De Hackney Pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Candorlover

De Hackney Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:46

Jaja, ik heb geprobeerd er een goed stuk over te schrijven Lachen.

De Hackney Pony

De geschiedenis
De Hackneypony komt oorspronkelijk uit Engeland. De man Christopher Wilson heeft het ras ontwikkeld tussen 1865 en 1880. De Hackneypony werd voornamelijk in de Graafschappen Norfolk en Yorkshire gefokt. Vanwege zijn snelheid en uithoudingsvermogen werd hij veel gebruikt als tuigpaard.
De naam Hackney lijdt af van het Franse woord 'Hacquenee'. Het paard werd echter niet als rijpaard gebruikt, omdat hij hoog opgooit en dit niet comfortabel zit.
Rond 1900 werd de Hackneypony in Nederland ingevoerd. Door het elegante uiterlijk werd het ras erg populair voor de luxe equipages.
Na de 1e wereldoorlog kwamen er andere voertuigen, de Hackneypony werd steeds minder gebruikt voor de koets. Na de 2e oorlog werden de paarden weer geliefd en werden ze vooral gebruikt in de hobby en als sportpaard.

Fokkerij
De Hackneypony heeft veel liefhebbers in Nederland en is zelfs één van de geliefdste rassen in Europa. Met veel export naar diverse landen. De kleine maat (Hackneypony) is het meest geliefd in Europa. In heel Nederland staan zo'n 1000 Hackneypony's. Het stamboek werd opgericht op 2 februaru 1946. Het stamboek is gesloten, d.w.z. dat er alleen raszuivere Hackney's worden toegelaten. Het stamboek werkt met DNA testen om de juiste afstamming te controleren alvorens een dier in het stamboek wordt opgenomen. Het Stamboek is volledig geautomatiseerd en het enige Hackney stamboek in de wereld dat op deze wijze werkt.
Vroeger wilde ze de snelheid en lange uithoudingsvermogen verbeteren, maar tegenwoordig doen ze meer aan de gangen van het ras.

Rasbeschrijving
Het hoofd is edel, loopt over in een niet te korte hals, door tot een sterke rug en eindigt in een niet te hangend maar sterk kruis.
Hij heeft sterkte schuine schouders, de bovenarmen zijn goed ontwikkeld.
Ook zijn beenwerk is sterk en hebben een goede bodemstand. De gangen zijn vlot, elegant en snel.
De schofthoogte van een Hackneypony ligt tussen de 1.25 en 1.55 meter. Deze maten worden in 2 delen gesplits. De Hackneypony en het Hackneypaard.
Hackneypony: Onder de 1.40 meter.
Hackneypaard: Boven de 1.40 meter.

Het gebruik
De Hackneypony word in bijna alle disiplines van het aangespannen rijden gebruikt. Het meest bij concoursrijden. Door hun verheven, elegante gangen worden ze wel de ballerina's van de concoursvelden genoemd. Maar ook worden ze gebruikt als sportpaard. En voor de hobby.

Bronnen:
http://www.ponynet.nl
http://www.wikipedia.nl
en het Nederlandse stamboek.

Foto heb ik helaas niet, heeft iemand foto's van de Hackneypony die ik mag gebruiken?
Ik hoop dat het een goed stuk is? Lachen
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Candorlover op 02-01-08 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Echwel

Re: De Hackney Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:54

Laatst bijgewerkt door Echwel op 02-01-08 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:54

Ik vind het een netjes stuk Lachen Misschien qua indeling wat duidelijkere alinea's, en ik zie een paar taalfoutjes (zoals bijv. 'confortabel' ipv comfortabel en schrijf je 'hoogopgooit' aan elkaar?) maar verder ziet het er goed uit Lachen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:55

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 20:58

Fiffill schreef:
Ik vind het een netjes stuk Lachen Misschien qua indeling wat duidelijkere alinea's, en ik zie een paar taalfoutjes (zoals bijv. 'confortabel' ipv comfortabel en schrijf je 'hoogopgooit' aan elkaar?) maar verder ziet het er goed uit Lachen

Dankjewel, ik heb het eventjes veranderd. Ik weet alleen niet of opgooit nou ook weer los moet?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:03

Ik denk dat dat wel vast moet, aangezien het ook opgooien is en niet op gooien. Maar ik kan het fout hebben hoor Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:04

Fiffill schreef:
Echwel schreef:

Dat is de Hackney, niet de Hackneypony Lachen

Dat is toch alleen het hoogte verschil, ras blijft hetzelfde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:07

In de rassenlijst staan ze apart, de Hackney en de Hackneypony.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:35

Volgens mij heeft Echwel het bij het juiste eind en staat het verkeerd op de lijst van paardenrassen. Ik zal het even navragen bij iemand die veel verstand heeft van Hackneys. Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:43

Heb het Neonlight al gevraagd
Die is het volgns mij wel met mij eens..

Mag geen pb openbaar maken, anders kon ik haar antwoord hier zetten

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:54

Haha! Haha!
Ik heb Neonlight ook gepb't, ze zei al dat jij dat ook gedaan had. Knipoog

Het komt erop neer dat we in Nederland geen Hackneypony en -paard hebben, maar gewoon de Hackney (die dan bestaat uit de grote en kleine maat). Er hoeft alleen maar een artikel op de Wiki te staan over de Hackney (waarin dan ingegaan kan worden op de grote en kleine maat). Ik zal "Hackney-pony" direct verwijderen uit de Lijst van paardenrassen. Lachen

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:01

Oh.. Een fout van de Wiki dus?..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:02

Zonde van de moeite voor het stukje, jammer. Succes met je volgende stukje dan maar Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:03

Candorlover schreef:
Oh.. Een fout van de Wiki dus?..

Nee hoor een menselijke fout.
DE wiki maakt geen fouten, wel de mensen die ervoor schrijven Go jij! Go jij!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:06

Ik heb nog wel jouw stukje over het Nederlandse Hackneystamboek aan het al bestaande artikel over de Hackney toegevoegd. Dat is nog een mooie aanvulling. Ja Bedankt! Lachen

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:07

*foutje*
Laatst bijgewerkt door Candorlover op 02-01-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:07

Toch niet voor niks geschreven, Candorlover Lachen

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:08

Marlies1 schreef:
Ik heb nog wel jouw stukje over het Nederlandse Hackneystamboek aan het al bestaande artikel over de Hackney toegevoegd. Dat is nog een mooie aanvulling. Ja Bedankt! Lachen

Oh dankjewel! Haha!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:08

Candorlover schreef:
*foutje*

Nee, Echwel bedoelde dat het een menselijke fout is en niet een fout van de Wiki. Ze bedoelt niet dat het jouw fout is, maar een foutje van degenen die die rassenlijst hebben gemaakt Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:09

Ja dat bedoelde ik idd

Candorlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 22:12

Oh oke, ik zag het meer alsof het mijn schuld was Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:20

Mag ik dan nog een toevoeging erin willen??? Ja sorry, ik weet dat ik bevoegd ben er zelf in te schrijven, maar ik heb dat nog nooit gedaan en ik ben bang dat we dan het hele stuk over de hackney kwijt zijn. Nagelbijten / Gniffelen

Bij Exterieur nog het volgende regeltje erbij, gewoon erachter: De grote maat hackney heeft een stokmaat vanaf 1.40m, de kleine maat heeft een stokmaat tot 1.40m. In het stamboek wordt de fokkerij van deze 2 maten ook strikt gescheiden gehouden.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 21:32