Paardenrassen - artikelen gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AapjeAstrid

Re: Paardenrassen - artikelen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:02

@ Oslo_girl, je kunt je stuk het beste in stukjes verdelen, dus over de geschiedenis een stukje, en dan een stukje over exterieur enz.
Zo moet het namelijk op de wiki komen Lachen
Als je een artikel af hebt kun je het trouwens plaatsen in een nieuw topic.
Ik heb alvast wat foutjes voor je vebeterd:

Het Noord Zweeds paard stamt af van verschillende rassen, onder andere de Dole Gudbrandsdal en andere Scandinavische rassen. Ze worden vooral in Zweden gefokt maar je komt ze door heel Scandinavië tegen.

Het Noord Zweeds paard koudbloedig ras met een hoekig hoofd en grote oren. Ze hebben korte , stevige benen, een korte gebogen hals en een ronde achter hand. Er zijn twee types binnen het ras, het eerste type is meer gedrongen en beter geschrikt om mee te mennen. Het tweede type is wat sierlijker. Het Noord Zweeds paard heeft een dikke vacht met een volle staart en manen, ook hebben ze wat behang. De stokmaat ligt tussen de 1,53 en 1,60 meter. Bijna alle kleuren vacht zijn toegestaan, behalve bont en wit. Het is een sterk ras dat al met 3 jaar aan het werk kan.

Het zijn vriendelijke en volgzame paarden maar vanwege hun enorme kracht hebben ze een goede opvoeding nodig. Deze paarden moeten sober gevoerd worden en ze kunnen in Nederland het hele jaar buiten staan.

Het Noord Zweeds paard werd vroeger gebruikt voor land- en bos bouw. Tegenwoordig word het dier nog maar weinig voor deze doelen gebruikt maar is Scandinavië worden ze soms nog steeds gebruikt bij de bosbouw op plekken waar machienes niet kunnen komen. Een meer voorkomend gebruik van dit ras is trekpaard. Om op te rijden is dit ras ook geschrikt maar, vanwege de gedrongen bouw, zijn ze minder geschrikt voor dressuur.

Verder mis ik nog de bronvermelding.
Maar het is een goed beginnetje hoor! Haha!

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 23:33

Ik heb net een stukje over de garrano gemaakt ik heb dat het goed is en jullie er wat aan hebben. Ik heb informatie van de site van garranostables gehaald aangezien het daar al stond en mij dat heel veel type werk scheelde ik ken de mensen van deze stal(wie overegens sinds kort is gestopt met het fokken van garrano's) ik heb dus toestemming voor het gebruiken van de teksten. De foto's zijn van mijn eigen garrano of van de garrano's die van hun (geweest) zijn of in ieder geval door hun gemaakt zijn en heb dus ook toestemming deze te gebruiken.

Garrano

Afbeelding
Afbeelding
Stokmaat: 1,30 tot1,35 m.
Kleur: Roodbruin, donkerbruin en zwart met zwarte manen en staart soms ook vos.
Land van herkomst: Portugal
Link naar stamboek: Niet bekend, Portugees stamboek.

De Garrano is een bijna uitgestorven ras uit Portugal. Hierdoor is het ras in Nederland vrij onbekend. De paarden komen voornamelijk in het wild voor, maar als ze gevangen en getraind worden zijn ze gedwee en meegaand. Ze zijn zeer geschikt als rijpaard en voor de mensport. Ze zijn dapper, geduldig, het zijn harde werkers en uitstekende huisdieren. Hun aantal is echter sterk gedaald. De laatste telling leverde een aantal van 1000 stuks op. In Frankrijk, Oostenrijk en Nederland zijn kleine kuddes te vinden, de rest leeft in het Noorden van Portugal in het Nationale Park van Peneda Geres. Alle veulens ondergaan een DNA-test om er zeker van te zijn dat ze tot dit ras behoren voordat ze in het stamboek worden opgenomen.

Geschiedenis
Garrano's zijn kleine, meestal bruine paarden. Er zijn tekeningen op rotswanden gevonden in de grotten van Lascaux en Altamira. Ze stammen af van een heel oud ras uit de portugese oudheid, zoals we kunnen zien op tekeningen uit het prehistorisch tijdperk.
Deze paarden werden gekruist met het kleine paard van de Kelten en zijn geevolueerd naar het Keltische type zoals we dat vandaag kennen: met een recht of concaaf hoofd, klein en goed uitgerust voor het leven in de vochtige, koude omgeving van de bergen. Andere voorbeelden van Keltische rassen zijn de Asturcon, de Galeco en de Exmoor pony.
Volgens wetenschappers stammen alle warmbloedpaarden af van de Tarpan, die nu vertegenwoordigd wordt door de Sorraia. De gelijkenis tussen de rassen is duidelijk en de resultaten van DNA-testen laten gelijkenis zien tussen de Tarpan, de Sorraia en de Koniks.
In de tweede eeuw na Christus heeft de Garrano deelgenomen aan de stichting van Portugal. Hij heeft deelgenomen aan de gevechten die hiermee gepaard gingen. Hij is het paard geweest van priesters, edelen, boeren en krijgers. Hij vervoerde zware lasten zonder te vallen op de steile, gladde rotsen van de bergen.
De naam Garrano heeft een Indo-europese achtergrond. "Gher" betekent kort of klein en is het oude woord voor "Gerran", dat paard betekent in het Keltisch. In Engeland wordt het woord "pony" gebruikt, in Ierland zeggen ze "Gearon", in Schotland "Garron" en in Portugal "Garrano".
De omgeving waarin de Garrano's leven is heel speciaal. In de Geres groeien nog steeds enorme varens (van twee meter hoogte), dezelfde die gevonden zijn fossielen uit de ijstijd. Dit is de enige plaats op de aarde waar ze nog bestaan. De Garrano is niet geselecteerd door mensen maar gevormd door zijn leefomgeving door de eeuwen heen. Ze worden nog steeds belaagd door wolven in hun leefgebied in het noorden van Portugal, tegen de Spaanse grens.
Om aan de wolven te ontsnappen leven de paarden in kuddes van negen tot twintig merries en een hengst. De slachtoffers zijn meestal veulens. Maar oude of gewonde dieren kunnen hier ook niet overleven, want het is nodig om lange afstanden per dag te reizen om aan water en voedsel te komen. Verder is de vruchtbaarheid laag, minder dan 50%. Dit is gedeeltelijk te wijten aan het grote aantal merries per kudde met maar 1 hengst.
In de winter leven de paarden gewoonlijk in de lagere delen van de regio maar in de zomer gaan ze de bergen in, soms afstanden afleggend van 50 km per dag om water en voedsel te zoeken. Als ze aangevallen worden door wolven gaan de volwassen dieren in een kring staan met hun achterkant naar buiten om zo de veulens te beschermen.
Deze kleine paardjes uit het verleden galopperen door de menselijke geschiedenis met veel moeilijkheden. Ze bevinden zich in zo'n geïsoleerde positie waar ze zich nog niet eerder in hebben bevonden. Het is nu tijd om naar de toekomst te kijken. Dit realiseren ze zich in Portugal ook en daarom is hier Dr. Maria Portas, werkzaam bij het Ministerie van Landbouw, aangesteld om de belangen van dit ras te behartigen.

Exterieur
Ook had hij het geduld van een ezel en de kracht van een muildier om een goede pony voor kinderen te zijn Garrano's zijn klein en waakzaam, ze hebben een gemiddelde hoogte van 1.30 meter en hebben een sterk lichaam en formidabele gangen.

Garrano’s hebben een sterk lichaam en formidabele gangen en hebben een gemiddelde hogte van 1.30. Het hoofd is fijn maar krachtig ontwikkeld. Vaak groot in verhouding tot het lichaam. Recht profiel, soms concaaf. Het voorhoofd loopt vaak met een gebogen lijn in het neusbeen over, zodat het bovenste deel van het profiel vaak concaaf lijkt. Ronde, expressieve ogen, grote neusgaten. De oren zijn middelgroot. De kaken zijn sterk en gespierd. De hals is opgericht en gespierd, maar kort en zwaar, vooral bij de hengsten. De schoft is laag en recht aflopend. Ze hebben een brede borst en een verticale en korte schouder. Sterke, rechte benen met kleine cylindrische hoeven. Voor het leven in de bergen van essentieel belang. Ze lopen over smalle bergpaadjes langs diepe ravijnen, dus zijn kleine hoeven heel handig. De vacht verschild van roodbruin soms neigend naar donkerbruin naar zwart. Soms iets wit op het hoofd of aan de benen. Lichter van kleur op de neus, soms ook op de benen en de buik. Zwarte, weelderige manen die vaak langs beide kanten van de hals vallen. Staart is ook zwart. Ze komen ook wellis in vos voor.
Karakter
Garrano's zijn klein en waakzaam, heeft hij het geduld van een ezel en de kracht van een muildier. Ze hebben een dapper karakter maar van nature gereserveerd. De hengsten zijn zeer levendig, maar na castratie (wat eigenlijk maar zelden voorkomt, de meeste blijven hun hele leven hengst) braaf bij het werk en makkelijk in de omgang. Het is een taaie pony, sober en gewillig. Als je eenmaal het vertrouwen van de Garrano gewonnen hebt door eerlijk en geduldig met hem om te gaan, laat hij zich makkelijk trainen en gaat voor je door het vuur.

Gebruik
In Portugal gebruiken de boeren ze voor van alles, dus als lastdier waar de karren niet meer kunnen komen maar ook voor de kar en onder de man en voor de ploeg of bij het schapen hoeden. Tegenwoordig worden ze ook voor ruitertoerisme gebruikt, trektochten door de bergen. De Garrano is ook geschikt voor de dressuur en springen het mennen en de endurance sport en uiteraard als recreatie paard. Ze zouden een leuk dressuur proefje kunnen lopen. De meeste Garrano’s kunnen ook leuk springen komen tot aardige hoogte doordat ze uit de bergen komen staan ze stevig op de hoeven waar door de erg snel en wendbaar zijn. Daardoor zijn ze bij het mennen ook zeer geschikt . Het temprament en uithoudings vermogen maakt de Garrano erg geschikt voor de endurance. Ze zijn dus erg veelzijdig.

Foto's:
http://img477.imageshack.us/img477/7914 ... yujha6.png
Merrie met veulen

http://img477.imageshack.us/img477/6329 ... 03aot1.jpg
Ex dekhengst (geruint op foto)

http://img477.imageshack.us/img477/2410 ... galxm5.jpg
Garrano merrie in Portugal

http://img46.imageshack.us/img46/280/pasdedeux2jx5.jpg
Pas de Deux, ala Portugal.

http://img477.imageshack.us/img477/6606/p1010048gb1.jpg
Onder het zadel

http://img477.imageshack.us/img477/7231/img1229tj5.jpg
Buitenritten

http://img477.imageshack.us/img477/7057/image061xb4.jpg
Portugal

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:29

ik heb een nieuw topic geopend over het belgisch en nederlands trekpaard op wikizaken.
nog tips of aanvullingen iemand?

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:36

@ Dancer_joey, je kan beter een nieuw topic openen en het artikel daarin plaatsen.
Zo blijft dit topic overzichtelijk.

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:47

sunrice schreef:
@ Dancer_joey, je kan beter een nieuw topic openen en het artikel daarin plaatsen.
Zo blijft dit topic overzichtelijk.

oke sorry dna had ik dat verkeerd begrepen zal het even doen

Murkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:19

Ik heb een heel boek over allemaal amerikaanse rassen misschien ook wel leuk?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:32

Ik ben bezig met een artikel over de Hannoveraan, is dat goed?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:15

Als je daar foto's voor zoekt: ik ben verleden week naar een keuring voor Hannoveranen geweest en hab daar veel foto's gemaakt Haha!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 12:25

Craignethan schreef:
Als je daar foto's voor zoekt: ik ben verleden week naar een keuring voor Hannoveranen geweest en hab daar veel foto's gemaakt Haha!

Ok Haha! ik zal het onthouden

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:01

Ik ga beginnen aan een stuk over de Dartmoor Lachen

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:55

Ik heb de Wielkopolski ingediend.

Ik zou hem graag zelf willen plaatsen met foto's erbij, maar ik kan niet inloggen. Ligt dat aan mijn computer, of moet je daar speciaal toestemming voor krijgen?

Wielkopolski

Stokmaat: 1.62 tot 1.67 meter.
Kleur: alle effen kleuren voor, dus niet bont
Land van herkomst: Polen
Link naar stamboek: http://www.pzhk.pl/art.php?id=pzhk_en.htm&lang=en

Over de Wielkopolski
Polen is een van de belangrijkste paardenfokkende landen ter wereld. Eén van de beste paarden uit Polen is de Poolse Arabier.
De Wielkopolski is een vrij nieuw ras uit Polen, dat bekend staat om zijn hardheid, en goede kwaliteiten.
Wielkopolski's hebben een vriendelijk karakter, veel uithoudingsvermogen, en ze zijn rustig en slim. Ook zijn het goede wedstrijd- en tuigpaarden.

Geschiedenis
Pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond de Wielkopolski.
De Wielkopolski is nauw verwant aan de Trakehner, maar de Wielkopolski is meer gefokt met Poolse en Oost-Europes rassen. Ook met de twee Poolse rassen, de Poznan en de Masuren. De Masuren is een oud ras, die veel Trakehnerbloed heeft.
Daarna werden Volbloed, Arabier, Anglo-Arabier ingefokt. De Wielkopolski is een van de beste warmbloedrassen. Hij heeft een aangeboren evenwichting zwevende manier van bewegen. Kruisingen met Hannoveranen wordt sinds een paar jaar gedaan om in de springsport betere prestaties te krijgen.

Lichaamsbouw
De Wielkopolski is een stevig en middelzwaar gebouwd warmbloedpaard.
Het hoofd is niet erg elegant, meer wat grof. Het hoofdprofiel is meestal recht.
Het voorhoofd is redelijk breed, en heeft intelligente ogen die levendig en groot zijn. De oren zijn van gemiddelde lengte, en de neusgaten staan wijdopen.
Lichaam: lange en elegante hals, gespierde schuine schouders, diepe en brede borst, compacte bouw, diepe koffer, gespierde achterhand, lange benen.

De Wielkopolski heeft een stokmaat van zo'n 1.62 tot 1.67 meter.
De Wielkopolski komt in alle effen kleuren voor, dus niet bont, al wordt dat tegenwoordig oogluikend toegestaan.
De Wielkopolski-hengsten moeten strenge testen ondergaan, voor ze mogen worden ingezet als dekhengst. Daarbij wordt de bouw en de prestaties beoordeeld.

Karakter:
De Wielkopolski heeft een uitmuntend temperament, sterk en gehard, van nature atletisch en snel. Ze zijn heel werklustig, maar hebben tijd nodig om de gevraagde werkzaamheden tot zich door laten te dringen en moeten zeker snappen wat er wordt bedoeld.

Gebruik
De Wielkopolski is een modern ras, wat geschikt is als sportpaard en tuigpaard. Ook is hij, vanwege zijn middelzware bouw, geschikt voor licht trekwerk.

hoofd en stand foto volgt.

Afbeelding

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:56

@ klien, graag een nieuw topic openen als je een artikel hebt geschreven zodat dit topic overzichtelijk blijft.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:00

is de fjord al gedaan? zal ik daar anders aan beginnen?

klien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:01

sunrice schreef:
@ klien, graag een nieuw topic openen als je een artikel hebt geschreven zodat dit topic overzichtelijk blijft.

kan hem niet meer editen. Heb gedaan wat hierboven ook werd gedaan, vandaar in dit topic Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:02

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:04

waarom hebben ze bij de fjord geen foto's? heb anders nog genoeg fotos liggen...

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:10

Foto's bij de rassen zijn nog altijd welkom hoor.
Dus als je foto's hebt kun je ze denk ik het beste naar een wikischrijver pben zodat die ze erop kunnen zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:12

nikita_love: we proberen voor de standfoto's vooral goedgekeurde hengsten en merries te gebruiken.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:15

mijn merrie is modelmerrie mag dan ook Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:30

Dat schuif ik even door naar Ellende Haha! Ik heb daar niet zoveel verstand van.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 13:14

Op zich vind ik dat ook goed. De belangrijkste eis is 'rastypisch' en ik ga ervanuit dat dat bij een modelmerrie wel goed zit. Heb je een goede standfoto (van de zijkant) en een hoofdfoto (liefst liggend).

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 13:43

Hoewel er meer dan twee weken niet is gereageerd op dit topic, leek het me toch gepaster om mijn berichtje hier te plaatsen en niet in het algemene artikel: voor de schrijvers - ideeen voor artikelen.

Ik wil even melden dat ik een artikel ga schrijven over het Finse paard. Heb al een beginnetje gemaakt. Ik meld het even omdat het zonde van de tijd en energie is als er meerdere mensen 'from scratch' met dit artikel beginnen.

Overigens heb ik ook een foto van een Fins paard geplaatst in het topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=178&t=781615&start=50.

Gr, Marlies

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 11:20

Super Marlies! Lachen

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 13:57

Is de Kaspische pony toevallig al gedaan?! Zo nee, begin ik daar dadelijk aan!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 14:17

Nope, die is nog welkom Lachen