Paint Horse(paardenras)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mo

Paint Horse(paardenras)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 20:36

{{Paint Horse
|stokmaat= tussen 1,42 en 1,72 m.
|kleur= bont(dacht ik)
|herkomst= Verenigde Staten
|link= /
}}

== Geschiedenis ==

Dit ras met een eigen stamboek , is ontstaan door het feit dat Quarter Horses(link naar quarter horses?) niet in het Quarter stamboek mochten worden opgenomen als ze niet één kleurig(egaal) waren.
Af en toe werden er gevlekte veulens geboren uit éénkleurige ouders.
Om deze paarden toch te kunnen registreren werd de American Paint Horse Association opgericht.

== Exterieur ==

Hoofd: breed voorhoofd met vriendelijke, expressieve ogen, een Arabische neus.
Lichaam: weinig schoft en een sterk ontwikkelde, gespierde achterhand
Beweging: De Paint heeft rustige gangen en beschikt over een ongekend acceleratievermogen.
Kleur: Wit op het lichaam boven de knie.
Er zijn twee kleuraftekeningen, tobiano en overo.
Tobiano komt het meest voor.
Bij Tobiano loopt de witte aftekening over de rug en zijn de vlekken regelmatig en groot.
Bij overo loopt de witte aftekening zelden over de rug.
Deze loopt meestal vanaf de buik omhoog en is vaak onregelmatig en gevlamd.
Typisch voor overo is een doorgaans wit hoofd en donkere ledematen.
Dit type heeft vaak blauwe ogen.

== Karakter ==

intelligent en heeft een uitstekend temperament.

== Gebruik ==

De Paint is een typisch western paard en wordt in alle takken van de western paardensport gebruikt.

== Foto's ==
heb ik niet..sorry
als iemand ze heeft wil hij/zij die dan via pb sturen?

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
http://www.goldenpaintranch.be/western_ ... _paint.htm

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Paint Horse]]

Daihyo

Re: Paint Horse(paardenras)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:01

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:12

ik kan de © er wel af halen Ja ....als dat mag van jou natuurlijk Haha!
maar denk je dat enkel foto's van een jaarling genoeg is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:36

Nee, dat is niet genoeg. Deze zijn bijvoorbeeld mooi om in een gallerij te plaatsen. Zoals dit bijvoorbeeld: http://www.bokt.nl/wiki/Haflinger#Foto.27s

Verder heb je nog een mooie stand- en hoofdfoto nodig: http://www.bokt.nl/wiki/Haflinger

Je zou op bokt, bijvoorbeeld op de westernfora, kijken wie er een paint heeft en daar mooie foto's aan kunnen vragen. Let er wel op dat je toestemming hebt van de fotograaf die de foto heeft gemaakt, in verband met copyright. Zie ook: http://www.bokt.nl/wiki/Help:Afbeelding

Wat mijn foto's betreft: kies 1 van de hoofdfoto's uit en de galopfoto (en uiteraard mag je voor de Wiki de copyright eraf halen Knipoog ). Dan heb je 2 verschillende foto's. Zoals je bij de haflinger kan zien is het leuk als je van zoveel mogelijk verschillende dingen foto's hebt. Zowel van sport, als van aftekeningen, als van leeftijd (veulen-volwassen), als van beweging, enz.

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 16:53

ja dat had ik allemaal al gezien Knipoog ....gelukkig overleg ik ook gedeeltelijk met banjer...doe me een beetje opweg helpt met het schrijven..verder ga ik wel eens op het wetsern fora kijken...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:55

In mijn profiel vind je ook nog Paintfoto's (en die mogen gebruikt worden voor de Wiki)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:58

Okee, super! OK dan!
Zie mijn berichtje ook niet als negatief, maar als hulpmiddel. Gewoon even als voorbeeldje van hoe het uiteindelijk moet gaan worden.

Wat je ook kan doen is bij een aantal amateurfotografen vragen of ze foto's hebben. Zo doe ik dat ook wel eens.
Bijvoorbeeld: SSDesign, manzano, Annash, Kaisa, Muzefee, Lindy1982, Iris_safarii, Saskiakur, Myukki, Manon_S, xXutopiaXx.
Die leveren goede kwaliteit foto's en hebben ook al een aardige portfolio opgebouwd.

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 17:00

oke Ja ...en beschouw niks negatiefs..nouja niet van wat jij hier hebt gereageerd....het zijn enkel tips...en zo vang ik dat ook op Ja

ik zal straks ofzo ff die fotografen pb-en Ja

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:48

Geen van die fotograven komt mij bekend voor als zijnde mensen die Paints op wedstrijden fotograveren. Maar in dat kader heb ik nog wel een paar namen voor je. Thorretje, Kayila en Pannenkoek (hier van Bokt). Die zijn op de meeste westernwedstrijden ed wel te vinden en zullen dus ook vaak wel foto's van de westernrassen hebben.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:01

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 21:27

dus het was nog redelijk goed?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:43

Een Paint is overigens niet altijd gevlekt. Een veulen uit 2 bonte Paints kan ook egaal zijn, maar Paint X Paint = Paint, of het veulen nou gevlekt is of niet. SBP (Solid Bred Paint) is een Paint die een niet groot genoege aftekening op het hoofd of op de benen heeft, er zijn zelfs Paints die helemaal geen aftekeningen hebben of zeer minimaal. Quarter X Paint wordt volgens mij ook als Paint geregistreerd. Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 10:58

Jus: Heb je daar een bron voor? Ik begreep van de APHA website namelijk dat een paint wel bont moet zijn om in het register te worden opgenomen?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:07

Laatst bijgewerkt door Lise81 op 20-11-07 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:08

Ze worden apart ingeschreven maar het zijn wel Paints, ze mogen ook meedoen op APHA wedstrijden, alleen dan bij de Solids. En als een Solid een bonte nakomeling krijgt wordt die weer gewoon ingeschreven bij de bonte Paints, het ras is dus soort van verdeeld in 2 delen ondanks dat ze zijn begonnen met enkel de bonte:

Een Solid Paint Bred is gewoon een Paint Horse die te weinig wit heeft om ingeschreven te worden in het reguliere stamboek van de APHA (American Paint Horse Association). Het wordt ingeschreven in een speciaal stamboek voor Solid Paint Breds, de Solid Paint Bred Registry. Voor het fokken maakt het niets uit, bonte nakomelingen van Solid Paint Breds worden weer in het reguliere stamboek ingeschreven. Eventuele effen nakomelingen worden geregistreerd als Solid Paint Bred.

Bij de door de APHA goedgekeurde shows (APHA approved) zijn er aparte onderdelen voor reguliere Paint Horses en Solid Paint Breds. De onderdelen zijn hetzelfde alleen ontbreekt bij de Solid Paint Bred het onderscheid in leeftijd.
http://www.dutchpainthorseclub.com/inde ... &Itemid=10

A good horse is a good horse, regardless of its color. And while color can be a major asset, a lack of color does not limit your opportunity for success with the American Paint Horse Association (APHA). Not all foals will have flashy color patterns, but APHA’s wide array of programs are open to all APHA-registered
horses.

In addition, the registration fee for Paint-Bred horses is minimal. In fact, it can be as little as one-fifth that of a normal registration. When you register your solid Paint-Bred (formerly referred to as Breeding Stock) horse and join APHA, you not only become a member of the family of American Paint Horse owners, you join an organization dedicated to providing members with excellent
programs and services, and you have opportunities to earn points and
recognition through competitive and leisure activities. And while APHA’s primary mission is to record pedigrees, the association is dedicated to preserving and promoting the history, breeding, training, racing, showing, sales and enjoyment of all American Paint Horses.

There is a place and a program in APHA for everyone—no matter what your level of interest or riding skill. Whether you are young, or young-at-heart, APHA has designed a special program that reflects your equine interests. From the challenge of competition to leisure riding, we encourage you to take advantage of the programs we offer for solid Paint-Bred horses.
http://www.apha.com/breed/solidpaint-bred.html

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:34

Jus en Lisa: hartelijk dank voor de aanvulling, ik ga het gelijk aanpassen: http://www.bokt.nl/wiki/Paint_horse#Exterieur

Rina: dank voor je foto's, maar er zitten er niet echt bij die voor m'n gevoel écht op de pagina passen, omdat het over het algemeen 'weidefoto's' zijn, waarbij het paard niet echt in wedstrijdconditie is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:44

Nee dat word ook lastig Eline, dat paard heeft 5 jaar geleden een ernstige blessure gehad, en kon niet worden gereden Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:16

Miss_Mo schreef:
Dit ras met een eigen stamboek , is ontstaan door het feit dat Quarter Horses(link naar quarter horses?) niet in het Quarter stamboek mochten worden opgenomen als ze niet één kleurig(egaal) waren.
Niet helemaal waar.
Vroeger waren er regels tot hoever een Quarter 'wit' mocht hebben. Hadden ze meer wit dan werden ze geweigerd of ze moesten geruind of andersinds onvruchtbaar gemaakt worden.
Het wit wat nog wel mocht liep van oog tot mondhoek (daaronder was verboden) en tot de knie, daarboven was ook verboden.
Was een paard onvruchtbaar dan mocht er nog iets meer wit op hoofd en benen, maar ook dan binnen bepaalde grenzen.
Als je zoekt onder de oude J227 regel is daar vast nog wel iets van terug te vinden.

De reden dat men deze witregel in heeft gesteld (ergens in 1940) is waarschijnlijk omdat er soms een Lethal White werd geboren. Dat dit te maken had met het Frame Overo en minimal Frame wist men toen nog niet.

Citaat:
Af en toe werden er gevlekte veulens geboren uit éénkleurige ouders.
Om deze paarden toch te kunnen registreren werd de American Paint Horse Association opgericht

De ouders van deze 'gevlekte' veulens droegen dus het Overo of Tobiano bontgen, wat in minimale vorm niet gezien werd als een 'bont'paard.

Citaat:
== Exterieur ==

Hoofd: breed voorhoofd met vriendelijke, expressieve ogen, een Arabische neus.
Lichaam: weinig schoft en een sterk ontwikkelde, gespierde achterhand
Beweging: De Paint heeft rustige gangen en beschikt over een ongekend acceleratievermogen.
Dit is misschien wat men graag zit, maar zéker geen rasstandaard. Omdat de Paint (zeker in de vroege) periode uit allerlei rassen werd toegelaten tot het stamboek zijn er heel veel verschillen in de bouw, zéker nu er ook naar sportfunktie wordt gefokt en niet meer naar rasstandaard.

Citaat:
Kleur: Wit op het lichaam boven de knie.
Er zijn twee kleuraftekeningen, tobiano en overo.
Tobiano komt het meest voor.

Een Overo heeft in principe gekleurde benen, mits er geen ander gen daar wit geeft. Alleen een Tobiano heeft altijd witte benen.

Citaat:
Bij overo loopt de witte aftekening zelden over de rug.
Deze loopt meestal vanaf de buik omhoog en is vaak onregelmatig en gevlamd.
Typisch voor overo is een doorgaans wit hoofd en donkere ledematen.
Dit type heeft vaak blauwe ogen.

De Overo bestaat uit 3 soorten; Frame (die je hierboven beschrijft) , Splash en Sabino.
Er gaan stemmen op dat Sabino eigenlijk geen bontpatroon is, maar gewoon een 'witmaker' van benen en hooft, die vaak samen met een ander patroon voorkomt. Maar ook bij heel veel Quarters voorkomt zonder als 'bont' gezien te worden.

Als referentie verwijs ik graag naar deze site
http://www.equinecolor.com/color.html
Waar buiten heel veel info ook de nodige foto's staan ter ondersteuning van de info.

Citaat:
De Paint is een typisch western paard en wordt in alle takken van de western paardensport gebruikt.

Dat is misschien in Nederland zo, maar in Amerika is het gewoon een zeer veelzijdig paard, waar ook races mee gereden worden, dressuur, springwedstrijden of 'gewoon' voor de kar.
Niet voor niets voor het (net als de Quarter) het meest veelzijdigste ras genoemd Haha!

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:27

Ik heb van de paint weinig verstand....heb het op een aantal sites op internet precies hetzelfde gevonden..dus zoveel mogelijk omgezet in mijn eigen woorden...zoals het er daar op leek te bedoelen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:29

Rina: dat wist ik dan weer niet Bloos
DD: je bent wikischrijver, als je het artikel met deze info wilt aanvullen: graag! Als je daar geen tijd voor hebt: geef maar een gil, dan doe ik het eerdaags.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:12

Zijn er nog portretfoto's van een Paint nodig? Ik heb eventueel nog wel een foto.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:46

missen we bij de kleuren overo en tobiano, tovero niet (en idd solid)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:52

Solid is geen kleur Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 19:57

blauw ook niet, blauw is een toestand Tong uitsteken

Afijn, je begrijpt waarom ik m erbij zet gok ik zo Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:00

Op zich is 'solid' een interessant gegeven, want sommige paarden hebben genetisch duidelijk het bont-gen maar vallen toch onder de solids, terwijl anderen écht solid zijn.

En ik ben niet zo blauw dat ik raaskal Haha!