De Criollo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

De Criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:02

Hier dan een stuk over de criollo. Als er meer info nodig is hoor ik het graag!

Soort: Warmbloed

Een buitengewoon sterk en stevig paard, de roots van dit ras liggen in Argentinië, maar in heel Zuid-Amerika zijn varianten te vinden.

Exterieur:

De Criollo word ook wel de Anglo-Argentino genoemd, en is vooral beroemd als rijdier van de Gaucho. De Criollo heeft een enorm uithoudingsvermogen.

De Criollo is een compact, stoer gebouwd paard. Hij heeft een kort en breed hoofd, dat uitloopt in een fijne smalle snuit, piramidevormig met een rechte profiellijn, met wijd uiteenstaande expressieve ogen en korte puntoortjes. Hij heeft een gespierde hals op een schuine, sterke schouder met een brede borst. De rug ik kort, rond geribd, en een sterke achterhand. Het kruis is rond en gespierd. Hij heeft korte benen, met uitstekend beenwerk, korte koten, smalle harde voeten.

Schofthoogte:

De schofthoogte ligt tussen de 1,42m en 1,52m.

Karakter:

De Criollo is een van de hardste en meest onverwoestbare paardenrassen ter wereld, hetgeen hij ook zeker aan zijn Spaanse afkomst te danken heeft. Hij is in staat om te overleven op schaars voedsel in extreem klimatologische omstandigheden, hij heeft een geweldig uithoudingsvermogen en kan zeer oud worden. Hij is taai, moedig en gewillig.

Geschiedenis:

Herkomst: Argentinië.

Zuid-Amerika produceert een van de hardste paarden ter wereld, de kleine Criollo, rijpaard van de Gaucho’s op de grote veeranches in het centrale deel van het continent. Het komt met kleine variaties in type en stokmaat, in heel Zuid-Amerika voor als de Criollo en Anglo-Argentino van Argentinië en Uruguay; de Crioulo van Brazilië; de Costeno en de Morochuco van Peru; de Caballo Chileno van Chili; en de Llanero van Venezuela.

Ofschoon een aantal van de hiervoor genoemde paarden wel verschilt van de oorspronkelijke Criollo, is het zo dat ze allemaal van dezelfde Spaanse paarden afstammen, die van de Conquistadores, die ze in de 16 eeuw hadden mee genomen. Verfijning van het ras zijn een gevolg van het klimaat, van de temperatuur en de kwaliteit van de weilanden, of ze in de heuvels of in de laagvlakte zijn gefokt, en van particuliere selectieve fokkerij, geënt op de plaatselijke smaak.

Het oorspronkelijke bloed is Andalusisch, Berber en Arabisch; de kleine maat en de snelheid is te danken aan 300 jaar rigoureuze natuurlijke selectie, gedurende welke tijd de kudde Criollo’s wild over de vlakten trokken.

Met name in Argentinië is men erg trots op het uithoudingsvermogen van dit paard en organiseert men verrichtingsproeven om hun uithoudingsvermogen en weerstand te testen, wat dan weer invloed heeft op de keuze bij de fokkerij. Jaarlijks organiseren de fokkers een 15 dagen durende rit waarbij het paard een afstand van ruim 700 kilometer moet afleggen, een gewicht van 110 kg dragend, met niets anders te eten of te drinken dan wat men onderweg tegen komt.

Kleur:

De kleur van de Criollo is bij voorkeur vaal, stekelhaar met aalstreep, schouderstreep en zebrastrepen op de benen. Andere kleuren zijn grullo, pallomino, lever, vos, licht- en donkerbruin, schimmel, zwart, maar ook mengkleuren.

En ook!!!

Zonder de Criollo zou de Gaucho nergens zijn: deze ruiter zit altijd in het zadel, weer of geen weer. Zijn “Recado” een soort zadel, gebruikt hij zowel om te rijden als om op te slapen. Er wordt wel gezegd dat, wanneer men een gaucho zijn paard afneemt, men hem zijn benen afneemt.

Caballos

Re: De Criollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:04

Voor foto's of meer info mag de criollo site gebruikt worden!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 10:16

Mag dit ook op wiki, of was er al iets over de criollo? Of hebben jullie een foto nodig?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:49

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 11:55

Ok, ja sorry........... Ik ga huiswerk doen! En als 't af is zal ik het hier plaatsen!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 15:29

De Criollo is een paard dat nog niet heel erg bekent is in Nederland. Ze zijn erg geschikt voor lange afstandritten/endurance en het westernrijden. Maar eigenlijk is het een zeer veelzijdig stoer paardje.

Geschiedenis

Herkomst: Argentinië.

Zuid-Amerika produceert een van de hardste paarden ter wereld, de kleine Criollo, rijpaard van de Gaucho’s op de grote veeranches in het centrale deel van het continent. Het komt met kleine variaties in type en stokmaat, in heel Zuid-Amerika voor als de Criollo en Anglo-Argentino van Argentinië en Uruguay; de Crioulo van Brazilië; de Costeno en de Morochuco van Peru; de Caballo Chileno van Chili; en de Llanero van Venezuela.

Ofschoon een aantal van de hiervoor genoemde paarden wel verschilt van de oorspronkelijke Criollo, is het zo dat ze allemaal van dezelfde Spaanse paarden afstammen, die van de Conquistadores, die ze in de 16 eeuw hadden mee genomen. Verfijning van het ras zijn een gevolg van het klimaat, van de temperatuur en de kwaliteit van de weilanden, of ze in de heuvels of in de laagvlakte zijn gefokt, en van particuliere selectieve fokkerij, geënt op de plaatselijke smaak.

Het oorspronkelijke bloed is Andalusisch, Berber en Arabisch; de kleine maat en de snelheid is te danken aan 300 jaar rigoureuze natuurlijke selectie, gedurende welke tijd de kudde Criollo’s wild over de vlakten trokken.

Met name in Argentinië is men erg trots op het uithoudingsvermogen van dit paard en organiseert men verrichtingsproeven om hun uithoudingsvermogen en weerstand te testen, wat dan weer invloed heeft op de keuze bij de fokkerij. Jaarlijks organiseren de fokkers een 15 dagen durende rit waarbij het paard een afstand van ruim 700 kilometer moet afleggen, een gewicht van 110 kg dragend, met niets anders te eten of te drinken dan wat men onderweg tegen komt.

Fokkerij

In Nederland wordt er eigenlijk niet gefokt met de Criollo. De meeste Criollo's worden geimporteerd vanuit Argentinie naar Italie en vanuit daar gaan ze naar Nederland en Duitsland.
In Duitsland zijn wel een aantal criollo-fokkers, deze hebben goed gekeurde hengsten (met goede bloedlijnen/karakters) uit Argentinie laten komen.

Exterieur

Een buitengewoon sterk en stevig paard, de roots van dit ras liggen in Argentinië, maar in heel Zuid-Amerika zijn varianten te vinden.
De Criollo word ook wel de Anglo-Argentino genoemd, en is vooral beroemd als rijdier van de Gaucho. De Criollo heeft een enorm uithoudingsvermogen.

De Criollo is een compact, stoer gebouwd paard. Hij heeft een kort en breed hoofd, dat uitloopt in een fijne smalle snuit, piramidevormig met een rechte profiellijn, met wijd uiteenstaande expressieve ogen en korte puntoortjes. Hij heeft een gespierde hals op een schuine, sterke schouder met een brede borst. De rug ik kort, rond geribd, en een sterke achterhand. Het kruis is rond en gespierd. Hij heeft korte benen, met uitstekend beenwerk, korte koten, smalle harde voeten.

De schofthoogte ligt tussen de 1,42m en 1,52m.

De kleur van de Criollo is bij voorkeur vaal, stekelhaar met aalstreep, schouderstreep en zebrastrepen op de benen. Andere kleuren zijn grullo, pallomino, lever, vos, licht- en donkerbruin, schimmel, zwart, maar ook mengkleuren.

Karakter

De Criollo is een van de hardste en meest onverwoestbare paardenrassen ter wereld, hetgeen hij ook zeker aan zijn Spaanse afkomst te danken heeft. Hij is in staat om te overleven op schaars voedsel in extreem klimatologische omstandigheden, hij heeft een geweldig uithoudingsvermogen en kan zeer oud worden. Hij is taai, moedig en gewillig. Eigenlijk nergens bang voor, dus zeer geschikt voor heerlijke buitenritten.
De Criollo is echt een maatje voor het leven, als hij je eenmaal goed kent gaat hij voor je door het vuur! Je kan dan echt met ze lezen en schrijven! Wel kunnen ze wat eenkennig zijn.

Gebruik

De Criollo is zeer geschikt (en daar worden ze ook het meeste voor gebruikt) voor lange afstandritten/endurance, westernrijden in alle onderdelen en natural horsemanship.
Het zijn echte werk paarden die in Argentinie op de ranches en voor het veedrijven worden gebruikt.
Ook is de Criollo in gezet in de polo sport, dit omdat de polo paarden voort komen uit de combinatie criollo x volbloed. De wendbaarheid van de Criollo en de extra snelheid van het volbloed paard.

Zonder de Criollo zou de Gaucho nergens zijn: deze ruiter zit altijd in het zadel, weer of geen weer. Zijn “Recado” een soort zadel, gebruikt hij zowel om te rijden als om op te slapen. Er wordt wel gezegd dat, wanneer men een gaucho zijn paard afneemt, men hem zijn benen afneemt.

Foto

(komen er snel aan, moet ze verkleinen)

Referenties

http://www.criollos.nl

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 15:30

Misschien nog even de tekst controleren op fouten voordat het de wiki in gaat, de foto's komen er hopelijk vanmiddag op!
Voldoet ie nu wel aan de wiki?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 13:11

foto's zijn iets later helaas, maar komen er zeker aan!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:55

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:09

Druk druk, maar ben bezig met een verzameling foto's, dus ben het niet vergeten hoor, hopelijk heb ik ze deze week! Probeer wat afwisselende foto's te hebben, athans ik heb gekeken naar het haflinger-voorbeeld dus doe mijn best!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 16:29

De Criollo is eigenlijk best heel erg veelzijdig, hier wat voorbeelden op foto:

Endurance:

Afbeelding

Recreatief rijden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze laatste foto is ook meteen met Argentijnse uitrusting! Hier onder ook, maar met Argentijns halster.
Afbeelding

In de bak zijn ze ook geschikt voor van alles! Western (alle onderdelen), Natural Horsemanship, maar ook Klassieke Dressuur kan met deze stoere paardjes! Dit zijn slechts enkele voorbeelden, ze zijn echt voor een hoop onderdelen van de paardensport geschikt, denk aan bijvoorbeeld polo. Wel is het per paarden individu (en ruiter) verschillend aan welke tak van sport je doet/geschikt is. De meeste Criollo's worden toch wel gebruikt voor het uren lang stress-loos buiten rijden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder kunnen deze paardjes ook prima het hele jaar buiten staan!

Afbeelding
Afbeelding

Nou hier dan dus de foto's, hopelijk goed genoeg? Anders kan ik nog wel wat andere foto's aanleveren! Ik ben eigenlijk ook nog op foto's aan het wachten die naar mij gestuurd zouden worden om op wiki te plaatsen, hopelijk komen die nog!
Deze foto's zijn van mij zelf en een kennis die daarvoor toestemming heeft gegeven!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:07

ziet er goed uit, ik zal proberen eea deze week te plaatsen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 11:29

pffff ok, daar ben ik blij om!!! Laat maar weten als je nog andere kiekjes nodig hebt oid over de criollo!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:35

kun je ook vertellen waarom de manen en staart heel kort geknipt worden? bij ons op de manege blijken het ook super springponys te zijn!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:15

Klopt springen kunnen ze ook!!!
De manen: Je moet je voorstellen dat die paarden (criollo's) in Argentinie op hele grote vlaktes/of wel de Pampa's leven. Wanneer de gaucho's paarden nodig hebben voor het werk worden ze allemaal met hun billen tegen een muurtje/hek gezet. Dan kunnen de gaucho's de paarden pakken die ze willen hebben, om te weten welke ze kunnen pakken spelen de manen een grote rol:
Lange manen, staart enz.(dus niets geknipt)=een groen paard
Manen tot de helft afgeknipt=half ingereden
Manen helemaal afgeknipt, alleen nog een plukje bij de schoft=ingereden paard.
De korte staart is ivm de struiken die ze daar hebben, kort geknipt zodat er niets in kan blijven hangen.

Wel moet ik er bij vertellen dat het er aan ligt uit welk gebied in Zuid-Amerika de paarden komen, hoe de manen/staart wel/niet geknipt/geschoren wordt en waarvoor het paard bedoeld/gebruikt is/wordt.
Dat is ook tevens zo met het model criollo, afhankelijk uit welk gebied ze komen.

Nu is het zo dat ik bij mijn criollo alles heb laten groeien, de andere criollo (van mijn vriend) wordt kort geknipt (alleen de manen, hij vindt dat mooi) en de staart laten we groeien. Persoonlijke smaak speelt dus ook mee.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 14:21

Aah zo zit dat dus... vroeg ik me al een tijdje af Lachen Ik vind het er persoonlijk nooit zo mooi uit zien als die manen helemaal afgeschoren zijn Bloos Heb je misschien ook een website van zo'n Duitse stoeterij waar Criollo hengsten staan?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:50

www.freundeskreis-criollos.de dit is één van de duitse sites, je kunt vanuit deze site ook door naar andere sites.
Tja het kapsel van je paard is persoonlijke smaak natuurlijk, maar ik moet zeggen dat als je een groep van die criollo's met korte/afgeschoren manen ziet dat echt heel stoer en gaaf eruit ziet, het hoort eigenlijk een beetje bij ze zeg maar.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:55

Julia; leuke criollo verzorg je hoor! Misschien ken je onze site www.criollos.nl al? We hebben regelmatig georganiseerde ritten/weekenden, misschien wil je wel een keer komen kijken met of zonder paard om nog meer criollo's bij elkaar te zien?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:06

misschien leuk om ook foto's van het polotype (lichter) erbij te zetten?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 12:08

Dat is/was ook de bedoeling maar dan moet je wel legale foto's kunnen bemachtigen en das nou nog niet gelukt helaas.....

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:56

Caballos schreef:
Julia; leuke criollo verzorg je hoor! Misschien ken je onze site http://www.criollos.nl al? We hebben regelmatig georganiseerde ritten/weekenden, misschien wil je wel een keer komen kijken met of zonder paard om nog meer criollo's bij elkaar te zien?

Haha dankje, vind haar zelf ook er leuk Pling
Ja ik ken de site al Knipoog Heb er welles op gekeken. Die ritten lijken me wel wat Haha! Heb pas geleden al meegedaan met de West(ern) Brabant Trail, in de Loonse en Drunense duinen, was echt geweldig! Er staat zeker wel wat info over die ritten op de site?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 16:49

Ja, op de site en op het forum staan alle ritten die geweest zijn en nog komen, je kan je gerust aanmelden hoor op 't forum!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 00:41

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 11:57

super, ziet er goed uit! neem aan dat de foto uit Brazillie bij jou vandaan komt Ellende? Mooi dat je m erbij hebt geplaatst!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 13:22

Yup, die kwam ik tegen op de 'Grote' wikipedia, met dezelfde licentie als wij gebruiken, dus die kon ik erop zetten Lachen