Overhoef, OC/OCD

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Overhoef, OC/OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 22:45

Ik ben wat artikelen aan het doornemen, zo staan er fouten in OC/OCD en is het misschien handig wat dingen bij overhoef te vertellen.

OC (Osteochondrose) OCD (Osteochondrose Dissecans).
Er wordt gesproken over losse botstukjes, dit is echter niet zo. Er staat verbening (ook in de bronnen), dit wil zeggen dat de vervolg fase van OC (scheurtjes en/of losse flappen kraakbeen) er OCD onstaat en de losse flappen kraakbeen los laten. Deze losse stukjes kraakbeen gaan verbenen en nemen calcium op, hier door zie je deze stukken kraakbeen wel op een röntgen foto (kraakbeen normaal gesproken niet). Veel mensen verwarren dit namelijk met losse stukjes bot en dat is niet het geval bij OCD! Dissecans (de D in de afkorting OCD), betekend namelijk letterlijk loslaten, dus het los laten van het kraakbeen.

Als ik thuis ben, zal ik het preciese proces opzoeken en plaatsen (dat is na 9 januari). Groot gedeelte is juist, behalve de losse bot stukjes.

Overhoef = artrose.
Dus misschien is het handig te vermelden dat overhoef "gewoon" artrose is. Lage overhoef is artrose van het hoefgewricht, hoge overhoef is artrose van het kroongewricht. Bij het artikel atrose wordt wel aangegeven dat lage overhoef artrose in het hoefgewricht is en hoge overhoef atrose in het kroongewricht is. Ook spat wordt genoemd als artrose in het spronggewricht. Bij spat staat echter wel er bij geschreven dat het artrose is.

Veel mensen weten deze link namelijk niet te leggen en denken dat het iets heel anders is. Daarom misschien handig te vermelden. :)

Ga nu verder lezen, als ik meer op merk zal ik dat hier eventjes bij vermelden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:45

Thnx voor je opmerkingen :D

Jouw opmerkingen over de overhoef heb ik alvast in het artikel verwerkt. Het OC en OCD verhaal over die stukjes kraakbeen in plaats van bot klopt inderdaad, maar ik kan eigenlijk niet vinden waar het fout staat. In het artikel over OC en OCD stond het imo goed: http://www.bokt.nl/wiki/Osteochondrose_dissecans Ik heb wel op 1 plaats in de inleiding het nog iets duidelijker gemaakt.
Heb je misschien een link van wat er veranderd zou moeten worden volgens jou?

Als je nog bronnen hebt voor je informatie, zou je die dan nog even willen vermelden, dan zet ik ze er nog bij.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Overhoef, OC/OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 19:36

Bronnen van de informatie, ben ik zelf. :P
Ik was er duidelijk van overtuigd dat er over losse bot stukjes gesproken wordt, echter kan ik dit zo snel dus niet terug vinden. Heb denk ik scheef gelezen (of ergens anders en door elkaar gehaald)?
Thuis heb ik nog hele duidelijke tekeningen liggen over het ontstaan van OC en daarna OCD, deze heb ik zelf getekend tijdens een les waar het volledig uitgelegd werd.

Zal deze inscannen, dan kunnen die bij het stuk geplaatst worden.