Chippen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 16:12

Hoi, ik heb gemerkt dat er over het chippen het één en ander de ronde doet op Bokt. Ik heb dan eens het Wiki artikel over chippen opgezocht en gezien dat er toch wel onjuiste informatie instaat. Met chippen kunnen inderdaad dingen fout gaan, maar enkel wanneer de chip fout ingebracht wordt. Ik heb begrepen dat er in Nederland geen algemene richtlijnen zijn met betrekking tot het chippen bij paarden. In België is het chippen verplicht, maar is er ook onderzoek gedaan. Er zijn daar duidelijke richtlijnen uitgekomen, over hoe en vooral waar te chippen.

1) chip wordt ingebracht langs de linkerkant van de hals
2) chip wordt geplaatst in het VET van de NEKBAND, op de overgang tussen het bovenste tweederde en het onderste derde van de hals, 1 of 2 cm onder de manenkam
3) de chipplaats wordt grondig geschoren en ontsmet vooraleer de chip wordt ingebracht.

In Nederland wordt blijkbaar echt in de halsspier gechipt, wat problemen KAN teweegbrengen. De foto die bij het artikel staat is dus bijgevolg fout. Ik zie niet dat het veulen geschoren is EN de chip zit veel te laag, dus in de halsspier. Ik denk dat het goed is om de foto en de tekst aan te passen, vooral dan voor de Nederlanders die hun paard willen laten chippen, zodat ze op de hoogte zijn van de plaats waar de chip hoort te komen. Ik denk dat er dan ook veel problemen mbt de chip kunnen voorkomen worden.

Eline

Re: Chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:20

Heb je misschien officiële bronnen voor de richtlijnen die je noemt Coliena? En misschien ook een linkje naar het onderzoek, als het ergens online staat?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:01

Het veulen op de foto is wel geschoren en ontsmet. Hij heeft een vrij donkere huid dus is het amper te zien op de foto, die ook een beetje schuin genomen is. Verder heeft hij een vrij dikke nek, misschien dan dan de "kap" op de nek dikker is? Misschien spreek ik wartaal, ben heel benieuwd.

Vorige maand hebben wij bij 3 paarden een kwartier lang naar een chip moeten zoeken, uiteindelijk gevonden, hij zat tussen de oren!!! Bij alle 3 de paarden.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 12:44

De chip zit daar echt te laag. Hij hoort maar een centimeter of twee onder de manenkam te zitten. Hier zit hij waarschijnlijk in de spier.
Helaas genoeg hebben wij ook al paarden gezien die veel te hoog gechipt zijn, inderdaad tussen de oren. Daar zit hij dus verkeerd, maar het paard hoeft daar zeker niet noodzakelijk last van te krijgen. Als ze er nog nooit last van gehad hebben, dan zal dat waarschijnlijk ook nooit meer gebeuren.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:12

Door de hoek waaronder de foto genomen is, is het inderdaad niet heel duidelijk te zien wat er precies gebeurt. Coliena: ik ga proberen uit te zoeken wat de richtlijnen in Nederland zijn met betrekking tot chippen, zodat het artikel uitgebreid kan worden.

Als er mensen meelezen (DA/DA-assistent/ervaringsdeskundige?) die weten hoe het in Nederland precies geregeld is: input is erg welkom Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 03:45

Chippen is in nederland verplciht en daar zijn richtlijnen van en over.
www.nl-paardenpaspoort.nl is DE site waar alle ins en outs staan zoals ze gelden in Nederland. Ook de overgangsregelingen en ontheffingsaanvraag, paspoortuitgevende nstanties etc etc )
Er doen inderdaad veel verhalen de ronde over het chippen en mn de verplichting (zie alle discussies oa op bokt)
Het is zo dat er ontheffing aangevraagd kan worden om niet te hoeven chippen, men zal dan DNA vast moeten laten leggen.. (ook dit is te vinden op de de site van PVE/PVV : www.nl-paardenpaspoort.nl )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 04:02

Verder lijkt het me handiger om de naam van het wiki artikel om te dopen naar I&R regeling, het wordt in de volksmond wel chippen genoemd maar houd meer in dan alleen het inbrengen van een transponder. Daarnaast zou ik het woord chip veranderen in transponder.

In Nederland mag is niet iedere DA automatisch een PPC (paardenpaspoort Consulent) en mag een transponder inbrengen bij een paardachtige voor de I&R regeling.
Daarnaast zijn er niet-DA-en die wel mogen chippen. (weet alleen even niet of die regeling nog geldt)
Verder is er een protocol inzake het implanteren van de transponder (zou ik even moeten spitten of ik die nog ergens heb)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 16:17

Alane: ik denk dat het dan handiger is om het chippen artikel te verplaatsen naar I&R regeling (identificatie en registratie neem ik aan? ) omdat meer mensen onder 'chippen' zullen zoeken dan onder I&R. Ik ben het wel met je eens dat het artikel zoals het nu is veel te klein is en uitgebouwd moet worden. Als jij er meer over weet en het aan wil vullen: heel erg welkom Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:14

Kun je dan van de zoekterm chippen geen link maken naar I&R regeling?
Zoals je bijvoorbeeld op engels zadel (ook geen term waarop ik zou zoeken) ook dressuurzadel ziet, en als ik als zoekterm dressuurzadel ingeef op het artikel engels zadel terecht kom.

Verder heeft ieder land zijn eigen regels en tjdelijke regels in de gehele I&R-regeling paardachtigen, per land de regelingen laten vermelden met de procedures en overgangsregelinen?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:25

Dat eerste kan ik, en heb ik gedaan. Per land vermelden lijkt mij goed voor de overzichtelijkheid Lachen