belang bij röntgenfoto's spat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

belang bij röntgenfoto's spat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:18

Ik heb foto's van een zich ontwikkelende/dichtgroeiende spat (bijna geankyliseerd).
Drie foto-sessies steeds een periode uit elkaar genomen zodat je het verloop van het dichtgroeien ziet.
Is hier belang bij dan wil ik ze wel beschikbaar stellen voor de wiki

(toelichting: Lan had acute spat a.g.v. een trap o.i.d. beenvlies was ontstoken en is het gewricht ingetrokken, spat kwam van ene op andere dag opzetten en verloop ging heel snel).

Dribbel

Re: belang bij röntgenfoto's spat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:53

Klink alsof we het wel voor de Wiki kunnen gebruiken. Kun je de foto's even naar Aurora3 mailen, dat lijkt me het handigst.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 13:49

ze zitten in de mail

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:01

Foto's zijn ontvangen hoor. Dit weekend is het even druk met HE, maar na het weekend komen ze er zsm op.
Thnx voor het doorsturen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:48

Aurora ik heb toch in september foto's gestuurd.. mij lijkt het handig dat ze in de wiki staan, want op het moment moet ik ze steeds aan afzonderlijke mensen mailen. Vergeten?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:42

Ik heb de foto's ontvangen en ook een mail teruggestuurd. Het probleem is dat voor mensen zonder ervaring met röntgenfoto's het niet duidelijk is waar het probleem zit.
Op dit moment heb ik nog geen foto's van een normaal paard, of een duidelijke uitleg wat er abnormaal is op jouw foto's. Ik denk dan ook niet dat de foto's op dit moment iets toevoegen aan de Wiki.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:23

De mail terug heb ik niet ontvangen. De toelichting is behoorlijk makkelijk te maken. Er staan ruim voldoende foto's van paarden met een normaal gewricht op het net. Ik denk dat foto's van een paard met spat wel degelijk wat toevoegen. Ik heb mezelf de blubbers gezocht naar dergelijke foto's, mensen met paarden die verdacht worden van spat zoeken naar dergelijke foto's.

Kortom: ik denk dat jouw inschatting m.b.t. de waarde niet correct is. Bovendien betreft het toch een wiki. waarvan juist het uitgangspunt is dat mensen dingen bijdragen die waardevol geacht worden... ???

Bizar.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:43

Anya, ik bedoelde niet te zeggen dat de foto's van jouw paard niet op de Wiki thuis horen.

Het gaat er mij om dat er een duidelijke omschrijving bij komt te staan zodat mensen die geen verstand hebben van rontgenfoto's een idee hebben waar ze moeten kijken. Als daar foto's bij zouden kunnen van een gezond paard zou dat helemaal mooi zijn, want dan kan de lezer vergelijken.

In dat geval hebben de foto's zeker toegevoegde waarde voor de Wiki, maar niet los zonder verdere info, dat wilde ik met mijn reactie hierboven zeggen.

Natuurlijk staan er veel foto's op het internet, maar die mogen we niet zomaar gebruiken zonder toestemming van de makers van die foto's dus dat is niet zo simpel als het lijkt.
Het schrijven van een toelichting is niet ingewikkeld als je je verdiept hebt in deze materie. Ik heb hier op dit moment nog niet de kennis van die nodig is om zoiets te schrijven. Maar als jij die wel hebt, of iemand kent die hiermee kan helpen, zou jij dan misschien voor de tekst kunnen zorgen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:44

Toelichting is geschreven. Dribbel heeft dat.
Er zijn ook foto's van haar andere sprong gemaakt. Die is helemaal glad. Ik heb die foto's niet, maar ik kan ze wel opvragen neem ik aan.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:49

Anya schreef:
Toelichting (let op ik ben geen DA ik toeter na wat ik heb gehoord)
Wat je rechts ziet is niet een heel stuk van haar gewricht eraf. De foto is iets verdraaid t.o.v. de vorige. Kijk maar naar de plek van de zwilwrat.

Wat je ziet op de 1e foto, links middelste gewrichtsspleet) is een onrustig want grijs gebied. De gewrichtsspleet hoort er zo uit de zien als de bovenste spleet. Strak. Deze foto is van maart 2011
Paard was van de ene op de andere dag zwaar kreupel, diagnose acute spat a.g.v. een van buiten komend onheid (trap o.i.d.)

Op de tweede foto (mei 2011) zie je dat het gebied links veel witter is en dus veel rustiger. Wit betekent dat er bot is aangemaakt en dat het dus tot ongeveer halverwege rustiger is en meer dichtgegroeid.

Op de derde foto zie je een gewricht dat duidelijk meer aan het dichtgroeien is.. de gewrichtsspleet is bijna verdwenen (blauwe kringel) en al geheel dichtgegroeid op onderdelen (groene kringel). et bot ziet er ook veel rustiger uit (minder grijstinten en meer wittinten). Als de gewrichtspleet is dichtgegroeid is er vrijwel geen pijn. Bij dit paard zie je aan de zijkant vrijwel geen haken. De prognose om weer in de sport te kunnen lopen is dan ook volgens de kliniek zeer gunstig.

(een paar kringeltjes erom heen en een pijltje... kind kan de was doen).
I rest my case.

Oh ja een gezond paard heeft alle gewrichtsspleten volkomen strak en open i.p.v. half dichtgegroeid/niet meer zichtbaar of wolking en onrustig op de randen van de gewrichtsspleet.

foto 1 maart 2011
Afbeelding

foto 2 mei 2011
Afbeelding

foto 3 augustus 2011
Afbeelding

Ik kan ze ook groter (dus met een uitsnede aanbieden), zodat je het nog beter kunt zien. Heb ik overigens ook aangeboden ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:48

Zo zijn de foto´s inderdaad een stuk beter bruikbaar. Bedankt voor het schrijven van de toelichting :)
@ Anya: Als je de foto´s van het gezonde been ook hebt dan zou dat heel fijn zijn. Dan plaats ik alle foto´s in een fotoserie, steeds een gezonde foto naast de foto´s hierboven en dan de toelichting eronder. Dan kunnen mensen goed vergelijken.

Ik zal vanavond vast een beginnetje maken met het fotoserie artikel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 13:29

Ik zal kijken of de DA deze foto's nog heeft en toe wil zenden. Ik heb daar eerder geen belang bij gehad.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:49