[AR] Aleida's Shakira in het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Aleida's Shakira in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:09

Eerst wat informatie over de pony.

Naam: Aleida's Shakira
Ras: New forest pony
Geslacht: Merrie
Leeftijd: word in mei 4 jaar
Pony is vorig jaar juli naar de keuring geweest en daarvoor dus veel gelongeerd. Daarna zijn we haar onder het zadel gaan beleren. Dit voet ze super, ze heeft eigenlijk geen pas verkeerd gezet. Wouden eerst dat ze goed onder het zadel liep en dan pas voor de wagen beleren. Begin winter hier mee begonnen.

Vandaag maar weer eens opgepakt om Shakira in het tuig te beleren. Door de winter niet echt aan toe gekomen omdat de paddocks erg nat waren en daarna bevroren en in de binnenbak eigenlijk altijd wel mensen aan het rijden zijn.

Maar vandaag ook een hoofdstel kunnen regelen die past. Stang kende ze al dus die was niet nieuw, maar de oogkleppen wel.
Ze is afgevallen (eindelijk goed op gewicht) dus schoft was te ruim, maar bleef wel goed liggen. Als we verder gaan eerst maar eens gaten er bij maken. (dit is het tuig van haar moeder, vandaag)

Maar ze deed het super. Eerst aan de longe en daarna leidsels er aan en er eerst op de zelfde plek als met longeren gelopen en mijn zusje er half naarst /voor. Maar ging al snel goed dus ik steeds verder naar achteren en mijn zusje ook. Tot ik er helemaal achter liep en mijn zusje niet meer me liep (dat stukje geen foto's)

Willen het nu wat vaker gaan doen en haar zo stapje voor stapje voor de wagen beleren. Om het moment dat we gaan hangen, slepen en echt voor de wagen zetten komt er hulp met veel ervaring met het beleren van paarden en pony's voor de wagen. Maar we hebben geen haast.

Tip zijn altijd welkom, is nog maar de 1ste keer dat we een pony voor de wagen beleren. Er is wel veel kennis bij ons op stal dus als iets niet lukt vagen we hulp. Heb al wel mijn pony helpen beleren voor de wagen (moeder van deze pony) dus is niet geheel vreemd.

Hier de foto's:

Longeren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er achter lopen met leidsels:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:44

Prachtige pony.

Ik zou alleen zelf nooit de longe vastzetten aan de stang. Als ze weg spuit en je moet haar tegenhouden aan de longe vol op de stang aan één kant, kan dat alleen maar het vertrouwen in de stang verpesten.

Die klepel die op haar voorhoofd hangt, is alleen voor de sier bij het dubbelspan om de aftekeningen op het het hoofd enigszins gelijk te maken. Is voor een enkelspan overbodig en alleen maar lastig.

marisseudine

Re: Aleida's Shakira in het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:47

wat betreft de longe bevestigen aan de stang sluit ik mij aan bij janouk.
verder oogt het heel ontspannen, erg mooie pony!

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:51

Snap wat jullie bedoelen met de longe aan de stang, maar ik had hem niet aan een kant vast zitten. maar had hem er door gehaald. Ben er zo ie zo niet van om met longe maar aan een kant vast te maken.
Maar waar zouden jullie hem dan aan vast maken?

janouk, wat is er dan lastig aan de klepel?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:56

de klepel gaat heen en weer, en op en neer. En verder vind ik het ook niet mooi :o

Ik longeer nooit met menhoofdstel in, maar als ik het zou doen, dan zou ik een halstertje onder het hoofdstel doen, zodat je de longe daar aan vast kan zetten.

Ik wil onze paarden zo licht mogelijk aan de hulpen hebben met zo weinig mogelijk druk op de stang. De longe aan de stang betekent dat je hard moet inwerken als je paard er vandoor schiet.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:08

ik probeer altijd met zo min mogelijk druk te bereiken wat ik wil. mijn paard word alleen aan halster gelongeerd. precies wat janouk zegt: als ze opeens weg schiet komt er veel druk op te staan.
het is niet verkeerd, ik zou het alleen anders doen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:48

Je zou 'm aan de binnenkant door de neusriem en het bit kunnen halen met een lus, dan pak je niet alleen op het bit als er iets gebeurt.
Verder lijkt het mij ook prima zoals je 'm vast hebt nu als je daar zelf vertrouwen in hebt.

Prachtige pony trouwens!