[AR] Onze nieuwe Excellent marathonwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romy_tessa

Onze nieuwe Excellent marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 21:30

Wij rijden met een vierspan shetlanders en we liepen tegen het probleem aan dat er voor de kleine pony’s weinig marathonwagens verkrijgbaar zijn, welke ook nog eens qua gewicht in verhouding staan tot de pony’s en een goede kwaliteit hebben. Daarom heeft Hans Imanse (http://www.imanse.nl), dealer van Excellent, voor ons een marathonwagen gebouwd die dezelfde kwaliteit en opties heeft als de marathonwagens voor de paarden, maar toch met een licht gewicht en lage rolweerstand.
Het is de Excellent MR 45 Shetty geworden. Afgelopen november stond hij op Paard en Koets en daarna zijn we er mee gaan rijden.

Afbeelding

Ondertussen hebben we er een aantal marathons mee gereden en zijn er zelfs Reserve Kampioen van Mendistrict West mee geworden. We hebben tijdens de wedstrijden gemerkt dat de wagen super stabiel is ook met een vierspan pony’s ervoor. Speciaal voor het vierspan zit er een verlengde treeplank aan zodat ook de achterste groom voldoende ruimte heeft om te staan. Er is gezorgd voor voldoende beenruimte, ik heb met mijn lengte van 1.75m zat ruimte over. De wagen heeft voor en achter schijfremmen en links zit een voetpedaal waarmee ik de hydraulische molenrem zelf met mijn voet kan bedienen en ik ten alle tijden zelf kan besluiten wanneer ik de molenrem inschakel. De wagen is achter geveerd met luchtvering. We hebben hem rondom laten afwerken met RVS en er zit stuurvertraging op. Oftewel completer kon niet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Netjes stil staan kunnen ze ook nog:
Afbeelding

Alle info op een rijtje:
Spoorbreedte 125cm, wielmaat 16 inch, gewicht 195 kg (onze versie met alle opties)

Onze wagen is uitgerust met:
• Bokkussen verstelbaar naar voor en achter.
• Bergkastje onder het bokkussen.
• Enkel & dubbelspan
• Schijfremmen voor en achter.
• Handrem op de voor wielen.
• Luchtvering achter met stabilisator veer.
• 3 Punts vering voor.
• RVS Boomafwijzers.
• Wielen met spaken (8 stuks).
• Verlengde treeplank (afneembaar).
• Voor rem is uit te schakelen.
• RVS rondom (extra)
• Stuurvertraging (extra)
• Hydraulische molenrem (extra)

We hebben er ook al een marathon met tweespan (stokmaat 90 cm) mee gereden en ook dit ging prima, de pony's trokken de wagen super makkelijk door het parcours. Op de foto zie je ook goed hoeveel ruimte je achterop hebt door de verlengde treeplank. Het verlengde stuk van de treeplank is heel simpel te verwijderen zodat de wagen met een enkel- of tweespan ervoor mooi compact blijft. Ik laat het verlengde stuk er met tweespan aanzitten, hebben we achterop lekker veel ruimte.
Afbeelding

Ander tweespan:
Afbeelding

Aangezien meerdere mensen mij foto's gevraagd hebben van de recreatie versie wil ik onderstaande foto ook graag aan jullie laten zien. Dit is de recreatie versie van bovenstaande wagen. Luxe is dat deze recreatie versie op de achterwielen luchtvering heeft. De bokstoel is ook naar het midden te verschuiven wat de wagen heel geschikt maakt om af en toe een wedstrijd mee te rijden.

Afbeelding

Onze marathonwagen naast zijn grote broer, de paarden maat:
Afbeelding

Onze marathonwagen is helemaal compleet en echt gebouwd voor de kleine pony’s en ik wilde deze foto’s graag met jullie delen aangezien ik zelf lang heb moeten zoeken naar de ideale wagen voor onze pony’s en onze doeleinden.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

MelanieB

Re: Onze nieuwe Excellent marathonwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:39

Wauw gave wagen zeg! Ook een mooie kleur!
En uiteraard je gave 6span!
Veel plezier er nog mee!

Mkoole

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 22:30

Ziet er inderdaad gaaf uit zeg. Robuust maar toch ook weer sierlijk. vindt dat jullie goed geslaagd zijn in het maken van een wagen voor jou leuke shetjes.
Volgens mij is deze wagen ook lichter dan de Clever wagen die geschikt was voor shetjes of niet?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 23:30

Dankjewel Melanie :)

@ Mkoole, dankjewel, of hij lichter is dan een clever weet ik niet. Heb zelf nog wel een clever staan maar heb die nooit gewogen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:51

Volgens mij is hij niet lichter hoor, want het is ook geen enkelspantype met dit gewicht.
Het lijkt me een hele fijne wagen, zeker met de genoemde opties die je erop hebt.
(wil wel graag de prijs weten van beide versies...mag via PB)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 23:58

@ Anke, heb je pb gestuurd

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:02

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 07:25

Het is een prachtige karretje zo achter jouw span. Je hebt het super voor elkaar.
Dat wordt vast een prachtig seizoen.
Starten jullie ook in Amsterdam in april?

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 09:32

@ Anke dat is hem inderdaad. Ik zie dat daar een gewicht van 210 kg wordt genoemd. Ik weet niet of Hans Imanse hem zelf al heeft gewogen, hij was wel bezig met weegapparatuur. Ik ben gister met auto en trailer met koetsenframe naar een weegbrug voor vrachtwagens gereden en daar hebben we de combinatie gewogen met en zonder menwagen op het koetsenframe (zonder langboom of lamoen) en toen was het verschil 195 kg. Volgens de eigenaar van deze weegbrug is deze goed geijkt, maar is natuurlijk wel gebouwd om vrachtwagens met lading te meten, dus ik weet niet hoe betrouwbaar bij zo'n klein verschil van 195 kg. Ik weet ook niet hoe ik hem anders kon meten hier in de buurt, maar Hans Imanse was ook bezig om weegapparatuur te krijgen, dus dan kan ik hem daar nawegen.

@ Janouk, dankjewel, ik doe zelf niet mee met vierspan, heb de hele winter eigenlijk alleen maar in de bak getraind omdat de hoeven wat kort waren en vind het dan niet eerlijk om meteen het wegtraject te rijden waarbij ik ze al flink door moet laten draven om aan de tijden te komen. Denk dat een van de meiden die altijd me me mee is wel met een tweespan alleen dressuur/vaardigheid rijd ofzo.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:07

Wij hebben precies dezelfde kar, alleen dan grote versie. Wat een ellende hebben we al met die kar meegemaakt en dat terwijl we hem nog geen jaar hebben. Hoop dat die jullie wel geluk brengt.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:10

Mooie kar, met gave pony's.
Heb ik jou laatst in Aalsmeer zien rijden?
Zag er echt super netjes uit, veel plezier met je span.
Laatst bijgewerkt door Gem op 11-03-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:52

Wat een super gave wagen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:54

Wow gaaf zeg, veel plezier ermee!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 20:33

Dankjulliewel :)
@ Poeltje, oh wat voor ellende hebben jullie dan gehad? Wij rijden er nu sinds november mee en totaal geen problemen mee gehad, we zijn er echt super blij mee.
@ Plientjedres, we deden inderdaad mee in Aalsmeer, dus kan goed dat je ons hebt zien rijden.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:55

Wij hebben deze kar aangeschaft toen die net op de markt kwam. Onze luchtvering was niet zo optimaal, waardoor de kar naar voren hing (kun je nu ook nog wel zien). Verder was er iets niet goed gelast, toen we op een paal botste klapte het hele voorstuk + lamoen eraf.

Intussen hebben de makers vast de kar verbeterd, dus ik verwacht niet zulke problemen bij jullie wagentje.
Wat ik zelf trouwens een nadeel vind, is dat de kussens achterop waar de groom zit, heel dun is.
Krijg je een aardig een houten kont van, haha.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:24

Super, erg mooi!

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:03

Super mooie wagen :j Hoop dat je er veel plezier van hebt ;)

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:48

Ik ben erg te spreken over deze wagen!
Ben de groom van Romy_tessa, en poeltje, ik heb geen last van een harde kont, ik vind het prima zitten en die handvaten voor bij het boskussen vind ik ook prettig en merk toch dat ik regelmatig gebruik!
Het is net een tikje luxer als een normale marathon wagen en dat maakt de wagen echt een plezier om mee te rijden! ook de verlenging van de treeplank is erg fijn als je met twee grooms bent, de voorste groom heeft dan genoeg ruimte om te wisselen van links naar rechts, zonder dat de achterste groom daar last van heeft!

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:55

Wat een onwijs mooie wagen! Wow! Trouwens ook een prachtig vierspan.
Zo'n wagen droom ik geloof ik van...

Kelsey9699

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:31

Anke schreef:
Volgens mij is hij niet lichter hoor, want het is ook geen enkelspantype met dit gewicht.
Het lijkt me een hele fijne wagen, zeker met de genoemde opties die je erop hebt.
(wil wel graag de prijs weten van beide versies...mag via PB)

Heb begrepen van een clever dealer dat de menwagens voor shetjes zo rond de 210 kg zouden wegen is er iemand met zo'n karretje die het wel exact weet?

Kelsey9699

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:36

Poeltje schreef:
Wij hebben precies dezelfde kar, alleen dan grote versie. Wat een ellende hebben we al met die kar meegemaakt en dat terwijl we hem nog geen jaar hebben. Hoop dat die jullie wel geluk brengt.

Welk type is dat dan? kan nl alleen de kleine versie vinden en niet een grote uitvoering?
Want Romy_tessa als hij speciaal voor jullie is gebouwt dan hoeven ze deze wagen toch niet uit te vinden hadden ze hem alleen hoeven verkleinen naar de mini paardjes. Dus moet dan toch een heel ander groot type zijn of vergis ik me

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:38

Kelsey9699 schreef:
Poeltje schreef:

Welk type is dat dan? kan nl alleen de kleine versie vinden en niet een grote uitvoering?
Want Romy_tessa als hij speciaal voor jullie is gebouwt dan hoeven ze deze wagen toch niet uit te vinden hadden ze hem alleen hoeven verkleinen naar de mini paardjes. Dus moet dan toch een heel ander groot type zijn of vergis ik me

Het is gewoon precies dezelfde kar, alleen dan een slag groter, want er moet onder anderen een enkelspan paard voor.

@Ilovemoney: Ben blij dat jij er wel tevreden over bent. :j De kar heeft intussen al zoveel verbeteringen ondergaan, dus zoals ik eerder aangaf, verwacht ik bij jullie geen problemen. Vind het verder wel een hele mooie kar hoor! Alleen jammer dat die van ons naar voren duikelt ondanks het veranderen van de luchtvering.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:50

Hallo,

Ik had een vraagje over het gewicht van de wagen.
Ik las in de beginpost: gewicht 195 kg (onze versie met alle opties)

Wat weegt de kar zonder alle extra opties zoals de molenrem en de stuurvertragen enz. met een enkelspan lamoen?
Zou er een shetlandertje van 1 meter voor kunnen? Ik las op de site van excellent dat er pony's van 1,10 to 1,25 voor kunnen.

Alvast bedankt,

B&W

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:56

Dankjulliewel voor de reacties :)

@Poeltje, vervelend dat jullie zoveel problemen hebben gehad met de wagen. Gelukkig bij ons tot nu toe geen last van.
@BenWLover, ik heb alleen deze versie, dus weet niet wat een andere versie weegt. Neem anders even contact op met Hans Imanse, die kan je vraag vast beantwoorden.
Ik denk dat alle marathon/recreatiewagens te zwaar zijn voor een enkelspan pony van 1 meter, op het asfalt zal het prima kunnen, maar op gras of zand vind ik een vierwielige wagen al snel te zwaar voor een enkelspan. Ik rijd mijn pony's in het enkelspan ook alleen voor de sulky of concourswagen. Het lamoen van de marathonwagen zit dus ook nog nieuw in de verpakking.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:29

Ok bedankt;)
Ik heb mijn pony ooit voor een 4 wieler gehad in een hobbel weiland en die trok hij toen vrij makkelijk. de kar was 150 kg. Toen wel alleen gestapt i.v.m. de ruimte.
Ik heb nu een tweewieler en deze weegt zo rond de 105 kilo met mij er op denk ik maar deze trekt hij er zo uit in mul zand en op gras ( met al resultaat een gebroken as... xD)
Ik ben nu dus op zoek naar een standaard, zo open mogelijke, lichte wagen.

Ik ga eens kijken of ik contact op kan nemen en zal het dan even laten weten;)

Nogmaals bedankt;)
Gr B&W