Je pony vangen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:23

Niet alle ponies laten zich zomakkelijk vangen, en al helemaal niet in de wei. hier wat tips.

Citaat:
Van nature graast een paard de hele dag. In het wild doen ze dat wel zo'n 15 รก 16 uur per dag. Daarom is het voor paarden goed om in de wei te staan, het is natuurlijk. Maar ja, sommige paarden vinden het zo leuk om in de wei te staan, dat ze er liever niet meer uit komen. Als je paard moeilijk te vangen is, en hij staat met andere pony's in de wei, krijg je hem waarschijnlijk nog moeilijker te vangen. Zorg ervoor dat er altijd een paard in de wei staat, dat wel makkelijk te vangen is, dan loopt je paard er makkelijker achter aan. Maar begin je eerst af te vragen waarom je paard je zich niet wil laten vangen. Is het gewoon ondeugd, of is hij schuw? Als je je paard ook lastig te vangen is, heb je waarschijnlijk te maken met een schuw paard. Als je zo'n paard hebt, kan je hem beter eerst op stal laten, en hem een paar keer per dag uit de stal te halen, om hem daar aan te laten wennen.

Bij de meeste paarden is het gewoon ondeugd. Als je paard niet te vangen is, gaat dan niet als een dolle achter hem aanrennen, dat zal hij alleen maar als een spelletje zien. Vaak laten paarden zich wel vangen met voer. Hou het voer in je ene hand, en je halster verstop je achter je rug. Waarschijnlijk gaat het paard dan wel eten van het voer. Wanneer hij begint te voeren kan je je arm om zijn nek slaan en het halster om te doen. Dit moet je niet doen als je paard met andere paarden in de wei staat, de paarden zullen allemaal wat eten willen, en uit voedernijd naar elkaar slaan, en dus heb je kans dat je daarbij zelf ook geraakt word. Als je paard in een groep staat, en je wilt alleen je eigen paard hebben, loop dan rustig naar hem toe, met iets in je hand. Leer hem dus dat hij beloond word, als hij gevangen wordt.

Is je paard nog wat slimmer? Dan is er nog een andere truc, die ik geleerd heb uit het boek: Paard & Pony Tipboek van Josephine Knowles. Daarbij ga je op je hurken in het gras zitten en 'grazen'. Natuurlijk ga je geen echt gras eten, maar door plukjes gras te plukken en in het zelfde tempo te eten als een paard, zal je paard denken dat je ook eet. Je moet gebukt blijven, en je paard negeren. Het paard wordt nieuwsgierig en komt kijken. Wacht tot hij dichtbij genoeg is, dat je hem aan kan raken. Pak dan z'n voet en roep 'Voetje'. Het paard zal verbaasd zijn, en z'n voet optillen. Hij blijft dus stil staan, en je kan hem vangen. Helaas werkt zo'n truucje niet altijd, het paard snapt na een paar keer wel dat je hem gaat vangen.

Sommige paarden draaien gelijk hun kont naar je toe, als je ze wil vangen. Zo kom je nooit bij hun hoofd, en kan je ze ook niet vangen. Als zo'n paard alleen in de wei loopt, kan je hem laten lopen aan een touw, van zo'n 6 meter. Dat kan nooit tussen andere paarden, omdat die er over kunnen struikelen, of het kapot kunnen trappen.

Wat je nooit moet doen, is het paard in een hoek drijven, het paard voelt zich opgesloten en zal uit angst gaan trappen. Je moet ook je paard niet ineens vast grijpen, waardoor hij/zij kan schrikken. Ook nooit een lusje maken met een halstertouw, of je vingers in 1 van de gespen van het halster(touw) steken. Als je paard dan schrikt, of er van door gaat, kan hij je meesleuren of omver trekken.

Tot slot, beloon je paard altijd als je hem hebt gevangen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:29

Ik mis het stukje waarin je gewoon achter je paard aan blijft lopen als hij wegloopt, en hem gewoon niet met rust laat als hij de benen neemt. Nooit stoppen als je hem wil pakken maar het niet lukt. Het feit dat de manier hoe je op een pony/paard afloopt al de trigger kan zijn voor vluchtgedrag. Dat je - als je hem pakken wilt, nooit naar de ogen moet kijken maar naar de schoft, dat je in een boog op je paard afloopt en als hij wegloopt parallel meeloopt. Eerst contact maken bij de schoft, van daaruit naar de hals toetasten.

Weglopen kan twee oorzaken hebben: angst of niet willen. En dan heb je ook nog de aangeleerde angstreacties...

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:32

En ook vooral niet laten merken dat je heel gefrustreerd raakt als je paard zich normaal wel laat vangen, en toevallig een keer een speeldag heeft (net als jij haast hebt) Haha!

Love__Anouk

Berichten: 1498
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: Leerdam

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:46

Cassidy schreef:
Ik mis het stukje waarin je gewoon achter je paard aan blijft lopen als hij wegloopt, en hem gewoon niet met rust laat als hij de benen neemt. Nooit stoppen als je hem wil pakken maar het niet lukt. Het feit dat de manier hoe je op een pony/paard afloopt al de trigger kan zijn voor vluchtgedrag. Dat je - als je hem pakken wilt, nooit naar de ogen moet kijken maar naar de schoft, dat je in een boog op je paard afloopt en als hij wegloopt parallel meeloopt. Eerst contact maken bij de schoft, van daaruit naar de hals toetasten.

Weglopen kan twee oorzaken hebben: angst of niet willen. En dan heb je ook nog de aangeleerde angstreacties...

Bedankt, dat is inderdaad een stukje dat er eigenlijk nog wel bijhoort.
Kon even niet meer zo snel situatie bedenken, bedankt Knipoog

Zazoo
Berichten: 3341
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: de bilt

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 23:54

Mijn pony heeft een paar keer geprobeerd weg te lopen als ik haar wilde vangen. Ik joeg haar dan juist op en na 2 minuten liet ze zich al vangen, want ze had echt geen zin om te gaan rennen. Dus opjagen kan juist ook helpen.

supertinkie

Berichten: 1970
Geregistreerd: 19-11-06

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 00:03

Zazoo schreef:
Mijn pony heeft een paar keer geprobeerd weg te lopen als ik haar wilde vangen. Ik joeg haar dan juist op en na 2 minuten liet ze zich al vangen, want ze had echt geen zin om te gaan rennen. Dus opjagen kan juist ook helpen.


Ja idd zo'n pony ken ik ook wel, die dan wel gewoon bij je komt...
Ik geef mijn paard meestal gewoon iets lekkers zodra ik hem bij het halster vast heb... Het moet voor een paard denk ik ook wel leuk zijn om bij je te komen, maar wel alleen zodra ik hem bij het halster heb! Dit werkt voor mijn paard heel goed, heb nooit problemen met vangen Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:51


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:22

Ik zou de lengte van het touw (6 meter is erg gevaarlijk) wat je aan het halster kunt laten hangen toch drastisch inkorten. Als het paard een sprintje neemt en er zelf op gaat staan kan hij zich toch aardig bezeren.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:20

Aanvulling: ga ook eens gewoon de wei in zonder dat je meteen je pony wilt vangen, zodat hij jouw aanwezigheid niet meteen linkt aan dat hij weg moet bij zijn vriendjes.
Verder zou ik het stukje over het halster verbergen weglaten. Door het halster te willen verbergen breng je vaak spanning over waardoor het paard niet bij je zal willen komen.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:45

Cassidy schreef:
Ik zou de lengte van het touw (6 meter is erg gevaarlijk) wat je aan het halster kunt laten hangen toch drastisch inkorten. Als het paard een sprintje neemt en er zelf op gaat staan kan hij zich toch aardig bezeren.


Ik geloof dat dit gaat over een touw wat vast zit, waardoor je paard graancirkels kan eten. Zo'n paaltje wat je iedere dag moet verzetten.

Ik zou er trouwens bij zitten dat dit een laatste redmiddel moet zijn, ik vind het een bijzonder onvriendelijke manier van paarden houden (geen mogenlijkheid tot rennen, wel de mogenlijkheid om vast te komen te zitten in het touw of erop te stappen en geen weidegenootjes om mee te spelen)

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Je pony vangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 23:56

ik ga heel vervelend zijn, maar ik ben het niet met de methodes eens... een touw achter je rug houden... hmz. denk je nou echt dat je paard daar in blijft trappen? daar krijg je alleen maar een slechtere band van met je paard, want hij zal je niet meer vertrouwen...

ga eerst eens kijken waarom je paard niet naar je toe komt (die van mij komt op me af rennen als ze me aan hoort komen hoor!)

als het een kwestie van vertrouwen is zou ik zeggen: ga grondwerk doen. leer je paard te vertrouwen en ga hem dus niet juist nog meer voor de gek houden. ga wat mijn part op de grond zitten. als je paard naar je toe komt(geloof me, na een poosje zal hij komen uit nieuwsgierigheid) niet gelijk het halster om doen. als het paard je aanraakt mag jij het dier ook aanraken. anders niet. en dat is het enige dat je moet doen. een paar dagen. dan associeert je paard je niet meer met het vangen, maar met en raar wezen dat echt zijn best doet het paard te begrijpen...

als het paard het inderdaad ziet als een spelletje heb ik de volgende oplossing (hielp bij indi heel goed)... loop strak langs je paard heen. kijk de andere kant op. negeer volkomen(niet stiekem toch kijken. wedden dat je paard achter je aan loopt en heel dom gaat kijken van: wat flik jij me nou? je moet mij aandacht geven?

dat zijn 2 methodes voor 2 verschillende situaties. in mijn ogen zijn er geen andere methodes. ik hoop dat jullie deze `natural` manier ook eens willen proberen... voor vragen pm maar...