Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:56

Had het net zo goed kunnen onderstrepen, maar onder hoofdletters versta ik niet direct schreeuwen...
Ik kap hier gewoon mee. Laat maar.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:58

Ik wijk ook wel eens in galop en de kwaliteit van de galop verandert niet tijdens het wijken. Daarna wordt hij juist beter! Ik doe het als controle op het been (het opzij drukken) en ze gaat er beter van op haar achterhand lopen.. En ik appuyeren ook in galop, maar dat is zoals al gezegd een hele andere oefening!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:03

smeetjoew schreef:
Had het net zo goed kunnen onderstrepen, maar onder hoofdletters versta ik niet direct schreeuwen...
Ik kap hier gewoon mee. Laat maar.

jij misschien niet maar op het internet wel Knipoog Maar jammer dat je niet iets wil leren, maar alleen je eigen mening wil horen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:44

Volgens mij ben jij degene die niets wilt leren.

Welke hulpen geef jij als je paard in galop moet en welke hulpen geef je als hij moet wijken in galop?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:49

Nogmaals, ik wijk regelmatig in galop en zonder enig probleem, dus wat dat betreft hoef ik idd niets meer te leren. Zal eens voor een filmpje zorgen. Maar ik snap werkelijk niet waar al die ophef vandaan komt. Je kunt toch ook schouderbinnenwaarts en travers rijden in galop Verward Kwestie van je paard soepel genoeg hebben.

Aanspringen: fractioneel zachter om het binnenbeen, net als minimaal stelling. Buitenbeen geeft achter de singel de galophulp (en ja, ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn). Verder gewoon recht zitten en handen stil.
Wijken in galop: afwenden, zorgen voor voldoende buiging om je binnenbeen, buitenhand zet de schouder opzij, binnenbeen duwt het lichaam mee. Net als in draf dus. Verder gewoon recht zitten, fractioneel stelling houden.

Maar ik ben dus erg benieuwd wat ik volgens jou nog zou moeten leren Knipoog

/add
even door je profiel gekeken. Ken ik jou uit de sgw?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:27

Geen idee, ik rijd weleens sgw ja.

Wijken en travers zijn twee totaal verschillende bewegingen. Appuyeren, travers en renvers zijn niet nadelig, wijken wel!

Als je nu kijkt naar hoe je aanspringt in galop en hoe je wijkt, vind je dat dan niet verwarrend voor het paard?
Bij het aanspringen doe je je buitenbeen naar achter, als je een changement maakt doe je ook je buitenbeen naar achter en (bij een jong paard) iets stelling de andere richting op om de schouder te ontlasten. Dat is precies dezelfde manier waarop je ook het wijken vraagt.

Maar afgezien daarvan is het gewoon niet goed om het in galop te doen, door de manier waarop je tegen de beweging in rijd, de galop is drietakt, wil het paard soepel kunnen wijken in galop dan zou hij eigelijk moeten omspringen in de andere galop maar dan ben je aan het appuyeren.

Leg eens uit in welke galop jij rijd, welke richting je op gaat en welke kant jouw paard kijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:29

gewoon zoals wijken in draf
gaat echt niet tegen de beweging in hoor
Gaat naar mijn idee heel soepel en handig Lachen
Heb ook nooit gehad dat ze om willen springen Lachen
Persoonlijk begrijp ik het probleem ook niet Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:34

Even voor de duidelijk: jullie bedoelen met wijken in galop toch echt dat als je vb. naar rechts wijkt je in linkergalop zit? Dus tegen de galoprichting in zeg maar? Want anders is het toch gewoon een scheefgetrokken appuyement?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:36

anneliesdj schreef:
Leg eens uit in welke galop jij rijd, welke richting je op gaat en welke kant jouw paard kijkt?
?

Als ik linker galop rijdt, wijk ik voor het linker been, hoofd kijkt dan naar links. Andersom gaat dus niet. Je kunt in de linkergalop niet voor het rechterbeen wijken. Dan moet je eerst van galop wisselen.

anneliesdj schreef:
Als je nu kijkt naar hoe je aanspringt in galop en hoe je wijkt, vind je dat dan niet verwarrend voor het paard?

Nee hoor... Wijken voor je binnenbeen is een eenzijdige kuithulp. Binnenbeen-buitenteugel. Bij SB, travers en appuyeren heb je twee kuiten nodig. Mijne weet heel goed het verschil tussen changeren, appuyeren en wijken.
Ik rijdt ook wel sb en travers in galop. Als voorbereiding op een pirouette.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 01:08

Hoe zit het dan met je begrenzing bij het wijken? Ik hou mijn buitenbeen er wel gewoon aan..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:58

patsur schreef:
Hoe zit het dan met je begrenzing bij het wijken? Ik hou mijn buitenbeen er wel gewoon aan..

Nu wordt het echt leerzaam.
Ik ook voor het geval dat hij dwars door mijn been stort richting muur. Verder houd ik een paard zo recht mogelijk om er geen raar omgetrokken appuyement van te maken, ik neem alleen heel licht stelling.

Ik geef trouwens op dezelfde manier als Lielle de galophulp en bij de FNRS jurycursus wordt volgens mij ook gewoon deze hulp aangehouden als maatstaf; buitenbeen naar achter en meteen weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:09

anneliesdj schreef:

Nee, waarom? er zijn zoveel oefeningen waarvan de hulpen ontzettend dicht naast elkaar liggen (vergelijk eens de inzet van een volte met schouderbinnenwaarts, of aanspringen met travers). Kwestie van timing en dosering. Overigens lijken mijn hulpen voor wijken en aanspringen helemaal niet op elkaar, lees nog maar eens terug. En ik leg mijn buitenbeen niet terug in het wijken, dat blijft op zijn plaats liggen. Bovendien, als ik een hulp voor een changement geef, is mijn voorbereiding en en verdere hulpne heel anders, dus dat lijkt totaal niet op het wijken. Verder, als ik wijk in de linkergalop, zit ik dus op de linkerhand, wend af bij A, en ga dan voor mijn linkerbeen terug naar de hoefslag bij M met linkerstelling.
Je verhaal over drietakt en conflicterende bewegingen klinkt leuk in theorie, maar praktijk heeft - iig bij diversen hier in het topic, maar dus ook bij Laurens van Lieren - uitgewezen dat het niet klopt. Hopelijk heb ik dit weekend een filmpje. Maar waarom probeer je het niet eens zelf?

Begrenzing doe ik met mijn buitenhand en buitenbeen, maar eigenlijk moet jer pas aan beginnen als het wijken in draf al zodanig bevestigd is dat ze niet meer over de schouder wegvallen.

En grappig genoeg stond ik van de week te kijken bij een les van een stalgenootje (zelfde instructrice als ik) die ook moest wijken in galop. Ze riep preccies hetzelfde "dat kan helemaal niet", maar ze begint wel aan de oefening en wijkt dus keurig naar de hoefslag.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:00

Ok, het kan, en het is geen slechte oefening voor je paard, noch voor je drietakt.

Ik was eerst ook nogal sceptisch, maar omdat je dingen pas leert als je het uitprobeert en/of er met mensen met verstand van zaken over praat, ben ik het eerst gaan proberen. Mijn paard vond het een idiote oefening en wilde het niet uitvoeren op een manier die er ook maar enigszins acceptabel uitzag, dus ik ben het gaan vragen aan iemand met verstand van zaken.

Ik ben het gaan vragen aan de trainer van laurens van lieren, en die gaf aan dat het inderdaad een prima oefening is, en dat de enige reden dat hij niet veel gebruikt wordt, is dat hij in proefjes niet gevraagd wordt. De oefening helpt je paard om kracht op het achterbeen te krijgen, gehoorzaamheid aan je beenhulp en zithulp en lossigheid door het lijf.

Omdat ik dus wist dat het in theorie kon, ben ik er daarna eens op gaan oefenen en inderdaad, na verloop van tijd werd het beter. Inmiddels vind ik het echt een goede oefening. Aan de ene kant vraag je wel verzameling van je paard, aan de andere kant voorkom je door het opzij zetten dat hij na een galopsprong stilvalt (want dan valt hij dus stil met zijn benen in een kluwe). Doordat de galop dus een meer vloeiende beweging wordt, wordt je paard sterker en soepeler.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:02

wat leuk om te lezen dat het nu makkelijker gaat!

(ik had Floor gevraagd hier te reageren, ik wist nl dat zij er sceptisch over was een tijdje terug).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:10

anneliesdj schreef:

Ik zit nog even over deze na te denken. Eigenlijk is de belangrijkste getuige dat het niet verwarrend is mijn paard zelf. Die is erg sensibel en kan al snel gespannen raken van een oefening die ze niet snapt. Maar dit doet ze echt zonder enige moeite. Maar dat kun je alleen merken als je het live ziet.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:26

Goh, als ik dat zo lees lijkt het wel een prima oefening. Voorlopig ben ik nog wel bezig met eea qua echte basis, maar zodra ik weer een stapje verder kan gaan zal ik het eens proberen Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:40

FloortjeM schreef:
Ik ben het gaan vragen aan de trainer van laurens van lieren, en die gaf aan dat het inderdaad een prima oefening is, en dat de enige reden dat hij niet veel gebruikt wordt, is dat hij in proefjes niet gevraagd wordt.

Ik denk dat we hier een belangrijk stuk van een (voor veel combinaties) groot probleem zien, er wordt een lijst onderdelen die de komende weken in proefjes voorbijkomen afgewerkt zonder dat er gewerkt wordt aan het verbeteren van een paard waardoor deze oefeningen "vanzelf" gaan. Als een oefening op zondag niet gereden hoeft te worden, dan is de oefening automatisch niet belangrijk.
Feitenlijk schort het dus aan de basis(kennis) zoals zo vaak al geconstateerd en het niet weten waar een oefening voor dient.

Ik zie op wedstrijden veel combinaties voorbij komen die niet de indruk wekken al klaar te zijn voor een hogere klasse en met losrijden nog even snel de truukjes voor die dag doornemen in de hoop dat het gaat lukken. Een beetje onder het mom van " wie dan leeft, wie dan zorgt" als ze promoveren naar die hogere klasse. De B en L komen de meeste nog wel door maar in de M1 is het dan echt over en uit terwijl met wat betere en vooral beter doordachte training de proeven en het paardrijden in het algemeen zoveel beter worden.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:42

Wel bizar eigenlijk he. Sommigen zijn niet meer bezig met het gymnastiseren van hun paard maar de trucage aan het leren en op zondag met zwaaiende voorbeentjes te laten zien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:57

Mee eens. Daarom vind ik het jammer dat die oefening in het L1 - hals strekken en aan de lange teugel een overgang naar stap - eruit is gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:02

En ik vind het jammer dat het halsstrekken er in de M en Z helemaal niet in zit...als je daar die omhoog getrokken paarden soms ziet Verdrietig

Zo was ik eens travers aan het rijden met losrijden.
Vraagt er iemand, die zit deze maand toch niet in de proef?
Dus niet in de proef, ook niet gebruiken om je paard soepel te maken Haha!
Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:05

runningkawa schreef:
En ik vind het jammer dat het halsstrekken er in de M en Z helemaal niet in zit...als je daar die omhoog getrokken paarden soms ziet Verdrietig

Dat zie je wel een beetje terug in de uitgestrekte stap, maar je ziet er idd erg veel die in de krul gesleurd zijn.

Citaat:
Zo was ik eens travers aan het rijden met losrijden.
Vraagt er iemand, die zit deze maand toch niet in de proef?
Dus niet in de proef, ook niet gebruiken om je paard soepel te maken Haha!
Verward

Lips are sealed Anderzijds kan ik ooit de ring ingaan zonder een pas wijken te hebben gereden. Dat is bevestigd genoeg.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:09

We gaan off topic maar mijn mening hierover is bekend op Bokt. Ik blijf zeggen dat mensen als Anky en haar leerlingen daar in grote mate debet aan zijn, ze worden als lichtend voorbeeld gezien terwijl er aan de paardvriendelijkheid en correctheid e.e.a. schort maar dat met de mantel der liefde bedekt wordt omdat deze getruukte paarden nogal goed scoren op balangrijke evenementen. Het beste voorbeeld is het halthouden, dat lukt niet helemaal dus vinden een hoop mensen dat hun paard dat dan ook niet hoeft te kunnen in de proef en in de les al helemaal niet.

Het is toch erg dat een instructeur tegen een leerling zegt: je hebt zondag mevrouw X als jury. Die houdt van hoog ingestelde paarden, laat maar goed hoog lopen. En ja hoor, dat met de rug weggedrukte paard scoort. Dat paard uiteindelijk last krijgt van zijn rug en slechter wordt in de beweging dat is dan weer een grote verrassing voor deze groep mensen want hij loopt wel M of Z. Ja dus????

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:11

dit wordt erg off topic, maar ik kan dat 1e niet met je eens zijn (wel het 2e deel trouwens). Heb je de kur van Anky gezien op IB? En het 1e halthouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:14

Lielle schreef:
Lips are sealed Anderzijds kan ik ooit de ring ingaan zonder een pas wijken te hebben gereden. Dat is bevestigd genoeg.

klopt, maar dat was bij haar niet het geval aan de benepen manier van vraag stelling Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:15

Ik wijk ook wel eens in galop, heb er eigenlijk nooit bij nagedacht waarom niet eigenlijk. Pony's doen het gewoon braaf.

Ik rij menwedstrijden, maar als ik weer moet starten rij ik toch nog steeds veel ohz als voorbereiding. Bij het mennen worden geen zijgangen gevragt, maar toch neem ik ze in mijn training mee om ze soepel te krijgen. Ben ook helemaal niet bang dat ze al opzij gaan zodra ik de AC lijn op rijd. Ze staan netjes aan de hulpen dus het moet geen probleem zijn.