoon echt niet meer leuk vond, maar mijn pikeur dacht dat het aan het beslag en de kar lag. Zeker omdat hij het in de training wel zo goed doet.We hebben dus de afgelopen 2 koersen heel erg lopen wisselen qua aanspanning en beslag, met wisselend resultaat. Vandaag viel alles op zijn plek, Yoe won namelijk!

Ik ben hier zo blij mee, ook voor mijn vader en de pikeur, we doen er namelijk zoveel aan en bij Yoe wilde het elke keer maar niet lukken, op een gegeven moment houd het gewoon op als een paard niet meer wil.

Ik denk dat hij het toch nog wel leuk vind want hij liep de eerste ronde’s met zijn oren naar voren door de bagger te ploeteren. Yoe ging voor de kop maar er was een paard wat nog sneller ging. Dat paard liep zo’n 10 meter bij Yoe vandaag en Yoe lag weer zo’n 10 meter voor het veld( die konden het tempo echt niet volgen) . Yoe had heel veel moeite met de hoeken dus daar werd hij heel erg ingehouden, vervolgens reed hij dan op de rechte lijn naar het 4e spoor waar nog wat gras te vinden was, op die manier maakte hij dan weer meters goed. Uiteindelijk trok het voorste paard dat hoge tempo toch niet en Yoe had hem in de laatste bocht bijna ingehaald, toch nog even die laatste hoek rustig aan en toen het laatste stuk makkelijk gewonnen. Hij had niet eens een neusgat na de koers, zo makkelijk won hij.
Van Yoe zijn er alleen foto’s van het laatste stuk waarbij Wim zwaaide naar waar ik en mijn vader stonden te juichen  !

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pikeur vond het leuk om zijn moeder nog even te verrassen met een knuffel, respect voor iedereen die gereden heeft want wat regende het hard :+
Afbeelding

We kregen naast het prijzengeld enorm leuke ereprijzen, een fles wijn, een fles Bols, chocolade, een enorm gave beker( mijn eerste schoorsteenprijs :') ) , twee zakken voer en een hele mooie sierdeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb je wat te vragen doe het gerust, ik vind het leuk om dingen uit te leggen!

NiKip

Re: Ballet is ook leuk: Verslag+Foto's van 'n baggerwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:54

Zozo. Respect inderdaad voor de pikeurs :j Wat zien ze eruit joh :')

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:01

Wat een ontzettend gaaf gevoel moet dat zijn als je je paard ziet winnen na zoveel 'gerommel'. Gave foto's en gefeliciteerd!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:02

Het wordt tijd voor indoordraverijen :)* Jammer als het zulke bagger is, behalve als je een paard hebt wat er uit de voeten kan *D gefeliciteerd met de overwinning! Zanneke gaat vast volgende keer weer goed :j

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:02

Gefeliciteerd met Yoe!! :D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:04

Phoe heel dapper dat jullie daar nog zijn door gegaan :) wat een modderboel! Wel fijn dat je dan ook als winnaar eruit bent gekomen! *\o/*

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:04

Jullie waren zeker naar Hilversum, man wat een blubber moet dat zijn geweest (gezien het land waar mijn paarden staan 5km verderop)..

Echt gave foto's en gefeliciteerd met de winst!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:07

Wat de wedstrijd inclusief brandweerslang? :') Mijn hemel respect dat die uberhaupt nog rond gekomen zijn! :oo

Gefeliciteerd met je prijzen overigens. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:22

Het was inderdaad in Hilversum, a.s. woensdag is er weer een grasmeeting in Aduard, ben blij dat we daar niet voor ingeschreven hebben want ze gingen vanochtend stappend het land in en ik vond Yoe een uur geleden zo:

Afbeelding

Reken maar dat ze tijd nodig hebben om te herstellen nu :(

Ook is het even de vraag hoe de wond van Zanneke hersteld, die ziet er niet heel erg lekker uit... Blijf het bizar vinden dat een merrie ZO hengstig kan zijn dat ze zichzelf tot bloedens toe open schuurt, daar heb ik nou nooit last van :+ .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:27

Overigens zat deze wedstrijd wat mij betreft dicht tegen anuleren aan hoor. Vorig jaar is er ook een meeting geanuleerd toen het gras er ongeveer hetzelfde bijlag.

De eerste 3 koersen gingen redelijk. Daarna was het geen kwestie meer van wie heeft het snelste paard, maar wie heeft het sterkste en trouwste paard. Yoe won zijn koers in 1.39.5 . Normaal gesproken gaat een koers op gras zo tussen de 1.20 en en 1.25. Scheelt toch een hoop seconden dus :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:06

Gefeliciteerd met Joe! Zanneke liep echt een goede koers, snapte niet waarom ze zo maar wegsprong maar met je uitleg begrijp ik het helemaal. Hopelijk volgende keer beter!
Had haar heup gezien, kwam jullie tegen dat je met haar aan de hand liep. Het leek vooral heel oppervlakkig maar wel op een plek, vroeg me al af wat er was geeurd.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:20

VVDD -> AR-ITP

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:24

Leuk zeg om te zien, heb vroeger ook altijd met dravers gereden, mis het toch wel een beetje.
Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens ga kijken haha.
Gefeliciteerd met de overwinning en veel succes nog met verdere wedstrijden!

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:08

Yoehoe!!! Gefeliciteerd met de overwinning. Jammer dat Wim zijn lijn kwijt raakte met Zanneke. Maar wat een fijn gevoel dat ze nu wel de kracht heeft. En die Yoe... Leuk hoor, een beker. De enige beker die Hot ooit voor mij won op de kortebaan, staat ook nog steeds te prijken op de 'schoorsteenmantel'. ;)

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:46

Van harte gefeliciteerd met Yoe, Cathy, hard werken eindelijk beloond! :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:01

Leuke topics maak je! En aangezien je het leuk vindt om dingen uit te leggen hier een paar vragen:

ruitje schreef:
Gister heeft ze heel lang aan de kop gelegen, helaas waren de lijnen van mijn pikeur zo glad dat ze bij het proppen trekken in de laatste hoek wat uit zijn handen gleden waardoor ze haar ondersteuning kwijt was en sprong, ze lag op dat moment eerste paard.

De laatste ronde, waarbij ze voor de laatste hoek nog wat wegliep toen de kleppen getrokken warden, helaas sprong ze dus aan kop weg op het laatste stuk.

Met springen wordt - als ik het goed begrijp - bedoeld dat een paard aanspringt in galop (en dat dat niet de bedoeling is bij drafkoersen wist ik dan nog net). Maar proppen en kleppen trekken zegt me echt helemaal niks :o? ?
Los daarvan nog m'n complimenten voor de levendige manier waarop je e.e.a. beschrijft en natuurlijk gefeliciteerd met de overwinning van Yoe.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:42

maura schreef:
Leuke topics maak je! En aangezien je het leuk vindt om dingen uit te leggen hier een paar vragen:

ruitje schreef:
Gister heeft ze heel lang aan de kop gelegen, helaas waren de lijnen van mijn pikeur zo glad dat ze bij het proppen trekken in de laatste hoek wat uit zijn handen gleden waardoor ze haar ondersteuning kwijt was en sprong, ze lag op dat moment eerste paard.

Met springen wordt - als ik het goed begrijp - bedoeld dat een paard aanspringt in galop (en dat dat niet de bedoeling is bij drafkoersen wist ik dan nog net). Maar proppen en kleppen trekken zegt me echt helemaal niks :o? ?
Los daarvan nog m'n complimenten voor de levendige manier waarop je e.e.a. beschrijft en natuurlijk gefeliciteerd met de overwinning van Yoe.

Kan hier ook wel ff kort antwoord op geven:

Met proppen worden watjes/balletjes in de oren bedoeld, hier zit een touwtje aan vast die naar de kar loopt. Degene die op de kar zit kan aan het touwtje trekken om de proppen uit de oren te halen, het paard wordt hier nog wat fanatieker van. Als je de foto's bekijkt, zie je de balletjes hangen ongeveer bij de kaak van het paard.
Hetzelfde principe kan worden toegepast met de oogkleppen, hier zit een soort kantelmechanisme in. Door het trekken van de kleppen kantelen deze weg waardoor het paard naast zich kan kijken en de tegenstanders ziet.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:42

Dank voor de uitleg Firegirl, leuk om te weten. Nu ik weet wat het is zie ik de proppen ook op de foto.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 21:51

Jeming wat een bagger!
Maar! Gefeliciteerd met Joe zijn overwinning, zeker na al die moeite die jullie hebben
gedaan met wijzigingen wel erg fijn dat hij het nu weer doet.

En Zanneke, ook top dat ze het zoveel beter doet, na trainingswijziging.

(die foto van je moeder met de pikeur :') )

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 21:57

Hilarisch he! Het is niet mijn moeder, maar zijn moeder. Die kwam even een dagje kijken, ik denk dat ze de volgende keer niet meer in de buurt komt :') .

Firegirl heeft het al goed uitgelegd, behalve dan dat we de kleppen bij Zanneke eerst open laten en later trekken, ze ziet dan ineens niks meer van opzij en hoort het wel. Zeker als je ze op dat moment een aansporing geeft gaan ze een stuk harder lopen. Later trek je dan ook nog eens de proppen bij haar. Zanneke is wat lastig te motiveren soms, vandaar al deze foefjes. Dat werkt natuurlijk vele malen beter dan slaan( ondanks wat sommige mensen over onze sport denken ;) ) , want dan stopt ze op een gegeven moment.

Dit is dus dubbel zo lastig voor de pikeur, twee lijnen in je hand, een zweep en dan zowel links en rechts een touwtje naast je zitting. En dan maar bedenken wat wat is en wanneer je dat moet trekken, succes :')