Marieke_K schreef:De veiligheidsregels zijn basic voor iedere buitenrit, maar er zijn heel veel verschillende omgevingen, niveau's van ruiters en paarden en wijze waarop wordt buiten gereden. .
Ruiter etiquette, gezond verstand, landelijke verkeersregels en omgangsnormen gelden voor iedereen. De gemeentelijke uitzonderingen zijn meestal wel bekend (door plaatselijke bordjes bv) of kunnen makkelijk opgevraagd (ook iets om aan te raden). Als je ziet dat men nu tussen hekken doorgaat of langs/over slagbomen heen gaat die bedoeld zijn om ruiters te weren en er werkelijk ruiters bestaan die denken dat het stoplicht of verboden in te rijden of eenrichtings verkeer niet voor hen geldt en dat ze rustig over een trottoir mogen (want dat is veiliger voor hen, verdedigen ze zich dan) is er echt nog geen idee over wat kan, mag en moet en hoort.
De plek van de ruiter in het verkeer is niet altijd duidelijk. Hoe vaak hoor je niet: "Ze moeten rekening met paarden houden want dat zijn vluchtdieren" terwijl je wettelijk het dier dat je geleidt of berijdt onder controle acht te hebben....
En gaan ze midden op de weg rijden om verkeer af te remmen, terwijl je wettelijk een ander niet mag verhinderen...
Dit vind ik in het artikel:Citaat:
Gebruik Proppen/kalkoenen in de hoefijzers als je paard ijzers heeft, in geval van gladde/natte ondergrond
Terijl het wettelijk verboden si matreiaal te gebruiken dat het wegdek kan beschadigen en daar vallen puntige voorwerpen als kalkoenen dus onder.
Met andere woorden ruiters kunnen er niet mee over de wegen verhard of onverhard, alleen over ruiterpaden, maar geen enkel ruiterpad begint bij de deur van de ruiter, of je moet geluk hebebn dat je manege een begin aan het erf heeft.
Citaat:
Loopt de route over een zandweg, gebruik dan uitsluitend de zijkant
als er een rulle middenstrook is, mag daar ook op gereden. Je mag alleen niet op het "spoor" rijden.
Er staat niks in over oversteken. Dit doe je niet achter elkaar rijdens maar door met alle paarden tegelijk af te wenden! Zo ben je als groep zo kort mogelijk op de weg.
Er staat niks over tekenen om verkeer te kunnen afremmen of commandos doorgeven naar achteren.
Citaat:
Zorg dat je altijd goed zichtbaar bent. Vooral als het schemert of als het erg donker en somber weer is, is dit erg belangrijk. Draag bijvoorbeeld een ruiterlamp en reflecterende kleding.
Is een goede tip, maar er staat niet bij dat lichtvoering VERPLICHT is na zonsonbdergang, je kunt hierop bekeurd worden. Verder is het handig om reflecterend materiaal aan je paard aan te brengen, op een manier dat die ook goed van de zijkant herkenbaar is.

Citaat:
Een halster en touw om je paard op lange buitenritten vast te kunnen zetten tijdens pauzes.
Hier kan aan toegevoegd worden dat het touw ook handig is voor vervanging van bv een kapotte beugelriem of als handvat bij onverwachtte hindernisse als het om de hals is bevestigd. En dat als je een touw om de hals bevestigt, je het beste de klip aan een D ringetje voor aan je zadel vast kunt maken, zodat het niet naar voren glijdt als het paard zijn hoofd laat zakken en er vervolgens een hoef in kan zetten...
Dat als je singel geknapt is, je door een beugel te verwijderen en dan de beugelriem daarvan (gewoon vanaf de beugelhaak) door de andere beugel te halen het zadel op zijn plek kan blijven tot je weer thuis bent.
Etc.
Ik kan, als ik me er over buig, met heel wat aanvullingen en verbeteringen komen.