Ras: de Paso fino

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hanneloreeke

Ras: de Paso fino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:59

{{Paso fino
| stokmaat=1,35 tot 1,48 meter
| kleur= alle kleuren
| herkomst=Zuid-Amerika, Puerto Rico
| link=
}}

“ De Paso fino is ontstaan uit verschillende rassen te kruisen met elkaar onder andere de Spaanse jennet, Andalusiër en Berber.

== Geschiedenis ==

De Paso fino is een paard dat ontstaan is in de zestiende eeuw. Hij is door de Spaanse veroveraars ontstaan. Ze kruisten hun paarden met elkaar. Dit waren de Berber, Andalusiër en de Spaanse jennet. Door te kruisen met de Spaanse Jennet kreeg de Paso fino er indrukwekkende gangen van.”

== Exterieur ==

De Paso fino heeft een edel uiterlijk. Hij heeft een trots hoofd met een rechte neus. De oren zijn klein en puntig. Zijn manen en staart zijn zijdeachtig en lang. Hij heeft een korte rug met sterke lenden en achterhand. De benen zijn hard maar toch hebben ze een licht beendergestel, ook hebben ze korte benen en sterke voeten.
Alle kleuren komen voor en aftekeningen zijn toegelaten maar komen niet veel voor. Hij is niet zo groot ongeveer tussen 1,35 tot 1,48 meter. Dit is eerder een pony afmeting.
De Paso fino wordt gebruikt voor showpaard en dan dragen ze de staart op een typische, hoge afgebogen manier.

== Karakter ==

De Paso fino is een temperamentvol paard maar toch is hij gehoorzaam. Ze komen altijd fier en actief over en zijn intelligent. Hij werkt graag en houdt van de mens te dienen.

== Gebruik ==

De Paso fino heeft drie aparte gangen. De classic fino is een gang met sterk verkorte gangen. Dan heb je ook nog de paso corto: dit is een gang die ideaal is voor de recreatieruiter, het is een middengang. En als laatste heb je nog de paso largo: het is een snel tempo van gang met ruime passen.
Er bestaan drie verschillende types. Het pleasure type: dit paard wordt gebruikt voor de recreatieruiter. Het classic fino type is het showpaard. En dan heb je het performance type dit is een type dat zowel geschikt is voor de recreatieruiter als voor showpaard.

== Foto’s ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
Elseviers paardengids
http://www.gangenpaarden.nl/
<references />

[[categorie:paardenras]]
[[categorie:Paso fino]]

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:11

Heel erg bedankt voor het schrijven. Ik zal je artikel even doorlezen en dan op de wiki zetten.

Heb je heel de site gangenpaarden.nl gebruikt, of is er een directe link naar het stuk dat jij gebruikt hebt?

Anoniem

Re: Ras: de Paso fino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:16

Er zitten verschrikkelijk veel stijlfouten in, ik wil niet flauw doen maar dit stuk kun je zo niet op de wiki plaatsen. Hier moet nog heel veel aan gecorrigeerd worden ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:23

Ik weet het, er wordt aan gewerkt.

Het is je misschien al opgevallen dat het wat lang duurt voordat het artikel verschijnt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:26

Nee zover had ik nog niet gekeken, ik kwam dit toevallig tegen maar hou het Wiki-gebeuren niet zo in de gaten, eerlijk gezegd.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:47

Okee. Heb je verstand van gangenpaarden?? Want extra hulp in de vorm van informatie, of foto's ofzo is natuurlijk altijd welkom ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:02

Van gangenpaarden niet specifiek, wel van paarden in het algemeen met alle ins en outs, verder mankeert er niet heel veel aan mijn spelling ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:31

Als je zin hebt om iets te schrijven dan mag dat altijd hoor. Er zijn nog genoeg artikelen die niet compleet zijn en onderwerpen waar helemaal nog niet over geschreven is zijn er ook nog ruim voldoende.

Kijk maar eens rond op de Wiki, dan kom je vanzelf interessante onderwerpen tegen.

Als je vragen hebt, of als je hulp nodig hebt met schrijven kun je altijd mij of een van de andere Wiki mods pb'en.