Peruaanse Paso

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie

Peruaanse Paso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:17

Tips en verbeteringen zijn welkom.
Ik ben helemaal niet thuis in het ras.
Maar het leek me wel interessant om er wat over op te zoeken.

Geschiedenis
De Peruaanse Paso is een meergangen paard afkomstig uit Peru. In de periode van ontdekkingsreizigers hebben landen als Groot-Brittanië, Spanje en Frankrijk: Andalusiërs, Spaanse Jennets en Berbers meegenomen naar verschillende bestemmingen waaronder Peru. Deze rassen hebben ze enkele eeuwen gekruisd met Zuid-Amerikaanse rassen. Op deze manier is de Peruaanse Paso ontstaan. Ze zijn speciaal gefokt voor plantage eigenaren. Door de speciale gangen en het grote uithoudingsvermogen van dit ras was dat een groot succes. Dit succes kwam voort door dat het een ras is dat bijna nooit struikelt integenstelling tot de andere meergangenpaarden. Hiermee konden ze door rotsachtig en moeilijk begaanbare gebieden komen.

Exterieur
De peruaanse Paso heeft een edel hoofd. Grote vriendelijke ogen, de hals is erg gespierd en ze hebben veel front. Ze zijn vierkant gebouwd en hebben veel behang.
De benen zijn over het algemeen vrij hard en sterk, toch komen zwakke koten regelmatig voor. De aandoening DSLD(Degenerative Suspensory Ligament Desmitis) komt geregeld voor bij de Paso's dit lijkt in eerste instantie veel op zwakke koten maar dat is niet het geval. Zwakke koten kunnen bijtrekken DSLD is chronische.
De schofthoogte ligt tussen 1.42M - 1.52M maar grotere Peruaanse Paso’s komen voor. Bij dit ras zijn alle kleuren toegestaan.Toch worden veel witte aftekeningen niet altijd gewaardeerd.

De gangen
De Peruaanse Paso heeft 3 gangen, namelijk: stap, tölt en galop. De tölt is genetische bepalend deze zal een raszuiver paard altijd vererven. Van alle gangpaarden heeft de Paso geheid de 'zachtste' tölt. De rug blijft namelijk helemaal stil in zowel de stap als de tölt. Galop is een minder sterk punt omdat er weinig sprong in zit. Een typische raskenmerk is de 'Termino': een zijdelingse losse voortgang van de voorbenen die vanuit de schouders komt. Hierdoor lijkt het alsof het paard met de voorbenen 'maait'.
- Paso Llano
De Paso Llano of ook wel tölt genoemd heeft een laag en middelmatig tempo. Het tempo is te vergelijken met een langzame draf. Het bestaat uit een snelle viertact met dezelfde volgorde van beenzetting als de stap heeft. Met het verschil dat deze stap veel sneller is waarbij veel knie-actie wordt getoond.
- Sobreandando
De Sobreandando is een versnelling van de Paso Llano. Hierbij is het tempo te vergelijken met een langzame galop.

Karakter
De Peruaanse Paso is een temperamentvol, gevoelig en intelligent ras. Wel zijn ze zeer mensgericht, zachtmoedig, betrouwbaar en eerlijk. Peruanen hebben het bij dit ras wel eens over: 'brio' hiermee bedoelen ze dat een Peruaanse Paso een temprementvol paard is die goed valt te beheersen.

Gebruik
De Peruaanse Paso is een perfect paard voor ouderen en ruiters met rugklachten. Dit komt door de zachte gangen. Ook is het ras erg geschikt voor endurance wegens de onvermoeibare gangen en het grote uithoudingsvermogen. Het is een ideaal recreatiepaard waar je lange ritten mee kan maken zonder moe te worden. Ook worden de Paso's veel voor de show gebruikt.

Bronnen;
http://dier-en-natuur.infonu.nl
http://www.horseshoes.com
http://www.gangenpaarden.nl

Ibonn

Re: Peruaanse Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:04

Goede toevoeging Ja

Maar ben ik weer met m'n gezeur Bloos Wil je je artikel in deze opzet gieten. Dus inclusief alle tags en opmaak.
Tip: het makkelijkst kopieer je de tekst uit het witte vlak naar een Word-pagina, ga je daar aan het werk en kopieer dan alles weer naar dit topic. Wij kunnen dan het artikel op de Wiki plaatsen.
Voor meer info over het schrijven van de artikelen, kun je hier effe kijken of me pb-en.

Succes !!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 10:44

Ah ja geen probleem.
Ik zal het volgende keer wel gelijk in die opmaak plaatsen.
Heb het alleen eerst zonder geplaatst zodat het even gelezen kan worden !

Ik heb nog wel een vraagje over linken.
bij die uitleg van wikischrijven staat dat je sommige woorden als link moet neerzetten zodat je doorgelinkt word naar een ander onderwerp.
Is dit iets wat jullie doen? Of moet ik dat ook uitzoeken?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 10:49

{{ras|Peruaanse Paso
|hoofdfoto=
|standfoto=
|stokmaat=1.42M - 1.52M
|kleur=Alle kleuren komen voor.
|herkomst=Peru
|link=geen Nederlands stamboek beschikbaar
}}

== Geschiedenis ==

De Peruaanse Paso is een meergangen paard afkomstig uit Peru. In de periode van ontdekkingsreizigers hebben landen als Groot-Brittanië, Spanje en Frankrijk: Andalusiërs, Spaanse Jennets en Berbers meegenomen naar verschillende bestemmingen waaronder Peru. Deze rassen hebben ze enkele eeuwen gekruisd met Zuid-Amerikaanse rassen. Op deze manier is de Peruaanse Paso ontstaan. Ze zijn speciaal gefokt voor plantage eigenaren. Door de speciale gangen en het grote uithoudingsvermogen van dit ras was dat een groot succes. Dit succes kwam voort door dat het een ras is dat bijna nooit struikelt integenstelling tot de andere meergangenpaarden. Hiermee konden ze door rotsachtig en moeilijk begaanbare gebieden komen.

== Exterieur ==

De peruaanse Paso heeft een edel hoofd. Grote vriendelijke ogen, de hals is erg gespierd en ze hebben veel front. Ze zijn vierkant gebouwd en hebben veel behang.
De benen zijn over het algemeen vrij hard en sterk, toch komen zwakke koten regelmatig voor. De aandoening DSLD(Degenerative Suspensory Ligament Desmitis) komt geregeld voor bij de Paso's dit lijkt in eerste instantie veel op zwakke koten maar dat is niet het geval. Zwakke koten kunnen bijtrekken DSLD is chronische.
De schofthoogte ligt tussen 1.42M - 1.52M maar grotere Peruaanse Paso’s komen voor. Bij dit ras zijn alle kleuren toegestaan.Toch worden veel witte aftekeningen niet altijd gewaardeerd.

De gangen
De Peruaanse Paso heeft 3 gangen, namelijk: stap, tölt en galop. De tölt is genetische bepalend deze zal een raszuiver paard altijd vererven. Van alle gangpaarden heeft de Paso geheid de 'zachtste' tölt. De rug blijft namelijk helemaal stil in zowel de stap als de tölt. Galop is een minder sterk punt omdat er weinig sprong in zit. Een typische raskenmerk is de 'Termino': een zijdelingse losse voortgang van de voorbenen die vanuit de schouders komt. Hierdoor lijkt het alsof het paard met de voorbenen 'maait'.
- Paso Llano
De Paso Llano of ook wel tölt genoemd heeft een laag en middelmatig tempo. Het tempo is te vergelijken met een langzame draf. Het bestaat uit een snelle viertact met dezelfde volgorde van beenzetting als de stap heeft. Met het verschil dat deze stap veel sneller is waarbij veel knie-actie wordt getoond.
- Sobreandando
De Sobreandando is een versnelling van de Paso Llano. Hierbij is het tempo te vergelijken met een langzame galop.

== Karakter ==

De Peruaanse Paso is een temperamentvol, gevoelig en intelligent ras. Wel zijn ze zeer mensgericht, zachtmoedig, betrouwbaar en eerlijk. Peruanen hebben het bij dit ras wel eens over: 'brio' hiermee bedoelen ze dat een Peruaanse Paso een temprementvol paard is die goed valt te beheersen.

== Gebruik ==

De Peruaanse Paso is een perfect paard voor ouderen en ruiters met rugklachten. Dit komt door de zachte gangen. Ook is het ras erg geschikt voor endurance wegens de onvermoeibare gangen en het grote uithoudingsvermogen. Het is een ideaal recreatiepaard waar je lange ritten mee kan maken zonder moe te worden. Ook worden de Paso's veel voor de show gebruikt.

== Foto's ==

<gallery caption="''naam van het soort paard''">
Afbeelding:''naamvandefoto.jpg''|''beschrijving van de foto''
</gallery>

==Bronnen, referenties en/of voetnoten==
http://dier-en-natuur.infonu.nl
http://www.horseshoes.com
http://www.gangenpaarden.nl
<references />

[[categorie:Peruaanse Paso]]
[[categorie:vul hier de ras van het paard in]]

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:27

Hoi Stephanie, ziet er goed uit Ja maar sommige zinnen lopen niet echt lekker en hier en daar zie ik een spellingsfoutje. Ik zal je artikel daarom even aanpassen voordat ik het op de Wiki plaats.

De links waarover gesproken wordt, kunnen er door jou ingezet worden dmv [ ] maar deze werken alleen als het artikel echt in de Wiki gezet wordt en alleen dan kan je controleren of ze werken. Dit hoeft nu nog niet (mag trouwens wel) maar dit doet een Wikischrijver en/of Wikimod bij het plaatsen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 12:58

Oke prima Lachen .

Goed dat is handig om te weten, zal het voor volgende keer meenemen Ja .

kan je deze vraag nog even beantwoorden :
Citaat:
die onderste categorie heb ik niet ingevult.
Is dit ook Peruaanse Paso? Ik snap niet helemaal wat daar hoort.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:42

Heb het artikel erop gezet: Peruaanse Paso
Stephanie schreef:
Oke prima Lachen .

kan je deze vraag nog even beantwoorden :
Citaat:
die onderste categorie heb ik niet ingevult.
Is dit ook Peruaanse Paso? Ik snap niet helemaal wat daar hoort.

De bovenste regel laat je gewoon onveranderd: [categorie:paardenras]
In de 2e regel vul je de naam van het ras in: [categorie:Peruaanse paso]
Dus eingelijk net andersom dan je gedaan hebt Haha! maar ik heb het al aangepast Ja

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:01

oke bedankt Vork
dan weet ik dat!

Dan kom ik volgende keer al een heel eind verder Ja