achal teké

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

achal teké

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:20

Achal-teké

Algemeen

de achal teké is er in de kleuren,vos,bruin met glanzende kopertint ook valk,schimmel en zwart.
In nederland niet zo bekend ras.
Geschiedenis
een directe nazaat van het turkse paard,wordt zins mensenheugenis in de zuid russiche steppe gefokt.
Er is na veel oorlog en roof een bloedopfrissing gedaan door arabische merries.
Hun bloed stroomt in veel europese rassen,vooral via turkmain atti die 17 dekhengsten in de oost-pruisische warmbloed fokkerij acherliet.
De dieren worden gehouden in zogenaamde taboene,dat zijn vrij levende kuddes.
Die worden gehoed door bereden herders.
In 1907 is het stamboek gemaakt en de toekomst van het ras hangt van de politieke ontwikkeling afhangen.

Exterieur

De stokmaat is 150-160 cm.
de herkomst is rusland.
Het zijn hoogedele sportpaarden met een recht hoofd.
De hals is slank en steile tot middellange schouders.
Lange sterke benen met harde hoeven.
Soms ondiepe, smalle borst, verkeerde(herten)hals.
Elastiche ruime bewegingen.
De vacht,staart en manen zijn fijn en zijdeachtig.

Karakter

Goed galloppeer vermogen kunnen wel presteren.

Gebruik

Ze worden bijna nooit gereden,maar als ze getraind worden is het voor de herders.

http://www.horseillustrated.com/upload/ ... l-teke.jpg

http://dier-en-natuur.infonu.nl/artikel ... -paard.jpg

edit:oeps moest nog uploaden
bronnen:mijn super handige boek
google

Elanor

Re: achal teké

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:43

Leuk stukje. Ja
Let iets meer op de spelling, interpuntie en hoofdletters.

Ik heb nog even een naar bokker JoSav een berichtje gestuurd, die is fan van ´t ras. Haha! Misschien heeft zij nog een leuke aanvulling. Lachen

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:52

Ik heb nog wat dingen gevonden in het boek "Paarden" van Joseph Bertrand.
De akhal teke (volgens mij is het niet achal teke) komt uit Turkmenistan. De wieg van de akhal-teke staat in een welvarende oase in het idden van de Karakoemwoestijn in de Akhalvallei.
De Akhal-teke is niet al te groot, zo'n 1.60 tot 1.65 meter, maar wel erg elegang, fijn en aristocratisch. Het heeft lange, ranke benen, 'veel lucht onder de buik', hoge hals, nauwelijks maantop.
Dit turkmeense paard heeft een groot uithoudingsvermogen en weerbaarheid. Het is geschikt voo rde dressuur. Absent, een van de paarden die op de Olympische Spelen de meeste medailles heeft gehaald, is een Akhal-teke.

Nog een stukje geschiedenis:
Maria Tsjerkezova wordt de moeder van de akhal-teke genomend, omdat ze haar leven wijdde aan de redding van dit ras. Het werd bedreigd door verschillende rampen, namelijk door de ontketenende natuur (aardbevingen in 1924 en 1948) en door de sovjetautoriteiten die vonden dat het paard moest wijken voor mechanische krachten (ze wilden de akhal-teke fokken voor zijn vlees).
De akhal-teke staat afgebeeld op het wapenschild van de turkmeense republiek.
Bucephalus, het paard van Alexander de Grote, was ook een akhal-teke, net als de beroemde 'hemelse paarden' van de keizers van China.

Tegenwoordig:
Het ras blijft erg zeldzaam, de totale populatie wordt op zo'n 3000 individuen geschat.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:23

de informatie is op zich goed sweetrebecca (en fijne aanvullingen rensekeee) maar denk dat de tekst nog wat herschreven moet worden zodat het wat beter loopt. En wat voor superhandig boek heb je gebruikt sweetrebecca? het is wel zo handig om dan ook de naam erbij te eztten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:41

moet ik even thuis kijken ellende.
en dat kan wel

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:30

De informatie die ik hier lees is toch wel een beetje achterhaald. Ik heb wel het een en ander liggen, maar ik heb de noten nog niet volledig ingepast. In hoeverre is dit noodzakelijk? Anders post ik wel al wat ik nu heb, met hier en daar nog wat missende verwijzingen.

Ik zal ook even rondmailen voor wat foto's, zodat die met toestemming gebruikt kunnen worden.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:46

Akhal Teke

De Akhal Teke is een Turkmeens paardenras, dat oorspronkelijk gefokt werd door de Teke nomadenstam die van oudsher trokken door de Karakoem woestijn. Het ras werd met name gefokt in Turkmenistan, maar had tevens takken in onder andere het noorden van Iran en Kazakstan. De belangrijkste fokkerij is in Ashgabad. In de twintigste eeuw is de fok grotendeels overgenomen door Russische fokkers, met vergeleken een enigszins smal bestand in Turkmenistan. De Akhal Teke is het nationale symbool van Turkmenistan. Het ras is herstellende op de lijst van bedreigde paardenrassen, met inmiddels ruim 3.000 volbloeds, waarvan de meeste zich in Rusland en Oos-Europa bevinden. De Akhal Teke wordt erkend als één van drie volbloed paardenrassen ter wereld. De andere volbloedrassen zijn de Engelse Volbloed en de Volbloed Arabier.

Exterieur

De Akhal Teke meet doorgaans tussen 1.54 en 1.64m. Zwart, bruin en valk komen het meest voor, vaak met een metaalglans. Ook palomino, cremello, schimmel of vos komt regelmatig voor. De welbekende metaalglans is voornamelijk terug te vinden in valkkleurige of palomino Akhal Teke, maar is niet ongewoon bij een vos of bruin raspaard. Een schimmel met de befaamde glans is zilverkleurig te noemen. De glans is te wijten aan een gemuteerd gen, waardoor het licht anders op de vacht gebroken wordt en een sterke weerkaatsing teweegbrengt. De vacht is dun en fijn behaard. Desondanks is het ras bestand tegen de extreme temperatuurswisselingen van de Karakoem woestijn.

De Akhal Teke heeft een fijn hoofd met een recht profiel. Een ramshoofd komt tevens voor. De oren zijn lang en de ogen zijn veelal amandelvormig en groot. De hals is lang en hoog opgericht. Een hertenhals is echter ongewenst binnen de rasstandaard. Het paard heeft weinig maantop. Voor shows worden de manen meestal in het geheel weg- of opgeschoren. De schouder is scherp en de rug lang. De staart is laag ingeplant. De benen zijn sterk en droog met een lange, fijne bouw. De ribbenkast steekt opvallend uit, waardoor de paarden vaak onterecht voor ‘te mager’ worden versleten, wat echter niet het geval is. De ranke bouw en vlakke gangen van het ras maken Akhal Tekes uitermate geschikt voor de endurance. De hoeven zijn opvallend klein, wat een gevolg is van de omstandigheden waaronder de Akhal Teke van oudsher gefokt werd: kleine, harde hoeven waren nodig om zich over de rotsachtige bodem te kunnen voortbewegen. De beweging is vlak doch vloeiend.

Karakter

De Akhal Teke is een gevoelig ras, betiteld als eenmanspaarden. In veel paardenhandboeken wordt het ras bestempeld als moeilijk, koppig of zelfs opstandig. Het paardenras is enkel gevoelig en reageert slecht op een harde aanpak. Bovenal heeft de Akhal Teke een zachte, geduldige hand nodig, die hem tijd gunt zijn vertrouwen en respect te winnen. Het zijn paarden met karakter die graag aandacht krijgen van ‘hun mens’ met wie ze een sterke band zullen willen opbouwen. De Akhal Teke is uitermate intelligent.

Geschiedenis

De Akhal Teke is één van de oudste paardenrassen ter wereld. Het ras vindt zijn oorsprong in de Turkoman, welke naast de Akhal Teke moderne afstamming heeft in onder meer de Iomud, de Yabou en de Tekke. Het paard stamt uit de lijn van Eurasiatische rassen, waarvan het Bactrische of Nisei-paard als stamvader wordt gezien. Het ras is vermoedelijk enkele duizenden jaren oud en is verwant aan het Caspische paard. Sinds lang voor onze jaartelling werden Bactrische paarden in de Nisei vallei gehouden. Herodotus beschreef een paardenras dat was opgenomen in het leger van Xerxes, en opmerkelijke overeenkomsten vertoont met de tegenwoordige Akhal Teke. Archeologische vondsten nabij Ashgabad alsmede de vondst van gemummificeerde paarden in het graf van een Scythische koning, waarschijnlijk uit de derde of vierde eeuw voor Christus, versterkten het vermoeden dat de Akhal Teke één van de oudste paardenrassen ter wereld is. De paarden werden gevonden in een graf in het Altai bergdistrict.

De Bactrische paarden werden vereerd door Perzen, Grieken en Romeinen als zijnde een goddelijk dier met een buitengewoon uithoudingsvermogen. Bucephalos, het strijdros van Alexander de Grote, was waarschijnlijk een Akhal Teke.

De paarden werden dichtbij mensen gehouden. Hun bouw was een kenmerk van hun gebruik en had zich als dusdanig ontwikkeld tot een woestijnpaard dat gebruikt werd voor rooftochten. Het ras diende daarom vlug te zijn met een groot uithoudingsvermogen vanwege de grote afstanden en de mee te nemen buit. De ruiters waren bekwaam met pijl en boog, waaruit de lage dracht van de staart te verklaren is: om bij een terugtocht de achtervolgers af te houden schoten de boogschutters achterwaarts vanaf hun paarden. Een hoog gedragen staart, zoals bijvoorbeeld bij de Arabier, was dan onwenselijk. De paarden werden voorbereid op lange rooftochten middels langeafstandstochten en aangepaste voeding (met name schapenvet). De dieren werden gehouden onder een zevental dekens om energie te besparen.

Naarmate het belang van de zijderoute na de Middeleeuwen afzwakte, raakte de Turkoman in het Westen in de vergetelheid. Paarden van ‘Turkse’ afkomst werden onterecht als Arabieren bestempeld. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat tenminste één van de drie vermeend Arabische paarden die gebruikt werden voor de ontwikkeling van de Engelse Volbloed, Beyerly Turk, een Akhal Teke was. Daarnaast bestaat er discussie over het belang van de Darcy Yellow Turk en de Darcy White Turk. Tatiana Riabova, voorzitter van de Russische Associatie van Akhal Teke Paardenfokkerij, stelt in een artikel dat zeker 15 procent van de hengsten die gebruikt zijn voor de ontwikkeling van de Engelse Volbloed afkomstig was uit Turkmenistan (geciteerd bij T. Pontecorvo, About the Akhalteke horses, http://www.akhaltexas.com/item.asp?idit ... 45&level=0).

Er is echter nog altijd veel controverse over de oudheid van de Akhal Teke ten opzichte van de Arabier. Herodotus beschreef Arabische krijgers in het leger van Xerxes, welke kamelen bereden. Andere verwijzingen duiden evenmin op Arabische paarden, waaronder spijkerschrifttabletten. In een tablet uit 733 voor Christus wordt gerept over het buitmaken van duizenden Arabische kamelen en vee. Paarden worden opvallend niet genoemd. Ook Romeinse officieren die naar Arabische gebieden werden uitgezonden, repten geen woord over paarden in hun beschrijvingen van de dieren die gehouden werden. Pas met de komst van de Islam wonnen paarden aan belang in Arabië en begon men met de fok van kleine, typisch Arabische paarden. De Arabieren maakten onder meer gebruik van de door hen op hun rooftochten veroverde paarden, waaronder een beduidend deel Akhal Teke.
De vermoedelijke (gedeeltelijke) afstamming van de Arabier van de Akhal Teke is echter reden voor twist, met name van de zijde van liefhebbers van het Arabische paard. Aangenomen wordt dat tenminste de Muniqi Arabieren uit Irak vermengd zijn met Akhal Teke hengsten.

De Akhal Teke is van invloed geweest op de totstandkoming van enkele Russische paardenrassen, waaronder de Karabagh, het Don paard en de Orlov draver. Turkman Atti wordt gezien als een belangrijke Akhal Teke hengst in de ontwikkeling van de Trakehner.

Eind negentiende eeuw werd Turkmenistan bij Rusland gevoegd. De Turkmenen waren nu niet langer afhankelijk van hun paardenfok en een nomadisch bestaan. Als gevolg daarvan werden veel Akhal Teke verkocht aan buitenlandse geïnteresseerden. Het ras kwam hierdoor in gevaar. Daarnaast werd de Akhal Teke begin twintigste eeuw meermalen getroffen door rampspoed. De Eerste Wereldoorlog, de daaropvolgende burgeroorlog en het Sovjet regime deed de Akhal Teke weinig goeds. Veel paarden kwamen zelfs bij de slacht terecht. Dankzij de inspanningen van generaal Kuropatkin werd de Zakaspiiski fokkerij gesticht. De fokkerij heeft een belangrijk aandeel gehad in het voortbestaan van de Akhal Teke. In de jaren twintig van de vorige eeuw begonnen enkele Russische wetenschappers de afstamming van de Akhal Teke vast te leggen. Gedurende deze periode werden een steeds groter aantal Akhal Teke naar Rusland verplaatst.
Kortstondig werden Engelse Volbloeden gebruikt, in de hoop een sneller renpaard te creëren. Als gevolg hadden enkele paarden een gedeeltelijk onduidelijke herkomst. Deze worden tegenwoordig echter zoveel mogelijk uit het stamboek geweerd.

Tien jaar geleden werd de situatie kritiek in Turkmenistan, waar sinds de val van de Sovjet Unie en de verkregen onafhankelijkheid de kwaliteit van de Turkmeense tak van de Akhal Teke sterk achteruit was gegaan. Van oudsher registreerden Turkmeense fokkers hun paarden niet in het stamboek met als gevolg een toegenomen onzuiverheid van het ras en te smalle fokbasis. Om deze penibele situatie een halt toe te roepen werd een gezamenlijk stamboek, MAAK, opgericht. Het stamboek dat werd opgericht is een samenwerkingsverband tussen Russische en Turkmeense fokkers. Pontecorvo had hierin een belangrijk aandeel, en op last van hem werd de eerste voorzitter van MAAK een Turkmeense fokker, Kiarizov. Het grootste deel van de organisatie van MAAK is echter Russisch.

De raszuiverheid van de paarden wordt nauwlettend in de gaten gehouden doormiddel van bloedtests en keuringen waarbij de paarden een gradatie verkrijgen. De hoogste te behalen gradatie is ‘elite’, met daarop volgend klasse 1 en 2. Over het algemeen worden slechts elite en klasse 1 paarden gebruikt voor de fok.
De paarden worden gefokt naar vaderlijnen. Een veulen neemt automatisch de lijn van de vader over. Belangrijke lijnen zijn Geleshikli, Kaplan, Peren, Karlavach, Fakirpelvan, El, Toporbai en Arab. De naam Arab heeft overigens niets met de Arabier te maken.

Gebruik
De Akhal Teke als sportpaard

De Akhal Teke is met name bekend als een endurance paardenras. Muraviov beschreef in zijn boek Reizen door Turkmenistan en China (1820) het volgende: ‘Het is moeilijk voor te stellen wat deze paarden kunnen doorstaan (..) in acht dagen doorkruisen zij 143 Duitse mijl door (..) barre woestijnen, slechts gevoed met kleine hoeveelheden gogan (schapenvet) en soms wel vier dagen op rij zonder water’.
Russisch majoor Spolatbog schreef in Magazine of Horse Breeding (1881, 12): ‘Een Akhal Teke hengst met op zijn rug drie Teke krijgers en twee zware vilten jassen, en verwond door een sabel, ontsnapte aan de achtervolging van Kozakken over schuivend zand en bereikte Merv’. Merv lag 500 kilometer verderop.

In 1935 werd een trektocht dwars door de Karakoem woestijn georganiseerd. Akhal Teke en de tevens van de Turkoman stammende Iomud paarden legden een afstand af van 4.300 kilometer – van Asghabad naar Moskou – in 84 dagen. Het aandeel te doorkruisen woestijn bedroeg 360 km. Een dergelijke prestatie is nooit meer geëvenaard.

Absent won een gouden medaille tijdens de Olympische Spelen in 1960 en behaalde brons in 1964. Absent won goud met het Russische dressuurteam in 1968. Ook op het gebied van concours hippique behalen Akhal Teke goede resultaten, echter met name in Rusland. De hengst Pentelli was meervoudig kampioen van Rusland. Het op het eerste gezicht beperkte aantal positieve resultaten in de sport – met name buiten de endurance – is volgens Dr. T. Pontecorvo – een van de belangrijkste fokkers van Akhal Teke die zijn stoeterij naar de Verenigde Staten heeft verplaatst – met name te wijten aan het kleine percentage Akhal Teke dat in de sport wordt uitgebracht. Dit op zichzelf is merendeels als gevolg van het nog altijd relatief kleine bestand Akhal Teke in de wereld, en met name buiten Rusland. De laatste jaren zijn echter een groeiend aantal Akhal Tekes onder de prijswinnaars van internationaal aangeschreven evenementen. Voorbeelden daarvan zijn de hengsten Arslan en Man (Tito Pontecorvo haalt beide hengsten aan en somt voorts verdere recente sportprestaties van Akhal Teke op). De tijd zal uitwijzen welke invloed de Akhal Teke zal hebben op de wereldwijde paardensport. Onterecht wordt de conformatie van het ras nog altijd ‘verkeerd’ of zelfs ‘ronduit slecht’ genoemd.

Belangrijke links en bronnen:

http://www.maak.ru
Stamboek van de Akhal Teke, MAAK. Een bron van informatie over de geschiedenis en rasstandaard van de Akhal Teke. (Russisch)

http://www.akhaltexas.com
Tito Pontecorvo, eigenaar van de grootste stoeterij in de Verenigde Staten. Pontecorvo heeft veel onderzoek gedaan naar de Akhal Teke. (Engels)

http://www.akhalt-service.ru
Akhalt-Service, een grote stoeterij in de Krasnodar regio van Rusland welke tevens fokt met erg zeldzame lijnen. (Russisch/Engels/Duits)

http://www.shael-teke.com
Shael-Teke, tevens een Russische stoeterij, met name gericht op de lijnen Geleshikli, Posman en El. (Russisch/Engels)

http://www.akhalteke.nl
Stoeterij Argamak, voorlopig de enige fokkers van Akhal Teke in Nederland. (Nederlands/Engels)

http://www.turanianhorse.org
Turanian Horse is een archief met informatie over de verschillende aftakkingen van de Turkoman, met onder meer veel gegevens over de verschillende bloedlijnen van de Akhal Teke. De website is deels verouderd.

Aanvullingen en suggesties zijn mogelijk. Ik overleg daar het liefst wel even over, want de tekst moet natuurlijk goed blijven lopen. Een groot deel van de informatie heb ik zelf uit het Russisch vertaald, wat niet bepaald mijn sterkste taal is. Kortom: er is erg veel tijd in gaan zitten, dus dan zou ik overleg wel op prijs stellen. =) Foto's worden natuurlijk het liefst alleen met toestemming gebruikt en daar ben ik zelf nog niet achteraan gegaan. Mochten er dingen uit dit artikel geschrapt moeten worden, dan hoor ik het graag. Minder relevante informatie (bijvoorbeeld hoeveel Akhal Teke doorgaans kosten, totstandkoming van de bloedlijnen) heb ik achterwege gelaten voor de overzichtelijkheid. Het is nu al een enorme brok informatie, heb ik het idee.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:17

JoSav schreef:
De Akhal Teke is een Turkmeens paardenras, dat oorspronkelijk gefokt werd door de Teke nomadenstam die van oudsher trokken door de Karakoem woestijn.

Hm, dat moet natuurlijk 'trok' zijn.
Ik zie nu ook dat voor het eigenlijke artikel de volgorde aangepast moet worden, maar dat lijkt me niet zo veel werk. Ik zal het zsm nog even in het geheel overlezen, zodat eventuele foutjes eruit gehaald kunnen worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:20

Wow.. super informatief artikel JoSav! OK dan! Ik zag je in een ander topic een vraag stellen over bronvermelding, stel dat je het daar niet leest, we hebben het liefst in dit format: www.bokt.nl/wiki/help:bronvermelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:41

JoSav schreef:
Gedurende deze periode werden een steeds groter aantal Akhal Teke naar Rusland verplaatst.

werd

JoSav schreef:
Over het algemeen worden slechts elite en klasse 1 paarden gebruikt voor de fok.

ingezet

(klinkt beter, minder woordherhaling)

@Ellende: ik zal binnenkort de bronvermelding aanpassen, conform de reglementering. Ik kijk ook even in de suggesties, eens zien of ik wat kan schrijven over andere turkoman afstammelingen.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:43

Als je bang bent dat het aan één stuk teveel tekst wordt, kun je er ook voor kiezen om van bijvoorbeeld 'Turkoman en zijn afstammingen' een apart artikel maken.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 21:51

Ah, ja ik had er net wat over gepost in het paardenrassen topic.
Ik kan dan een artikel schrijven over de Turkoman met daarin links naar de moderne afstammelingen (de rassen heb ik genoemd in het artikelen over paardenrassen topic).

Ik zal dat dan tezijnertijd hier op wikizaken plaatsen, mits het een goed idee wordt gevonden. Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 01:20

leuk dat er wat over de akhal teke komt in de wiki! Er zijn maar weinig goede nederlandse beschrijvingen te vinden...
Mijn (ex-)paard was een kruising akhal teke(fotos profiel Knipoog )

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 09:13

Haha! Haha! Haha!
Citaat:
Ik heb nog even een naar bokker JoSav een berichtje gestuurd, die is fan van ´t ras. Misschien heeft zij nog een leuke aanvulling.

Nou ja 'aanvullig' is wel een eufemisme. Haha!
Gaaf stukkie. Ja

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:58

bedankt JoSav !!!!!!!!!!!!!!!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:09

je spreekt het gewoon zo uit: AK-HAL-TE-KE Knipoog

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:23

Graag gedaan. Top dat ik het zelf kan plaatsen. Ik zoek het notensysteem even uit en kijk nog even of ik meer referenties voor bepaalde beweringen kan vinden, anders laat ik die voorlopig nog weg of laat ik ze voor in het artikel over de discussie van het Bactrische paard en welke vorm er eerder was (Arabier, Caspische paard of Turkoman/Akhal Teke).

Ik ben even spelen in de Zandbak. =)
Ik kan de uitspraak en andere wetenswaardigheden eventueel onderin bijvoegen onder een kopje wetenswaardigheden?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:26

Milly_ schreef:
je spreekt het gewoon zo uit: AK-HAL-TE-KE Knipoog

ik heb juist van mijn ex, een Russisch-talige circusartiest, geleerd dat je het uitspreekt als "Aggal Teke"... en in het Russisch zeggen ze meestal "Aggal Tekenitsa"... Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 00:27

misschien dat dat soort dingen eerder als 'subkopje' onder geschiedenis kunnen dan onderaan, maar ik weet dan niet precies wat voor 'andere dingen' je erbij wil.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:46

JoSav schreef:
http://www.akhalteke.nl
Stoeterij Argamak, voorlopig de enige fokkers van Akhal Teke in Nederland. (Nederlands/Engels)

Fam. Vos van Steenwijk uit de Wijk (Drenthe) fokt toch ook met dit ras?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:43

@ Lies: de Stoeterij Argamak IS van de familie Vos van Steenwijk. =)