Heb ik bij wiki gekeken en zag tot mijn verbazing dat er nog geen lijstje van giftige planten op wiki staat. Wellicht is dat een goed idee, om de paardeneigenaren zo goed mogelijk te kunnen bereiken hierover?
Ik weet niet of ik de suggestie zo goed doorgeef, dus mijn excuses wanneer dit niet zo is.
Eventueel zou ik graag willen helpen met het samenstellen van de pagina, ik heb zeker verstand hiervan, en het lijkt me leuk om te doen.
MLoeser.
Banjer
Lid Nieuwsredactie
Geplaatst: 21-07-09 18:25
ik vind het een goed idee... Ik ga het achter de schermen even in de groep gooien
Ik meld me hier ook even. Ik vind het een goed idee en ik zou het best samen met MLoeser willen doen. Ik heb er ook wel wat verstand van via mijn opleiding.
Het lijkt mij dan het handigst om een artikel te maken met de titel giftige planten. Daarin komen dan de namen + foto van de verschillende planten en die maken we dan aanklikbaar zodat je bij het artikel over de desbetreffende plant uitkomt. Als er tenminste zoveel info is dat er een artikel nodig is.
Als iedereen het daarmee eens is kunnen we wat mij betreft de lijst uit het topic als beginpunt gebruiken. Daarbij kunnen we dan foto's gaan zoeken en evt nog planten toevoegen.
MLoeser: ik zal zometeen het artikel giftige planten aanmaken zoals ik in mijn vorige reactie gezegd had. Zou jij dan die lijst even door willen nemen om te kijken of er nog iets mist. En dan moeten we dus op zoek naar foto's die we mogen gebruiken. Het belangrijkste daarbij is dat de maker van de foto toestemming geeft, dat de foto duidelijk is en niet te klein (minimaal 400*600, liefst groter).
oke, ik heb een goede vriend van mijn vorige studie (Biologie) die heeft een hele grote database met foto's. Ik zal hem het eerst aanspreken. Ik zag dat bokt straks even uit de lucht is, daarna zal ik het artikel bekijken.
De namen die rood zijn daar heb ik nog geen artikel over gemaakt. Daar ga ik wel een begin mee maken, maar gaat wel even duren voor we overal iets over hebben. In het topic staat veel info, maar daar moet ik dan ook weer al die site bij gaan doorlezen die er genoemd worden. Dat komt eraan.
Als je wil zou je een plant kunnen pakken, dan daarover info zoeken op internet of ergens anders en dan die info zelf in je eigen woorden zetten. Als je dan dat zelfgeschreven stuk hier plaatst met de bronnen die je gebruikt hebt dan kan ik het plaatsen.
Die foto's zijn zeker heel erg welkom als je daaraan kan komen. Ik wilde dat meisje in het topic vragen of we de foto's van haar site mochten gebruiken. Je weet wel, die van giftigeplanten.nl.
Foto's van giftige planten is inderdaad heel goed.
s6801881
Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-09 12:12
Eik, hondsdraf, papaverfamilie (verschillende klaprozen), beuk, sintjanskruid heb ik nog info van, van ecologie. Die kan ik wel plaatsen. Moet dat hier in het topic?
Het is overigens wel informatie uit diverse bronnen. In de documentjes van mij keurig met bronvermelding zoals dat op de studie moet.
Als jij de tekst zelf geschreven heb en de bronnen erbij hebt dan is dat super. Plaats hier maar als je wil, dan zet ik het meteen op de Wiki
EstherHegt
Geplaatst: 23-07-09 12:34
Mij lijkt het een goed idee om ook de wetenschappelijke namen erbij te vermelden. Ik heb ook nog wel een hoop foto's. Ik zal zo wel even wat uploaden en wat planten toevoegen die algemeen zijn maar nog missen. ( Zal ik dan gelijk de wetenschappelijke naam er bij vermelden? Of gaat dat in de artikelen?
Het lijkt mij het meest praktisch om in de lijst de foto's neer te zetten en de Nederlandse naam. In het artikel kunnen we dan inderdaad de wetenschappelijke naam erbij zetten.
wetenschappelijke naam staat standaard in mijn docu's. Ik zal nog ff een aantal zaken die voor bokt niet relevant zijn eruit halen. Ik denk dat het vanaaf wordt voordat ik de boel hier kan plaatsen, want ik moet zo nog even naar de huisarts en dan door boodschappen doen etc.
EstherHegt
Geplaatst: 23-07-09 12:53
Ik heb wat algemene giftige planten toegevoegd zoals Heermoes, gele Lis, Stinkende gouwe, ook wat foto's geupload, maar hoe ik de foto's er netjes bij krijg? Nu zie je bijv wel Vingerhoedskruid of JKK maar niet echt de naam. Is het de bedoeling dat in de lijst zelf foto s komen of er kleine artikeltjes gemaakt worden met een foto? En linkjes naar de literatuur?
Aurora3
Geplaatst: 23-07-09 12:58
Mijn plan was om in de lijst van elke plant 1 (overzichts)foto neer te zetten, alleen namen lijkt me niet zo handig omdat veel mensen de namen niet weten.
Onder de foto staat steeds de naam van de plant (vind je de namen bij de foto's zo niet duidelijk genoeg??). De namen maken we dan aanklikbaar en dan kom je bij het artikel over de plant.
In dat artikel komen dan de andere (detail)foto's van de plant, de bloemen, de vruchten enz. Onderaan het artikel komen de bronnen te staan die we gebruikt hebben.
De foto's zal ik wel even toevoegen in de lijst. Als je wil weten hoe ik het gedaan heb kun je op bewerken klikken in de lijst van planten, je kunt dan de code zien die ik gebruikt heb om de foto's er zo bij te zetten.
Ok ik heb hem door! Ik zal nog even zoeken naar detailfoto's voor in een artikel van Stinkende gouwe bijv. Zal ik vandaag of morgen even een beginnetje mee maken.
Ik liep gisteren even tegen een probleempje aan, Akkerpaardenstaart staat bekend onder meer namen zoals Heermoes, zo zijn er natuurlijk meer planten. Ik heb het even opgelost door de alternatieve namen toe te voegen tussen die haken. Lijkt me handig dat als mensen op heermoes zoeken er ook een pagina heermoes bestaat en de hele pagina akkerpaardenstaart in die pagina te kopieren of kan dit handiger?