Valse Knik (+foto)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: Valse Knik (+foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:38

Valse knik:
(zet hals erop, rug weggedrukt, geen contact meer)
Afbeelding

Goed nageeflijk
(goede stelling, van been naar hand, contact)
Afbeelding

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:40

Als ik het zo lees heeft mijn paard ook een valse knik.
Ik weet dat hij af en toe te diep loopt (in stap), maar zodra ik hem actief genoeg rijdt niet meer. Van mijn instructrice krijg ik er nooit commentaar op.

Kunnen jullie mij helpen??
op deze foto (van eind juni vorig jaar): http://img511.imageshack.us/img511/6592 ... xedao1.jpg
heeft mijn paard dus een valse knik.
Teugels lijken hier trouwens los te hangen, zijn ze niet.
En dit is dus ook een valse knik: http://img229.imageshack.us/img229/4839/dsc01442rk0.jpg ?

Dit zou dus al meer "in de goede richting" zijn: http://img168.imageshack.us/img168/7195/dsc00864ux8.jpg
als je niet uitgaat van mijn gespannen houding, slappe achterhand etc. (is trouwens foto van 1 sec. voor het aanspringen in galop)

Kan iemand mij misschien wat uitleg geven? Want als mijn paard goed actief loopt, lekker nageeflijk is loopt hij niet met zn oren op het hoogste punt (zie eerste 2 fotos al loopt hij daar verder niet zo goed).
Als mijn paard tegen de hand word, dan worden de oren wel het hoogste punt.

Ik vraag meer uitleg Haha! .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:40

ditchie schreef:
nou ik vind dat ook geen duidelijke foto zoals het wel moet Pubelia, je kan er weinig over zeggen. Hij loopt op devoorhand en te diep. Je lijkt heel wat gewicht in je handen te hebben, maar daar gaat het hier even niet om.

Ze Loopt idd een beetje dieper als het hoort, dat ze in jou ogen op de voorhand loopt kan kloppen maar is een moment opnamen. Het gaat hier over een goede knik. Dit is een goede knik. Om de rest werd niet gevraagt

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:44

Nou Pubelia het is niet alleen belangrijk dat je paard van voren in de krul loopt, daarbij is alles van belang! Het is vast geen moment opname want hij is achter ook niet actief.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:45

pubelia, vind het idd geen fijne foto. pony loopt erg stram, loopt erg hangerig op de hand, en idd erg op de voorhand.
DE KNIK waar het om gaat, de goede knik , die komt vanuit de achterhand... dus de halshouding alleen kun je dat echt niet aan zien

foto's van LFJ vind ik net niet goed genoeg het verschil tonen

Afbeelding

dit vind ik wel een goed voorbeeld van een valse knik!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:45

Hangt er even vanaf of joki het erg vind dat ik dit plaats. Als je dat niet wilt haal ik hem zo weg hoor. Maar omdat je zelf actief aan het posten bent in dit topic, leek het me wel toepasselijk om deze foto te plaatsen die wij van het jaar zelf hebben gebruikt in het topic om de valse knik toe te lichten:

Afbeelding

Als in, groen is de plek waar ze horen te buigen, rood is de plek waar dit paard buigt en dus een valse knik aanneemt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:47

crossmonster schreef:
pubelia, vind het idd geen fijne foto. pony loopt erg stram, loopt erg hangerig op de hand, en idd erg op de voorhand.
DE KNIK waar het om gaat, de goede knik , die komt vanuit de achterhand... dus de halshouding alleen kun je dat echt niet aan zien

Afbeelding

Ik vind juist dat je het verschil heel goed kan zien, omdat het een foto is van bijna hetzelfde moment, je ziet het aan haar hele lichaamshouding (en aan de mijne).

Foto van Coby vind ik niet zo, omdat het ook gewoon een verkeerd moment foto is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:48

en toch vind ik het geen superslecht beeld, en dus geen goed voorbeeld haha

de vos loopt strak in de rug, en loopt niet voldoende nageeflijk
een nepkrul is een houding die paard aanneemt, en hierbij achter de teugel kruipt
zoasl duidelijk is op de foto boven jou
dat is een echte valse knik

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:51

Fiezen nemen ook vaak een valse knik aan..

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:53

crossmonster schreef:

Afbeelding

Die heb ik op de vorige pagina ook al geplaats, plus nog een andere, maar daar werd niet op gereageerd.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:53

Bij een valse knik voelt het alsof je paard uit 2 delen bestaat. Achter slingert er een beetje achteraan en aan de voorkant gebeurt van alles. Zonder echt contact neemt je paard een bepaalde houding aan die er in eerste instantie goed uit lijkt te zien maar niet goed voelt. Hals buigt idd op de verkeerde plaats. Het paard lijkt in een soort van oprichting te lopen zonder dat de achterhand er goed bij is en zonder dat de rug goed wordt gebruikt.

reinandje schreef:
ik volg dit ook even iemand nog tips om te zorgen dat het paard niet in zijn eigen houding blijft lopen?

Mijn paard deed het ook toen ik hem net had. We hebben rigoreus de teugels helemaal los gegooid, geen enkel contact meer gemaakt en zijn hem gaan rijden alleen op het been en zit. Dit hebben we echt maanden volgehouden. Hij wist niet wat hem overkwam, ineens moest ie op z'n eigen benen lopen, eerst liep ie helemaal met het hoofd omhoog en struikelde veel. Langzamerhand kwam hij naar beneden en ging krachtiger lopen en uiteindelijk begon ie z'n rug ook af en toe (en steeds vaker) te gebruiken. Vanuit voorwaarts neerwaarts heb ik hem heel langzaam opgepakt en nu gaat het steeds beter met af en toe een terugvalletje Knipoog. Het was een leerzaam proces want ik had het nog nooit meegemaakt, het was ook een hardnekkig probleem want zodra mijn paard een beetje gespannen is probeert hij nog steeds in zijn 'eigen veilige' houding te kruipen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:59

Annemeik dat mag hoor.

Ox had toen zeker (nu nog soms) door zijn voor dressuur niet ideale halsaanzet en gebrek aan souplesse veel moeite met aanleuning en wilde toen zeker niet graag in een andere houding lopen dan zijn eigen. Dit is enorm verbeterd maar het blijft lastig om een 11jarige in 2x per week nog om te vormen tot een echt dressuurpaard

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:59

Kijk eens in het HAW topic in mijn onderschrift. Wokkel heeft ook de neiging om een valse knik te geven. Het is nu óf dat, óf recht naar voren. maar dat wordt al beter Lachen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:09

crossmonster schreef:

Is knap dat jullie dat allemaal van een foto (een moment opnamen) kunnen zien. Crossmonster wil je graag uitnodigen om een les van mij bij te wonen. Zodat je ziet dat het geen valse knik is. Vork

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:15

dankje voor de uitnodiging, maar is niet nodig..
Ik heb genoeg ervaring om te zien wat een valse knik is en wat niet.
Jij laat een foto zien die geen goed voorbeeld is, en dat is waar het in dit topic om ging toch?
dus ik geef mijn mening over die foto ..
plaats er eens wat meer dan Knipoog
En gezien jij lesgeeft moet je toch ook weten dat een knik in de hals niks met aanleuning te maken heeft. Alles komt vanuit de achterhand, en vanuit ruiterkuit, Dat je pony daar in een krul loopt wil niet zeggen dat het meteen de juiste "knik" is... want daarvoor kijkt een ervaren instructeur (en dus kijker) eerst naar het geheel, en wat de achterhand doet... en niet naar hoe de hals zich houd.
Deze fout wil ik dus even gauw uit de wereld helpen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:17

Kijk eens op HAW: er staan er zat. Helaas beseft 70% van alle ruiters niet eens dat hun paard een valse knik heeft. Erg zonde. Ik vind het ook geen gezicht trouwens.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:18

pubelia schreef:
crossmonster schreef:

Is knap dat jullie dat allemaal van een foto (een moment opnamen) kunnen zien. Crossmonster wil je graag uitnodigen om een les van mij bij te wonen. Zodat je ziet dat het geen valse knik is. Vork

En ik blijf er bij, het spijt me, niet rot bedoelt, maar bij mij gaat het paard ALTIJD vóór, dat je te zwaar bent.
[HAW] Ikke aan het rijden op Renate (haflinger)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:19

De foto van Crossmonster vind ik een goed voorbeeld. Hoewel het wel jammer is dat het Coby van Baalen is. Dit zet haar in een slecht licht en zo rijdt ze normaal ook niet. Althans, op 9 van de 10 foto's. Dat maakt 'm voor mij minder geschikt.

Maar idd, kijk op HAW. Nagelbijten / Gniffelen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:21

Valse knik:
Afbeelding

Juiste(re) houding (hoop ik Haha!)
Afbeelding

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:22

Volgens mij is de foto van coby die eerst ik en later crossmonster geplaatst hebben nog het beste. Het is ook een mooie duidelijke foto (niet wazig of vaag).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:22

Heb ook even in mijn slechte foto archief gegraven Knipoog

Heb een merrie gereden die snel een lelijke knik in haar hals liet zien. Ze klapte als het ware dubbel en volgde de hand op dat moment niet. Echter aan het criteria loskomende teugel kan ik op deze foto's niet voldoen, ik heb op al deze fotomomenten (bewust)teugelcontact. Zou ik mijn hand iets naar voren schuiven zou de teugel los zijn gekomen. De 'knik' is echter goed te zien.

Foto
Foto
Foto
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 20-02-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:32

Dat is inderdaad een valse knik Kelly. Wat toont je paard veel protest zeg.. maar goed: daar heb ik verder niets mee te maken.
Tantjeuh: Dit zijn allebei valse knikken, alleen loopt het paard op de 2e foto iets dieper. De achterhand mag er ook wel iets meer bij.

Denk om de kwaliteit van de foto's die jullie posten (algemene opmerking): foto's met veel ruis of waar de details niet duidelijk op te zien zijn hebben we niets aan. Knipoog

Het belangrijkste kenmerk van de valse knik is dat de hals ook écht in een knik loopt. Het ziet er allemaal een beetje stijf en gespannen uit. Bij juiste aanleuning is het als het ware een soepele boog. Maar zoals Crossmonster al aangaf: het draait niet alleen om de hals. Ondanks dit is het daar wel makkelijk aan te herkennen en als je dan naar de andere factoren kijkt kan je beoordelen of het ook daadwerkelijk een valse knik ís.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:38

lovelucky schreef:
Misschien deze

Afbeelding
of deze
Afbeelding

Ik snap nog steeds niet waarom de foto van coby niet gewoon perfect is.
Tis een beetje banketstaaf, maargoed, op bokt mag "Het is een momentopname" door sommigen niet als een excuus gezien worden, dus dan vind ik ook dat als er een hele reeks foto's van coby zijn die er zo uitzien, dat dat dan net zo bruikbaar is.

Edit je kan ook één van die foto's gebruiken en dan bijv. er bij zetten: "Zo hoort het niet"
En dan nog één van coby met "Zo hoort het wel" Dan kan je nog beter laten zien wat een valse knik precies is.
Afbeelding
Afbeelding (zijn maar twee voorbeeldjes)
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 20-02-08 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:41

lovelucky schreef:

Jij hebt ver moeten graven Ach gut Beetje laf vind je niet...? Dit is zo'n 1,5 jaar geleden, en nee dit topic is niet bedoeld om andere mensen af te kraken, vind wel een beetje dat je daar mee bezig bent. maar dan nog Ik geef er helemaal niks om dat je mij te zwaar vind, ik kan geen rekening houden met heel de wereld. Ik kijk naar mijn pony en die kan het nog makkelijk aan. Dus helaas voor jou poging mislukt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:44

Momentopname maakt toch niets uit? het gaat om de foto - juist niet om het geheel.

Al ben ik bang dat sommigen dan denken dat ze hun paard net als dat van Coby hebben lopen Nagelbijten / Gniffelen