anneliesdj schreef:Ik heb de KNHS een mail gestuurd waarom er in de proeven geen wijken in galop wordt gevraagd en of de oefening nadelig is voor je paard.
Vwnw (of in extreme vorm LDR) wordt ook niet gevraagd in proeven, evenals oefeningen als renvers en keertwending om de voorhand. Toch zijn dan ook hele handige oefeningen.
Dus niet alle oefeningen die niet in de proeven worden gevraagd, zijn per definitie niet goed/nadelig voor je paard!
anneliesdj schreef:Bij contragalop, bv. rechtergalop met linkerstelling ga je ook tegen de beweging in en dat kun je voelen tijdens het rijden.
Maar dat is ook fout! Wijken in galop is iets heel anders! Al eerder stelde ik:
In de linker galop kun je alleen maar wijken voor het linker been, met stelling naar links. Andersom gaat dus niet, net als in rechtercontragalop met linker stelling gaan rijden. Grote kans dat je paard dan overspringt.
Mystica schreef:contrastelling tijdens contragalop klinkt mij in de oren als galoperen in schouderbinnenwaarts
Dat is het niet. Je paard is enkel heel licht gesteld naar rechts (als je in rechtergalop op de linker hand rijdt) Maar ook in contra moet je je paard zoveel mogelijk rechtstellen. Contragalop is GEEN zijgang.
anneliesdj schreef:Dat bedoel ik dus, ga je bv links gallopperen op de rechterhand met stelling naar rechts dan ga je tegen de beweging in.
Maar dan doe je het fout! Contra als linkergalop op de rechterhand, daarin moet het paard (licht) naar links gesteld zijn. Om het linkerbeen gebogen dus.
Anneliesdj: wat rijd jij zelf voor klasse?
anneliesdj schreef:omdat je heel stellig zegt dat wijken niet tegen de beweging ingaat, dat is er geen discussie mogelijk
Jij bent degene die stellig blijft volhouden dat het niet kan, terwijl anderen hier tig argumenten aandragen waarom het wel kan?
Maar probeer het eens? Dan zul je het ondervinden. Je paard gaat er echt niet dood van als je het een keer probeert hoor
Een voorbeeld waarin ik wijk in galop: in mijn appuyementen in galop wil mijn paard wel eens door mjn binnenbeen heen vallen. Om hem scherp aan mijn binnenbeen te krijgen laat ik hem dan zig-zaggen in galop. Bijvoorbeeld in linkergalop een paar passen appueren naar links, en dan druk ik hem al wijkend voor mijn linker been weer een paar passen naar rechts. Het hoofd blijft dan continu naar links gebogen. Hele fijne oefening, werkt erg goed. Hij blijft dan een stuk beter aan om mijn binnenbeen gebogen. Geleerd van mijn intructeur die zelf GP rijdt.