Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:18

Lielle schreef:
dit wordt erg off topic, maar ik kan dat 1e niet met je eens zijn (wel het 2e deel trouwens). Heb je de kur van Anky gezien op IB? En het 1e halthouden?

Ja, vanaf de 1e rij dus ik had onbeperkt zicht. Halthouden gaat pas sinds kort goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:38

Dat klopt, maar dan heeft ze er dus wel enorm aandacht aan besteed en het is nu wel bevestigd. En daar zouden velen een voorbeeld aan mogen nemen Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:52

om maar even off topic te blijven: als ik langs de inrijring sta, snap ik meestal niet wat mensen aan het doen zijn. je ziet dan superveel mensen nog aan het trainen slaan. Ik snap best dat sommige paarden het nodig hebben om heel lang warm te lopen en in de ring een oefening beter laten zien als ze m al even een keertje hebben gedaan (de mijne niet overigens), maar dat je mensen idd in het losrijden voor de b allerlei oefeningen ziet doen die als bijvoorbeeld appuyement zijn bedoeld, etcetera, daar snap ik dus niks van. Ik ga echt alleen de inrijring in om de spieren van mijn paard op te warmen en haar lekker actief te krijgen. En als daar inderdaad iets bij helpt dat niet in de proef staat: so be it.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:24

Lielle schreef:
Mee eens. Daarom vind ik het jammer dat die oefening in het L1 - hals strekken en aan de lange teugel een overgang naar stap - eruit is gehaald.

Zaten die in de oude proeven nog wel? Ik scoorde altijd 8en op halsstrekken met die pony waar ik destijds mee startte Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:25

Alleen in het vorige boekje.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:36

Die heb ik nog gereden ja.. Zonde dat dat er niet meer inzit, je kunt er wel duidelijk mee zien of een paard aan de zithulpen is dan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:47

om iets meer on-topic te gaan... Haha! .

Zelf train ik helaas niet veel meer Bloos , maar maak geregeld bijvoorbeeld een gebroken lijn in de galop, dit deed ik voorheen ook en als je paard mooi soepel is kun je van hieruit steeds een stapje verder gaan en zo richting appuyementen, pirouettes en wissels

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:09

jasmijn78 schreef:
Als ik linker galop rijdt, wijk ik voor het linker been, hoofd kijkt dan naar links. Andersom gaat dus niet. Je kunt in de linkergalop niet voor het rechterbeen wijken. Dan moet je eerst van galop wisselen.

En dan ga je dus tegen de beweging in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:19

patsur schreef:
Wel bizar eigenlijk he. Sommigen zijn niet meer bezig met het gymnastiseren van hun paard maar de trucage aan het leren en op zondag met zwaaiende voorbeentjes te laten zien.

Wat is dit nu weer voor opmerking, heeft hier toch niets mee te maken? Op wie doel je?

Ik vind het jammer dat iedereen hier zo halsstarrig volhoud dat het een goede oefening is.
Er werd gezegd dat ik het ook maar eens moet proberen, dat heb ik vroeger wel gedaan en juist daarom (en omdat ik achteraf achter kwam dat het geen goede oefening is) doe ik het niet meer. Het enige wat is soms doe is tijdens het parcours mijn paard een pasje opzij drukken maar dat heeft weinig te maken met wijken. Iedereen die weet hoe een goede galop hoort te voelen voelt ook meteen dat wijken in galop (zodra je dat doet) tegen de beweging in gaat en vrijwel altijd voor verlies van takt en verzameling zorgt.

Het feit dat het niet gevraagd wordt in dressuurproeven zegt wel genoeg lijkt me.

Ik ga een mail sturen naar de KNHS om te horen wat zij ervan zeggen Knipoog

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:25

Mij is geleerd dat dit een hele fijne oefening is om je paard meer te verzamelen in galop.
En toch echt door gerenomeerde ruiters en instructeurs.

Ik gebruik deze oefening hier dan ook voor.

Ik ben benieuwd wat de KNHS zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:43

je gaat echt niet tegen de beweging in.
Kan me ook niet inbeelden waarom dat voor jou wel zo voelt. Lachen

Hoe bedoel je wat de knhs zegt? Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:54

Bij contragalop, bv. rechtergalop met linkerstelling ga je ook tegen de beweging in en dat kun je voelen tijdens het rijden.
Bij het wijken in galop is dat nog een tikje erger en door de zijwaartse beweging word het voor het paard heel moeilijk om voor en achterbeen tegelijk neer te zetten (de drietakt).

Ik heb de KNHS een mail gestuurd waarom er in de proeven geen wijken in galop wordt gevraagd en of de oefening nadelig is voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:58

Heb je ook gevraagt waarom halstrekken in de M weg is?
Renvers niet gevraagt wordt en ook de wending om de voorhand niet? Lachen

Je merkt aan de contra ook hoe soepeler je paard word hoe minder tegen de begweing dat is.
Verkeerde galop voelt idd heel vervelend, een fijne verzamelde contra niet Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:04

Maar contragalop dient gereden te worden met contrastelling Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:07

Is snap niet helemaal wat je bedoel, maar ff ter verduidelijking

Citaat:
De contragalop;

Dit is een galop waarbij de ruiter het paard op de linkerhand met opzet rechts laat
galopperen of op de rechterhand met opzet links laat galopperen. De contragalop is een
oefening ter verbetering van de balans. Op een volte in contragalop houdt het paard zijn
natuurlijke stelling naar de buitenkant van de volte en is dus licht gebogen naar de zijde
van de betreffende galop.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:11

contrastelling tijdens contragalop klinkt mij in de oren als galoperen in schouderbinnenwaarts Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:11

Dat bedoel ik dus, ga je bv links gallopperen op de rechterhand met stelling naar rechts dan ga je tegen de beweging in.

Maar dat is niet de discussie, gaat om het wijken, dit was even ter verduidelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:13

dan heb je gewoon de verkeerde galop.. ja dat gaat tegen de beweging in Lachen
Maar wijken niet Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:18

laat maar dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:21

waarom?
Omdat we er anders over denken?
Dat is toch juist leuk Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:25

omdat je heel stellig zegt dat wijken niet tegen de beweging ingaat, dat is er geen discussie mogelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:27

er staat ook een smiley achter...
Ja ik vind dat idd, maar dat wil niet zeggen dat we er niet verder over kunnen bomen Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:59

ik heb mezelf al uitgebreid duidelijk te maken, ik heb geen zin om steeds dingen te herhalen dus ik wacht eerst het antwoord van de KNHS af Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:17

anneliesdj schreef:
Ik heb de KNHS een mail gestuurd waarom er in de proeven geen wijken in galop wordt gevraagd en of de oefening nadelig is voor je paard.

Vwnw (of in extreme vorm LDR) wordt ook niet gevraagd in proeven, evenals oefeningen als renvers en keertwending om de voorhand. Toch zijn dan ook hele handige oefeningen.

Dus niet alle oefeningen die niet in de proeven worden gevraagd, zijn per definitie niet goed/nadelig voor je paard!

anneliesdj schreef:
Bij contragalop, bv. rechtergalop met linkerstelling ga je ook tegen de beweging in en dat kun je voelen tijdens het rijden.

Maar dat is ook fout! Wijken in galop is iets heel anders! Al eerder stelde ik:
In de linker galop kun je alleen maar wijken voor het linker been, met stelling naar links. Andersom gaat dus niet, net als in rechtercontragalop met linker stelling gaan rijden. Grote kans dat je paard dan overspringt.

Mystica schreef:
contrastelling tijdens contragalop klinkt mij in de oren als galoperen in schouderbinnenwaarts

Dat is het niet. Je paard is enkel heel licht gesteld naar rechts (als je in rechtergalop op de linker hand rijdt) Maar ook in contra moet je je paard zoveel mogelijk rechtstellen. Contragalop is GEEN zijgang.

anneliesdj schreef:
Dat bedoel ik dus, ga je bv links gallopperen op de rechterhand met stelling naar rechts dan ga je tegen de beweging in.

Maar dan doe je het fout! Contra als linkergalop op de rechterhand, daarin moet het paard (licht) naar links gesteld zijn. Om het linkerbeen gebogen dus.

Anneliesdj: wat rijd jij zelf voor klasse?

anneliesdj schreef:
omdat je heel stellig zegt dat wijken niet tegen de beweging ingaat, dat is er geen discussie mogelijk

Jij bent degene die stellig blijft volhouden dat het niet kan, terwijl anderen hier tig argumenten aandragen waarom het wel kan?

Maar probeer het eens? Dan zul je het ondervinden. Je paard gaat er echt niet dood van als je het een keer probeert hoor Vork

Een voorbeeld waarin ik wijk in galop: in mijn appuyementen in galop wil mijn paard wel eens door mjn binnenbeen heen vallen. Om hem scherp aan mijn binnenbeen te krijgen laat ik hem dan zig-zaggen in galop. Bijvoorbeeld in linkergalop een paar passen appueren naar links, en dan druk ik hem al wijkend voor mijn linker been weer een paar passen naar rechts. Het hoofd blijft dan continu naar links gebogen. Hele fijne oefening, werkt erg goed. Hij blijft dan een stuk beter aan om mijn binnenbeen gebogen. Geleerd van mijn intructeur die zelf GP rijdt. Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:27

Nog even over contragalop, deze omschrijving staat op wikipedia:

Tijdens de contragalop galoppeert het paard op het buitenbeen, dus eigenlijk in de 'verkeerde' galop. Bij het aanleren van contragalop is het belangrijk om slechts enkele passen contragalop te vragen en vooral de kwaliteit van de galop te laten voorgaan op de oefening. Tijdens de contragalop blijft het paard gebogen en gesteld zoals in de oorspronkelijke galop, ook al gaat in de tegenovergestelde richting.

Dus in linkergalop op de rechterhand blijft het paard gebogen en gesteld naar links. Ga je je paard omstellen naar rechts, dan doe je het dus fout.