Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anya schreef:Toelichting (let op ik ben geen DA ik toeter na wat ik heb gehoord)
Wat je rechts ziet is niet een heel stuk van haar gewricht eraf. De foto is iets verdraaid t.o.v. de vorige. Kijk maar naar de plek van de zwilwrat.
Wat je ziet op de 1e foto, links middelste gewrichtsspleet) is een onrustig want grijs gebied. De gewrichtsspleet hoort er zo uit de zien als de bovenste spleet. Strak. Deze foto is van maart 2011
Paard was van de ene op de andere dag zwaar kreupel, diagnose acute spat a.g.v. een van buiten komend onheid (trap o.i.d.)
Op de tweede foto (mei 2011) zie je dat het gebied links veel witter is en dus veel rustiger. Wit betekent dat er bot is aangemaakt en dat het dus tot ongeveer halverwege rustiger is en meer dichtgegroeid.
Op de derde foto zie je een gewricht dat duidelijk meer aan het dichtgroeien is.. de gewrichtsspleet is bijna verdwenen (blauwe kringel) en al geheel dichtgegroeid op onderdelen (groene kringel). et bot ziet er ook veel rustiger uit (minder grijstinten en meer wittinten). Als de gewrichtspleet is dichtgegroeid is er vrijwel geen pijn. Bij dit paard zie je aan de zijkant vrijwel geen haken. De prognose om weer in de sport te kunnen lopen is dan ook volgens de kliniek zeer gunstig.
(een paar kringeltjes erom heen en een pijltje... kind kan de was doen).
I rest my case.
Oh ja een gezond paard heeft alle gewrichtsspleten volkomen strak en open i.p.v. half dichtgegroeid/niet meer zichtbaar of wolking en onrustig op de randen van de gewrichtsspleet.
foto 1 maart 2011
foto 2 mei 2011
foto 3 augustus 2011
Ik kan ze ook groter (dus met een uitsnede aanbieden), zodat je het nog beter kunt zien. Heb ik overigens ook aangeboden