[TUT] Hoe teken je een paardenoog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

[TUT] Hoe teken je een paardenoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 10:53

Dit is n.a.v. een pb van Mirielle of ik van mijn kleine TUT bij een topic in UK een Wiki-artikel wil schrijven. Dit is niet dé manier, maar míjn manier van een realistisch paardenoog tekenen.
En n.a.v. van: [WZ] Wiki artikelen tbv de creatieve fora

PS: hoe komt het nu op de Wiki en wie gaat dat doen? Ik heb geen idee hoe dit werkt. Ik zag dat er wel een hoofdstuk Creatief was, maar daar staat nog niets over het schilderen/tekenen van paarden. Wel iets over foto's en sjabrakjes maken. Moet er dus een nieuw subhoofdstuk hierbij komen over het tekenen van paarden?

[TUT]Hoe teken je een paardenoog
Een kort en beknopte tutorial hoe je een paardenoog zou kunnen tekenen. Let wel: dit is slechts een manier en wellicht een hulpmiddel voor wie hiermee worstelt.

Dit zijn een paar snelle schetsen met zwart pastelpotlood gemaakt.

Stap 1. Kijk naar de vorm van het oog. Het gemiddelde paardenoog heeft deze vorm:
Afbeelding

Stap 2. Kijk naar de vorm van de iris en de pupil. Het gemiddelde paardenoog heeft een donkerbruine iris met een zwarte rand die vervaagd naar binnen toe en een rechthoekige zwarte pupil:
Afbeelding

Stap 3. Kijk naar details zoals de lijnen, de rimpels, de lichtpuntjes in de ogen en zet contrast aan:
Afbeelding

In ze zwarte pupil zit vaak een lichtpuntje. Ook ligt er vaak een lichte (vaak blauwgrijze) gloed over het oog. Door hier goed op te letten en na te tekenen/schilderen, krijgt het oog de transparante, bolle en vochtige uitstraling die zo typerend is voor het (paarden)oog.
Hier een voorbeeld van een snelle schets met pastelpotlood in kleur van een paardenoog:
Afbeelding

En vergeet de wimpers niet. Bij bovenstaand voorbeeld zijn deze nog niet toegevoegd. ;)

Aurora3

Re: [TUT] Hoe teken je een paardenoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:20

Allereerst heel erg bedankt voor het schrijven van je tutorial. We gaan hier een mooi artikel van maken op de Wiki, ik zal het wel voor je plaatsen.
Het artikel komt voorlopig nog even gewoon los in de categorie creatief omdat er nog heel weinig artikelen zijn. Als we straks wat meer artikelen hebben over tekenen/schilderen dan kunnen we daarvoor een aparte subcategorie maken.

Wat de inhoud van het artikel betreft, zou je nog iets meer kunnen vertellen over het aanbrengen van contrast enzo?? Ik vind de overgang van stap 2 naar stap 3 erg groot als je naar de plaatjes kijkt en ik zou ook geen idee hebben hoe ik dat zou moeten doen.
De bedoeling is dat de artikelen op de Wiki ook (zoveel mogelijk) bruikbaar zijn voor mensen die pas net beginnen met tekenen.

Ook een aanvulling over hoe je wimpers tekent is welkom, als jij dat ziet zitten.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:39

Ik zal het proberen uit te breiden en nog een tussenstap maken tussen 2 en 3 en wimpers bijvoegen.

Ik zal kijken of ik nog een paar van dit soort tutorials kan maken.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 00:28

Als je dat zou willen doen zou dat heel fijn zijn.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 13:36

Leuk dat je er aan begonnen bent!
Misschien is het, naast de uitbreiding met wimpers etc, ook leuk om het eind resultaat te plaatsen langs een foto van een paarden oog van uit dezelfde kant gefotografeerd? Ik denk dat het een goede bevestiging geeft van welke dingen er goed zichtbaar zijn in een oog.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:11

Ik heb de andere stappen ook klaar. Nu nog inscannen. Hoop dat vanavond even te doen. Zal ook passende foto('s) bijzoeken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:47

goed bezig Duke... dank je! :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:49

Verbeterde versie:

[TUT]Hoe teken je een paardenoog
Een kort en beknopte tutorial hoe je een paardenoog zou kunnen tekenen. Let wel: dit is slechts een manier en wellicht een hulpmiddel voor wie hiermee worstelt.

Dit zijn een paar snelle schetsen met zwart pastelpotlood gemaakt.

Stap 1. Kijk naar de vorm van het oog. Het gemiddelde paardenoog heeft deze vorm met een soort driehoekje aan de bovenkant en een bolling aan de onderkant:
Afbeelding

Stap 2. Kijk naar de vorm van de iris en de pupil. Het gemiddelde paardenoog heeft een donkerbruine iris met een zwarte rand die vervaagd naar binnen toe en een rechthoekige zwarte pupil:
Afbeelding

Stap 3. Kijk naar details zoals de lijnen, de rimpels, ooglid. Je ziet vaak een dikke rimpel van het ooglid boven het oog. Verder zie je rimpels die in een driehoek boven het oog lopen:
Afbeelding

Stap 4. Kijk naar meer details en zet contrast aan, dus je gaat kijken naar lichte en donkere plekken. Als je goed oplet zie je vaak dat er over het onderste ooglig een lichte streep loopt. Dat is een weerkaatsing van het licht op het vochtige ooglid. Om dezelfde reden zie je vaak in de ooghoek ook zo'n lichtpuntje:
Afbeelding

Stap 5. Wimpers waaieren boven het oog. Meestal zijn ze lichter dan de achtergrond (wat in deze schets dus niet zo goed naar voren komt):
Afbeelding

In ze zwarte pupil zit vaak een lichtpuntje. Ook ligt er vaak een lichte (vaak blauwgrijze) gloed over het oog. Door hier goed op te letten en na te tekenen/schilderen, krijgt het oog de transparante, bolle en vochtige uitstraling die zo typerend is voor het (paarden)oog.
Hier een voorbeeld van een snelle schets met pastelpotlood in kleur van een paardenoog:
Afbeelding

Hier een foto van een paardenoog. Deze is van een appaloosa. Wat een appaloosa voor opvallend kenmerk heeft is dat je bij deze paarden meer oogwit ziet. Daarom wordt gezegd dat appaloosa's een 'mensenoog' hebben. Bij de meeste paarden zie je heel weinig oogwit, vaak alleen in het voorste hoekje. Behalve als ze boos of bang zijn.
Afbeelding

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:06

Ik vind het een heel mooi stuk. Ik moet nu naar school en vanmiddag werken, maar zodra ik tijd heb zal ik het plaatsen ;)

Heb je alle foto's zelf gemaakt?? Anders moeten we namelijk toestemming van de fotograaf hebben om de foto's te mogen gebruiken.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:36

Ik heb juist daarom alle foto's (incl. van het echte paardenoog) zelf gemaakt. Wilde niets van internet plukken voor Wiki ivm met copyright en toestemming.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:52

:) Super. Ik wilde het alleen even zeker weten voordat ik de foto's zou plaatsen.

edit: heb ik toch nog iets te zeuren, de foto van de appaloosa is te klein. Hij moet minstens 400 * 600 pixels zijn om hem voor de Wiki te kunnen gebruiken. Hij is nu iets meer dan 400 * 500 pixels, dus heb je hem misschien iets groter??
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 29-10-09 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 00:54

Erg mooi, doet me denken aan een boek wat ik vroeger had, werd ook zo getekend en met goede stappen, tóp, ga het zeker eens uitproberen.
Komen er nog meer van die tutorials?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:38

Het artikel is geplaatst: http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paardenoog_tekenen

Voorlopig nog even zonder de laatste foto dus.

MelanieB: we willen zeker nog meer tutorials plaatsen op de Wiki, maar dan moeten we wel mensen hebben die ze willen schrijven natuurlijk ;)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 11:10

Ik wil best mijn best doen voor meer tuts. Weet niet of ik er al snel tijd voor heb, maar doe m'n best.

@Aurora3: ik zal je even de foto pb-en. Dit is een uitsnede uit een grotere foto, wellicht kan ik de uitsnede iets groter maken, dan moet het wel het goede formaat zijn.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:10

Duke, ik heb je pb gehad en de foto bij het artikel geplaatst.

Als je zin hebt om nog meer tutorials te schrijven dan zijn die altijd welkom ;)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:23

Heel goed! Dat ziet er netjes uit!
Ik zal dit wiki artikel dan ook direct meenemen in de charter van de creatieve fora. Heel erg bedankt voor je tijd Duke! :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:22

Ontzettend bedankt! Even onthouden dit!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:03

Die foto ga ik er vanavond bijzetten Amable. Thnx