Defenitie naam Przewalski(paard)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 00:44

De naam achter dit paard is de botanische ontdekkingsreiziger N.M.Przewalski (1839-1888).
In 1863 hielp hij als militair de Russen een Poolse opstand te onderdrukken. In 1867 werd hij overgeplaatst naar Oost Siberië, waar hij naast zijn destructieve beroep zoölogische vondsten deed en zo'n 200 plantensoorten verzamelde die nu te vinden zijn in het herbarium van de botanische tuin van St.Petersburg.
Zijn eerste reis op eigen kosten was tussen 1870 en 1873.
Vanaf de Russische grens tot Peking deed hij er zes weken over. Zijn tweede reis waarin hij de beroemde paarden zag, begon in 1876.
Hij maakte nog een derde en vierde reis tussen respectievelijk 1897-1880 en 1883-1885. Uitgebreid wordt Przewalski behandeld in de tweedelige History of botanical discoveries in China door E.Bretschneider (1898). Naast bekende plantenjagers en ontdekkingsreizigers als Sir Joseph D.Hooker, J.Decaisne, Père Delavay en C.Maximowicz, waarvan we de namen steeds weer zien opduiken in de soortnamen van tuinplanten is Przewalskii minder bekend gebleven in tuinkringen omdat hij vooral veel kruidachtige planten ontdekte die wij in tuinen niet toepassen.
Wel komt zijn naam bij een aantal gewassen voor in de soortnaam als Rosa przewalskii, een rode roos, verzameld mei 1880 op de Djakhar-berg. En verder (om er enkele te noemen): Delphinium, Ligularia, Saxifraga, Salvia, Sedum, Rhododendron en Gentiana. Allium przewalskianum kwam al snel in cultuur. Ook ontdekte hij een lekkere rabarberplant, waarvan hij zaad zond. In heel Europa werden de afstammelingen hiervan verspreid. Het plantengeslacht Przewalskia, gevonden in NO Tibet op 14.500 voet hoogte op 31 mei 1884, ben ik nog bij geen enkele kweker tegengekomen.

Przewalski plant
Afbeelding

Przewalski paard
Afbeelding

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 00:59

Nooit geweten dat het een botanicus was en dat hij nog meer op zijn naam heeft staan dan alleen de naam van de dat oerpaard.....

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:53

Over het przewalskipaard is al een artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Przewalskipaard
Persoonlijk denk ik dat het deel over de przewalskiplant beter in de grote wikipedia kan, aangezien het niet echt een link heeft met paarden, evenals het leven van dhr Przewalski zelf.

Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 10:55

Ik vind het misschien wel leuk als onderliggend linkje bij przewalski-paard Lachen. Mits daar natuurlijk ruimte voor is Lachen.

Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 19:15

Ik ben maar wat aan het schrijven gegaan en ik wist nog niet dat dit onderwerp al bestond. Lachen
@ Apple: Dat zou erg leuk zijn ja!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:06


Fairytale

Berichten: 3905
Geregistreerd: 12-08-05

Re: Defenitie naam Przewalski(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 16:30

Super. Haha!