[AR] Makeover sulky cavaletti

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

Makeover sulky cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:39

Ter inspiratie voor anderen en omdat ik toch wel erg trots ben op het resultaat :D :
De make-over van mijn sulky cavaletti.

Twee jaar terug heb ik een tweedehands sulky cavaletti gekocht.
Na lange tijd stil staan zag hij er niet meer uit :=
Op het oog zat er enkel wat roest op, wat achteraf erg tegen viel.
Als ik dat eerder had geweten had ik er nooit mee gereden.
Vorige week hebben we de sulky mee naar huis genomen om te schilderen.
Bij het uit elkaar halen werden we onaangenaam verrast
Het bankje bleek compleet verrot .. -O-
Mag van geluk spreken dat ik er niet doorheen gezakt ben.

Dus een tip voor iedereen met een cavaletti of oxer: controleer hem regelmatig! ook aan de onderkant.

Before:
Afbeelding

Wat hebben we gedaan?:
- opnieuw geschilderd
- bouten en moeren vervangen. Er zitten nu zelf borgende moeren op. Hierdoor kunnen ze niet vanzelf meer losdraaien ( :o? ) waar ik met de standaard moeren wel last van had.
- De remkabels vervangen.
- Een nieuw bankje + rugleuning gemaakt
- Een rubberen mat gemaakt

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VGXPXY6Q.jpg
Alles uit elkaar gehaald. Wat een roest :n

Afbeelding
Zo zag het bankje er uit. Compleet verrot.

Een nieuw bankje voor de cavaletti bestellen zag ik niet zo zitten. De kwaliteit is echt bagger namelijk.
Uit nieuwsgierigheid hebben we hem open gemaakt. De zitting bestaat uit een plankje van +/- 1 cm dik.
Niet echt stevig dus.

We hebben zelf 2 planken op maat gezaagd en deze aan elkaar geschroefd.
Hetzelfde hebben we gedaan met de rugleuning.
Het bankje is hierdoor iets hoger geworden, wat alleen maar mooi meegenomen is :)

Afbeelding

We hebben het hout nog verpakt ik stevig plastic, om te voorkomen dat het nat kan worden.
Daarna een stuk schuimrubber op maat gesneden en de hele boel goed vastgeniet.
Het nepleer was helaas erg dik, waardoor de hoeken niet echt netjes afgewerkt kunnen worden.

Daarna de heleboel geschuurd en geverfd met hammerite. Wat een pokkewerk .. -O-
De wielen zijn zilverkleurig geworden, erg gaaf vind ik zelf.

Afbeelding

Zoals je kunt zien kan ik niet zo goed verven :') Hopelijk slijt het nog van de banden af.

Ik wou altijd al een mat voor bij het voetengedeelte, maar vond €20,- voor een stuk rubber toch een beetje duur.
Dus we hebben gewoon zelf een stuk rubber gehaald, op maat gesneden en een inkeping gemaakt voor de rem.
Op de foto zit hij nog niet goed vast. Er moeten nog gaatjes in komen zodat ik hem met tyraps vast kan maken.

Afbeelding

En het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De rugleuning is ook een stuk dikker geworden en wat hoger.
Dit zit erg fijn. Je kan gewoon netjes rechtop zetten en steun hebben aan de rugleuning.

Afbeelding
De nietjes zijn helaas wel erg zichtbaar aan de achterkant, maar hier ontkom je niet aan.

Er moet op sommige plekjes nog wat bijgeverft worden, en de moeren moeten ook nog zwart worden.
De verf was helaas op dus dat komt nog.

De kosten:
- €10,- schuimrubber voor het bankje en rugleuning
- €20,- nepleer voor het bankje en rugleuning
- €7,- voor het stuk rubber
- €10,- voor nieuwe remkabels
- €30,- hammerite verf (potje zilver en zwart)
De prijs van de nieuw bouten en moeren weet ik niet precies meer, maar dat was niet veel.
Het hout hadden we zelf nog staan.

Ik ben erg blij met het resultaat :D
Morgen wil in mijn pony er weer voor zetten, dus dan misschien foto's met pony ervoor.

dioni

Re: Makeover sulky cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:43

Mooi geworden hoor! Wel een flinke klus zo te zien. Ik vind de kosten die je gemaakt hebt nog erg meevallen, de verf is nog het duurste, maar Hammerite blijft heel lang goed.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:44

mooi gedaan.ziet er goed uit.veel rij plezier.ik rij zelf met een oxer

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:44

mooi!!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:47

Dankje! :)
Er heeft inderdaad behoorlijk wat werk in gezeten (vooral het schuren en schilderen := )
De kosten vallen inderdaad erg mee.
Nou scheelt het wel dat mijn vader een klusbedrijf heeft, dus we hebben een aantal dingen met wat korting kunnen krijgen.

keona; is jullie bankje nog wel goed dan? en geen problemen met de rem?
had met de standaar remkabels het probleem dat de rem óf niet werkt, óf hij loopt aan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:01

frodo1993 schreef:
Dankje! :)
Er heeft inderdaad behoorlijk wat werk in gezeten (vooral het schuren en schilderen := )
De kosten vallen inderdaad erg mee.
Nou scheelt het wel dat mijn vader een klusbedrijf heeft, dus we hebben een aantal dingen met wat korting kunnen krijgen.

keona; is jullie bankje nog wel goed dan? en geen problemen met de rem?
had met de standaar remkabels het probleem dat de rem óf niet werkt, óf hij loopt aan.

ik heb deze nieuw gekocht dus bankje is nog goed,sulky is nog geen jaar oud.rem is drama en werkt dus amper(wat heb jij daar aan gedaan)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:32

Mooi zeg!

Stond je sulky buiten? Ik heb nu mijn sulky cavaletti voor ongv een half jaar en ikzelf ben er tot nu toe zeer tevreden over. Ik heb hem wel nieuw gekocht en heb de plastiek rond het bankje gehouden, zo kan het niet zo veel kwaad als het vies wordt ;) Vind idd de rugleuning niet zo fijn, ik heb heel snel last van mijn rug en na een ritje kan ik me geen houding meer vinden.

Al bij al, heb ik tot nu toe nog geen probleem gehad met mijn sulky. De mijne staat wel altijd binnen, maar na een rit buiten is die al snel besmeurd onder de modder :+ (Uh ja, ben vandaag nog wezen mennen, heb gegaloppeerd op stuk gras, was ik plots een dalmatiër ofzo.. net als de sulky := )

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:52

Goh wat leuk gedaan zeg! Het resultaat is erg mooi en dat voor zo'n prijsje :D

wil nog wel foto's zien van de pony voor de gepimte sulky hoor haha :))

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:19

keona; mijn vader heeft alleen de remkabels vervangen. gewoon bij de fietsenmaker vandaan :)
Nu doet hij het perfect. Heeft maar een tientje gekost dus zeker het proberen waard.

Jackytje schreef:
Mooi zeg!

Stond je sulky buiten? Ik heb nu mijn sulky cavaletti voor ongv een half jaar en ikzelf ben er tot nu toe zeer tevreden over. Ik heb hem wel nieuw gekocht en heb de plastiek rond het bankje gehouden, zo kan het niet zo veel kwaad als het vies wordt ;) Vind idd de rugleuning niet zo fijn, ik heb heel snel last van mijn rug en na een ritje kan ik me geen houding meer vinden.

Al bij al, heb ik tot nu toe nog geen probleem gehad met mijn sulky. De mijne staat wel altijd binnen, maar na een rit buiten is die al snel besmeurd onder de modder :+ (Uh ja, ben vandaag nog wezen mennen, heb gegaloppeerd op stuk gras, was ik plots een dalmatiër ofzo.. net als de sulky := )

Die van mij stond buiten ja. Binnen zal al een hoop schelen :)
Dat met die rugleuning vond ik dus ook vervelend. Nu hij wat dikker is hoef je niet echt te leunen om steun in je rug te hebben.
Plastic om het bankje houden is wel slim ja. Ik heb die van mij toen tweedehands gekocht dus die optie had ik niet meer.

5wijven( :') ): dat gaat goed komen, haha :D Als het weer een beetje meezit zet ik hem er morgen weer voor.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:32

Gaaf zeg! Nu nog een foto met je pony ervoor he :)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:37

Heel goed! Ik sta voor hetzelfde project!

Vraag:
Aan het voorschild zit een lange trekveer voor de rem, heb je die ook vervangen en zo ja waar heb je een nieuwe gevonden?
De mijne is namelijk afgebroken.
De-montage en weer her-monteren van de wielen was dat erg moeilijk?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:20

mij is afgeraden de plastic om het bankje heen te laten.er kan vocht tussen gaan zitten en dan komt het zwart van het bankje af dat word lelijk.ik heb het dus ook er afgehaald

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:47

keona schreef:
mij is afgeraden de plastic om het bankje heen te laten.er kan vocht tussen gaan zitten en dan komt het zwart van het bankje af dat word lelijk.ik heb het dus ook er afgehaald

Heb dit tot nu toe helemaal niet voor, sulky staat altijd netjes binnen en heb hem ook al enkele keren afgewreven met vochtige doek.. Niets van vocht onder de bank ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:56

Jackytje schreef:
keona schreef:

Heb dit tot nu toe helemaal niet voor, sulky staat altijd netjes binnen en heb hem ook al enkele keren afgewreven met vochtige doek.. Niets van vocht onder de bank ;)

met een doek ik spuit mijn sulky af als deze weer onder de modder zit en ook de sulky's die buiten staan daar kun je ook vocht onder krijgen.ik heb het op advies van de leverancier gedaan en heb ook iemand gekend die het niet deed en dus vocht had en erna lelijke vlekken

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:02

Ik zal het nog eens bespreken en erover nadenken, bedankt voor de tip :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:59

Ik had idd ook de plastic erom gelaten bij de nieuwe sulky en idd daarna eraf gehaald en toch daardoor
wat lelijke plekjes waar de zwarte kleur eraf was gegaan.

Ontopic: wat heb je hem prachtig mooi opgeknapt. Vooral die bruine zitting, een erg mooie kleur!

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 00:25

Bedankt allemaal! :)

martina67: mijn vader is bezig geweest met de rem. dat zou ik dus nog even na moeten vragen.
het demonteren van de wielen was niet zo'n probleem, maar alles weer in elkaar zetten wel.
Heb namelijk geen gebruiksaanwijzing over hoe je hem in elkaar moet zetten en ik was er heilig van overtuigd dat die wel op internet stond ..
niet dus :=

LayLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:50

Ziet er super uit! Ik heb mijn cavalettie laatst ook helemaal uit elkaar gehaald, geverfd en opnieuw bekleed. Een hoop werk!
Mag ik vragen waar jij het nepleer van het bankje vandaan hebt gehaald?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:04

Die handleiding staat ook op internet, op de site van de verkoper. := Een heel instructiefilmpje zelfs.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 19:30

LayLady schreef:
Ziet er super uit! Ik heb mijn cavalettie laatst ook helemaal uit elkaar gehaald, geverfd en opnieuw bekleed. Een hoop werk!
Mag ik vragen waar jij het nepleer van het bankje vandaan hebt gehaald?

Heb het bij een naaiwinkel vandaan :)

kimD ; die vond ik dus daarna pas haha.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:18

@frodo1993, dank je voor je antwoord!

@KimD, heb je een linkje misschien?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 02:40

Is netjes. Wij hebben hem overgenomen en willen hem ook wel even nalopen en een en ander vervangen en opknappen als het de moeite is.

Wij willen alleen evt ook qua frame wat verstevigen. Bankje idd nieuwe kussen maken.
En onze zoon neemt zijn kleine hondje mee. We willen hem dus dicht maken met bijv zo een rubberen mat en evt een klein mandje ( is klein hondje ) Wil alleen wel dat ze er in nood uit kan springen, dus niet te hoog.

Het enige wat me opvalt bij de een na laatste foto''s is dat je veren nog verroest zijn. Ik zelf zou die ook even goed bekijken, is toch ook wel fijn als je toch bezig bent. Denk dat goed schoonmaken en evt laagje vet voldoende is.

Mijn man werkt in een garage, dus op zich moet het lukken om het binnenkort eens aan te pakken.

Wij hebben trouwens ook nieuwe wielen nodig. Zoonlief heeft er slagen in gereden..........;-) een kant was al iets, maar nu beide kanten en flink ook wel.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:20

superpony schreef:
Is netjes. Wij hebben hem overgenomen en willen hem ook wel even nalopen en een en ander vervangen en opknappen als het de moeite is.

Wij willen alleen evt ook qua frame wat verstevigen. Bankje idd nieuwe kussen maken.
En onze zoon neemt zijn kleine hondje mee. We willen hem dus dicht maken met bijv zo een rubberen mat en evt een klein mandje ( is klein hondje ) Wil alleen wel dat ze er in nood uit kan springen, dus niet te hoog.

Het enige wat me opvalt bij de een na laatste foto''s is dat je veren nog verroest zijn. Ik zelf zou die ook even goed bekijken, is toch ook wel fijn als je toch bezig bent. Denk dat goed schoonmaken en evt laagje vet voldoende is.

Mijn man werkt in een garage, dus op zich moet het lukken om het binnenkort eens aan te pakken.

Wij hebben trouwens ook nieuwe wielen nodig. Zoonlief heeft er slagen in gereden..........;-) een kant was al iets, maar nu beide kanten en flink ook wel.

Leuk, nog een opknap project dus.
De vering is echt amper mooi te krijgen. Schuren is vanwege de vorm verdomd lastig en boenen heeft al helemaal geen zin. Misschien dat ik er nog wat hammerite overheen spuit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:16

Het zal even duren nog voor we beginnen, maar kan altijd eens vragen wat mijn man met de veringen gaat doen, want die zien er ook zo uit :))

Onze moet zeker wel, want zoonlief crosst iets teveel ermee. Manlief voelt van alles. Ze gebruiken zelfde sulky en shet. We rijden vaak samen, maar is ook wel zo dat ik met alleen man of alleen zoon rijdt.