Natural horsemanship

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:38

Tsja, ik zag dat er nog niks echt over geschreven was, dus dit is even een snelle opzet!
Graag aanvullingen, ik ga zelf nog nadenken over uitbreidingen want er valt natuurlijk nog veel meer over te vertellen Bloos

Natural horsemanship

Wat is natural horsemanship?

Natural horsemanship houdt zich bezig met de communcatie van paarden. Het doel is om te leren communiceren met je paard in ‘paardentaal’.
Niets meer en niets minder.

Hoe is natural horsemanship ontstaan?

Jaren geleden, toen paarden nog deel uitmaakten van het dagelijks leven, bestond er geen ‘natural horsemanship’. Mensen leerden al doende om met paarden om te gaan, van kinds af aan. Er was immers geen auto, de koets werd getrokken door paarden. Het werk op het land werd gedaan met paarden. Paarden waren overal in het leven van de mensen.

Toen de paarden vervangen warden door auto’s, tractoren en allerlei andere moderne uitvindingen, werd de paardensport een hobby. Dit betekende automatisch ook dat paarden niet langer een vanzelfsprekend onderdeel waren van het leven van iedereen. Mensen die zich bezig wilden houden met paarden, gingen hier bewust voor kiezen.

Omdat mensen niet hun hele leven meer met paarden omgaan, treden er nog weleens problemen op in de omgang met paarden. Het paard wil zich bijvoorbeeld niet laten vangen op de wei, hij wil de trailer niet op, hij wil niet aan de longeerlijn lopen of hij wil geen voetjes geven. Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden van problemen die regelmatig voorkomen.

Een eerste stap bij deze problemen kan zijn om te kijken wat de oorzaak van de problemen is. Hiervoor is het van belang om je te verdiepen in het paard. Hoe ziet een paard de wereld om zich heen, waar komt bepaald gedrag vandaan en hoe communiceert een paard?

De tweede stap is hoe je, met behulp van deze kennis, het probleem kunt aanpakken.

Wie zoal?

Er zijn veel mensen die zich bezig houden met natural horsemanship. Hier een aantal bekende namen:

Engelstalig:
- Monty Roberts
- Pat Parelli
- Chris Irwin
- Klaus Ferdinand Hempfling

Nederlandstalig:
- Emiel Voest
- Inge Teblick

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Natural horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:29

ik vind het een goed stuk... Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 03:02

Ik vind het een goed stuk ook, zal morgen eens kijken wat ik aan kan vullen. Lachen
Ik denk alleen dat natural horsemanship niet alleen communiceren met je paard op een natuurlijke manier is, maar gewoon helemaal natuurlijk omgaan met je paard en hem zo natuurlijk mogelijk houden.. Maargoed, misschien is dat mijn eigen visie, zal het wel gewoon bij mijn aanvulling erbij zetten, en dan kun je zelf kijken of je het ermee eens bent of niet Knipoog

[Edit] Ben maar meteen begonnen.. Vind het wel erg lastig om over zo'n ruim begrip iets te schrijven, NH is zo groots, en de meningen zijn er erg over verdeeld. Maar denk dat dit wel zo algemeen mogelijk is (verander natuurlijk als je het ergens niet mee eens bent)

Natural horsemanship

Wat is natural horsemanship?

Natural horsemanship houdt zich bezig met het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. De basis is, bij welke methode ook, hoe paarden in het wild leven en hoe ze zich daar gedragen. Het communiceren met het paard speelt hierbij een grote rol. Bij natural horsemanship wordt er gebruik gemaakt van veel lichaamstaal om dingen duidelijk te maken, in plaats van veel verschillende hulpmiddelen om reacties af te dwingen.

Hoe is natural horsemanship ontstaan?

Jaren geleden, toen paarden nog deel uitmaakten van het dagelijks leven, bestond er geen ‘natural horsemanship’. Mensen leerden al doende om met paarden om te gaan, van kinds af aan. Er was immers geen auto, de koets werd getrokken door paarden. Het werk op het land werd gedaan met paarden. Paarden waren overal in het leven van de mensen.

Toen de paarden vervangen warden door auto’s, tractoren en allerlei andere moderne uitvindingen, werd de paardensport een hobby. Dit betekende automatisch ook dat paarden niet langer een vanzelfsprekend onderdeel waren van het leven van iedereen. Mensen die zich bezig wilden houden met paarden, gingen hier bewust voor kiezen.

Omdat mensen niet hun hele leven meer met paarden omgaan, treden er nog weleens problemen op in de omgang met paarden. Het paard wil zich bijvoorbeeld niet laten vangen op de wei, hij wil de trailer niet op, hij wil niet aan de longeerlijn lopen of hij wil geen voetjes geven. Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden van problemen die regelmatig voorkomen.

Een eerste stap bij deze problemen kan zijn om te kijken wat de oorzaak van de problemen is. Hiervoor is het van belang om je te verdiepen in het paard. Hoe ziet een paard de wereld om zich heen, waar komt bepaald gedrag vandaan en hoe communiceert een paard? Kortom: hoe zou dit gedrag in het wild voorkomen, en hoe wordt het daar opgelost?

Belangrijk is dus, om genoeg te weten over paarden in een natuurlijke leefomgeving. Hoe zorgt een paard dat het in leven blijft en hoe communiceert het met soortgenoten? Bij natural horsemanship komt veel psychologie kijken.

Niet natuurlijk?

Natural horsemanship doet bij veel mensen de vraag rijzen: maar paarden houden, er mee bezig zijn en er op rijden is toch nooit natuurlijk? In het wild hebben paarden geen mensen nodig, dus wordt natural horsemanship als iets onmogelijks gezien.
Dit is deels waar, paarden hádden de mens niet nodig. Echter, de door ons gefokte dieren zijn zo gedomesticeerd, dat veel van hen niet in het wild zouden kunnen overleven. Daarbij zullen paarden altijd door mensen gehouden worden, daar is weinig meer aan te doen.
Daarom wordt er bij natural horsemanship gekeken naar het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden. Genoeg weidegang, geen ijzers, meestal geen bit, en bovenal: geen dwang.

Werkt niet?

Ook een veel gehoorde opmerking is: ‘Maar natural horsemanship werkt niet voor mijn paard’. De meningen zijn hierover verdeeld, maar over het algemeen geldt, dat elk paard natuurlijk gehouden kan worden. Elk paard gaat van nature op een natuurlijke manier om met andere paarden.
Daarom begrijpt elk paard lichaamstaal, en dus kan natural horsemanship (wat een erg ruim begrip is) voor elk paard werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 07:49

Natuurlijk houden van een paard staat in principe voor mij los van natural horsemanship. Er zijn genoeg NH'ers die hun paarden niet natuurlijk houden, en genoeg mensen die erg bezig zijn met het zo natuurlijk mogelijk houden van hun paard en niet met NH. Daarom had ik dat bewust gescheiden eigenlijk. Juist omdat dat zo'n omstreden gedachtengang is Lachen En daarom zou ik het graag gescheiden houden.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:02

Ah, oké, mijn ervaring is juist dat het erg vaak samen gaat, en daarom zou ík het bij elkaar voegen Tong uitsteken Maar zoals ik al zei zijn de meningen daarover verdeeld, en het is jouw artikel Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:04

Ik vind het een goed stuk. Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:12

Myukii schreef:
Ah, oké, mijn ervaring is juist dat het erg vaak samen gaat, en daarom zou ík het bij elkaar voegen Tong uitsteken Maar zoals ik al zei zijn de meningen daarover verdeeld, en het is jouw artikel Knipoog

Oh, ik ben het wel met je eens dat het vaak samen gaat, en vind het super dat je zo meedenkt Lachen
Een stuk over zo natuurlijk mogelijk paarden houden zou ik alleen apart doen, om discussie te voorkomen Lachen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:17

is natural horsemanship ook goed voor je als je paard bijv. een erg sterke eigen wil heeft, hij heeft vaak weinig intresse voor mij, maar meer voor zijn omgeving, ook is hij tijdens het trainen altijd maar weinig onder de indruk van mij.
hij werkt dan wel mee, maar echt even super zijn best doen zit er dan niet bij.

ik ga een cursus volgen, zoieso omdat het nooit kwaad kan natuurlijk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:20

ik ben het met Wendy eens... Natural Horsemanship is een manier van omgaan, en heeft niet per definitie iets te maken met de manier van het houden van je paard... Lachen

Anoniem

Wendy schreef:
Myukii schreef:

Oh, ik ben het wel met je eens dat het vaak samen gaat, en vind het super dat je zo meedenkt Lachen
Een stuk over zo natuurlijk mogelijk paarden houden zou ik alleen apart doen, om discussie te voorkomen Lachen

Lijkt mij inderdaad ook het meest verstandigst, want 'Natural Horsemanship' betekent echt niet dat je je paard ook natuurlijk moet houden- hoewel het dan misschien wel vaak samengaat hoeft het niet en staat het toch echt los van elkaar.

capopjekop

Wendy schreef:
Myukii schreef:

Ben ik het wel mee eens. Ik houd mijn pony's ook natuurlijk mogelijk maar ik heb verder niks met NH. en zo zijn er nog genoeg mensen. Je kunt er mss wel een opmerking over maken dat het wel vaak samen gaat.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:38

Op de natural horsemanship pagina een link maken naar 'natuurlijk paardhouden' lijkt mij ook beter Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:21

WildWings schreef:
Lijkt mij inderdaad ook het meest verstandigst, want 'Natural Horsemanship' betekent echt niet dat je je paard ook natuurlijk moet houden- hoewel het dan misschien wel vaak samengaat hoeft het niet en staat het toch echt los van elkaar.

als jij goed communiceerd met je paard probeer je ook te doen wat je paard het prettigst vind, en dat is toch het natuurlijk houden volgens mij...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:08

Wendy schreef:
Natuurlijk houden van een paard staat in principe voor mij los van natural horsemanship. Er zijn genoeg NH'ers die hun paarden niet natuurlijk houden, en genoeg mensen die erg bezig zijn met het zo natuurlijk mogelijk houden van hun paard en niet met NH. Daarom had ik dat bewust gescheiden eigenlijk. Juist omdat dat zo'n omstreden gedachtengang is Lachen En daarom zou ik het graag gescheiden houden.

Ben ik met je eens Ja