Poetsen en borstels.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:25

Zo, ik heb hem wat gewijzigd.
Ribbeltjes in het stukje roskam heb ik van gemaakt 'karteltjes'.
De 'meestal' in het stukje over de roskam is geworden 'gewoonlijk'.
1 keer het woord harde borstel veranderd in 'deze'.
Spelfout word = wordt.
Het woord meestal spons is gewijzigd in veelal.
Het stukje over de spons en zweetmes omgewisseld, je maakt hem eerst nat en dan droog.
Manenkam: eerste zin gewijzigd
Het zijn kleine dingen, maar het leest toch nét iets prettiger.


Het poetsen.
Je poetst een paard/pony om hem/haar schoon te maken uiteraard, maar soms ook om hem te masseren. Voor het rijden is het van belang om je paard te kuisen. Als er bijvoorbeeld zand op de paardenrug ligt en je poetst het niet weg, kan dit gaan schuren. En zo ontstaan er wondjes.
Poetsen doe je met verschillende borstels.
In een poetskoffer zit o.a. een roskam,een harde borstel,een zachte borstel,een zweetmes,een spons, een manenkam en een hoevenkrabber.


De roskam.
Als je een paard gaat poetsen, begin je gewoonlijk met een roskam. Een roskam gebruik je om het vastzittend vuil te verwijderen. Met een roskam kun je ook de andere borstels schoonmaken.
Een roskam kan van rubber of van staal zijn.
De stalen roskammen zijn echter niet om het paard mee te poetsen, maar om andere borstels mee schoon te maken.
Maar ook een rubberen roskam kun je niet overal voor gebruiken. Het hoofd en de benen van het paard zijn te gevoelig om hier mee gepoetst te worden. Je gebruikt de roskam d.m.v. ronde bewegingen over de vacht van je paard/pony te maken. Een roskam is meestal rond met karteltjes. (zie foto.)

De harde borstel.
Na de roskam ga je meestal verder met de harde borstel. De harde borstel is er om het vuil van het paard te verwijderen nadat je het met de roskam uit de vacht hebt gehaald.
Ook wordt deze gebruikt om de vacht glad te strijken. De harde borstel kun je net als bij de roskam niet op het hoofd of de benen van het paard gebruiken, omdat deze hiervoor te gevoelig zijn. Met een harde borstel poets je met de haren mee, je poetst door de borstel over de vacht te strijken. Een harde borstel is meestal van hout of plastic met daaraan harde/sterke haren. (zie foto.)

De zachte borstel.
Een zachte borstel wordt pas na de harde borstel gebruikt. Omdat deze het overgebleven vuil weghaalt. De zachte borstel is om de vacht de laatste afwerking te geven. Met deze borstel kun je wel het hoofd en de benen van het paard 'behandelen'. Een zachte borstel is meestel van hout of plastic met daaraan zachte haren. (zie foto.)

De spons.
Een spons wordt veelal gebruikt om de neus en de ogen van het paard schoon te maken/houden.
Ook wordt de spons gebruikt bij het wassen van je paard/pony. Een spons kan op het hele lichaam gebruikt worden.

Het zweetmes.
Een zweetmes wordt gebruikt om het meeste water uit de vacht van het paard te verwijderen na het wassen. Of om het zweet van het paard te verwijderen, na het harde werk. Dit mes is net als de harde borstel en de roskam niet bedoeld voor het paardenhoofd en de benen. Een zweetmes is meestal van plastic (als handvat) met een rubberen randje eraan. (om het water te verwijderen) Of van ijzer, met ijzeren tandjes eraan. (om het water te verwijderen.) (zie foto.)

De manenkam.
Met een manenkam kun je de manen uitdunnen; voor paarden met dik dan wel veel haar, óf de manen 'trekken' zodat ze korter worden. Ook wordt een manenkam wel eens gebruikt om de manen te vlechten, zo'n manenkam heet dan een vlechtkammetje. Of net als de mens, om simpel weg de haren, (in dit geval de manen) te kammen.

De hoevenkrabber.
Een hoevenkrabber is om de hoeven schoon te maken en voor het verwijderen van evt. steentjes en vuil uit de hoeven. Een hoevenkrabber heeft meestal een plastic handvat met daaraan een stukje ijzer met soms nog een borsteltje eraan. (zie foto.)

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:26

WildWings schreef:
Ik vond 't zelf wel meevallen hoor, maar heb bij het stukje 'Rosborstel' eentje vervangen door 'vaak', omdat daar het woord 2x in 1 stuk voorkwam en dat vond ik wel storend. Sorry, verder vind ik het absoluut niet storend Knipoog

Edit: Ik heb 't nu wel over de uiteindelijke versie op de wiki he, die is anders dan de versies die in 't topic staan Haha!


O staat hij al in de Wiki... Huilen van het lachen

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:26

Bedankt, maar had je al gekeken naar de definitieve versie op de Wiki? Die is nl. veel uitgebreider dan wat jij hier typt of wat er op bokt staat Knipoog

http://www.bokt.nl/wiki/Poetsen

Anoniem

Re: Poetsen en borstels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:27

LilianR schreef:
WildWings schreef:
Ik vond 't zelf wel meevallen hoor, maar heb bij het stukje 'Rosborstel' eentje vervangen door 'vaak', omdat daar het woord 2x in 1 stuk voorkwam en dat vond ik wel storend. Sorry, verder vind ik het absoluut niet storend Knipoog

Edit: Ik heb 't nu wel over de uiteindelijke versie op de wiki he, die is anders dan de versies die in 't topic staan Haha!


O staat hij al in de Wiki... Huilen van het lachen


Hahah ja, het had misschien al eerder in 't topic gepost moeten worden om extra werk voor anderen te voorkomen Tong uitsteken Sorry!