Hoefijzers

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:32

Hoefijzers.

Hoefijzers worden gebruikt bij dieren met een hoef. Meestal bij een paard of pony, maar ook bij een ezel kan dit voorkomen. Een hoefijzers dient om de hoef te beschermen. Meestal zullen de paardenhouders kiezen voor hoefijzers, als ze met hun paard vaak op de weg komen, of als hun paard niet al te sterke hoeven heeft. Maar een ijzer kan ook dienen om een verkeerde stand te corrigeren of om medische redenen (hoefzweer o.i.d.)

Als een paard erg sterke hoeven heeft, die zelden tot nooit afbrokkelen is het in principe niet nodig om de hoefijzers te gebruiken. Wel moet de hoef dan regelmatig worden bekapt, want een te lange hoef is niet goed voor het paard/de pony/ of de ezel. Ook als de paarden weinig op een straat of een hard grond komen is het niet nodig om hoefijzers te gebruiken.

Je hebt verschillende maten in hoefijzers. Zo is een hoefijzer voor een shetlander veel kleiner dan een hoefijzer voor een Belg. De hoefijzer word vastgemaakt met nagels of spijkers. Die nagels worden in de acht gaten van de hoefijzers geslaan. Dit werk noemt ‘beslaan.’

Je hebt verschillende soorten hoefijzers. Zo bestaan er hoefijzers voor het mennen, maar ook voor paarden die vaak op het ijs lopen. Als paarden veel lopen op nat en vochtig land, kunnen de paarden vlugger uitglijden, en daarvoor kun je kalkoenen gebruiken. Die kan men zelf bevestigen aan de gaatjes, die bij de meeste hoefijzers zitten. De kalkoenen kun je in de ijzers draaien. Maar kalkoenen mogen niet te lang onder het dier staan. Dit veroorzaakt namelijk een rare stand bij het paard. En na verloop van tijd heeft je paard dus moeite met lopen, en of staan.

Sommige mensen zijn tegen het beslaan van paarden. Zij vinden het meestal te onnatuurlijk, en proberen hun paard dan ook zoveel mogelijk ‘naturel’ te houden. Deze groep word ook wel eens de ‘naturals’ genoemd..

Je kunt je paard alleen vooraan beslaan, maar ook alleen achteraan. De meesten zullen echter de voor- en achterhoeven beslaan..

Hoefijzers kunnen er wel voor zorgen dat het paard minder grip heeft. Sommige paarden/pony’s/ezels glijden rapper uit. Dit gebeurt minder rap bij een hoefdier die geen ijzers heeft. De hoefijzers hebben dus ook een paar nadelen.

Bepaalde personen hebben er een beroep van gemaakt, om paarden te beslaan. Deze mensen worden ‘hoefsmeden’ genoemd. Sinds kort is dit weer een beschermd beroep. De hoefsmeden vragen gemiddeld 55 tot 80 euro voor het beslaan van een dier. Maar dit verschilt van smid, tot smid. Maar ook per regio zijn er grote verschillen.

De hoefsmid moet gemiddeld om de 6 à 8 weken komen. Maar dit hangt geheel van de hoef van jouw hoefdier af. Zo zijn er paarden waarvan hun hoef maar heel langzaam groeit, en dan kan de hoefsmid wat langer wegblijven. Maar er zijn ook paarden waarvan de hoef erg rap groeit. En dan moet de hoefsmid wat meer komen dan bij de gemiddelde hoefdieren.

Sommige paarden kunnen helemaal geen hoefijzers verdragen en schoppen de hoefijzers er af. Ook bij een modderig weiland is het niet altijd ideaal voor de hoefijzers van je hoefdier. De modder zuigt als het ware de hoefijzers op, en dan is er veel kans dat de hoefijzer afvalt. Dit is veel tijdverspilling, en geldverspilling. Dus zijn er mensen gaan zoeken naar andere alternatieven.

Zo is nu ook de hoefschoen uitgevonden. Deze hoefschoen is speciaal gemaakt voor jou hoefdier. Dit wil zeggen dat de hoefschoen op aanvraag moet worden gemaakt,deze schoen is helemaal aangepast aan de vorm en grote van jou hoefdier. De hoefschoen kan worden aangedaan en afgedaan wanneer men maar wil. De meeste mensen gebruiken dit dan ook alleen maar voor het werk, en als men het dier op stal,of in de weide zet,dan word de hoefschoen afgedaan. Maar dit heeft ook z’n prijskaartje. Weliswaar moet men dan niet meer de hoefsmid laten komen, en zo bespaar je weer wat geld. Wel moet de hoef op tijd worden bekapt. Zodat de hoef zijn normale lengte behoudt.

Een foto van een hoefijzer op de hoef van een paard/pony is nog gewenst. En ook een foto van een hoefschoen kan er nog wel bij.
http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... ers002.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... ers001.jpg
Edit: Foto's toegevoegd, nog een paar foutjes veranderd. En de structuur wat aangepast.

Moderatoropmerking:
edit Ellende - ter info: artikel staat al op de wiki:
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefijzers
Laatst bijgewerkt door Eline op 01-05-07 21:57, in het totaal 4 keer bewerkt

Ilsje_

Re: Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:37

Duidelijk! alleen er zit heel veel "sommige" in, Kan je misschien een paar vervangen zoals er is een groep mensen wat tegen het beslaan van paarden is. Je kan er ook je beroep van maken Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 21:38

Dat was me nog niet opgevallen. Ik ga het zo even bekijken. Ik zal nu even kijken voor een foto. Een foto van een hoefijzer aan de voet van een paard kan ook erg handig zijn.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:42

Goed artikel, duidelijk ook!
Maar volgens mij stond er al iets over bekappen van hoeven op de wiki.
Misschien handig om daar een linkje naar te maken Lachen

Foutje:
Citaat:
Maar dit hangt geheel van de hoef van jou hoefdier af

jou = jouw (bezittelijk voornaamwoord)

Ik heb hier ook nog ergens een hoefijzer in de kast liggen.
Kan anders ook wel even kijken voor een foto Lachen

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:52

Goed artikel!! Idd erg duidelijk.
Misschien een idee om het later uit te breiden met speciaal (Orthopedisch)beslag en eventueel,
Sliding plates die in de reining (western) worden gebruikt. ( daar weten veel mensen vaak nog vrij weinig vanaf).

Het is in ieder geval makkelijk te lezen. Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:52

Soet schreef:
Hoefijzers.

Hoefijzers worden gebruikt bij dieren met een hoef. Meestal bij een paard of pony, maar ook bij een ezel kan dit voorkomen. Een hoefijzers dient om de hoef te beschermen. Meestal zullen de paardenhouders kiezen voor hoefijzers, als ze met hun paard vaak op de weg komen, of als hun paard niet al te sterke hoeven heeft.

Een ijzer kan ook dienen om een verkeerde stand te corrigeren of om medische redenen (hoefzweer o.i.d.)

Sommige mensen zijn tegen het beslaan van paarden. Deze mensen vinden het meestal te onnatuurlijk, en proberen hun paard dan ook zoveel mogelijk ‘naturel’ te houden. Deze groep word ook wel eens de ‘naturials’ genoemd..

Naturals Knipoog

Sommige personen hebben er een beroep van gemaakt, om paarden te beslaan. Deze mensen worden ‘hoefsmeden’ genoemd. Sinds kort is dit weer een beschermd beroep.

Hoefsmid is geen beschermd beroep!

Zo is nu ook de hoefschoen uitgevonden. Deze hoefschoen is speciaal gemaakt voor jou hoefdier. Dit wil zeggen dat de hoefschoen op aanvraag moet worden gemaakt, deze schoen is helemaal aangepast aan de vorm en grote van jou hoefdier.

Dit geldt niet voor alle merken hoefschoen, sommige merken kun je alleen in standaard maten kopen en zul je zelf moeten (laten) aanpassen.

Verder staan er nog wel wat kleine schrijffouten en kromme zinnen in. Ook kun je nog veel uitgebreider ingaan op het ijzer, wanneer is het ontstaan, van welk materiaal is het gemaakt etc. etc. Doe je best! Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:03

Ik heb een maand terug toch echt gehoord dat de hoefsmid terug een beschermd beroep is geworden. Misschien is er een verschil tussen België en Nederland? Bedankt iig voor het verbeteren en aanvullen van de tekst.

Ik heb eigenlijk expres wat minder uitgebreid verteld over het ontstaan en materiaal van de ijzers. Hier op bokt zie ik namelijk heel erg vaak jongere mensen die vragen wanneer hun paard nu ijzers moet krijgen, en hoeveel keer de smid dan moet komen. Als we er hopen geschiedenis bij steken, kan ik me voorstellen dat men het artikel niet meer wil lezen, en die vragen gewoon blijven komen.

Inky_devil: Ik weet weinig over de westernsport af, en weet eigenlijk niet precies wat sliding plates zijn. Ik zet de tak van de westernsport er wel even bij. Straks ga ik even gaan zoeken op het internet, wie weet kan ik alles nog wat aanvullen, maar mij lijkt het beter als alles wat 'eenvoudiger' uitgelegd kan worden door een ervaren westernruiter?

De linken van de vernoemde woorden komen er denk ik zoiezo bij, als dit bij de wiki word geplaats.. of heb ik het nu mis.

Verder kan ik geen kromme zinnen meer vinden, evenmin spelfoutje, Craignethan?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:14

Citaat:
De meeste mensen gebruiken dit dan ook alleen maar voor het werk, en als men het dier op stal,of in de weide zet,dan word de hoefschoen afgedaan. Maar dit heeft ook z’n prijskaartje. Weliswaar moet men dan niet meer de hoefsmid laten komen, en zo bespaar je weer wat geld.

De meeste mensen gebruiken dit dan ook alleen maar voor het werk. Als men het dier op stal of in de weide zet, dan wordt de hoefschoen afgedaan. Maar dit heeft ook z’n prijskaartje. Weliswaar hoeft men dan niet meer de hoefsmid te laten komen om te beslaan en zo bespaar je weer wat geld.

Denk dat er ook een verschil zit in het Belgisch en het Nederlands Knipoog Na een komma gebruik je nooit en, na een komma komt altijd een spatie (die zit er wel meer in je tekst, heb niet alles verbetert, alleen dit stukje om even te laten zien wat de bedoeling was). En ik kan je verzekeren dat hoefsmid in ieder geval in Nederland geen beschermd beroep is Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 22:26

Raar dan, aangezien mijn ouders er telkens maar op hameren, dat ik geen spatie achter mijn comma mag zetten. En van die en heb ik nog nooit gehoord. Ik heb net op google gezocht, en op bokt heb ik een topic gevonden over de hoefsmid, en daar blijkt inderdaad dat het geen beschermd beroep is, bij jullie dan.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:33

Heel goed stuk!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:12

Zo, even de fouten verbeterd. En nog een paard dingen aangevuld. Craignethan ik heb mijn leerkracht Nederlands ook even gevraagd,hoe het zit met de , en de 'en'. (Wat een zin) En het zijn de zelfde regeltjes hier. Bedankt. Ik heb even in je profiel gespiekt. En ben er achter gekomen dat je hoefsmid bent, misschien kan jij nog bepaalde foto's vinden over specifieke onderdelen, of belangerijke details?
Soet schreef:
Hoefijzers.

Hoefijzers worden gebruikt bij dieren met een hoef. Meestal bij een paard of pony,maar ook bij een ezel kan dit voorkomen. Een hoefijzers dient om de hoef te beschermen. Meestal zullen de paardenhouders kiezen voor hoefijzers, als ze met hun paard vaak op de weg komen, of als hun paard niet al te sterke hoeven heeft. Maar een ijzer kan ook dienen om een verkeerde stand te corrigeren of om medische redenen (hoefzweer o.i.d.)

Als een paard erg sterke hoeven heeft, die zelden tot nooit afbrokkelen is het in principe niet nodig om de hoefijzers te gebruiken. Wel moet de hoef dan regelmatig worden bekapt, want een te lange hoef is niet goed voor het paard/de pony/ of de ezel. Ook als de paarden weinig op een straat of een hard grond komen is het niet nodig om hoefijzers te gebruiken.

Je hebt verschillende maten in hoefijzers. Zo is een hoefijzer voor een shetlander veel kleiner dan een hoefijzer voor een Belg. De hoefijzer word vastgemaakt met nagels of spijkers. Die nagels worden in de acht gaten van de hoefijzers geslaan. Dit werk noemt ‘beslaan.’

Je hebt verschillende soorten hoefijzers. Zo bestaan er hoefijzers voor het mennen, maar ook voor paarden die vaak op het ijs lopen, of voor de western sport. Als paarden veel lopen op nat en vochtig land, kunnen de paarden vlugger uitglijden. En daarvoor kun je kalkoenen gebruiken. Die kan men zelf bevestigen aan de gaatjes, die bij de meeste hoefijzers zitten. De kalkoenen kun je in de ijzers draaien. Maar kalkoenen mogen niet te lang onder het dier staan. Dit veroorzaakt namelijk een rare stand bij het paard. En na verloop van tijd heeft je paard dus moeite met lopen, en of staan.

Sommige mensen zijn tegen het beslaan van paarden. Zij vinden het meestal te onnatuurlijk, en proberen hun paard dan ook zoveel mogelijk ‘naturel’ te houden. Deze groep word ook wel eens de ‘naturals’ genoemd.

Je kunt je paard alleen vooraan beslaan, maar ook alleen achteraan. De meesten zullen echter de voor- en achterhoeven beslaan.

Hoefijzers kunnen er wel voor zorgen dat het paard minder grip heeft. Sommige paarden/pony’s/ezels glijden rapper uit. Dit gebeurt minder rap bij een hoefdier die geen ijzers heeft. De hoefijzers hebben dus ook een paar nadelen.

Bepaalde personen hebben er een beroep van gemaakt, om paarden te beslaan. Deze mensen worden ‘hoefsmeden’ genoemd. Vroeger was dit een beschermd beroep, maar dit is veranderd. (Althans in Nederland.) De hoefsmeden vragen gemiddeld 55 tot 80 euro voor het beslaan van een dier. Maar dit verschilt van smid,tot smid. Ook per regio zijn er grote verschillen.

De hoefsmid moet gemiddeld om de 6 à 8 weken komen. Maar dit hangt geheel van de hoef van jouw hoefdier af. Zo zijn er paarden waarvan hun hoef maar heel langzaam groeit, en dan kan de hoefsmid wat langer wegblijven. Maar er zijn ook paarden waarvan de hoef erg rap groeit. En dan moet de hoefsmid wat meer komen dan bij de gemiddelde hoefdieren.

Sommige paarden kunnen helemaal geen hoefijzers verdragen en schoppen de hoefijzers er af. Ook bij een modderig weiland is het niet altijd ideaal voor de hoefijzers van je hoefdier. De modder zuigt als het ware de hoefijzers op, dan is er veel kans dat de hoefijzer afvalt. Dit is veel tijd- en geldverspilling. Dus zijn er mensen gaan zoeken naar andere alternatieven.

Zo is nu ook de hoefschoen uitgevonden. Deze hoefschoen is speciaal gemaakt voor jou hoefdier. Dit wil zeggen dat de hoefschoen op aanvraag moet worden gemaakt, deze schoen is helemaal aangepast aan de vorm en grote van jou hoefdier. Sinds kort zijn er ook hoefschoenen met een standaard formaat. Deze schoenen kunnen dan later door de mens worden aangepast, aan de hoef van jouw paard. De hoefschoen kan worden aangedaan en afgedaan wanneer men maar wil. De meeste mensen gebruiken dit dan ook alleen maar voor het werk, en als men het dier op stal, of in de weide zet, dan word de hoefschoen afgedaan. Maar dit heeft ook z’n prijskaartje. Weliswaar moet men dan niet meer de hoefsmid laten komen, zo bespaar je weer wat geld. Wel moet de hoef op tijd worden bekapt. Zodat de hoef zijn normale lengte behoudt.

Een foto van een hoefijzer op de hoef van een paard/pony is nog gewenst. En ook een foto van een hoefschoen kan er nog wel bij.
http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... ers002.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t82/ ... ers001.jpg

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:57

Ik zal morgen eens kijken of ik een foto van een ijzer aan een hoef kan maken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:30

OK dan! Bedankt.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 15:04

Ik ben geen hoefsmid, maar mijn man Knipoog . Hier op bokt zijn wel een paar hoefsmeden (Cherokee Chum, Spikey Bleu), vraag hen eens om aanvullingen, daar zullen ze best graag aan mee willen werken.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:03

Ah zo, haha. Oeps! Nagelbijten / Gniffelen Ik ga hen even PB'en, bedankt.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:49

Ik kan morgen nog wel een foto maken van een sliding plate op een hoef.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:31

Erg goed stuk! Het is ook makkelijk te begrijpen. De andere hebben de fouten die ik zag er al uitgehaald.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:12

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:18

Die had ik al gezien hoor Knipoog Dat artikel gaat over de soorten ijzers, en de geschiedenis. Mijn artikel gaat over het gebruik van hoefijzers. Iets anders dus, wel kunnen deze artikels (imo) samen toegevoegd worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:06

Ik zag een klein typfoutje:
Die nagels worden in de acht gaten van de hoefijzers geslaan
Dat moet 'geslagen' zijn

En er staat een foto bij van een ijzer, met de tekst 'Een gat in een hoefijzer waarin kalkoenen aan kunnen worden bevestigd' Maar dat is gewoon een nagelgat. Een kalkoengat is rond als ik t goed heb.

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:09

Jaaa inderdaad, die zag ik ook al Haha!