Uitbreiding gevraagd voor het zomereczeem artikel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uitbreiding gevraagd voor het zomereczeem artikel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:52

Bij jonge paarden is vaak niets te zien van zomereczeem, de eerste symptomen doen zich voor op een leeftijd van ongeveer drie jaar

dit staat nu in de wiki, mijn pony heeft het gekregen toen hij een jaar was, en er staan nog 2 friese merries die het ook gekregen hebben toen ze een jaar werden, plus nog een 19 jarige die er dit jaar mee begint..
misschien is het een idee om er bij te zetten dat het dus ook op jongere en oudere leeftijd kan komen? Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:19

dat hele stuk mag er wel uit,want er staan wel meer dingen in die niet kloppen.
is ook verouderd dacht ik(februari 2007)
maar ik heb geen zin om een heel stuk te schrijven,valt het niet ergens te kopieren van een site waar het wel klopt?
en dan met toestemming natuurlijk he

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 12:39

Is het anders niet mogelijk omdat stuk aan te passen?
Er staat waarschijnlijk genoeg in dat wel klopt en aanpassen zal een stuk minder tijd kosten dan helemaal opnieuw beginnen.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:13

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 23:08

Ik mis op het lijstje het middel wat bij koeien en schapen wordt gebruikt tegen de veroorzakers van bluawtong, hetzelfde rotvliegje wat ook zomerexceem bij paarden kan veroorzaken: BUTOX.
IK gebruik het nu twee jaar, ben er het eerste jaar in juli mee begonnen, ze hadden dus al plekjes en jeuk. Het laatste verdween erg vlot, de plekjes duurden wat langer maar gingen dicht en zijn niet meer tot bloedens toe open geweest dat jaar (2007). In 2008 op tijd mee begonnen, april volgens mij, eentje heeft een heel klein plekje gehad op haar kont, kleiner dan een vierkante centimeter, verder NIETS. De andere had wel wat meer plekken, maar deze zijn niet opengeweest... dus een enorm verschil met 2007 voordat ik ermee ben begonnen. De BUTOX staat weer klaar voor seizoen 2009, een wekelijkse tot 14-daagse behandeling, ik vind het goed te doen en heb twee pony's staan die er echt baat bij hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:20

jammer dat er verder niks veranderd is op de wiki?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 16:57

Wij vinden het net zo jammer. :)
Het is alleen belangrijk dat het ook gedaan wordt door mensen met verstand en daarom kunnen wij het zelf ook niet oppakken.
De voorzet is gegeven, maar helaas nog niet ingekopt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:01

nou er zijn middelen geven, een bult foto's van dekens,dan moet er toch al wat van te maken zijn?
ik heb al het een en ander opgezocht,maar niet zoveel zin eigenlijk om een heel artikel te gaan typen :o

kan je niet gewoon alle info samenvoegen en die zo op de wiki zetten?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 17:48

Een Wiki-artikel moet wel compleet zijn en netjes opgesteld, dus is het eigenlijk niet de bedoeling dat alles zomaar er op wordt gezet.

Er zijn idd middelen gegeven, maar er is vanuit het moderatorteam sowieso geen tijd voor. Daar zijn de Wikischrijvers en -Mods voor en tevens andere gebruikers, die daarmee willen helpen. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:57

ohw dus er zijn wiki schrijvers voor?

dat wist ik helemaal niet.
maar die hebben het volgens mij wel erg druk he

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:23

zowel de Wiki Moderators als de Wikischrijvers kunnen artikelen toevoegen en wijzigen op de Wiki :)

Ik heb zelf een paard met zomerczeem, maar helaas niet genoeg kennis om het artikel correct aan te passen (zoals Judje ook al aangaf)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 00:04

De meeste zijn inderdaad druk, daarom stellen wij het ook zeer op prijs wanneer gebruikers met (specifieke) kennis ons helpen om de Wiki op een hoog niveau te houden. :)

Natuurlijk kan je met minder kennis ook veel te weten komen en een artikel schrijven, alleen is er zoveel informatie dat het als leek moeilijk is om de informatie op waarde te schatten en dus om een correct artikel te schrijven.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:47

Ik wil wel helpen. Ik ben wikischrijver en kan het artikel dus aanpassen en aanvullen. Thuis 2 paarden staan met zomereczeem en ik doe een studie diergeneeskunde dus ook voldoende kennis.

Ik zal er nu meteen eens naar kijken, maar 3 pagina's topic doorworstelen zal wel even tijd kosten.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 17:22

Judje schreef:
Aangezien het Centrale topic voor Zomereczeem, schuren en jeuk bijna vol is, kwamen een paar gebruikers hier uit op het idee om de beginpost van het nieuwe topic te voorzien van véél informatie.
In de Wiki staat al een stuk over zomereczeem en ook in de beginpost van het huidige CT wordt er een topic genoemd met informatie over zomereczeem, namelijk zomereczeem!.

Wij zouden graag zien dat (enkele) gebruikers hier een mooi stuk van kunnen maken met aanvullende informatie uit het Centrale Topic.

Ook zouden bijvoorbeeld de linken van de oude zomereczeemtopics genoemd kunnen worden.

Ik heb in het centrale topic achter de link gekeken, maar ik zie daar in de eerste topic nergens véél informatie staan. Het topic zomereczeem! heb ik bekeken en de nieuwe info die nog niet op de wiki stond eraan toegevoegd.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:10

dank je Aurora!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 23:09

Heel fijn, dank je! +:)+
Ik heb helaas de tijd niet om het artikel uitgebreid te gaan lezen (en dan weer: de kennis niet om het te beoordelen), maar heb je het hele artikel aangepast? Of alleen bijgevoegd?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:11

Ik heb om te beginnen een paar kleine dingetjes bijgevoegd en wat dingen aangepast. De volgorde van sommige stukken heb ik veranderd omdat het volgens mij zo duidelijker is.
Mijn plan was om dit forum om te beginnen even van voor tot achter door te nemen en alle opmerkingen te verwerken in de wiki.

Verder heb ik thuis nog een aantal wetenschappelijke artikelen liggen over zomereczeem die ik er ook nog in kan verwerken.

Had je het idee dat er nog meer aangepast moet worden Judje??

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:15

ellepel schreef:
nou....deze zin mag er vast wel uit:

Citaat:
Zomereczeem is niet te genezen

want dat klopt niet,kan prima genezen zoals de laatste tijd vaak wel word gemerkt bij diverse eigenaren

staat ook in het stuk op wiki zaken dat zomereczeem erfelijk is,maar ook hier wil ik wel een aanvulling:
zomereczeem kan erfelijk zijn,maar dat hoeft niet.

van wie is dat stuk op de wiki eigenlijk afkomstig?

Dat zomereczeem te genezen zou zijn daar ben ik het niet mee eens. Heel vaak wordt schuren in de zomer meteen zomereczeem genoemd terwijl het dat niet is, dan kan een paard afhankelijk van de oorzaak wel genezen.
Ook kunnen paarden met een slechte algemene conditie zomereczeem tonen terwijl ze met een betere verzorging niet of nauwelijks last hebben. Deze paarden zijn dan dus niet genezen, want ze hebben nog steeds dezelfde aanleg voor zomereczeem. Als hun verzorging weer slechter wordt krijgen de paarden opnieuw klachten.

Dat wat je zei over erfelijk of niet dat staat al in het artikel op de wiki inmiddels dus dat hoeft niet meer veranderd te worden.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:36

Ik zal het artikel nog onder verdelen in verschillende hoofdstukken en paragrafen en ik zal een aantal foto's verzamelen van de verschillende dekens en online zetten in zo'n soort van album (is niet het goede woord, maar jullie weten vast wat ik bedoel)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:55

je bent goed bezig Aurora... dank je +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:29

het stukje dat ze eczeem krijgen (dat het te zien is iig) op 3 jarige leeftijd mag van mij nog veranderd worden.. het is steeds vaker te zien op jongere, en oudere leeftijd.. wij hebben er hier 3 staan met eczeem, 1 die het met 1 jaar kreeg, 1 die bijna 2 was, en 1 die het kreeg op 19 jarige leeftijd.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:29

Is insol al opgegeven? Dit werkte het eerste jaar ongeveer een maand zo goed bij mijn pony dat ze hélemaal geen klachten meer had.
Het 2e jaar verminderde het alleen en zijn we ermee gestopt omdat het niet meer werkte daarna.

Maar wie weet is dit wel hét middel voor een ander?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:40

Over de verschillende middelen heb ik op dit moment nog weinig geschreven. Ik heb een algemene beschrijving gemaakt over bijvoorbeeld vliegenwerende middelen en jeukstillende middelen.

Ik kan voorlopig wel enkele middelen vermelden bij elke categorie
Insol ken ik zelf niet, dus ik weet ook niet in welke categorie het hoort. Kun je iets meer vertellen over de manier waarop het werkt??

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:44

dees_daan schreef:
het stukje dat ze eczeem krijgen (dat het te zien is iig) op 3 jarige leeftijd mag van mij nog veranderd worden.. het is steeds vaker te zien op jongere, en oudere leeftijd.. wij hebben er hier 3 staan met eczeem, 1 die het met 1 jaar kreeg, 1 die bijna 2 was, en 1 die het kreeg op 19 jarige leeftijd.

Ik heb het enigsinds aangepast. Kijk maar even of je het er zo mee eens bent. Het stukje van 3 jarige leeftijd wil ik er toch graag in laten staan omdat dat de leeftijd is dat een groot deel van de paarden voor het eerst last krijgt. Afwijkingen van dit getal heb je natuurlijk altijd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 14:57

Nee hoor, ik had helemaal niet het idee dat er nog meer aangepast moest worden. :) Ik was alleen benieuwd in hoeverre je het ook had aangepast.

Super dat je ermee bezig bent! :D