Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Miss_Mo schreef:Ik heb mijn best gedaan..en ben nog niet klaar..maar hier alvast een stukje over dé Big Ben
In 1976 werdt in Kalmhout , in de antwerpse kempen , een veulen geboren genaamd Winston
De fokker van dit paard , Jacobus van Hooydonck , verkocht dit paard aan een nederlandse paardenliefhebber.
De nederlandse paardenliefhebber verkocht het paardje wat nog zeer jong was weer door naar een Canadese ruiter
Deze ruiter noemde het paard Big Ben
Bij de geboorte van Big Ben was de fokker van hem niet tevreden
Hij dacht toen : "dat veulen is veels te groot , Het heeft een grote kop en door gezakte achterbenen."
Het paard was ook schichtig. "ik kon het nooit over zijn bol aaien , hij liep altijd weg , niet ver , maar hij bleef uit de buurt."
Op twee jarige leeftijd werd Big Ben dus verkocht aan een Nederlandse paardenkoopman.
In die periode liet Big Ben een vreemd geluid horen op het strottenhoofd.
Dat schrok kandidaat-kopers af.
Dit werd onderzocht aan de Genste Veeartsenrij-school.
"het was uitzonderlijk maar Big Ben had er geen hinder van.
Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd : van dat paard gaan we nog horen , als het in goeie handen komt." Aldus Jacobus van Hooydonck
Die voorspelling kwam uit.
Big Ben werd in 1988 en 1989 wereldkampioen.
Het won - naast twee wereldbekers - tal van trofeeën en anderhalf miljoen dollar aan prijzen.
Maar na twee operaties als gevolg van een darmconstipatie stierf toppaard Big Ben in 1999.
Hij werdt maarliefst 23 jaar
"Wij waren verrast toen amper negen maanden nadat het bij ons verkocht was, Big Ben al te zien was op de Canadese TV tijdens de Olympische Spelen van Los Angeles", vertelt zoon Harry Van Hooydonck.
"Daar werd het aankondigd als paard van Vlaamse origine.
Wij herkenden het onmiddellijk aan de ruimte van de sprongen en de soepelheid.
Het was onze Winston die daar als Big Ben aangetreden was."
"Big Ben was in handen van een syndicaat van 28 aandeelhouders, met zware verzekeringen voor risicovolle transporten over de weg en per vliegtuig. Maar de topwaarde van het paard is toch vooral emotioneel", meent Van Hooydonck
wat info
Big Ben:
nam driemaal deel aan de Olympische Spelen,
kwam zesmaal uit in de finale van de wereldbeker en won deze tweemaal,
was tweemaal winnaar van de Panamerikaanse Spelen,
was tweemaal winnaar van de Grote Prijs Du Maurier (met het hoogste prijzengeld ter wereld)
won zesmaal de Derby op Spruce Meadows.
Sorry als er spelfouten in zitten..ik maak nog al snel fouten..SORRY!...
klien schreef:Niet zo negatief over jezelf Miss_MoHet is heel fijn dat je meewerkt toch?
Ik ben bang dat je te snel een reactie verwacht, iedereen is druk bezig, maar dat wil niet zeggen dat je stukjes niet gelezen worden hoor.
Schrijven voor de wiki is niet eenvoudig en je bent zeker op de goede weg. Je geeft zelf al aan dat het een beginnetje is.
En onder de link die Banjer heeft gegeven kan je zien hoe je indelingen kan maken, dat is wat ze bedoeld. Ik heb zelf geen kennis van dit onderwerp, dus kan je niet helpen, maar met je andere artikel wil ik je wel opweg helpen. Ga eerst de foto's maken vanmiddag. Deal
Citaat:In 1976 werd in Kalmhout , in de antwerpse kempen , een veulen geboren genaamd Winston
De fokker van dit paard , Jacobus van Hooydonck , verkocht dit paard aan een Nederlandse paardenliefhebber.
De Nederlandse paardenliefhebber verkocht het paardje wat nog zeer jong was weer door naar een Canadese ruiter
Deze ruiter noemde het paard Big Ben
Bij de geboorte van Big Ben was de fokker van hem niet tevreden
Hij dacht toen : "dat veulen is veels te groot , Het heeft een grote kop en door gezakte achterbenen."
Het paard was ook schichtig. "ik kon het nooit over zijn bol aaien , hij liep altijd weg , niet ver , maar hij bleef uit de buurt."
Op twee jarige leeftijd werd Big Ben dus verkocht aan een Nederlandse paardenkoopman.
In die periode liet Big Ben een vreemd geluid horen op het strottenhoofd.
Dat schrok kandidaat-kopers af.
Dit werd onderzocht aan de Gentse Veeartsenrij-school.
"het was uitzonderlijk maar Big Ben had er geen hinder van.
Ik heb altijd tegen mijn kinderen gezegd : van dat paard gaan we nog horen , als het in goeie handen komt." Aldus Jacobus van Hooydonck
Citaat:Wij waren verrast toen amper negen maanden nadat het bij ons verkocht was, Big Ben al te zien was op de Canadese TV tijdens de Olympische Spelen van Los Angeles", vertelt zoon Harry Van Hooydonck.
"Daar werd het aangekondigd als paard van Vlaamse origine.
Wij herkenden het onmiddellijk aan de ruimte van de sprongen en de soepelheid.
Het was onze Winston die daar als Big Ben aangetreden was."
"Big Ben was in handen van een syndicaat van 28 aandeelhouders, met zware verzekeringen voor risicovolle transporten over de weg en per vliegtuig. Maar de topwaarde van het paard is toch vooral emotioneel", meent Van Hooydonck
Citaat:De moeder van Big Ben, de merrie Oeki, is ook de moeder van het internationale militarypaard Britt dat België succesvol vertegenwoordigde op de Olympische Spelen te Barcelona. Zij is tevens ook de moeder van het internationale springpaard Optiebeurs Concern, waarmee Albert Voorn o.a. de Grote Prijs van Antwerpen gewonnen heeft. Verder in deze stam vinden we ook nog Millar (v.Quick d'Argentan x Anna) winnaar van oa sires of the world 2002 en van talrijke internationale proeven op 1m50-niveau.