Appart artikel voor one rein stop?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Appart artikel voor one rein stop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:00

Het stukje over one rein stop staat nu onder bitloos. Dit staat er nu in:

Citaat:
One rein stop
Wat is een one rein stop precies? De one-rein-stop wordt bij bitloos ook wel gebruikt als de noodrem. Het is een aangeleerde reflex waarbij het paard zijn hoofd kantelt richting jouw voet (als je op je paard zit). Als een paard schrikt en er vandoor gaat geef je het teken van de one-rein-stop reflex en zal het paard zijn neus naar jouw voet buigen, en omdat hij dit niet lopend kan doen zal hij genoodzaakt zijn om te stoppen. De reden waarom een paard wel stopt met de one-rein-stop methode en niet voor de meest scherpe bitten of bitloze optomingen is vrij simpel. Een reflex is een reactie waar niet over nagedacht wordt, het paard brengt zijn hoofd naar jouw voet zonder daar zelf over na te denken. Als hij gaat stoppen heeft hij niet in gedachten het stoppen zelf maar enkel het buigen van zijn hoofd. Een paard dat er vandoor vliegt is bang en wil zo snel mogelijk bij het enge object vandaan, elke poging om hem te laten stoppen zal hem alleen maar harder doen lopen omdat zijn instinct hem vertelt dat als hij stopt, hij dood gaat. Op dat moment zal een scherpere optoming daarbij niet helpen, hoe meer pijn een paard krijgt in zijn mond hoe sneller hij zal gaan lopen. Een paard dat er vandoor vliegt en daardoor pijn krijgt zal alleen maar denken “zie je wel, het is wel gevaarlijk”.

De one-rein-stop methode moet je alleen zien als noodrem, in uiterste nood dus. Als je hem te veel gebruikt zal je paard er uiteindelijk op afstompen. Deze methode is ook alleen handig als je paard schrikt, en paard dat er vandoor gaat om andere redenen zal minder goed reageren op de one-rein-stop omdat hij op dat moment wel degelijk zijn hersens gebruikt en minder goed op zijn reflexen reageert. Het is altijd belangrijk om de one rein stop van te voren even uit te proberen, om te kijken of het knopje er nog op zit.

De one-rein-stop methode is niet alleen voor bitloze ruiters handig, ook voor ruiters die wel gewoon met bit rijden kan dit een zeer handig trucje zijn. Op internet staan enkele goede methodes over het aanleren van de one rein stop.

Is het niet handiger om hier een appart artikel van te maken en het artikel nog uit te bereiden met het aanleren van de one-rein-stop? Dat lijkt me logischer omdat het niet alleen voor mensen die bitloos rijden geldt, maar ook voor mensen die met bit rijden. (zoals in het artikeltje staat)

Zie nu ook dat er meestal one-rein-stop staat, maar soms nog one rein stop. Misschien moet hier ook nog even naar gekeken worden.

Aurora3

Re: Appart artikel voor one rein stop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:04

Leentje, zou jij dan misschien het stukje dat er al staat uit willen breiden. Als je wil mag je dan ook meteen het one-rein-stop en one rein stop foutje oplossen.
Als je het dan hier plaatst dan wordt het door een Wikischrijver of Wikimod wel op de Wiki geplaatst.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:51

Prima, zal ik doen. Heb er alleen vanavond geen tijd meer voor, dus dat zal denk ik in de loop van de week gebeuren.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:50

Ik ben nu wikischrijven, dus kan het zelf plaatsen. Heb beloofd eerst een artikel over de Hunter te maken en dan komt deze aan de beurt. Het gaat denk ik pas in het weekend lukken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:33

het weekend is prima Leentje1... bedankt voor de moeite! :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 12:35

oliebol, helemaal vergeten dat ik dit nog zou doen. Zal het vandaag doen.

Even voor mezelf:
- One-rein-stop
- Letlands zwaar trekpaard

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 13:35

Heb gelijk een mailtje naar gestuurd of ik een aantal foto's mag gebruiken. Kan op dit moment dus even niet verder met het artikel, dus ga even beginnen aan het andere artikel dat ik nog ging doen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 16:26

Helaas, foto's mogen niet gebruikt worden. Wel een filmpje. Dat heb ik nog niet gezien, dus ga die even bekijken, maar is het eigenlijk wel mogelijk om deze in de wiki te zetten?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:40

Ja filmpjes kunnen eventueel wel in Wiki, maar dan moeten we even kijken naar de lengte van het filmpje en hoe we het verder gaan uploaden.

Als het filmpje waardevol is mag je deze wel even mailen naar: Stephanie@bokt.nl .

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:41

Oke, eerst maar eens het artikel afschrijven.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 21:24

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:38

Hey Dribbel, bedankt voor je mailtje. Ik kan alleen niet vinden waar het filmpje staat? Gezien je alleen een website hebt doorgegeven. Kan je mij even wegwijs maken daar :D ?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 13:26

Ja hoor.
Als je op de site bent in het menutje links in beeld naar het kopje rijden en trainen en daaronder staat dan one rein stop. Als je daar op klinkt kom je bij het artikeltje over de one rein stop en rechts boven staat dan het filmpje.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:06

Screenshot.
Zoals je ziet staat er bij mij een zwart blokje. Ik heb het ondertussen al meerdere keren geprobeerd maar ik krijg het niet te voorschijn. Kan jij op de een of andere manier het filmpje op je PC krijgen en mij mailen? Eventueel van de eigenaar van het filmpje?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:11

Zal eens kijken of dat lukt.