De KWPN-er

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

De KWPN-er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 11:28

Heb nog geen foto's maar, het artikel is wel klaar!

KWPN’ers:

Naam van het ras: KWPN
Stokmaat: Tussen 1.65m en 1.70m
Kleur: Bruin, Donkerbruin en Vos
Zwart en Schimmel zijn zeldzamer
Land van herkomst: Nederland
Link naar het stamboek: http://www.kwpn.nl/

Het Koninklijk Warmbloed Paard Nederland een paard wat in Nederland zeer veel voorkomt, het zijn fijne en veelzijdige paarden. Het ras is te onderscheiden in drie verschillende typen: Het Tuigpaard, Het Rijpaard en Het Basispaard.
KWPN is ook geen ras maar, een warmbloed type.

De geschiedenis:
Het huidige Nederlandse warmbloed paard is in de 20e eeuw ontstaan uit kruisingen met als basis het Gelderse en Groningse paard. Verder werd er gekruist met o.a. de Engelse Volbloed, de Anglo-Normandische draver en de Holsteiner.

Het Exterieur:

Het rij- en basispaard:
Het Nederlandse warmbloed paard kent twee hoofdtypen: het Groningertype, dat wat grover en zwaarder gebouwd is, en het Gelderse type, wat veel edeler is. Het paard is over het algemeen lang gelijnd en zeer stabiel. De hals is ook redelijk lang, de grootte van het hoofd hangt af van het type, edel of zwaarder.

Het Groningse type:
Lange oren, een recht neusbeen en intelligente ogen maken zijn hoofd aansprekend. Een zwaar, lang gelijnd en kortbenig warmbloed paard met een krachtige bouw, een gespierde hals, voldoende schoft die soepel overgaat in een niet te lange sterke rug, een tamelijk schuine schouder, een brede en diepe fors gespierde romp, ronde welving der ribben, een zwaar ontwikkelde achterhand, massief beenwerk met korte platte pijpen en ruime harde voeten. De stap is ruim en energiek, de draf is vlot en economisch. De staart is hoog aangezet.

Het Gelderse type:
Het Gelderse type is een elegant gebouwd paard die moet beschikken over een krachtige voorhand, een aansprekend exterieur, voldoende bot en massa, imponerende vierkante gangen en een sterke achterhand. Het Gelderse type is geschikt voor veelzijdig gebruik, zowel aangespannen als onder het zadel komt dit paard goed tot zijn recht.

Het Tuigpaard
De kenmerken van een tuigpaard zijn: de rechtop gestelde hals, de minder ontwikkelde schoft en de knieactie tijdens de draf. De draf is voor dit type paard de belangrijkste gang en moet krachtig zijn. Ook kenmerkend voor een tuigpaard is de veel voorkomende ramsneus.

Het karakter:

De Nederlandse Warmbloed is een gewillig, goedgehumeurd, vriendelijk en energiek paard. Vaak zijn het paarden die, als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt, voor je door het vuur gaan.

Gebruiksmogelijkheden:
KWPN paarden zijn heel veelzijdig, ze doen het goed in de spring- en dressuursport en vooral het Groningse is een uitstekend tuigpaard. Ook is het KWPN paard een fijn recreatiepaard, het ras is dus eigenlijk te gebruiken voor alle doeleinden!

http://members.lycos.nl/aandeteugel/kwpn.htm
http://members.lycos.nl/aandeteugel/groninger.htm
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederln ... jving.html
Geïllustreerde paarden encyclopedie

Eline

Re: De KWPN-er

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:09

Ik vind het nog een beetje onduidelijk Daksiej, ik ben geen KWPN expert, en aan de hand van je artikel heb ik nog wat vragen. Je zegt eerst dat je drie verschillende types hebt: basis, rijpaard, tuigpaard en daarna dat er twee types zijn: gronings en gelders.

Dat lijkt me niet helemaal kloppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:10

en de stokmaat lijkt me ook niet echt helemaal kloppen Lachen

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:12

De stokmaat lijkt mij ook zeker niet te kloppen, dan zou mijn KWPNer van 1.80 geen KWPNer meer zijn...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:25

Wat moet de stokmaat dan wel zijn?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:27

Er zijn zelfs KWPNers die nog in de pony maat vallen Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:39

Ik heb geen verstand van KWPNers, maar ik weet wel dat je bronvermelding vrij dunnetjes is. Bij 'Geïllustreerde paarden encyclopedy' moet ook nog schrijver, druk, jaar en plaats komen. Knipoog

LiiSz_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:26

mijn kwpner is een pony gebleven 1.55 maar echt een kwpn

kwitnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:31

mar naar mijn weten kunnen ze wel pony's fokken maar dat zegt nog niet dat ze in het stamboek komen van het KWPN.
Daar staat volgens mij een maat van 1,60 voor.
Laatst bijgewerkt door kwitnie op 08-06-07 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:32

De typen zijn toch TP, RP en GP en type RP is nog weer gesplitst in spring en dressuur. Basispaard in nog van vroegah die bestaat niet meer.

Onder 1,60 kunnen ze geen ster worden geloof ik. Predikaten e.d. zijn ook wel leuk om bij te houden.
Laatst bijgewerkt door LuvdaTossa op 08-06-07 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:32

Ik vind het wel een heel karig artikel, en bovendien zijn veel gegevens ondertussen al achterhaald.
Je indeling in types is zeker achterhaald. KWPN TP, KWPN Gelders Type en dan de recente scheiding van de richting dressuur en springen. De Groninger is volgens mij geen erkend type meer binnen het KWPN?
De stokmaat klopt niet.
Tegenwoordig is ook bont geaccepteerd en lijkt me schimmel geen uitzondering meer. Over de herkomst kan ook wel het één en ander bij. Nou ja, het is een begin, maar nog erg summier.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:21

Als iemand het artikel aan wil vullen, graag Lachen Ik lees nu een hoop aanmerkingen waar volgens mij een hoop kennis achter zit, maar als complete KWPN nitwit kan ik daar geen lopend artikel van maken Knipoog

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 11:44

Het artikel van Daksiej is echt letterlijk uit de paarden encyclopedie over genomen. Het gaat hier alleen om de tuigpaarden (de groningers en de gelderse paarden).

Ik zal van het weekend even een artikel schrijven als niet nitwit Knipoog