Amber en Black, de zwarte hengst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Amber en Black, de zwarte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:11

{{Beroemd_paard|Amber
|foto=naamvandefoto.jpg
|discipline=nvt
|geboren=nvt
Frustyverleden= nvt
|sexe=merrie
|kleur=vos
|stokmaat=nvt
|ras=nvt
|ruiter=Jody
|website=nvt}}

Amber is een fictief paard uit de kinderboeken serie Jody, geschreven door Ann Sheldon.
De serie bestaat uit de volgende 6 boeken:
Geen ontsnapping mogelijk
De ontembare hengst
Verdwaald in een sneeuwstorm
Het spookpaard
Toeval en opzet?
De ontembare hengst

Amber is het paard van Jody. Samen met Jody beleefd ze allerlei avonturen. Het is een dappere vos met blonde manen. Amber is een zeer lief paard die bovendien erg gehoorzaam is. Maar toch heeft ze af en toe wel haar streken.

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
<references/>
Ik heb geen bronnen omdat ik de serie zelf heb gelezen.
en de titels nog kon nazoeken omdat ik in het bezit ben van de hele serie.

[[categorie:beroemd paard fictie]]
[[categorie:vul hier het ras in]]

{{Beroemd_paard|Black, de zwarte hengst
|foto=naamvandefoto.jpg
|discipline=nvt
|geboren=nvt
Frustyverleden= nvt
|sexe=hengst
|kleur=Zwart
|stokmaat=nvt
|ras=Arabische Volbloed
|ruiter=Alec Ramsey
|website=http://www.theblackstallion.com}}

Black de zwarte hengst is een fictief paard uit een amerikaanse kinderboekenserie geschreven door Walter Farley.
De serie bestaat uit 20 verschillende boeken. Het eerste boek is geschreven in 1941 en het laatste boek in 1989.
In 1979 is er een film uitgebracht gebasseerd op het boek 'De zwarte hengst'. Cass Ole een arabische hengst speelde in deze film de rol van Black voor sommige stunts is ook het paard Fae-Jur gebruikt. verder zijn 'De zwarte hengst keert terug' en 'De zoon van de zwarte hengst' ook verfilmd.

Black of zijn echte naam: Shêtan is een mooie zwarte arabische hengst. Alec Ramsey ontmoet Black op een boot. wanneer deze zinkt red hij Black en helpt het paard hem naar een eiland. Op het eiland raken ze steeds beter bevriend en wordt er een goede band geschept. Deze vriendschap zal je door de serie heen steeds weer terug vinden.

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
<references/>
http://www.wikipedia.nl
http://www.theblackstallion.com

[[categorie:beroemd paard fictie]]
[[categorie:vul hier het ras in]]

Als iemand anders het weet laat het dan maar even weten Clown

Ibonn

Re: Amber en Black, de zwarte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:40

Hoi Stephanie, ik heb je artikels geplaatst. Omdat dit geen echte paarden zijn, was het idd erg moeilijk om het 1e sjabloontje in te vullen Knipoog daarom heb ik het maar weggelaten Haha! Hetzelfde voor de categorie Ras Ja

Stephanie

Re: Amber en Black, de zwarte hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:46

Ibonn schreef:
Hoi Stephanie, ik heb je artikels geplaatst. Omdat dit geen echte paarden zijn, was het idd erg moeilijk om het 1e sjabloontje in te vullen Knipoog daarom heb ik het maar weggelaten Haha! Hetzelfde voor de categorie Ras Ja

ja je hebt gelijk hier liep ik ook al tegen aan maar had het voor de zekerheid zo goed mogelijk geprobeerd in te vullen.

nouja bedankt! Haha!