Strasser

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Masada

Re: Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:43

Samenvattend zeggen jullie dus dat als je paard veel op stal vertoeft strasser de voeten tengoede komt.
Dus paarden (o.a. die van mij) die veel buiten lopen hebben geen strasser nodig want zij hebben een goed levensklimaat.
En over welk probleem praten jullie dan dat hoefijzers oplossen i.p.v. de leefsituatie?
Mijn paarden hebben gelukig geen problemen met de hoeven.
Toch lopen zij (niet allemaal) op ijzers.

Mijn idee is dat beweging en een goed traditionele hoefverzorging en goede voeding samen gaan.
daar hoeft voor mij geen strasser aan te komen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:51

hopla schreef:
Samenvattend zeggen jullie dus dat als je paard veel op stal vertoeft strasser de voeten tengoede komt
Nee, juist niet.
Als je paard veel op stal vertoeft, dan boots je de leefsituatie niet na dus in deze situatie kan strasser inderdaad verkeerd uitpakken of niet aanslaan.

Citaat:
En over welk probleem praten jullie dan dat hoefijzers oplossen i.p.v. de leefsituatie?

Nou, zachte, slechte, te snel afslijtende of brokkelige hoeven, te weinig beweging en doorbloeding door bijv. 24/7 op stal staan, te veel krachtvoer, te weinig beweging, enz enz...

Citaat:
Mijn idee is dat beweging en een goed traditionele hoefverzorging en goede voeding samen gaan.
daar hoeft voor mij geen strasser aan te komen.

Voor jou niet, maar mensen die maar tobben en tobben met hun paardje die 24/7 op stal staat zonder dat ze erbij nadenken, zou de strasser-visie dus een eye-opener kunnen zijn, bijvoorbeeld.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 15:57

Nicolletje schreef:
[Voor jou niet, maar mensen die maar tobben en tobben met hun paardje die 24/7 op stal staat zonder dat ze erbij nadenken, zou de strasser-visie dus een eye-opener kunnen zijn, bijvoorbeeld.

Waarom wordt er steeds dat 27/7 op stal bijgehaald?
En waarom zouden mensen niet nadenken?
En waarom dan persé strasser?
Dit is dus het echte hokjes denken.
Kom liever met echte feiten wat strasser doet dan steeds weer het verhaal dat mensen dom bezig zijn met het welzijn van hun paard.
Alle paarden horen goede beweging en voeding te hebben.

Je hoort uit te gaan van een neutraal paard.
Vertel me dan nu maar wat Strasser meer is dan een TB smid.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:01

hopla schreef:
Je kunt je paard toch ook buiten op de wei houden en gewoon traditioneel laten bekappen of beslaan?
Wat heeft dat nu met strasser te maken wilde ik weten.
Mijn paarden staan nu ook weg te waaien op de wei maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook strasser moet gebruiken.
Of is het als je strasser gebruikt wel goed om je paard op te hokken?
ik snap het hele verband niet wat strasser nu met ophokken te maken heeft. Verward
ik denk erg goed na over het welzijn van mijn paarden maar doe ik ze te kort door geen strassersmid te hebben?
Je denkwijze is volgens mij niet helemaal reeel.

Wat je hier allemaal zegt, is samen te vatten met: Ik weet helemaal niks van Strasser, heb geen letter van haar boek gelezen, heb geen flauw idee wat haar zienswijze is, maar ik ben wel tegen omdat sommigen roepen dat het slecht is.

Strasser zegt dus in haar boek: veel problemen zijn te voorkomen door het paard van stal te halen.

Veel TB'ers zeggen dat ook. Maar lang niet allemaal, die slaan gewoon een ijzertje onder en wijzen er niet op dat een ijzer niet nodig zou zijn als je het paard gewoon gezonde hoeven laat 'kweken' door het paard goede leefomstandigheden te geven.

maar wat doe je in godsnaam in een strasser wiki-topic als je er helemaal niks noppes van af weet? Start dan liever zelf een topic met de vraag of mensen je meer over strasser kunnen vertellen.

Zolang je er niks van af weet, kun je ook geen gefundeerde kritiek op haar leveren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:02

Sorry misschien heeft Arno nog argumenten...
De discussie 24/7 op stal is al zooo vaak geweest... Strasser is een van de eersten geweest die daadwerkelijk de schade heeft onderzocht die het kan toebrengen om een paard 24/7 op stal te houden.
En ja, 15 jaar geleden toen ik een paard kocht stond ie ook de hele winter 24/7 op stal, en nee, ik dacht daar niet bij na.

*edit* dank Arno Lachen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:07

Ik ben niet voor of tegen strasser omdat ik erg tevreden ben over mijn eigen traditionele smid.
Maar wat ik alleen kwijt wilde in dit topic is dat jullie niet allerlei randzaken erbij moeten halen.
Vertel gewoon wat strasser is en laat de bokkers zelf de keus of ze er iets mee doen of niet.
Gewoon neutraal blijven en geen zieltjes gaan winnen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 16:10

hopla schreef:
Ik ben niet voor of tegen strasser omdat ik erg tevreden ben over mijn eigen traditionele smid.
Maar wat ik alleen kwijt wilde in dit topic is dat jullie niet allerlei randzaken erbij moeten halen.
Vertel gewoon wat strasser is en laat de bokkers zelf de keus of ze er iets mee doen of niet.

Dat gebeurt ook niet, ik snap niet, maar dan ook echt niet waar je dat vandaan haalt Verward
En ik heb 3x de wiki doorgelezen.

*edit*

En als je het hebt over randzaken over opstallen en voeding, DAT is nou juist de Strasser-visie. Dat is wat zij heeft onderzocht en behandeld.
Arno of Arabesks mening staat nergens in de wiki.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 17:57

hopla schreef:

Daar ben ik het mee eens. Neutraal blijven houdt ook in: niet meteen een rare waarschuwing erboven zetten die je dan wel overal boven zou kunnen zetten.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 18:17

Iedereen zijn mening,
maar ik vind dat die waarschuwing best nog wat strenger had mogen zijn.

De traditionele manier van bekappen en beslaan wordt al jaren getoetst aan de praktijk.
Strasser daarentegen komt bij wijze van spreken nog maar net kijken,
en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn, is nauwelijks bekend.

Wel weten we dat in Engeland een paar eigenaars hun hoefbevangen paarden
absoluut met de Strasser methode wilden "behandelen", terwijl de dieren in werkelijkheid
dringend veterinaire hulp nodig hadden.
Het gevolg was dat de paarden maanden aan een stuk nodeloos pijn hebben geleden,
en uiteindelijk ingeslapen moesten worden. De eigenaars werden veroordeeld wegens dierenmishandeling.

Tegen die achtergrond vind ik een waarschuwing meer dan terecht.

Rob

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:09

Dat verhaal verdient enige nuancering.
Heb je ook een bron? Ik denk dat ik weet wat je bedoelt, als het dat is, kan ik aangeven wat er allemaal niet klopt.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:35

'Woman using Strasser technique guilty of cruelty'

“Brambles was possibly the lamest animal I have seen in 26 years as a farrier.
Mutilated is the best way to describe her."
Brambles was waarschijnlijk het meest kreupele dier dat ik in 26 jaar als een smid heb gezien.
Verminkt is waarschijnlijk de beste manier om haar te beschrijven.

http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652

Rob

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:58

Ik zie geen paard dat ingeslapen wordt in dat filmpje... oftewel: jij bent ook al leugens over strasser aan het verspreiden:

Citaat:
Het gevolg was dat de paarden maanden aan een stuk nodeloos pijn hebben geleden,
en uiteindelijk ingeslapen moesten worden.

dan heb ik voor jou nog deze link:

http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... edFoot.htm

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:17

Arno,

ik hou wel van een stevige discussie,
maar ik wordt er niet graag van beschuldigd dat ik leugens vertel.

Dit staat letterlijk in de tekst,
waarnaar de link verwijst :

"Despite the excellent care that Brambles received, the damage caused was so severe and the pony was in such obvious pain, it was decided by all concerned, including Jo Kowalski, some months later that she should be put down as this was the kindest option."

Ik kan aannemen dat je in enige haast hier hebt over gelezen,
maar ik verwacht nu wel metéén excuses.

Rob

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:27

Dat had ik idd niet gezien. Bij deze meteen mijn excuses.

Dit brengt wel iets interessants aan het licht waar strasser ook in haar boek (dat ze schreef voordat dit gebeurde) op wijst:

Vaak gebeurt het dat een paard gevoelig gaat lopen. Dit kan door ijzers komen, door een verkeerde bekapping, door niet bekappen, etc. Wat gebeurt er dan vaak? als het paard al op ijzers staat, krijgt het speciaal beslag, en anders gaat het van geen ijzers naar wel ijzers.

Wat doen ijzers? Ze beperken de doorbloeding. Volgens Strasser en anderen verdoven ze ook de hoef. Hierdoor loopt het paard niet meer gevoelig. Wat denkt de klant? Probleem opgelost!
Maar kan dit wel?
Kijk eens naar hoe dat paardje liep in het begin, daar moet toch duidelijk iets ernstigs mis zijn in die hoef.

En dan als de ijzers eronder zitten. Paard kan opeens draven. Plots is alles wat inwendig in die hoef mis was, opgelost? Dat kan natuurlijk niet. Daarom geloof ik ook dat ijzers de hoef verdoven en niet op wonderbaarlijke wijze de hoef genezen.

Wat er dan gebeurt: de ontsteking of wat er ook mis is wordt steeds groter, door de beperkte doorbloeding kunnen afvalstoffen niet afgevoerd worden en uiteindelijk wordt het zo erg dat het paard, ondanks de verdoving door het ijzer, toch nog kreupel gaat lopen.

Dat is het probleem: bij strasser zie je het als er iets mis is in de hoef, maar bij ijzers zie je dat vaak pas als het te laat is.

Bij strasser komen mensen pas als ze alles al geprobeerd hebben. Vaak is een paard al ver heen voordat het bij strasser komt. Toch weet ze veel paarden er weer bovenop te krijgen.

Dit paard is van behandeling onttrokken. Niemand kan zeggen wat er was gebeurd als Strasser de kans had gehad om dit paard uit te behandelen.

Overigens is het vreemde aan dit verhaal dat het paard blijkbaar op stal stond. Dat is volgens strasser 'not done'.

Nogmaals mijn excuses. Ik zal het netjes houden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:35

@arno, een goed passend ijzer beperkt de doorbloeding niet.
Het ijzer zal ruim onder de voet genageld zijn.
Mijn paarden bereiken gemiddeld een leeftijd van ver boven de 20 jaar met beslagen voeten.
Nog geen een is dood gegaan aan been of hoefproblemen.
Dat wil niet zeggen dat blote voeten niet beter zal zijn maar om nu zo te stellen dat hoefijzers alleen maar ellende betekend vind ik te ver gaan.

En hoe kan een ijzer in godsnaam een voet verdoven Verward
De nagels worden in de witte lijn geslagen en de hoorn zelf is gevoelloos (dood).
Als je een voet wilt verdoven dan moet de nagel toch in een leven deel zijn doorgedrongen.
Vreemd verhaal dus.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:40

beste mensen,

ik vind het een bijzonder interessante discussie, maar dit topic is niet de plaats om deze discussie te voeren, het subforum VNA is daar een betere plek voor.

Dit topic is bedoeld voor de artikelen over Strasser, en voor op- of aanmerkingen hierop en aanmerkingen... de discussie over wel of geen Strasser is dan ook off topic.

Kunnen jullie on topic blijven vanaf nu? bedankt!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:49

ja daar hadden we deze al voor Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:50

perfect, dan gaan jullie daar verder discussiëren, dan kan ik daar verder lezen... Haha!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:11

Je zult het zonder mij moeten doen.
Ik ben echt niet van plan om 20 pagina's na te lezen.

Maar on topic,
ik vind wel dat deze link http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652
naar het artikel van The International League for the Protection of Horses bij de wiki over de
Strasser methode thuis hoort. Kwestie van een paar verschillende klokken te laten luiden.

Rob

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:15

open dan een nieuw topic daar 'strasser discussie topic'

Pling

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 22:34

RobvdPK schreef:
Je zult het zonder mij moeten doen.
Ik ben echt niet van plan om 20 pagina's na te lezen.

Maar on topic,
ik vind wel dat deze link http://www.ilph.org/ukoperations_details.asp?id=652
naar het artikel van The International League for the Protection of Horses bij de wiki over de
Strasser methode thuis hoort. Kwestie van een paar verschillende klokken te laten luiden.

Rob

Hmmm, komt er dan ook bij de ijzers een link naar de strasser site? Denk het toch niet.
Dit zijn ook nog interessante links:

http://www.thehorseshoof.com/ilph.html
http://www.thehorseshoof.com/strasserpress.html

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:49

Zoals al eerder is opgemerkt hier, ben ik van mening dat het Strasser artikel moet worden uitgebreid met een paragraaf over hoe over haar methode en visie wordt gedacht, en datzelfde geldt voor beslaan. Maar aangezien we niet alles tegelijk kunnen, staan die er nog niet bij. Ik begrijp overigens niet waar nu de ophef over is. Dat de Strasser methode omstreden is, is hier alweer 3 pagina's lang aangetoond (en ik beweer niet dat de Strasser methode niet goed, alleen dat die niet breed aanvaard is); daarnaast is het ALTIJD aan te raden om deskundige begeleiding te hebben als je ervaring gaat opdoen met een andere manier van omgaan met je paard, of dat nu rijden, beslaan, opvoeden of wat dan ook is.

Om maar een ander controversieel onderwerp te noemen, LDR zal ook een dergelijke waarschuwing krijgen, net als een slofteugel.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 17:20

@Arno: de pony uit het filmpje was niet beslagen met ijzers, maar zijn voeten waren in het verband gezet om de pijn te verzachten volgens mij..

Ontopic: ik ben ervoor dat er op de beginpagina van de WIKI één waarschuwing staat in de trant van: bladiebla deskundige begeleiding blabla don't try this at home blabla... In plaats van bij sommige onderwerpen een waarschuwing te zetten. Mensen/aanhangers voelen zich blijkbaar gediscrimineerd daardoor. Bovendien bespaar je je veel werk door één centrale pagina daarvoor te maken, denk ik? Ik zie het al voor me, van die Amerikaanse praktijken als;

WARNING
Een zweep mag alleen onder deskundig toezicht gebruikt worden en je mag er niet mee op de kont van het paard slaan!

Of...

WARNING
Een hoefsmid mag alleen onder deskundig toezicht gebruikt worden en u mag hem/haar onder geen enkele omstandigheid in de magnetron doen!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 22:49

ik zag laatst op mijn werk zelfs een disclaimer op het toetsenbord zitten Verward Gestoord

magnetron? neee, daar passen alleen katten in Clown

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:10

Lielle schreef:
Zoals al eerder is opgemerkt hier, ben ik van mening dat het Strasser artikel moet worden uitgebreid met een paragraaf over hoe over haar methode en visie wordt gedacht, en datzelfde geldt voor beslaan. Maar aangezien we niet alles tegelijk kunnen, staan die er nog niet bij. Ik begrijp overigens niet waar nu de ophef over is. Dat de Strasser methode omstreden is, is hier alweer 3 pagina's lang aangetoond (en ik beweer niet dat de Strasser methode niet goed, alleen dat die niet breed aanvaard is); daarnaast is het ALTIJD aan te raden om deskundige begeleiding te hebben als je ervaring gaat opdoen met een andere manier van omgaan met je paard, of dat nu rijden, beslaan, opvoeden of wat dan ook is.

Om maar een ander controversieel onderwerp te noemen, LDR zal ook een dergelijke waarschuwing krijgen, net als een slofteugel.

Het is ook niet de vraag of Strasser omstreden is, dat weet ik ook wel.
Maar het is de vraag of het terecht is dat dat er bij staat.