Artikel: Hyperlipaemie

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

Artikel: Hyperlipaemie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 01:11

Hyperlipaemie betekent letterlijk: te veel vet (lipiden) in het bloed.
Dit komt voor bij vrijwel alle pony-rassen en ezels. Vooral Shetlanders zijn er erg gevoelig voor.
Slechts een heel enkele maal komt het voor bij paarden, maar dan is het nooit zo ernstig als het bij pony’s.

Deze ziekte kent geen directe oorzaak zoals virussen, schimmels of bacteriën.
De ziekte wordt altijd indirect veroorzaakt doordat de dieren die eraan lijden om de een of andere reden niet meer eten. Dit niet-eten kan veel verschillende oorzaken hebben, zoals darmproblemen, ernstige worminfecties of hoefbevangenheid.

Door dit niet eten ontstaat een voedseltekort en dus ook een energietekort.
Om dit te compenseren gaan de dieren hun vet uit hun vetreserves vrijmaken en gebruiken om energie te verkrijgen.
Dit lijkt niet ernstig, maar schijn bedriegt!
Pony’s zijn namelijk niet in staat om het vrijgemaakte vet om te zetten in energie.
Hierdoor blijft het in het bloed circuleren.
En omdat het dier nog steeds dat energietekort heeft, blijft er maar vet vrijgemaakt worden. Zo komt er meer en meer vet in het bloed terecht.
Dit bloed stroomt door het hele lichaam en zorgt ervoor dat de organen vervetten en daardoor niet meer goed kunnen functioneren.
Vooral de lever is hiervoor erg gevoelig en kan erg snel beschadigen.
Het vet veroorzaakt ook verstoppingen in de allerkleinste bloedvaatjes (capillairen), waardoor ook de zuurstof-toevoer naar de organen vermindert en die nog slechter werken.

Zo ontstaat een neerwaartse spiraal.
De pony gaat zich ziek voelen waardoor het dier nog minder gaat eten. Hierdoor komt er nog meer vet in het bloed en werken de organen slechter. Het dier wordt nog zieker en eet nog minder…etcetera.

Gezonde dieren hebben 300 tot 800 mg% vet (lipiden) in het bloed.
Hyperlipaemie-patienten hebben 1000 tot soms wel 7000 mg% vet in het bloed.
Het kan heel eenvoudig aan de hand van een bloedonderzoek worden bepaald of een dier hyperlipaemie heeft.

De symptomen van hyperlipaemie zijn niet altijd even specifiek.
De dieren zijn vrijwel altijd erg suf en traag en willen nauwelijks tot niet eten.
Ze bibberen soms en laten het hoofd hangen.
Sommige dieren krijgen diarree, maar anderen hebben juist weer verstoppingskoliek.
Een vreemd symptoom dat soms opduikt is dat het lijkt alsof de pony’s erge dorst hebben, dit omdat ze waterdruppels en plasjes aflikken, maar als ze water krijgen (bijv. in een emmer) drinken ze niets
De ademhaling versnelt en veel dieren krijgen vochtophopingen (oedeem) onder de buik.
Drachtige merries aborteren vaak.

De kans op herstel is sterk afhankelijk van de hoeveelheid vet die bij het begin van de behandeling in het bloed aanwezig is.
Boven de 3000 mg% vet wordt de overlevingskans snel minder.

Shetlandpony’s zijn sobere pony’s. Dat wil zeggen dat ze het met weinig voedsel af kunnen.
Bij ons worden ze in de weelderige zomerweiden vaak veel te vet. Dan kan de eigenaar besluiten om ze af te laten vallen. Vaak wordt dit net in de winter gedaan, wanneer de behoefte van het dier juist stijgt.
Ze krijgen dan te weinig energie en gaan ze hun vetreserves aanspreken en worden ziek.
Om dit te voorkomen moeten de dieren in de zomer niet te veel eten en in de winter worden bijgevoerd.
Ook moeten ze niet op te zanderige grond grazen. Dit omdat ze dan te veel zand binnenkrijgen en ze snel verstoppingsproblemen krijgen. Ook moeten ze goed ontwormd zijn.

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is het vrijwel onmogelijk om de ziekte helemaal uit te bannen. Als een pony ziek wordt en niet meer wil eten, krijgt het na enkele dagen vrijwel altijd hyperlipaemie.

AapjeAstrid

Re: Artikel: Hyperlipaemie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:26

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 19:56

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:18

Ik heb het artikel even wat uitgebreid.
www.bokt.nl/wiki/hyperlipemie
Heb je verder nog bronvermelding, bijvoorbeeld waar je het vandaan hebt hoeveel vet paarden normaal in het bloed hebben.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:37

is hyperlipaemie de 'officiële' term dan Ikje? dan moet eventueel het artikel vernoemd

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:39

Ik heb het even opgezocht in mijn diergeneeskundig woordenboek en daar staan hyperlipemie en hyperlypaemie.
Ik denk dat de laatste de latijnse versie is.

[edit] Maar als ik op internet zoek vind ik het i.p.v. hyperlypaemie bijna alleen maar hyperlipaemie..

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:53

Misschien een ideetje om de artikelen aan elkaar te linken, dat je zeg maar doorgestuurd wordt naar het artikel over hyperlipemie als je hyperlypaemie intypt.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 23:04

sunrice schreef:
Ik heb het artikel even wat uitgebreid.
http://www.bokt.nl/wiki/hyperlipemie
Heb je verder nog bronvermelding, bijvoorbeeld waar je het vandaan hebt hoeveel vet paarden normaal in het bloed hebben.

Bronvermelding... da's een goeie...
Ik heb dit stukje ooit eens geschreven voor school, maar dat is al een tijdje terug.
Volgens mij heb ik een of ander medisch boek gebruikt en een paar bladen. Maar welke weet ik niet meer. MAW, je hebt niks aan mijn bronvermelding.... Bloos

Oh, en gezonde paarden hebben 300 - 800 mg% vet in het bloed.

@ Ellende, ik heb geen idee wat de officiele naam is....

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:33

Maar wat bedoel je met mg%?
300 tot 800 procent per miligram??
Wat betekent dat in normaal nederlands?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 23:52