Ik zag dat er nog geen artikel was over Poco Bueno.. wat ik dus niet vind kunnen!!:P Ik heb de meeste in formatie uit het boek Legends Part 1, ook heb ik informatie van de website van de AQHA
en NCHA. Ook heb ik www.quarterhorselegends.com en de site van de Waggoners ranch gebruikt.
Poco Bueno (King P-234 X Miss Taylor)
Gefokt door Jess Hankins uit Rocksprings Texas.
Poco Bueno was geboren in 1944. Hij en zijn vader, King P-234, waren voortbestemd om een van de meest belangrijke en bekendste vader/zoon teams te worden. Zij aan zij stonden ze in de jaren 50 aan de top van de AQHA. Poco Bueno was de zoon van Miss Taylor en King P-234, Miss Taylor stond er altijd al om bekend om voor goede nakomlingen te zorgen, de vader van Miss Taylore heette ook Poco Bueno, maar omdat dit niet geregistreerd was kon de naam nog een keer gebruikt worden.
Poco Bueno heeft nooit qua uiterlijk erg op King P-234 geleken, zijn vader was een “blood bay”(een Rode Bruine) een erg mooie kleur dus, en Poco Bueno een Brown (koffievos) maar beide waren zij errg goed paarden. “ zet Poco Bueno in een Cutting Arena en hij wered wazig van de snelheid en de behendigheid, Hij kon een O zo moeilijke koe uit de kudde pakken en het zo makkelijk laten lijken! Hij had de zachtheid van zijn vader.
Poco Bueno werd toen hij nog jong was en voor hij echt bekend was voor $5,700 verkocht. Daarmee haalde hij de voorpagina. In 1945 was dit natuurlijk erg veel geld voor een paard…
Hij werd gekocht door E. Paul Waggoner, van de befaamde Waggoner Ranch.
Poco Bueno heeft daar de rest van zijn leven gewoond.
Zijn Carrière startte toen hij heel jong was, waneer hij jaarling kampioen was genoemd bij the texas Cowboy Reunion Quarter Horse Show.
In 1948 Startte Poco Bueno zijn carrière als Cutting horse. Hij brak snel veel records, en kreeg meteen een lading fans. Bob Burton heeft Poco Bueno als eerste onder het zadel gestart, maar het was Pine Johnson die hem het eerste in de Cutting showde.
Volgens sommige kon Poco Bueno zo snel vooruit springen als achteruit, en alleen een goede ruiter kon bij hem blijven…
Zelfs toen Poco Bueno oud en versleten was bleven er mensen uit het hele land naar de Ranch komen, speciaal om een glimp op te vangen van de oude hengst.
Nu nog steeds zijn afstammelingen van Poco Bueno erg populair. Poco Bueno heeft in totaal $5000 bij elkaar gereden, wat toen het hoogste was.
In 1966 ging Poco Bueno met pensioen en woonde hij op een speciaal gebied van de Ranch. Hij had zijn eigen wei, waarvan de hekken open bleven zodat hij kon gaan en staan waar hij wilde. Hij had een grote ronde stal met warmte lampen, er werd niks bezuinigd op het comfort van de oude hengst. Tegen die tijd had hij erg last van Artritis en liep met zijn gewicht vooral op zijn achterbenen. 2 jaar nadat Mr Waggoner was overleden overleed Poco Bueno. Hij stierf op 28 november 1969. Iedereen wist dat het tijd was om de oude hengst te laten gaan, waneer ze hem moesten helpen om op te staan. Niemand wilde dat hij zou lijden. Mr. Waggoner had in zijn testament specifieke instructies over Poco Bueno opgegeven. Hij zou staande begraven moeten worden in een graf tegenover de ingang van de ranch aan Highway 283.
Hij kreeg een Granieten grafsteen met een foto en de volgende tekst: Champion and Sire Of Champions.
Poco Bueno was Speciaal. Net als zijn vader… Niemand heeft hem ooit een bijnaam gegeven als Pocie of Bueno, Toen en nu is hij Poco Bueno.
Halter and Performance record:
37 Halter points, 8 performance Points; Performance register of Merrit; en AQHA Champion
Beroemde Nakomelingen:
Poco Dell
Poco Champ
Poco lady Pep
Poco stampede
Poco Lena ( moeder van; Doc Bar, Doc O’lena en Dry Doc)
Poco Pine
Poco Maria
Poco Tivio (Vader van Johnny Tivio, paard van Monty Roberts)