aanpassingen/aanvullingen bokt-wiki artikel 'fotograferen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

paard_foto

aanpassingen/aanvullingen bokt-wiki artikel 'fotograferen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 23:04

Hoi;

Ik ben nieuw op dit forum (mijn hobby's zijn oa paardrijden en fotograferen) en ik zou graag een paar aanpassingen en aanvullingen op het bokt artikel van 'fotograferen' willen plaatsen. Ik wil vooropstellen dat het artikel erg leuk en vind ik goed geschreven is. Samengevat zijn dit de volgende zaken:

1. Aanpassingen van technische zaken:

Diafragmagetallen als f/5.6 en f/2.0 zijn tussen compact-camera's en spiegelreflexcamera's absoluut niet vergelijkbaar (omdat het beeldformaat van reflexcamera's veel groter is). Hier valt veel over uit te leggen maar samengevat komt het erop neer dat de scherptediepte bij een f/2.8 compactcamera veel groter is dan bij een f/2.8 reflexcamera (waardoor de achtergrond bij een reflexcamera veel makkelijker vaag kan worden gemaakt). Een belangrijk aspect dat niet genoemd wordt in het stukje is de brandpuntafstand van de lens die wordt gebruikt; deze afstand is op een compactcamera veel kleiner, en daardoor zijn de relatieve getallen als f/2.8 niet vergelijkbaar. Verder wordt in het artikel gemeld dat tussenringen lichtverlies veroorzaken, dit is niet zo (bij brandpunt-extenders is dit wel zo).

2. Tips voor fotografie:

a. Als je meebeweegt met de beweging van het paard en je zet je camera op continu (dat hij achter elkaar foto's maakt terwijl je de ontspanner ingedrukt houdt) dan is er een goede kans dat 1 van de foto's die je maakt goed 'meebewogen' is waardoor je een langere sluitertijd en dus daardoor een lagere ISO snelheid of dichter diafragma kunt toepassen. Het voordeel van een lagere ISO snelheid is de betere beeldkwaliteit, het voordeel van een dichter gezet diafragma is een makkelijkere scherpstelling (zodat je geen duur toestel hoeft te hebben met prof-autofocus) en betere beeldkwaliteit (lenzen zijn scherper als je ze minimaal 1.5 stop 'afstopt')
b. Vuistregels voor sluitertijden die je nodig hebt in stap (bijv. 1/80), draf galop en springen (1/320-1/1000). Hierbij hoort een minimum ISO snelheid (buiten bij felle zon red je het met ISO 100, in de binnenbak zit je zo op ISO 3200) en diafragmagetal (binnenbak actiefoto's indicatie: f/2.8 voor kleinbeeld reflexcamera). Er is een belangrijke relatie tussen effectieve brandpuntafstand en sluitertijd. Maw als je een lens hebt die niet 'ver genoeg' dichterbij kan halen en je wilt een kleine uitsnede maken, dan moet je een kortere sluitertijd gebruiken om ook die kleine uitsnede scherp te laten zijn.
c. Koop een goedkope vaste-brandpunt lens; canon heeft er eentje voor 80 euro die 6 keer zoveel licht doorlaat dan de 'kitlens' die bij goedkope relfexcamera's wordt meegeleverd. Dit maakt een enorm verschil in het kunnen nemen van actiefoto's. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn dus.
d. Vuistregels voor brandpuntafstanden in de binnenbak, en buiten.

3. Verder zou ik nog een stukje willen toevoegen over hoe je het maximale uit je camera haalt qua autofocus-prestaties (hoe gebruik je je autofocus-punten, hoe stel je je camera in, hoe stel je de lens in). Dit is nodig om mooie actiefoto's te kunnen maken en het maakt véél meer uit of je dit goed kunt dan of je een duur toestel hebt. Er staat in het stukje een canon 1D mark II genoemd met een 70-200 2.8 IS voor 7500 euro (tegenwoordig goedkoper, de 70-200 is voor 1500 euro te krijgen, en de opvolger van de mark II, de mark III kost 3000 euro), maar als je goed weet hoe je je camera het het makkelijkst maakt om goed te focussen, dan maak je met een goedkoop toestel al prima foto's.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: aanpassingen/aanvullingen bokt-wiki artikel 'fotograferen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:25

dank je voor je aanpassingen :)

Ik heb achter de schermen gevraagd of iemand het aan wil passen.. ik heb zelf geen kennis in huis om de aanpassingen door te voeren... ik ben veel te bang dat ik het hele artikel direct verknal... :o

Heb je ook een bron voor de aanpassingen? :)

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 01:49

Banjer schreef:
dank je voor je aanpassingen :)
Ik heb achter de schermen gevraagd of iemand het aan wil passen.. ik heb zelf geen kennis in huis om de aanpassingen door te voeren... ik ben veel te bang dat ik het hele artikel direct verknal... :o
Heb je ook een bron voor de aanpassingen? :)

Bedankt voor het doorgeven. De bron die ik gebruikt heb hier is mijn ervaring (ik heb honderden foto's van paarden genomen) dus bijv. een link naar een webpage of boek heb ik niet. Paardfotografie is in dat opzicht niet heel anders dan een combinatie van sport en portretfotografie (waar uiteraard wel veel sites en boeken voor zijn te noemen). Mijn voorkeur gaat er naar uit dat ik een stukje schrijf (dat uiteraard iemand anders kan plaatsen op de wiki); hetgeen ik hierboven heb opgeschreven is te kort en bevat een aantal details niet die het veel duidelijker maken (maar ook te lang voor een post in het forum). Uiteraard wil ik het ook zelf aanpassen; wat het makkelijkst c.q. gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 02:00

Scherp stukje, goede aanpassingen en aanvullingen. Zou me hier graag komende week ook even mee bemoeien, zijn een aantal puntjes die ik anders zou omschrijven.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:26

Paard_foto: dank voor je aanvullingen, ik heb je toegevoegd aan de wikigroep zodat je ze zelf in het artikel kan verwerken.

Nouks: ook jouw punten zijn welkom :)

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 02:30

Eline schreef:
Paard_foto: dank voor je aanvullingen, ik heb je toegevoegd aan de wikigroep zodat je ze zelf in het artikel kan verwerken.
Nouks: ook jouw punten zijn welkom :)

Bedankt hiervoor. ik had zonet geprobeerd wat toe te voegen, echter ik drukte op een verkeerde knop toen was mijn aanpassing weg ;( maar ik ga het later nog eens proberen en dan wél goed

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:07

Ik ben benieuwd, paard_foto :j
Leuk dat jullie zo enthousiast zijn, paard_foto en Nouks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:25

Ja, ik zal mijn puntjes ook eens even roepen :D

Puur even over het stuk van paard_foto, naar de rest van het artikel zou ik moeten kijken.

a. Als je meebeweegt met de beweging van het paard en je zet je camera op continu (dat hij achter elkaar foto's maakt terwijl je de ontspanner ingedrukt houdt) dan is er een goede kans dat 1 van de foto's die je maakt goed 'meebewogen' is waardoor je een langere sluitertijd en dus daardoor een lagere ISO snelheid of dichter diafragma kunt toepassen. Het voordeel van een lagere ISO snelheid is de betere beeldkwaliteit, het voordeel van een dichter gezet diafragma is een makkelijkere scherpstelling (zodat je geen duur toestel hoeft te hebben met prof-autofocus) en betere beeldkwaliteit (lenzen zijn scherper als je ze minimaal 1.5 stop 'afstopt')

Prima advies voor voornamelijk compactcamera's, maar zeker in de open lucht lijkt me met een spiegelreflexcamera een langere sluitertijd om winst te maken op beeldkwaliteit nogal onzin. Op het moment dat de beeldkwaliteit écht minder wordt (lees: binnenbakken) zou je kunnen overwegen genoegen te nemen met wat beweging, tot die tijd is zeker met een spiegelreflexcamera een foto met voldoende scherptediepte, een korte sluitertijd én een goede beeldkwaliteit prima haalbaar.

b. Vuistregels voor sluitertijden die je nodig hebt in stap (bijv. 1/80), draf galop en springen (1/320-1/1000). Hierbij hoort een minimum ISO snelheid (buiten bij felle zon red je het met ISO 100, in de binnenbak zit je zo op ISO 3200) en diafragmagetal (binnenbak actiefoto's indicatie: f/2.8 voor kleinbeeld reflexcamera).

"Kleinbeeld reflexcamera": Doel je hier daadwerkelijk op kleinbeeld in de zin van full-frame DSLR's als bijvoorbeeld Canons 1Ds-serie, in vergelijking tot middenformaat-reflexcamera's, of doel je hierbij specifiek op cropbodies met een kleinere sensor?

In het geval kleinbeeld vs. middenformaat lijkt me "spiegelreflexcamera" voldoende. Niemand zal met een middenformaat reflexcamera bij een binnenbak gaan staan. Daarnaast heb je hier op Bokt in 99,5% van de gevallen te maken met hobbyisten, waarbij de term "kleinbeeld" veelal alleen onduidelijkheid zal opleveren.

In het geval "full-frame" tegenover "cropbody" (lees: je doelt op DSLR's met kleinere sensor) lijkt het me een nuttige toevoeging, maar is de term "kleinbeeld" niet correct, en wel omdat met "kleinbeeld" gedoeld wordt op het 35mm film-formaat of in de digitale wereld camera's met een overeenkomstig sensorformaat.

c. Koop een goedkope vaste-brandpunt lens; canon heeft er eentje voor 80 euro die 6 keer zoveel licht doorlaat dan de 'kitlens' die bij goedkope relfexcamera's wordt meegeleverd. Dit maakt een enorm verschil in het kunnen nemen van actiefoto's. Dat hoeft helemaal niet duur te zijn dus.

Zes keer in vergelijking tot? De 3.5 van een kitlens op z'n wijdste stand, de 4.5 die er ergens tussenin zit, de 5.6 van de lens volledig ingezoomd? Nuttige toevoeging (vergeet niet dat Nikon ook een budget-50mm heeft!), maar ik vind "6 keer" nogal twijfelachtig. F1.8 tot F3.5 is twee stops winst, van F1.8 tot F5.6 is 3 1/3 stop.

Handig. Wellicht ook per type camera/sensor (1.0, 1.3, 1.5, 1.6, four thirds...)

Punt 3: mee eens dat daar wel wat aan mag gebeuren :)

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 12:17

Nouks schreef:
Prima advies voor voornamelijk compactcamera's, maar zeker in de open lucht lijkt me met een spiegelreflexcamera een langere sluitertijd om winst te maken op beeldkwaliteit nogal onzin. Op het moment dat de beeldkwaliteit écht minder wordt (lees: binnenbakken) zou je kunnen overwegen genoegen te nemen met wat beweging, tot die tijd is zeker met een spiegelreflexcamera een foto met voldoende scherptediepte, een korte sluitertijd én een goede beeldkwaliteit prima haalbaar.

Hierin heb je zeker gelijk. Het was dan ook een advies puur bedoeld voor de binnenbak (dat had ik er niet bijgezet). Voor buiten is dit bij lange na niet nodig.
Citaat:
"Kleinbeeld reflexcamera": Doel je hier daadwerkelijk op kleinbeeld in de zin van full-frame DSLR's als bijvoorbeeld Canons 1Ds-serie, in vergelijking tot middenformaat-reflexcamera's, of doel je hierbij specifiek op cropbodies met een kleinere sensor?

Ik zou de term kleinbeeld niet gebruiken in het artikel zonder het uit te leggen; kleinbeeld is gebaseerd op de originele 135 film (35 millimeter dus) en dat komt overeen met full frame digitaal. Met cropped bodies valt uiteraard ook uitstekend foto's te maken, en daarvoor gelden eigenlijk dezelfde vuistregels, alleen is de scherpte en ruisafstand dan ietsje minder. Ik zal, als ik het aanpas, duidelijk aangeven dat de vuistregels voor alle spiegelreflexen van tegenwoordig geldt.
Citaat:
In het geval kleinbeeld vs. middenformaat lijkt me "spiegelreflexcamera" voldoende. Niemand zal met een middenformaat reflexcamera bij een binnenbak gaan staan. Daarnaast heb je hier op Bokt in 99,5% van de gevallen te maken met hobbyisten, waarbij de term "kleinbeeld" veelal alleen onduidelijkheid zal opleveren.

Helemaal eens; waarschijnlijk kan ik beter de termen full frame en crop gebruiken, als dat nodig is. Ik noemde kleinbeeld als contrast tegen compactcamera's, waarbij ISO 3200 veelal geen optie is en waarbij een diafragma van 2.8 niet overeenkomt met een kleinbeeld diafragma van 2.8. Ik zal echter de term spiegelfreflex hier gebruiken, dat is inderdaad duidelijker. Middenformaat gebruiken voor sport gaat absoluut niet werken.
Citaat:
Zes keer in vergelijking tot? De 3.5 van een kitlens op z'n wijdste stand, de 4.5 die er ergens tussenin zit, de 5.6 van de lens volledig ingezoomd? Nuttige toevoeging (vergeet niet dat Nikon ook een budget-50mm heeft!), maar ik vind "6 keer" nogal twijfelachtig. F1.8 tot F3.5 is twee stops winst, van F1.8 tot F5.6 is 3 1/3 stop.

De kitlens (bij de 350D 400D 450D bodies is dat de 18-55 f/3.5 - f/5.6) heeft op 50mm (dat is voor een cropped sensor 80mm effectief) een relatief diafragmagetal van f/5.6. De 50mm 1.8 lens is in dat geval meer dan 3 stops sneller (5.6 --> 4.0 -- 2.8 --> 2.0 -->1.8) zoals je zelf al aangeeft en laat dan zelfs bijna 10 keer zoveel licht door (meer dan drie verdubbelingen is dus meer dan een factor 8). Het is echt een enorm verschil in sluitertijd. En inderdaad moet de Nikon 50 1.8 ook vermeld worden.
Citaat:
Handig. Wellicht ook per type camera/sensor (1.0, 1.3, 1.5, 1.6, four thirds...)

Deze beeldformaten verschillen niet dramatisch veel dus de verschillen zullen niet heel groot zijn. Ik kan erbij zetten dat je een relatief groter diafragmagetal kunt gebruiken bij een kleiner beeldformaat (bijv. foru thirds) en dan dezelfde scherptediepte halen kan; over het algemeen zijn kleinere beeldformaten ruisgevoeliger dus dan los je dat op met een wat lichtsterkere lens (als je dat zou willen). Echter buiten is dat helemaal niet nodig; bij een felle zon voldoet de allergoedkoopste reflex en lens qua sluitertijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:53

Beeldformaten maken wel ontzettend veel verschil in bereik, een 70-200 op een full-frame is een 140-400 op een four thirds. Met een bereik dat overeen komt met 140-400 zou ik niet in een binnenbak willen staan, een 70-200 is op een 1.3 crop body vaak al niet wijd genoeg...

Ik denk inderdaad dat het verschil in ruis en scherptediepte prima achterwege gelaten kan worden, maar het verschil in bereik is toch aanzienlijk tussen de verschillende beeldformaten.

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:28

Nouks schreef:
Beeldformaten maken wel ontzettend veel verschil in bereik, een 70-200 op een full-frame is een 140-400 op een four en scherptediepte prima achterwege gelaten kan worden, maar het verschil in bereik is toch aanzienlijk tussen de verschillende beeldformaten.

Zeker (echter je bedoelt waarschijnlijk "een 70-200 op een four thirds is een 140-400 op een full frame"). Ik zal ook een stukje bijvoegen over 'effectieve 35mm brandpuntafstand'. Mijn 70-200 op een full frame is trouwens ook precies goed voor de binnenbak; dat gebruik ik als ik in de hoek sta en foto's maak als er een springparcours in de binnenbak wordt gereden. Wat ook leuk is, een 85mm 1.8 en daarmee op X gaan staan in de bak (met een crop kun je daar dus de 50 1.8 voor gebruiken). Als het paard (met of zonder ruiter) voltes loopt rondom X heb je het paard precies goed in je zoeker; en dan heb je met een lens die 80 euro kost (of 300 euro voor de 85 f/1.8), op ISO 1600 of 1250 schitterende foto's op 1/400. De 70-200 is veel duurder en daarbij heb je ISO 3200 nodig tenzij er veel daglicht in de binnenbak valt (dit zijn slechts mijn ervaringen, andere binnenbakken kunnen natuurlijk iets lichter/donkerder zijn), maar dan kun je wel zoomen en heb je met een beeldstabilisator en f/2.8 meer scherptediepte (zodat de ruiter en het paard tegelijk scherp zijn) en de mogelijkheid panning shots te maken.

Bedankt voor je input; dat helpt zeker als ik ga schrijven voor het artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:35

Hmm, het nadeel van de 1.8-objectieven vind ik wel dat de scherptediepte vol open echt te minimaal wordt. Ik gebruik ze dus ook alléén als F2.8 echt te weinig is (lees: beweging geven op 3200). Maar zeker met springen, waarbij het paard meestal toch behoorlijk veel diepte heeft, vind ik het minder briljant om bijvoorbeeld alleen de borst van het paard scherp te zien, en het hoofd van de ruiter al lang niet meer.

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:46

Nouks schreef:
Hmm, het nadeel van de 1.8-objectieven vind ik wel dat de scherptediepte vol open echt te minimaal wordt. Ik gebruik ze dus ook alléén als F2.8 echt te weinig is (lees: beweging geven op 3200). Maar zeker met springen, waarbij het paard meestal toch behoorlijk veel diepte heeft, vind ik het minder briljant om bijvoorbeeld alleen de borst van het paard scherp te zien, en het hoofd van de ruiter al lang niet meer.

Ik zei ook niet dat ik bij springen de vaste brandpunten gebruik. Ik doelde bij gebruik van grote diafragma's op full frame (waarbij je inderdaad dit scherptediepte probleem krijgt) op de positie X in de bak. Als een paard om je heen galloppert en je dus vanaf de zijkant fotografeert heb je veel minder scherptediepte nodig dan als ie naar je toe galloppeert (zoals bij springen). Daarom gebruik ik de 85 1.8 en de 135 2.0 alleen wijd open als qua sluitertijd het anders echt niet kan of als het paard v/d zijkant op de foto komt. Anders is het uiteraard de 70-200 (en die voldoet met ISO 3200 bijna altijd). Feitelijk zijn we het dus *D helemaal eens; de grens qua scherptediepte ligt ergens op 2.8.

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:07

Ik heb het eerste gedeelte van het fotograferen-artikel wat uitgebreid. Op of aanmerkingen zijn uiteraard zeer welkom. Later ga ik verder. Samengevat:

1. Uitleg brandpuntafstand / beeldformaat toegevoegd (inclusief apart kopje)
2. Uitleg sluitertijd / diafragma toegevoegd

Is hetgeen ik opschreef te uitgebreid (of juist niet)?

Ik maak denk ik ook nog een apart kopje voor ISO snelheid en meer uitleg over verschillen tussen compact en reflexcamera´s.

Link naar het artikel: http://www.bokt.nl/wiki/Fotograferen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:10

ik kan niet anders dan je complimenten geven paard_foto +:)+
het enige dat ik iets heb aangepast is dat ik wat alinea's heb gemaakt in plaats van een groter stuk tekst aan elkaar... :)

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 23:12

Banjer schreef:
ik kan niet anders dan je complimenten geven paard_foto +:)+
het enige dat ik iets heb aangepast is dat ik wat alinea's heb gemaakt in plaats van een groter stuk tekst aan elkaar... :)

:wow: Dat is wel een hele snelle reactie. Bedankt voor die wijziging; het wordt zo inderdaad wat leesbaarder.

paard_foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:38

Ik heb weer iets toegevoegd aan het artikel (was de afgelopen tijd druk dus eventjes inactief hier). Het kopje dat ik toegevoegd heb heet
` compactcamera´s en spiegelreflexcamera´s ´ ; hier ga ik wat verder in op de verschillen tussen deze twee camera´s. Verder wat verbeterd over tussenringen. Later ga ik weer verder. Er komt dan eens stuk bij over hoe de foto´s het beste genomen kunnen worden en hoe de camera het beste kan worden ingesteld (diafragmaprioriteit, manual, shutter proriteit) en dan voeg ik ook getallen toe (sluitertijden, diafragmagetallen).

Iedere op- of aanmerking is uiteraard welkom. Nu staat een beschrijving over compact en spiegelreflex in 2 aparte alinea´s en heeft een beetje overlap; dat pas ik later weer aan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 23:41

wederom een goede aanvulling paard_foto! +:)+

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 01:22

Ik zat net even over fotografie te lezen en ik vroeg me af, klopt dit:

Citaat:
Wanneer is een groot diafragma nou handig? Bij portretfotografie van paarden maakt men vaak gebruik van een groot diafragma, omdat je dan een kleinere scherptediepte hebt. Zo kan je het paard als het ware los laten komen van de achtergrond, doordat het paard scherp is maar de achtergrond vager (onscherp). De aandacht van de kijker wordt dan echt naar het paard getrokken. Ook is een kleinerdiafragma handig bij foto’s in slechtere lichtomstandigheden, zoals binnen (bijv. binnenbak). Omdat de lens meer licht doorlaat bij een groot diafragma, krijg je bij een korte sluitertijd toch geen donkere foto!

Ik bedoel uiteraard met name het vetgedrukte woord. Als ik het snap dan klopt het niet. Of ik begrijp het gewoon niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:50

Goed opgemerkt, zal ik vandaag even aanpassen. Vind sowieso het stukje wat onvolledig, "groot diafragma" binnen is meestal wel van iets andere orde dan "groot diafragma" buiten. Buiten diafragmeer je over het algemeen wel iets, om op z'n minst het hele paard scherp te hebben.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:29

pas het stuk maar aan zoals jij denkt dat het beter is hoor. Als andere het daar niet mee eens zijn dan reageren ze vanzelf, daar is de Wiki tenslotte voor bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:30

Was ik ook van plan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:34