Brokkelhoef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Brokkelhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:49

Nog een (eigenlijk geheel) fout artikel. Brokkelhoef.

In het artikel gaat het over gebrokkelde hoeven of hoeven die afbrokkelen (wat inderdaad een veel voorkomend probleem is). Echter is brokkelhoef iets geheel anders, namelijk het loslaten van de tussenhoornstof.

Daarnaast staat er als bron ook nog hoofcare bij, terwijl het daar juist omschreven staat dat dat géén brokkel hoef is.
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... blemen.htm Zie brokkelhoef.

Aurora3

Re: Overhoef, OC/OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:10

Interessant verhaal Quir, maar dat gaat hem niet meer worden vanavond. Ik probeer er zo snel mogelijk werk van te maken, maar het klinkt niet als iets wat ik even tussendoor kan oplossen.

Aurora3

Re: Brokkelhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 21:17

Is er iemand van de nieuwe Wikimods die meer tijd heeft dan ik??

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 09:03

Als niemand anders zich vandaag meldt dan pak ik dit op :)

@wikimods: maar voel je vrij om te reageren hoor!!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 15:32

Ik wil het ook wel doen, zal het opnieuw schrijven en kan het ook wel plaatsen.
Had het trouwens nog niet eerder gezien, topic stond niet tussen eigen berichten omdat het gesplitst is. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 15:47

Brokkelhoef.
Een brokkelhoef wordt nog erg vaak verward met gebrokkelde hoeven of hoeven die afbrokkelen. Echter is er bij brokkelhoef sprake van een afwijkende hoornstructuur, terwijl bij gebrokkelde hoeven of hoeven die afbrokkelen er stukjes uit de hoorn breken door bijvoorbeeld sterk ingedroogde hoorn.
Brokkelhoef komt dan ook (integenstelling tot gebrokkelde hoeven) niet heel vaak voor en vaak ziet het er ook minder ernstig uit.

Bij brokkelhoef is er een gezonde afgroei van de hoorn tot ongeveer 1 tot 3 cm van af de grond. Vanaf dat punt zal de tussenhoornstof loslaten van de hoorn pijpjes en zo een slechte en afwijkende structuur hoorn krijgen. Hierdoor wordt de draagwand verdunt en steeds meer verzwakt.

Oorzaken.
Het ontstaan van dit probleem is nog niet bekend, omdat het onder allerlei omstandigheden ontstaat. Zowel droog als nat, koud als warm en ook is er geen verschil in rassen. Het ontstaat vrijwel altijd vrij plotseling.

Behandeling.
Enige wat echt goed werkt bij een brokkelhoef is een goede en kundige smid. De voet moet correct bekapt worden en er moet een passend normaal en ruim ijzer onder de voet geslagen worden. Waarbij de nagels hoog in de voet geslagen worden, zodat deze boven de loslating van de tussenhoornstof uit de voet komen.
Als de voet lange tijd met rust gelaten kan worden, zal deze het snelst herstellen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:59

Ik heb wat aanpassingen gemaakt :) Commentaar is welkom.

Quir schreef:
Brokkelhoef.
Een brokkelhoef wordt nog erg vaak verward met gebrokkelde hoeven of hoeven die afbrokkelen. Echter is er bij brokkelhoef sprake van een afwijkende hoornstructuur, terwijl bij gebrokkelde hoeven of hoeven die afbrokkelen er stukjes uit de hoorn breken door bijvoorbeeld sterk ingedroogde hoorn.
Brokkelhoef komt dan ook (integenstelling tot gebrokkelde hoeven) niet heel vaak voor en vaak ziet het er ook minder ernstig uit.

Bij brokkelhoef is er een gezonde afgroei van de hoorn tot ongeveer 1 tot 3 cm van af de grond. Vanaf dat punt zal de tussenhoornstof loslaten van de hoornpijpjes, en zo een slechte en afwijkende structuur hoorn ontwikkelen. Hierdoor wordt de draagwand van de hoef verdunt en steeds meer verzwakt.

Oorzaken.
Het ontstaan van dit probleem is nog niet bekend, omdat het onder allerlei omstandigheden ontstaat. Zowel droog als nat, koud als warm en ook is er geen verschil in rassen. Het ontstaat vrijwel altijd vrij plotseling.

Behandeling.
Het enige wat echt goed werkt bij een brokkelhoef is een goede en kundige smid. De voet moet correct bekapt worden, en er moet een passend normaal en ruim ijzer onder de voet geslagen worden. Waarbij de nagels hoog in de voet geslagen moeten worden, zodat deze boven de loslating van de tussenhoornstof uit de voet komen.
Als de voet lange tijd met rust gelaten kan worden, en er door beslag een goed hoefmechanisme tot stand kan worden gebracht, zal de hoef het snelst volledig herstellen.

We moeten dan denk ik een nieuw artikel maken voor Brokkelhoef en een verwijzing maken naar dit artikel in Brokkel hoeven? (en even de opening in brokkelhoeven aanpassen)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:08

De komma voor "en" in de laatste zin mag weg gelaten worden. Verder is het prima. :D

Ik zou het artikel brokkelhoef volledig vervangen door het hierboven geschreven stuk en wat er nu nog staat onder een nieuw onderwerp "gebrokkelde hoeven" of "afbrokkelende hoeven" plaatsen. Verder wel in beide artikelen naar elkaar verwijzen, zodat men er ook uit kan halen wat zijn/haar paard heeft als ze hier naar op zoek gaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:21

Idd naar elkaar laten verwijzen (de artikelen) en ik ga nog even in overleg over de titel 'afbrokkelende hoeven' :)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:22

Niet zo'n heel gelukkig titel inderdaad, want titels voor op de Wiki moeten eigenlijk enkelvoud zijn.

Afbrokkelende hoef zou kunnen, of brokkelende hoefwand of iets anders als iemand een geniaal idee heeft ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:29

Of je stopt beide "artikelen" onder 1 naam, onder "brokkelhoef" en schrijft dus de verschillende vormen (om maar even zo te zeggen) in één artikel? Al denk ik wel dat dat wat verwarrend is of kan zijn?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:31

Ja, dat lijkt mij inderdaad best verwarrend. Ik vond het artikel wat je hierboven had best goed. Meteen in de eerste zin melden dat er veel verwarring is, dan is het voor de lezer meteen duidelijk.