Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Citaat:Het Mecklenburgsysteem
Geschiedenis
Speciaal ontwikkeld voor het postiljonrijden
In Nederland geïntroduceerd door Prins Hendrik en jarenlang als hét mensysteem door de Koninklijke stallen gebruikt.
Het is eigenlijk geen op zichzelf staand systeem zoals Achenbach maar een mengelmoes van oud Engels en Hongaarse manieren van aangespannen rijden.
Het systeem.
Het meest opvallen aan het systeem is dat de handen niet zoals bijAchenbach rechtop staan, maar plat liggen en er wordt van achter de hand gereden.
Juist dat laatste is voor en buitenstaander moeilijk te doorgronden, omdat je niet kunt zien wat er achter de handen afspeelt….
Het rijden.
Je rijdt met twee handen naast elkaar, waarbij je de leidsels van het rechter voorpaard in je rechterhand houdt en de overige leidsels in je linkerhand.
(maakt iet uit of je twee- vier- zes span rijdt)
De uiteinden van de leidsels zijn aan elkaar gegespt en liggen onder je zitvlak.
De leidsels lopen binnendoor naar de paarden, dit in tegenstelling tot Achenbach waarbij ze buitenlangs gaan.
Als je rechtdoor gaat is dit systeem heel simpel, echter in de wendingen is het zeer omslachtig.
Uitleg
-Wendingen rijden:
- Linkerwending verplaats de leidsels van het rechtervoorpaard naar de linkerhand, vervolgens ga je ze stuk voor stuk verschuiven verleng de rechterleidsels en verkort de linkerleidsels.
-Rechterwending percies andersom.
Je ziet hoe moeilijk het is om tijdens de wendingen te kunnen corrigeren, je moet namelijk van tevoren bedenken hoe scherp je wending is en hoeveel je daarvoor moet verlengen en
Verkorten.(hulpmiddel daarbij zijn de lassen in de leidsels….
Net als bij het tandemrijden verrichten de achterpaarden bij dit systeem al het werk, de voorpaarden,( of de voorste vier bij zesspan) lopen uit de strengen, doe je dat iet dan is het span nauwelijks te besturen omdat er een waaiereffect ontstaat bij het nemen van een bocht..
Dit systeem is dus vooral voor het rijden van vloeiende lijnen en niet voor kort bochtenwerk..
Achenbach mag dan praktischer zijn, bij het postiljonrijden, waarbij de aanspanning wordt gemend door een ruiter die op het linker achterpaard zit, is dit systeem onontbeerlijk, omdat je . hiermee het rechterpaard afzonderlijk kunt sturen
Bron de Mensport
Einiges über fahren( C.G.Wrangel)