Cruzado

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:21

De cruzado is geen ras. Iets zinnigs zeggen over het exterieur, karakter of wat dan ook is onmogelijk. Het enige wat je er over kunt zeggen is dat elk paard dat niet ingeschreven staat bij een volbloed stamboek in spanje of portugal, valt onder cruzado.
ELK paard. Ook shetlander zonder papieren, ook een arabier zonder papieren, ook een lusitano zonder papieren.
Het hoeft niet eens kruising te zijn met een ras! Dit is een groot misverstand.
Zoals je in nederland zou kunnen spreken van "warmbloed" of "paard" of "pony" is het geen aanduiding over het ras of uiterlijk.

Over het algemeen zijn cruzados producten van niet gekeurde ouders, die dus best raszuiver kunnen zijn, maar ook echte kruisingen en totaal raslozen vllen onder de noemer cruzado.
Het artikel is dus deels misleidend en fotos, karakter beschrijving etc niet van toepassing. Mits er duidelijke voorbeelden zijn van wat ook onder cruzado valt (ponies, sportpaarden etc).

Mars

Re: Cruzado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:00

Topic gesplitst, deze discussie past niet in het topic over artikel beginnetjes, maar komt meer tot zijn recht in een eigen topic :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:05

Is geen discussie, maar reactie op de oproep om iets toe te voegen over exterieur en karakter in bestaande artikel.

Het is dus onmogelijk om iets toe te voegen daarover, maar wel nuttig om de term cruzado nader uit te leggen en niet onder rassen te plaatsen, of je moet "kruising" daar ook onder hebben.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:47

Het lijkt mij dan wel verstandig om onder exterieur en karakter te vermelden dat er dus geen specifieke kenmerken zijn.
Waar zie je trouwens dat we de Cruzado onder de rassen plaatsen? Hij staat niet in de lijst met paardenrassen en in het artikel zelf wordt er ook op gewezen dat het niet om een zuiver ras gaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:28

Ik weet niet waar jullie het plaatsen, ik zeg alleen dat het niet nuttig is om het onder rassen te plaatsen.
Als dat niet zo is, is het prima. :D

In het artikel wordt wel gesuggereerd dat het om een bepaald soort kruising gaat. Nl een kruising van willekeurig ras of niet goedgekeurde Lusitano of PRE met Lusitano of PRE.
Citaat:
Een paard mag pas Cruzado genoemd worden als 1 van de ouders een goedgekeurde Lusitano of P.R.E. is. In het geval van de P.R.E. betekent dit dat de hengst APTO goedgekeurd moet zijn of de merrie APTA. In het geval van de Lusitano moet de merrie of hengst goedgekeurd zijn door het 'Livro de Adultos'.

Citaat:
Een Cruzado kan dus een P.R.E. APTO x een ander ras zijn, maar het kan ook een P.R.E. APTO x een P.R.E. die niet goedgekeurd is zijn.

Ook de voorbeelden gaan daarvan uit.

Dit is lang niet altijd het geval, en er is geen toestemming nodig om een cruzado zo te noemen. Alle paarden zijn "cruzado" (in portugal tenminste)tenzij ingeschreven bij een ras stamboek...
Het zou kunnen dat in Spanje registratie bij het cruzado register alleen mogelijk is onder de genoemde voorwaarden, maar dit is in Portugal absoluut niet zo.
Het genoemde cruzado document kun je in Portugal ook krijgen bij paarden waarvan de ouders totaal onbekend zijn. Ze worden dan geregistreerd bij het sportpaarden register (cruzado portugues de desporto) om een paspoort te kunnen krijgen. Dat is geen stamboek. Ik weet niet hoe dit in Spanje werkt.

Citaat:
In Spanje komt je veel Cruzado’s tegen van PRE’s X Engelse of Arabische volbloeden, dit omdat deze kruisingen uitermate geschikt zijn voor het drijven van het vee op het platteland van Spanje.

Deze hebben juist namen, in Spanje naar mijn weten Hispano-Anglo of Hispano-Arabe, en in Portugal Anglo-Luso en Luso-arabe. Een menging met alledrie is ook mogelijk, deze wordt in spanje 3bloed oftewel tressangues genoemd en in portugal Anglo-Luso-Arabe. In Portugal zijn dit met name sport- en recreatie paarden.
In hun paspoort kan dan idd wel cruzado staan (omdat je altijd cruzado krijgt tenzij bij een stamboek ingeschreven), maar ze worden niet zo genoemd.

Maar er zijn dus diverse soorten cruzados:
1 paarden waarvan 1 of beide ouders niet in het hoofdstamboek (van welk ras dan ook)zijn ingeschreven, maar wel bij het veulenstamboek. Ergo, het paard is wel van een ras, maar kan niet geaccepteerd omdat ouders niet goedgekeurd zijn voor de fok (= niet opgenomen in het hoofdstamboek).
2 paarden waarbij 1 of beide ouders helemaal niet zijn ingeschreven, bv producten van paarden bij 1, die dus wel nog steeds van een ras kunnen zijn, maar niet geregistreerd, dus niet aantoonbaar raszuiver.
(Vergelijk 1 en 2 met shetlanders of haflingers zonder papieren bv. Deze zijn nog steeds gewoon shetlander of haflinger en ook als zodanig herkenbaar)
3 paarden waarvan de afkomst totaal onbekend is. (kunnen mixen zijn met van alles en nog wat)
4 paarden waarvan de afkomst /ras bekend is, maar niet ingeschreven bij een stamboek. Dus alle paarden en ponies waarvan ras herkenbaar en bekend is, maar zonder papieren.

Bij een eventuele aankoop van een paard in Portugal dat niet geregistreerd is bij een stamboek waarbij een reisdocument wordt gemaakt zul je altijd CRUZADO aantreffen als "ras" aanduiding.
Je kunt dit lezen als "onbekende afstamming" of "vuilnisbakkenras" zo je wilt.
Je kunt dan een raspaard hebben dat de pech heeft dat ouder(s) niet geregistreerd staan, maar je kunt ook een, noem maar een dwarsstraat, hannoveraan(achtig) x engels volbloed(achtig) hebben...

Ik heb zelf bv een Garrano (bergpony) naar nederland gestuurd die niet ingeschreven stond bij Garrano stamboek en dus label cruzado kreeg op reisdocument.

Ik vind het belangrijk dat DAT duidelijk is voor de lezer, dat cruzado (uit portugal althans)echt niet wil zeggen dat het persee iberisch bloed voert, hoewel dat vaak wel zo is.

In nederland hoeven ze de term niet te handhaven. Een lusitano x iets anders is dan gewoon een halfbloed lusitano, lijkt mij.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:38

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik ga zorgen dat deze info zsm in het artikel verwerkt wordt.
Is er misvorm een schrijver die dat wil doen? Anders die ik het morgen of zondag zelf even.