Wijken voor druk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 10:21

Wijken voor druk is de basis dat ieder paard zou moeten weten, met rijden, met poetsen, met wandelen, altijd gebruik je ‘wijken voor druk’.
Voorbeeld: Mee lopen aan een halster: je geeft iets druk op het touw, je paard kan gaan hangen aan het touw; weerstand bieden dus, of hij kan mee geven, in dit geval mee lopen dus.

Citaat Paard Natuurlijk:
‘Paarden worden van wijken voor druk ontzettend "licht" en voelen na een tijdje oefenen als was in je handen.’

Van nature kennen niet alle dieren het ‘meegeven van druk’. Neem bijvoorbeeld een kat, een konijn of een schaap en zelfs een paard.
Als je gaat ‘hangen’ aan je bit, geeft een paard tegendruk; in de hoop dat het dan stopt, ze weten niet wat ze ermee moeten dus ze geven tegendruk, hoe harder je aan het bit gaat hangen, hoe sneller je paard gaat. Ze begrijpen niet dat de vervelende en irritante druk ophoudt als ze ‘meegeven’.
Alle paarden moeten voordat ze ingereden worden leren wijken voor druk; zoals in het begin ook al verteld. Op een gegeven moment zal het paard uiteindelijk vanzelf wel doorhebben dat hij moet wijken voor sommige soorten druk, maar dit is vaak pas nadat er veel druk is uitgeoefend en het paard al enige "hardheid" heeft ontwikkeld. (Dit stukje lijkt wat veel op het stukje van Paard Natuurlijk, maar wat ik hier schrijf had ik zelf precies zo in mijn hoofd) Ook leert het paard dan wijken voor een paar soorten druk en ziet hij het niet als ‘extra kennis’.

Meer informatie volgd, dit geld ook voor de foto'sen voor het stuk over het 'hoe-aan-te-leren'; wat ik nu bijna af heb.
Het is gebasseerd uit eigen kennis, met hulp van Paard Natuurlijk voor de belangerijke puntjes.

Ik weet niet of in dit geval dan de link nodig is, http://www.paardnatuurlijk.nl

Gr. Lilian

Joyce_

Re: Wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:40

Vind het een goed stukje! Maar meer als inleiding voor 'hoe te doen' ofzo. Wil ik evt. wel even schrijven, verander maar als je het er niet mee eens bent!

Hoe aan te leren?

Werken met fases is de paardvriendelijkste en rustigste manier om wijken voor druk aan te leren. Natuurlijk kun je een paard laten wijken voor 'druk' door hem voorwaarts te laten lopen met een klap tegen zijn achterhand, maar de bedoeling is om het paard voor zo min mogelijk druk, een zo snel mogelijke reactie te laten geven.
Begin met de fase waarvan je wilt dat je paard het direct op doet. Heel subtiel, alleen het licht aanraken van zijn borst voor het achterwaarts gaan, bijvoorbeeld. Waarschijnlijk wordt daar niet gelijk op gereageerd, en voer je de druk nog wat op: licht duwen tegen zijn borst. Als daar nog geen reactie op volgt, ga je verder met een nog 'strengere' fase, en de druk nóg verder opvoeren. De laatste fase moet er één zijn, waarvan je zeker weet dat het paard reageert. Tussen elke fase moet genoeg tijd zijn voor het paard om na te denken, maar niet zoveel, dat het paard de voorgaande fases vergeet.
Zodra het paard de gewenste reactie laat zien, moet alle druk meteen wegvallen. Als er tóch nog even doorgeduwt wordt tegen het paard, zal deze het absoluut niet meer begrijpen, en worden paard én eigenaar alleen maar erg gefrustreerd.
Even een rustpunt inlassen dus, en weer opnieuw beginnen. Al snel zal het paard reageren bij een lichte aanraking, en dat is dus ook het doel. Omdat het niet de bedoeling is dat het paard gaat vluchten bij elke aanraking, is het noodzakelijk om tussen het trainen door ook met een rustige beweging te aaien over het hele lichaam van het paard.

Verander natuurlijk als je het niet goed vind! Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:12

Is perfect, iemand filmpjes/foto's?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:13

Wijken voor druk is de basis dat ieder paard zou moeten weten, met rijden, met poetsen, met wandelen, altijd gebruik je ‘wijken voor druk’.
Voorbeeld: Mee lopen aan een halster: je geeft iets druk op het touw, je paard kan gaan hangen aan het touw; weerstand bieden dus, of hij kan mee geven, in dit geval mee lopen dus.

Citaat Paard Natuurlijk:
‘Paarden worden van wijken voor druk ontzettend "licht" en voelen na een tijdje oefenen als was in je handen.’

Van nature kennen niet alle dieren het ‘meegeven van druk’. Neem bijvoorbeeld een kat, een konijn of een schaap en zelfs een paard.
Als je gaat ‘hangen’ aan je bit, geeft een paard tegendruk; in de hoop dat het dan stopt, ze weten niet wat ze ermee moeten dus ze geven tegendruk, hoe harder je aan het bit gaat hangen, hoe sneller je paard gaat. Ze begrijpen niet dat de vervelende en irritante druk ophoudt als ze ‘meegeven’.
Alle paarden moeten voordat ze ingereden worden leren wijken voor druk; zoals in het begin ook al verteld. Op een gegeven moment zal het paard uiteindelijk vanzelf wel doorhebben dat hij moet wijken voor sommige soorten druk, maar dit is vaak pas nadat er veel druk is uitgeoefend en het paard al enige "hardheid" heeft ontwikkeld. (Dit stukje lijkt wat veel op het stukje van Paard Natuurlijk, maar wat ik hier schrijf had ik zelf precies zo in mijn hoofd) Ook leert het paard dan wijken voor een paar soorten druk en ziet hij het niet als ‘extra kennis’.

Hoe aan te leren?

Werken met fases is de paardvriendelijkste en rustigste manier om wijken voor druk aan te leren. Natuurlijk kun je een paard laten wijken voor 'druk' door hem voorwaarts te laten lopen met een klap tegen zijn achterhand, maar de bedoeling is om het paard voor zo min mogelijk druk, een zo snel mogelijke reactie te laten geven.
Begin met de fase waarvan je wilt dat je paard het direct op doet. Heel subtiel, alleen het licht aanraken van zijn borst voor het achterwaarts gaan, bijvoorbeeld. Waarschijnlijk wordt daar niet gelijk op gereageerd, en voer je de druk nog wat op: licht duwen tegen zijn borst. Als daar nog geen reactie op volgt, ga je verder met een nog 'strengere' fase, en de druk nóg verder opvoeren. De laatste fase moet er één zijn, waarvan je zeker weet dat het paard reageert. Tussen elke fase moet genoeg tijd zijn voor het paard om na te denken, maar niet zoveel, dat het paard de voorgaande fases vergeet.
Zodra het paard de gewenste reactie laat zien, moet alle druk meteen wegvallen. Als er tóch nog even doorgeduwt wordt tegen het paard, zal deze het absoluut niet meer begrijpen, en worden paard én eigenaar alleen maar erg gefrustreerd.
Even een rustpunt inlassen dus, en weer opnieuw beginnen. Al snel zal het paard reageren bij een lichte aanraking, en dat is dus ook het doel. Omdat het niet de bedoeling is dat het paard gaat vluchten bij elke aanraking, is het noodzakelijk om tussen het trainen door ook met een rustige beweging te aaien over het hele lichaam van het paard.

Dit is er Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:16

Ik vind de informatie die je erin verwerkt hebt echt super, echt erg netjes OK dan! Je schrijfstijl / grammatica zou ik zelf hier en daar anders doen, mag ik er wat mee prutsen en het dan hier posten om jouw mening te vragen, of liever niet?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 09:27

Doe maar hoor, dan zeg ik wel wat ik ervan vind Clown

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:49

Mijn grammatica of die van lilian? Want de mijne valt ook heel wat aan op te merken volgens mij Clown
Foto's zal ik morgen wel maken, evt. vandaag als het gaat. Maar, waarvan moet ik foto's maken? Verschillende fases uitgebeeld, of een paard die zijn achterhand verzet door druk oid?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:40

Wordt het nou gebruikt of niet? Lachen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:36

door die druk komt toch ook de schuim rond de mond ? tenmisnte dat las ik op paard natuurlijk ?
ook het wijken doormiddel van drukken tegen je paard niet met teveel kracht maar ook gewoon op verschilende plekken het paard de druk laten voelen ?
heb het geprobeerd van de week maar de mijne laat zch gewoon vallen of duwt mega aterug

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:11

Schuim rond de mond zou kunnen komen door het ontspannen, dan gaan ze meestal kauwen, smakken en likken. Wijken voor druk is iets heel natuurlijks voor een paard zeg maar, in de wei wordt het ook voortdurend gebruikt. Niet alleen wijken voor druk, maar ook wijken voor een 'suggestie' (ene paard 'vraagt' door lichaamstaal aan het andere paard of het opzij wil gaan). Omdat het voor een paard dus heel fijn is om hiermee aan het werk te gaan, kunnen ze ontspannen. En dat laten ze zien door het hoofd vaak omlaag te brengen, oren opzij (of naar jou gericht), rustige uitdrukking in de ogen, smakken, kauwen, likken, gapen, en daardoor kunnen ze dus ook gaan schuimen..

Als hij terug gaat duwen, is je laatste fase gewoon niet effectief genoeg zeg maar. Lachen De eerste fase is een lichte aanraking, waarbij je denkt aan het wijken, en een strenge blik op zet. De laatste fase moet, zoals ook in het bovenstaande stuk staat, zó goed zijn, dat je 100% zeker weet dat je paard erop reageert.
Denk maar aan paarden in de wei, als de ene niet voor de ander opzij gaat, krijgt hij gewoon een knauw of een trap. En nou is het niet de bedoeling om je paard te blijven slaan, trappen, knijpen en alles wat pijn doet, maar als hij zich laat vallen of terug duwt, moet je wel even duidelijk maken dat dat níét de bedoeling is, en dat hij weinig te willen heeft in dit geval.
Want voor je het weet blijft hij terug duwen, en dan kun je zelf met alle geweld terugduwen (wat dus niet de bedoeling is) maar een paard wint het echt wel hoor Knipoog

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 07:19

Wijken voor druk heeft inderdaad een aantal fases.

Eerst aai je over bijv. de schouder plus hoofd.
Dan is fase 1 alleen de haren aanraken. Tussen de fases in moet je je paard 'nadenk tijd' geven. Dan tel je ong. 3 seconde in je hoofd.
Fase 2 volgt: Alleen de huid aanraken, weer de tussen fase en dan komt fase 3.
Bij fase 3 voel je de spieren, gaat je paard dan nog niet opzij, kun je na de laatste nadenktijd fase 4 toepassen. Dat is echt knijpen zeg maar.

Zo leert je paard op zo licht mogelijke druk opzij te gaan; hij wijkt dan voor druk.
Verzet hij bij fase 1 geen stap in de goede richting, ga je dus naar fase 2, stapt hij maar een stukje opzij aai je weer over de plek heen waar je druk gaf, zoals je ook begon en is het goed.

Er moet gerekend worden dat als je vandaag begint, hij vandaag ook al op fase 1 of 2 perfect reageerd, leren heeft tijd nodig, leren wijken voor druk dus ook. Lukt het wel: super.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-07 07:20

Is mijn wijken voor druk verhaal goed genoeg voor de wiki? Zonee, wat moet er nog aan veranderd worden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:06

Ik ga hier even naar kijken, ik weet iig niet hoe we omgaan met rechtstreekse citaten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:52