Het Friese paard

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:26

Het Friese paard

Het Friese paard staat vooral bekend om zijn chique uitstraling. Lange gitzwarte manen en staart, lange sokken en hij gooit hoog op mij zijn benen.

Geschiedenis


Het Friese paard komt oorspronkelijk uit Friesland. Het werd vroeger ook gebruikt voor de krijgsdienst in West-Europa. Het is in de loop der jaren gekruist met vele verschillende soorten rassen, zoals andalusiërs en arabieren. In de 18e en 19e eeuw is het Friese paard zich gaan beperken tot noord Nederland: Friesland. Daar werd het gebruikt voor zondaagse ritjes naar de kerk, maar ook voor vertier. Maar helaas was de fries niet goed genoeg voor te helpen met het land verbouwen. Daarom kruisten de boeren de friezen met de zogenaamde “bovenlanders”, zoals Groningers. Hierdoor is het Friese paard bijna uitgestorven.
Op 1 mei 1879 is Het Friesche Stamboek opgericht omdat het ras bijna uitstierf. Een honderdtal Friezen werden bij elkaar gehaald in Leeuwarden. Zo werd de fokkerij weer op gang gebracht. Hierdoor werd weer duidelijk wat voor prachtige paarden de Friezen zijn en werden de paarden weer populair onder de mensen.

Exterieur

De meeste die een Fries zien denken aan adel, fierheid en trots. Met hun prachtige lange zwarte manen en staar, hun sterke hals en sierlijke bouw zijn ze pracht paarden om te zien. In de fokkerij zijn witte aftekeningen niet gewenst, maar toch komen ze wel eens voor. Je ziet wel eens een paar witte haartjes, of een klein kolletje. De gitzwarte Fries is erg zeldzaam, vaker zien de een koolzwarte of een bruinzwarte Fries. Ze hebben grote vetlokken aan de benen wat eveneens een belangrijk raskenmerk is. Een schofthoogte tussen de 1.58 en de 1.65 m. is een mooie hoogte voor een Fries paard. Ook hebben ze een sterk beenwerk, en kunnen goed hun achterhand eronder zetten. Ze hebben kleine attente oortjes, die licht naar elkaar toe neigen. Een niet te korte, lichtgebogen hals, een voldoende sterke rug, eindigend in een niet te kort kruis.


Karakter

Het Friese paard heeft een uniek karakter. Het is een levendig paard, dat ook erg intelligent is. Het is trouw en eerlijk, en wil graag voor je werken. Het is ook nog eens ontzettend trots, wat soms tot een misverstand tussen ruiter en paard kan leiden, maar het paard zou niet snel een stap fout doen.

Gebruik

De Friese paarden worden vooral gebruikt voor dressuur, waarin hun sierlijke lichaam voor veel uitstraling zorgt. Ook worden ze gebruikt bij mennen, in een circus en uiteraard voor de fokkerij. Voor recreatief rijden, kür op muziek, voltige en een klein sprongetje worden ze ook doorgaans veel gebruikt.

http://www.fps-studbook.com/ <-- stamboek

http://www.mijnalbum.nl/Foto=YJHRBMSA
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JJI3YU66
http://www.cavaletti-hoeve.com/images/ras1.jpg
http://www.geocities.com/paardenrassen/fries.jpg
http://www.depeerdegaerdt.nl/images/fot ... iesp12.jpg
Enkele foto's.


Tips en aanvullingen altijd welkom!

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 17:09

Niemand er iets op aan te merken? Lachen

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:39

'mij zijn benen' -> met zijn benen? Lachen en zo zitten er nog wat meer taalfoutjes in: 'voor te helpen met het land verbouwen'

en wordt een fries vooral gebruikt voor de dressuur? Volgens mij is het juist vooral een tuigpaard? Lachen Denk dat het handig is om nog wat input van 'friezenkenners' te krijgen Lachen

Anoniem

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:46

met friezen kan je ook wel mennen zijn ze ook goed in

Barbara88

Berichten: 2720
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: Beilen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:33

De fries werd eerst vooral gebruikt om het land te bewerken. Nadat de technologie dit overnam werden ze met name voor de koets gebruikt. Tegenwoordig zijn de fokdoelen dusdanig veranderd dat de friezen steeds meer geschikt zijn om in de dressuur sport te lopen. Springen zijn ze over het algemeen niet zo goed in omdat ze daar gewoon niet de goede lichaams bouw voor hebben.
Verder staan ze bekend als vriendelijke en makke paarden, maar tegenwoordig is dat ook allang niet meer zo. Door dat ze steeds meer voor de sport gefokt worden krijgen ze ook steeds meer karakter en tja ze zijn in mijn ogen gewoon wat heter geworden. Ook zijn er kruisingen met arabieren dan krijg je een zogenaamde arabo-fries. Doel hiervan is om de exterieur kenmerken zoveel mogelijk te behouden maar het uithoudings vermogen te vergroten.

Verder over de foto's dat zijn erg mooie zwarte frieze ik heb nog wel een mooi voorbeeld van een ''bruine'' fries. Namelijk de mijne.

Afbeelding

Hij is 100% fries. In de winter is ie bijna zwart maar eigenlijk ook nog steeds heel donkerbruin.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:17

nog foto's nodig van Friese merrie en Friese twenter?

Hinata
Berichten: 2980
Geregistreerd: 21-11-04

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:59

Ik heb ook nog foto's van friezen hier. Zat!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:36

Samir schreef:
[De Friese paarden worden vooral gebruikt voor dressuur, waarin hun sierlijke lichaam voor veel uitstraling zorgt. Ook worden ze gebruikt bij mennen, in een circus en uiteraard voor de fokkerij. Voor recreatief rijden, kür op muziek, voltige en een klein sprongetje worden ze ook doorgaans veel gebruikt.


Tips en aanvullingen altijd welkom!


Dit stukje rammelt nogal. Friese paarden worden voornamelijk gefokt voor de aangespannen wedstrijdsport, daarnaast is de fries in de dressuursport in opmars. Ze worden nog altijd voor de aangespannen sport als hoogste standaard voor het stamboek gefokt. Knipoog De 2de en 3de regel kunnen wel gebruikt worden.

maxxie

Berichten: 309
Geregistreerd: 16-10-04

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:11


Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:01

even over de schofthoogte
die is vanaf 155 cm (opname stamboek) 158 cm (opname ster) tot maximaal 1,70 (paarden boven de 1,70 kunnen worden geweigerd in het stamboek)

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:06

ben het met Ania eens, dat wou ik ook net zeggen, maar ik ken toch echt wel een fires die 1.75m is. de papa daarvan is Teunis (vast wel bekend bij jullie). de nakomelingen van hem, erven toch de grootte. (of hoe zeg je dat, kom er even moeilijk uit)

SuuZzel

Berichten: 1274
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Schoorl, aan het strand..

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:09

Ania schreef:
even over de schofthoogte
die is vanaf 155 cm (opname stamboek) 158 cm (opname ster) tot maximaal 1,70 (paarden boven de 1,70 kunnen worden geweigerd in het stamboek)
Ondertussen niet meer..
De huidige populatie wordt alleen maar groter..
Ken en heb een fries van 1.80 die gewoon in het stamboek staan..

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:10

Bonnie_Theun schreef:
ben het met Ania eens, dat wou ik ook net zeggen, maar ik ken toch echt wel een fires die 1.75m is. de papa daarvan is Teunis (vast wel bekend bij jullie). de nakomelingen van hem, erven toch de grootte. (of hoe zeg je dat, kom er even moeilijk uit)



dat ie 1,75 is betekend natuurlijk niet dat het geen echte fries is, maar het stamboek wilt voorkomen dat de paarden te groot worden en dus hun kracht en bouw verliezen. vandaar dat een paard van boven de 1,70 geweigerd kan worden in het opname van het stamboek, met name een dekhengst. bij de merries zullen ze iets makkelijker zijn, ook omdat merries over het algemeen niet zo groot worden als hengsten
edit: bij ruinen natuurlijk ook, aangezien die zich niet meer kunnen voortplanten
Laatst bijgewerkt door Ania op 29-05-07 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:14

het is wel degelijk een echte fries. 100% raszuiver, en hij staat ook opgenomen in het stamboek hoor!

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:24

Bonnie_Theun schreef:
het is wel degelijk een echte fries. 100% raszuiver, en hij staat ook opgenomen in het stamboek hoor!



moeilijk he, lezen Huilen van het lachen dat zeg ik toch ook?

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:29

Mag ik wel eerlijk bekennen dat die foto's niet echt mijn beeld geven van de Friesch, maar dat kan aan mij liggen.

Ashley__

Berichten: 3940
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Veenhusen (DE)

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:32

Ania schreef:
Bonnie_Theun schreef:
het is wel degelijk een echte fries. 100% raszuiver, en hij staat ook opgenomen in het stamboek hoor!



moeilijk he, lezen Huilen van het lachen dat zeg ik toch ook?


Sorry hoor! ik las i.p.v. geen -- een. maar lezen is voor mij geen probleem! sorry dat ik het niet goed heb gelezen, hoef je niet gelijk zo raar te reageren... Haha!

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:40

nog een toevoeging van mijn kant uit:

Ondanks dat een fries een barok paard is, is het toch een warmbloed. Het Friese paard heeft als voorouders de Equus robustus. Dit paard is vermengd met Arabisch bloed via de spaanse andalusiers en is later gekruist met oldenburgers en westfriezen (allen warmbloedig).
Vroeger was de fries er ook in meerdere kleuren zoals vos, bruin en schimmel, dat is er in de loop der jaren uitgefokt. Zo worden hengsten die wit of vos vererven niet opgenomen in het stamboek.
Vooral in het begin was een fries een edel paard dat vooral door de rijken werd gebruikt als koetspaard en was het een veelgebruikt paard in de cavalerie. Pas later toen er kanonnen bij de cavalerie kwamen en die ook vervoerd moesten worden kwamen er trekpaarden in het spel, toen ook ging de overheid zich met de fok bemoeien en ging het Friese paard "verbeterd" worden naar een sterker cavalerie paard dat ook gebruikt kon worden in de landbouw. Het friese paard werd dus een landbouwtuigpaard, het was een edel maar toch sterk dier dat behalve de ploeg trekken ook mooi verheven voor de kar kon lopen zoals bijvoorbeeld de hackney. Sinds 1800 is het Friese paard min of meer zuiver gefokt. Vanaf 1800 kunnen we ook eigenlijk pas spreken van het ras, hoewel het stamboek pas in 1879 is opgericht. Toen zijn dus ook de raskenmerken, de kleur en de gebruiksdoel duidelijk vastgesteld. De fries is ook de enige echte nederlandse ras!

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 17:05

Samir schreef:
Het Friese paard

Het Friese paard staat vooral bekend om zijn chique uitstraling. Lange gitzwarte manen en staart, lange sokken en hij gooit hoog op mij zijn benen.

Geschiedenis


Het Friese paard komt oorspronkelijk uit Friesland. Het werd vroeger ook gebruikt voor de krijgsdienst in West-Europa. Het is in de loop der jaren gekruist met vele verschillende soorten rassen, zoals andalusiërs en arabieren. Het is ontstaan door kruisingen met andalusiers die weer afstammen van de arabieren In de 18e en 19e eeuw is het Friese paard zich gaan beperken tot noord Nederland: Friesland. Daar werd het gebruikt voor zondaagse ritjes naar de kerk, maar ook voor vertier.dat was weer daarvoor, in die periode werd de fries een landbouwtuigpaard! Maar helaas was de fries niet goed genoeg voor te helpen met het land verbouwen. Daarom kruisten de boeren de friezen met de zogenaamde “bovenlanders”, zoals Groningers.klopt enigszins, dat kwam dus door de invloed van de overheid die maar een beperkt aantal hengsten beschikbaar stelde Hierdoor is het Friese paard bijna uitgestorven. Nee! Het friese paard is bijna uitgestorven door de komst van auto's, door de smaak van de mensen van toen, de mensen hadden allemaal een automobiel en wouden dressuur en springpaarden. Aangezien de toenmalige fries daar als een landbouwpaard niet tussenpaste dunde het ras snel uit. Dan heb ik het ook over de periode van 1900 tot 1930. Rond 1965 groeide de welvaart weer op. De landelijke ruitersport nam toen een grote vlucht en werd heel populair. na 1985 werd de fries weer populair als koetspaard voor de oudere mensen
Op 1 mei 1879 is Het Friesche Stamboek opgericht omdat het ras bijna uitstierf.klopt niet. het is dan wel opgericht maar pas een halve eeuw later dreigde het friese paard uit te sterven. In 1917 er waren maar 3 geregistreerde friese hengsten over namelijk: Tetman, Ritske en Age, die werden weer gekruist met zwarte rijpaarden zoals de oldenburger en westfries. Een honderdtal Friezen werden bij elkaar gehaald in Leeuwarden. Zo werd de fokkerij weer op gang gebracht. Hierdoor werd weer duidelijk wat voor prachtige paarden de Friezen zijn en werden de paarden weer populair onder de mensen.

Tips en aanvullingen altijd welkom!

Waikiki

Berichten: 11106
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Vlakbij Sydney, Australia

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:47

als jullie nog foto's nodig hebben, heb er hier genoeg liggen van Casper Knipoog

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:53

Ik heb het artikel even onder handen genomen, met name de aanpassingen van Ania erin verwerkt. Ania, heb je misschien voor mij de bron van jou opmerkingen?

http://www.bokt.nl/wiki/Friese_paard

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:10

ik heb enkele dingen opgezocht in het boek "Het fokken van het Friese paard" van Dr. Ir. A. Osinga.

daarbij komt de hoogte informatie uit de Phryso

Margriet_

Berichten: 7045
Geregistreerd: 11-05-05

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:33

friezen waren heeeeeeel vroeger toch ook voornamelijk bruin en schimmel?

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 20:37

minnie_muis schreef:
friezen waren heeeeeeel vroeger toch ook voornamelijk bruin en schimmel?



ze waren er gewoon in alle kleuren, later pas zijn ze gaan verder fokken in kleur. Knipoog

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het Friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:43

Ik heb nog wel wat foto's.
Deze zijn overigens al zo oud dat ik de originelen niet meer kan vinden Bloos
Gemaakt en verwijderd voor ik een archief heb gemaakt Bloos
Als iemand zo handig is om met Photoshop het copyright weg te halen, heb je voor deze foto's bij deze mijn toestemming.
Maar alleen als ze ook daadwerkelijk voor de Wiki gebruikt gaan worden Knipoog

Hoofd: http://www.amandafotografie.nl/rassen/F ... CF0040.JPG
http://www.amandafotografie.nl/rassen/F ... CF0128.JPG
Stand: http://www.amandafotografie.nl/rassen/F ... CF0249.JPG
Aangespannen: http://www.amandafotografie.nl/rassen/F ... CF0084.JPG
http://www.amandafotografie.nl/rassen/F ... CF0091.JPG