De merens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

De merens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:43

Beste bokkers,
Dit is mijn 1e artikel hier. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben Knipoog Zitten er spelfouten in: mijn excuses.

Merens :

Geschiedenis:
De Mérens is een compact zwart bergpaard, van origine afkomstig uit de Franse Pyreneeën. Eind jaren zestig was het ras bijna uitgestorven maar met behulp van de Franse Staatsstoeterij hebben enkele fokkers dit weten te voorkomen.
De Mérens wordt in Frankrijk vaak in kudde verband gehouden en lopen van mei tot oktober hoog in de bergen. Mede door de enorm steile hellingen ontwikkelen ze een bedachtzaam karakter. Paniekreacties zouden immers kunnen ontaarden in een dodelijke val in het ravijn. Dit kalme karakter is een van de meest gewaardeerde eigenschappen van de Mérens.

Exterieur:
De gewenste stokmaat bedraagt voor de hengsten gemiddeld 1.47 m. En voor de merries 1.45 m. Toch zijn er enkele varianten van 1.35 m. tot 1.50 m. De beharing moet zwart zijn, van goede en fijne kwaliteit en zijdeachtig. De manen zijn vol, vaak wat gekruld en stug aanvoelend. Daarbij kan de manenkam enkel of dubbel zijn. Het hoofd is edel en uitdrukkingsvol. Het voorhoofd is vlak en breed. De oren zijn vrij kort, van binnen goed behaard en fraai van vorm. De ogen duidelijk naar buiten komend en levendig met een zachte uitdrukking. De hals is van gemiddelde lengte, goed geplaatst en met een lichte hoofdaanzet. De borst is goed diep en de schouder van gemiddelde lengte en voldoende schuin.
Het kruis is rond en de flanken zijn goed gevuld en diep.
Het beenwerk bestaat uit goed ontwikkelde gewrichten, hard en droog. Voor heeft het een goede gespierde onderarm en achter voldoende ontwikkelde broekspieren.
Het gangwerk moet zo ruim mogelijk zijn met in het bijzonder een goed onderbrengen van de achterhand.
Karakter:
Een lieve, rustige pony met veel wilskracht. Is niet vies van werk.

Gebruik:
Nu wordt de Mérens bijzonder veelzijdig gebruikt. Zowel aangespannen (recreatief en men-wedstrijden) als onder het zadel (western en lange afstandsritten) en voltige. Bovendien is het voor Mérens paarden mogelijk om binnen het Stamboek een zadel en/of een menproef af te leggen waardoor het dier op keuringen een hoger predikaat krijgt. Ook word de Mérens gebruikt als pony voor springwedstrijdjes en dressuurwedstrijdjes.

Fotomateriaal:
Exterieur:
- http://www.merensstamboek.nl/fotoalbums ... s/wauw.jpg
- http://www.merensstamboek.nl/images/sto ... illard.jpg
- http://www.merensstamboek.nl/images/stories/Kirov.JPG

beweging:
- http://www.merensstamboek.nl/fotoalbums ... kasaut.jpg

Referentie :
- http://www.ponynet.nl/kk_300012.html
- http://members.lycos.nl/paardenrassen250/newpage26.html

Shadow0

Re: De merens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:14

De tekst lijkt zo te zien ook te staan op ponynet, heb jij daar het copyright van? Het is namelijk niet toegestaan om teksten van iemand anders te plaatsen. En dat geldt ook voor de foto's, die mogen we niet van andere sites afhalen (tenzij de fotograaf daar toestemming voor geeft).

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 11:02

het is niet gekopierd geplakt. Er zijn stukjes bij en af Knipoog Ook via de wikipedia site Knipoog Ik wilde alleen maar helpen. Anders stuur je een TEM Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:34

Ik vind het leuk dat je meehelpt, maar ook met knippen en plakken is het helaas niet toegestaan om stukken tekst van anderen te gebruiken. Jammer, maar het is niet anders. Zelfs teksten van http://nl.wikipedia.org kunnen niet gebruikt worden, de licentie is anders.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:32

okee! Sorry dan. MOet ik het dan via de bieb halen ? Want ik wil wel graag helpen namelijk !

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:39

het is het belangrijkst dat je het gewoon in je eigen woorden zet. Dus in plaats van:
Citaat:
De Mérens is een compact zwart bergpaard, van origine afkomstig uit de Franse Pyreneeën. Eind jaren zestig was het ras bijna uitgestorven maar met behulp van de Franse Staatsstoeterij hebben enkele fokkers dit weten te voorkomen.
De Mérens wordt in Frankrijk vaak in kudde verband gehouden en lopen van mei tot oktober hoog in de bergen. Mede door de enorm steile hellingen ontwikkelen ze een bedachtzaam karakter. Paniekreacties zouden immers kunnen ontaarden in een dodelijke val in het ravijn. Dit kalme karakter is een van de meest gewaardeerde eigenschappen van de Mérens.

Een hele fijne bron voor artikelen over rassen is ook vaak de site van het stamboek, daar staat heel veel informatie op. In dit geval: http://www.merensstamboek.nl/

Als je informatie van die verschillende bronnen dan combineert, én in je eigen woorden zet kan je zoiets krijgen als:

Citaat:
De Mérens (officieel: "Poney Ariègoise de Mérens") is een compact zwart paard afkomstig uit de Franse Pyreneeën, hun naam is afkomstig van een klein dorpje hoog in de bergen. De Mérens heeft honderden jaren in de bergen geleefd en is gevormd door het ruige klimaat en de harde omstandigheden. De Mérens heeft zwarte botten en veel uithoudingsvermogen gekregen om het klimmen in de bergen vol te houden. En hun karakter is kalm en bedachtzaam: een paniekreactie zou er immers voor kunnen zorgen dat ze in een dodelijk ravijn terecht komen. Op dit moment leven de meeste Mérens in Frankrijk zomers nog steeds in kuddeverband in de bergen, overwinteren gebeurt nu meestal in de bergdalen.

Aan het einde van de jaren '60 waren er nog maar zeer weinig Mérens over en dreigde het ras uit te sterven. Een kleine groep enthousiaste fokkers heeft ervoor gezorgd dat in twintig jaar de kleine populatie van 150 paarden uit te bouwen naar een populatie van meer dan 1000. Zij zijn ook begonnen met het exporteren van de paarden, eerst naar andere berggebieden en natuurgebieden waar ze als grazers werden gehouden. Maar ook als rijpaard werd het ras steeds populairder zodat er op dit moment in veel meer Europese landen Mérens aanwezig zijn. Sinds 1989 is er ook in Nederlands een dochterstamboek voor de Mérens.

En dat soort stukjes moeten dan ook nog komen voor exterieur, gebruik en karakter.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:53

okee, ik zal proberen om vanavond een nieuw stukje te schrijven en zal alle zinnen veranderen Lachen

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:24

Hey leuk,een topic over de merens !

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:32

Gaat het nog lukken Hilde, anders maak ik hem gewoon af aan de hand van je tekst Lachen

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 09:38

ik zit nu midden in de toetsweek ik heb over 15 minuten toets. De rest van de week ook niet meer Boos! Sorry Lachen

Ik begin volgende week wel aan een ander onderwerp Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 10:53

Prima, dan vul ik deze gewoon bij Lachen

Succes met je toetsen!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:54

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:56

Bedankt Lachen !

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:37

Waar kan je je melden als stamboek als de informatie niet geheel klopt?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:47

Hier Lachen

Wat klopt er niet en zou er aangepast moeten worden?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:07

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:34

Hilde_q schreef:
Fotomateriaal:
Exterieur:
- http://www.merensstamboek.nl/fotoalbums ... s/wauw.jpg = copyright Frans stamboek (of fotograaf daarvan)
- http://www.merensstamboek.nl/images/sto ... illard.jpg = copyright hengstenhouder
- http://www.merensstamboek.nl/images/stories/Kirov.JPG = copyright hengstenhouder

beweging:
- http://www.merensstamboek.nl/fotoalbums ... kasaut.jpg = copyright Frans stamboek (of fotograaf daarvan)

Wikipagina schreef:
Vroeger werd de Merens gebruik voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden waar mensen zich zonder vier benen onder zich niet op waagden. Nu wordt de Merens (zeker in Nederland) vooral recreatief gebruikt, zowel aangespannen als onder het zadel. Ook zie je Merens vaak voorbij komen in de Endurance waar ze door hun grote uithoudingsvermogen zeer geschikt voor zijn.

Ik zou ervan maken:
Vroeger werd de Merens gebruikt voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden welke niet begaanbaar waren voor gemotoriseerd verkeer. Nu wordt de Merens vooral recreatief gebruikt, zowel aangespannen als onder het zadel. Ook zie je Merens vaak voorbij komen in de Endurance waar ze door hun grote uithoudingsvermogen zeer geschikt voor zijn.

Schuingedrukt: weghalen. Er lopen maar een stuk of 4 merens in de endurance en zijn niet zeer geschikt omdat (zoals bij elk koudbloedras) de hartslagen hoger liggen dan bij een bloedpaard. (zeker in Nederland) kan ook weg, want dit geld ook voor frankrijk zwitserland italie belgie etc.
Dikgedrukt: aanpassen in de dikgedrukte zin.

Dus dan zou het worden:

Citaat:
Vroeger werd de Merens gebruik voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden wat niet begaanbaar was voor gemotoriseerd verkeer. Tegenwoordig wordt de Merens vooral recreatief gebruikt, zowel aangespannen als onder het zadel.

Foto's van mijzelf die gebruikt mogen worden:
3 jarige merrie:
Afbeelding

Dekhengst:
Afbeelding

Buitenrijden (ardennen)
Afbeelding

Hoofdfoto (had erg goede punten voor hoofd op de keuring):
Afbeelding

Thuis heb ik nog meer digitaal, indien nodig kan ik even kijken.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:21

Thanks Merens, ik heb je aanvulling geplaatst.

Foto's ga ik nog toevoegen Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:13

En die zijn nu ook toegevoegd Lachen

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 14:12

Leuke info en mooie fotoos !
Mijn merens is 23 jaar en is nog op en top in orde en gaat graag met mij op stap of dressuren in de bak.
Echt een heerlijk ras vind ik !!
Afbeelding

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:35

Ik weet dat het topic al een tijdje uit gebruik is, maar er staad een typ fout op de pagina.

In de tweede regel staad het woord Nederlans. Volgens mij moet dit nederlanDs zijn.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:45

En maak van

Citaat:
De Merens is een hard ras uit de Franse pyreneeën wat de afgelopen jaren snel populairder aan het worden is in Nederlans.

dan ajb meteen even

De Merens is een hard ras uit de Franse pyreneeën dat de afgelopen jaren snel populairder aan het worden is in Nederlands.

==================

En onderaan de pagina, onder het kopje 'Gebruik':

Citaat:
Vroeger werd de Merens gebruik voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden wat niet begaanbaar was voor gemotoriseerd verkeer.

Vroeger werd de Merens gebruikt voor het werk op de boerderijen hoog in de bergen en voor het transport over bergpaden die niet begaanbaar waren voor gemotoriseerd verkeer.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 14:57

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:31

Oops, dat waren een paar flinke fouten zeg Bloos

Dank voor het opmerken en aanpassen!