Hoe moet ik rijden (van opstijgen tot galop)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Hoe moet ik rijden (van opstijgen tot galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 20:11

Deze tekst heb ik zelf getypt. Er zijn geen bronnen gebruikt.
Ik sta niet in voor eventuele fouten (graag die vermelden + verbetering).

Op- en afstijgen
Allereerst moet je natuurlijk kunnen op- en afstijgen.
Om op te kunnen stijgen moet je links van het paard staan, naast het zadel. Allereerst maak je de beugels op jouw lengte. Dit doe je door de beugel naar beneden te doen en vervolgens meet je of de beugelriem even lang is als jouw arm (van pols tot oksel.) Vervolgens maak je de singel op maat, door het een paar gaatjes strakker te doen.

Om op te stijgen, plaats je je linkervoet in de stijgbeugel en houd je met je handen het zadel vast. Let erop dat je de teugels vast hebt met je linkerhand. Vervolgens zet je je af van de grond met je rechtvoet en trek je je op. Sla je been over het paard been (niet het paard schoppen!) en ga je zitten. Plaats je rechtervoet in de andere stijgbeugel door deze er vanaf buiten af in te steken.

Om af te stijgen, haal je eerst je rechtervoet uit de stijgbeugel. Vervolgens kom je uit het zadel en sla je je rechterbeen over het paard heen. Tegelijkertijd plaats je je linkerhand voor op het zadel en je rechterhand achter op het zadel. Nu sta je nog in een stijgbeugel en leun je op het zadel. Haal je linkervoet uit de stijgbeugel en laat je langzaam naar beneden zakken.

Houding
Je kan niet zomaar op een paard zitten als op een luie stoel. Je moet rechtop zitten, met de rug recht, schouders naar achteren en je hoofd rechtop. Doe dit heel ontspannen, door een krampachtige houding kun je rugklachten krijgen.
Je bovenarmen laat je naar beneden wijzen. Je onderarmen vormen een lijn met de teugels van de paardenmond naar je elleboog. Je polsen zijn lichtjes gebogen.

Veel mensen hebben moeite met hun handen. Om de teugels juist vast te houden, laat je ze tussen je pink en ringvinger in je hand komen. Vervolgens komen ze tussen je duim en wijsvinger weer uit je hand, waarbij je je duimen op de teugels houdt. Het uiteinde van de teugels valt hierbij aan de rechterkant van het paard.
De knokkels wijzen naar voren, je duimen naar boven. Je handen heb je tot vuisten gemaakt, zonder echt te knijpen. Gewoon je handen losjes gesloten houden.

Je bovenbenen en knieën liggen ontspannen op het zadel, iets naar voren. Je onderbenen liggen iets naar achteren. Je voeten wijzen naar voren en je hakken druk je naar beneden.

Als controle kan je enkele lijnen trekken. Vanaf je schouders, door je heupen tot de achterkant van je hak moet een rechte lijn zijn. Vanaf je ellebogen naar de paardenmond is ook een rechte lijn.

Stap
Om te gaan stappen, moet je zachtjes je kuiten iets aandrukken. Als het paard wegstapt, ga je mee met de beweging. Wees los in je heupen en onderrug, zodat je de bewegingen van het paard kan volgen.

Sturen
Om te sturen, moet je allereerst kijken waar je heen wilt. Hierdoor beweeg je onbewust je lichaam deze kant op. Dit is meestal al een signaal voor het paard om die kant op te gaan. Soms is het nodig de teugels te gebruiken. Als je naar links wilt, beweeg je je linkerhand zachtjes naar je toe. Doe dit niet te gehaast, dan wordt het paard ineens in zijn mond gerukt. Als je rechts wilt, breng je je rechterhand iets naar je toe.

Halthouden
Breng beide handen iets naar je toe. Ga hierbij wat naar achteren zitten door je bekken naar achteren te kantelen. Als het paard stilstaat, kan je het belonen door een klopje te geven op de hals.

Draf
Wil je gaan draven, dan zal je weer je kuiten iets moeten aandrukken. Hierdoor zal het paard als het ware wegspringen, waardoor jij uit het zadel geduwd wordt. Veel mensen verkrampen zich dan en stuiteren in het zadel. Dat is juist niet de bedoeling.
In de draf kan je op 2 manieren rijden; lichtrijden of doorzitten.

Lichtrijden
Hierbij ga je staan en weer zitten in de maat van de passen van het paard. Als je uit het zadel wordt geduwd door de beweging van het paard, kom je iets uit het zadel. Je gaat weer zitten als het paard zijn benen weer neerzet. In het begin moet je even zoeken naar het juiste ritme, maar de meeste mensen hebben dit al snel te pakken.
Je komt uit het zadel als buitenvoorbeen van het paard naar voren gaat. Dit kan je zien door naar de schouders van het paard te kijken. Mocht je op het verkeerde been lichtrijden, dan moet je een pas doorzitten. Hierbij blijf je een pas zitten in het zadel, alsof je even vastgeplakt zit.

Doorzitten
Hierbij blijf je als het ware plakken in het zadel. Door je te ontspannen en mee te gaan in de bewegingen van het paard, kan je blijven zitten. Als je heel gespannen zit, bonk je in het zadel. Dit is niet prettig voor zowel de ruiter als het paard.
Doorzitten is ook niet altijd even makkelijk. Als je paard erg snel loopt, is het lastig om te blijven zitten. Door je paard langzaam te laten draven, kan je beter de bewegingen volgen en zo blijven zitten.

Galop
De galop is voor veel mensen eng, omdat ze niet weten hoe ze moeten bewegen. Toch is het vrij simpel, als je je houdt aan een regel: achterover blijven zitten.
Als het paard afzet, zit je lichtjes voorover. Terwijl het paard weer neerkomt met de voorhoeven, beweeg je je lichtjes achterover. Als het paard zijn achterhoeven neerzet om weer af te zetten, beweeg je je weer lichtjes voorover.
Het helpt hierbij om ‘te plakken in het zadel’. Als je dit tegen jezelf zegt, zal je minder snel bonken in het zadel. Ook helpt het om te tellen. Een, twee, een, twee. Voor elke galopsprong een getal. Zo blijf je makkelijker in het ritme.

Eline

Re: Hoe moet ik rijden (van opstijgen tot galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:37

Bedankt voor je artikel!

Een aantal onderwerpen die je beschrijft, worden in de wiki al uitgebreider besproken (lichtrijden bijvoorbeeld: http://www.bokt.nl/wiki/Lichtrijden ). Maar over op- en afstijgen en ook over houding is nog niets geschreven. En bij elkaar is het een duidelijk stukje voor mensen die nog nooit hebben paardgereden.

Ik overleg even op welke manier we het in de wiki erbij willen zetten Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:53

Je bent toegevoegd als wiki schrijver, als je het stuk zelf op de wiki wilt plaatsen: graag! Lachen Als je er niet uitkomt kun je vragen in dit topic stellen, dan helpen we je er graag mee.

http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paardrijden (als je op 'bewerk' drukt, kun je de tekst hier in gaan voeren)

Nog een aantal kleine puntjes over de inhoud:
- het stukje over aansingelen zou je misschien nog iets kunnen uitbreiden, je zegt nu eigenlijk dat je de singel altijd een paar gaatjes korter moet doen, denk dat het handiger is om uit te leggen hoe strak die precies moet.
- Het is netter als het je het stuk begint met een inleiding van één of twee regels, waarin je kort uitlegt waarin het artikel over gaat
- Een aantal zinnen zou je nog net wat neutraler op kunnen schrijven: 'Je kan niet zomaar op een paard zitten als op een luie stoel' bijvoorbeeld, zou 'Het is belangrijk om bij het paardrijden een correcte houding aan te nemen' kunnen worden.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:18

naar mijn idee staan er nogal wat fouten in de tekst: opmeten van de beugels, vasthouden teugels bij opstijgen, afstijgen en sturen.

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:43

Misschien is het duidelijker als er een paar foto's bij geplaatst worden? Soms zeggen foto's meer dan een stuk tekst en ik denk dat het bij dit artikel zeker mee zal helpen Ja

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:47

Bovendien is de algemene manier om af te stijgen door beide voeten uit de beugels te doen. Dit is veiliger omdat je dan niet met één voet kan blijven hangen als je paard opeens schrikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:58

Heb ik nooit zo geleerd, Ukkiee. Ik steun met mijn linkervoet nog in de beugel, haal mijn rechtervoet eruit, zwaai mijn rechterbeen over het zadel heen, hang/steun dan als het ware met mijn handen op het zadel, haal mijn linkervoet ook uit de beugel en laat mijzelf op de grond zakken.

Dat is overigens ook hoe bijna iedereen die ik ken dit doet en geleerd heeft en is volgens mij ook de algemene manier. Je hebt beide je voeten ook al uit de stijgbeugels voor je op de grond staat.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 18:59

WildWings schreef:
Heb ik nooit zo geleerd, Ukkiee. Ik steun met mijn linkervoet nog in de beugel, haal mijn rechtervoet eruit, zwaai mijn rechterbeen over het zadel heen, hang/steun dan als het ware met mijn handen op het zadel, haal mijn linkervoet ook uit de beugel en laat mijzelf op de grond zakken.

Doe ik ook hoor. Ja Zo heb ik het ook geleerd. Lachen

Miss_Mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:29

Zo heb ik het ook geleerd Ja

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 17:33

...en opstijgen kan natuurlijk net zo goed vanaf de rechterkant! Knipoog