[Luchtzuigen] Luchtzuigen

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[Luchtzuigen] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:45

Ik ben vandaag op excursie geweest bij mensen die alles met de paarden doen met natuur als hoofdrol.
Deze mensen kwamen er mee dat luchtzuigen mede komt omdat paarden niet gelijdelijk afgespeend worden, maar van de een op andere dag, en daarom het lichaam stress krijgt, met name de maag, en dat de paarden daarom luchtzuigen/kribbe bijten.

Is dit iets wat toegevoegd kan worden?

Anya

Re: [Luchtzuigen] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:08

nou eh.. nee.. dat is onzin.. veel paarden gaan pas jaren na het afspenen luchtzuigen. Maagklachten is wel een oorzaak, stress eventueel ook, maar dat heeft meer te maken met voerregime, stalregime e.d. En minder met afspenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:14

Ik heb de vraag hier ook niet voor niets neergezet. Heb mezelf nog nooit echt in dit stalontdeugd verdiept.

Dit was de filosofie van die mensen vandaar dat ik het hiet neer zet voordat ik het p de wiki toevoeg.

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:17

hier op stal is een merrie die is gaan luchtzuigen toen haar veulen werd weggehaald na 4 maanden. merrie was toen 4 jaar en staat sindsdien te boek als luchtzuiger...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:19

Die merrie is waarschijnlijk gaan luchtzuigen a.g.v. van de vaak grote hoeveelheid merriebrok die ze zogende merries geven. Dat is een aanslag op de maag. Maar Kannie ze doelt op veulen die zouden kunnen gaan luchtzuigen, niet de moeders.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 10:16

Ben het eens met Anya's uitleg maar keihard bewijs is voor beide theorieen niet te geven. Omdat dergelijke uitspraken wel vaker geuit worden in het "natuur/alternatieve-circuit", is het misschien een optie om te vermelden dat "vermoed wordt dat dit soort stress-situaties een oorzaak kunnen zijn maar dat dit niet bewezen is" Of iets dergelijks....
Kwestie van zo volledig mogelijk te zijn en objectiviteit van de Wiki.