Gemalen koolzaadstro wordt geproduceerd in speciale hakselbedrijven en grondstof hiervoor is het natuurproduct koolzaad. Het kan verhakseld worden in een lengte van 3 tot 6 centimeter, maar ook tot een lengte van 0,5 tot 1 centimeter. Gemalen koolzaadstro is een goed alternatief voor gewoon stro. Het is amoniakbindend en daardoor goed te gebruiken als bodembedekking in de stal. Het wordt voornamelijk gebruikt in de runderhouderij als bodembedekking of ruwvoer, maar ook steeds meer in de paardenhouderij. Het is een stofvrije bodembedekking en hierdoor ook zeer geschikt voor paarden met een stofallergie. De verpakking is, net als bij zaagsel, in plastic balen. Er kan voor gekozen worden om gehakseld koolzaadstro als onderlaag te gebruiken met daar overheen gewoon stro, of alleen koolzaadstro. In beide gevallen moet men elke dag de natte plekken en mestballen uit stal verwijderen. Ook kan er voor gekozen worden voor een potstalsysteem.
Bron: mijn stalhouder, die het waarschijnlijk van de leverancier heeft
Foto maak ik van de week
nickyu
Geplaatst: 23-12-09 10:09
kan ik ook nog wel maken voor je heel fijn spul
kan overigens wel ook als potstal ,
Daihyo
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-09 10:11
Zeker Jim staat er sinds kort op. Hij heeft een stofallergie. En dat gaat heel goed. Het is in onderhoud heel makkelijk en hij loopt voor het eerst sinds maanden niet meer te schudden en te schuren met zijn hoofd/neus. Ik zag dat er op de Wiki nog niks stond, dus heb de uitleg van mijn stalhouder even in een tekstje geflanst
Als jij de foto maakt is ook prima En wel als potstal? Dan ga ik nog even wat wijzigen.