foto voor uitgestrekte draf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkeeee

Re: foto voor uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:14

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:28

én kijk eens waar het achterbeen is tov van het voorbeen, komt toch áárdig in de buurt!!

Sommige foto's die ik hier overigens voorbij zie komen snap ik écht niet dat je dit als voorbeeld uberhaupt durft te laten zien. Lips are sealed

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:29

DresslOver schreef:
én kijk eens waar het achterbeen is tov van het voorbeen, komt toch áárdig in de buurt!!

Sommige foto's die ik hier overigens voorbij zie komen snap ik écht niet dat je dit als voorbeeld uberhaupt durft te laten zien. Lips are sealed

Dat zijn ook geen uitgestrekte draf foto's maar het ging om het achterbeengebruik

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:29

óók het achterbeen gebruik is niet om over naar huis te schrijven. Dat het achterbeen ondertreedt wil niet zeggen dat het ook echt tot drágen komt.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:31

DresslOver schreef:
óók het achterbeen gebruik is niet om over naar huis te schrijven. Dat het achterbeen ondertreedt wil niet zeggen dat het ook echt tot drágen komt.

Als je het hele stuk leest, ik zocht foto's waarop het achterbeen ondertreed in een gelijke driehoek met het voorbeen. Er staat bij de foto's vermeld dat het om een B paard gaat en het uitsluitend over ondertreden gaat.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:33

Ja, en wat wil je daar dan mee tonen? er is hier ruim 10 pagina's aan discussie hoe de beweginsafwikkeling zou moeten zijn, en waar het achterbeen daarbij zou moeten blijven. Ik denk dat we dat intussen wel door hebben.

Bovendien: voel je niet zo aangesproken, er zijn hier meerdere foto's geplaatst als alleen die van jouw hoor.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:49

Afbeelding Misschien niet helemaal goed te zien?

Afbeelding Deze treed goed onder naar mijn idee?

Afbeelding

http://www.miriamfrenk.net/cartujano%20extended%20trot%202.jpg Slechte kwaliteit misschien.

Afbeelding Kan ook natuurlijk.

Naar mijn idee heeft het met het moment waarop een foto genomen word te maken, dat je niet een voorbeen ziet strekken èn een achterbeen geheel onder ziet treden. Tegen de tijd dat het voorbeen meer naar beneden komt, treed de achterhand meer onder om weer opnieuw af te zetten?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:51

Het punt is Norway, dat het achterbeen eerder op de grond moet zijn als het voorbeen, het ene achterbeen wat dus nu de hele tijd van de grond is, terwijl het voorbeen nog staat, moet óp de grond zijn, en het voorbeen dat nog op de grond staat, moet ván de grond zijn.

Snap je?

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:02

Oh ja ik snap het Clown Nou dan vraag ik me af hoe het komt dat de helft van de foto`s niet voldoen, zelfs de foto van de paarden wie niet onder het zadel zijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:04

DresslOver schreef:
Het punt is Norway, dat het achterbeen eerder op de grond moet zijn als het voorbeen, het ene achterbeen wat dus nu de hele tijd van de grond is, terwijl het voorbeen nog staat, moet óp de grond zijn, en het voorbeen dat nog op de grond staat, moet ván de grond zijn.

Snap je?

Owhhhhh hehe ik snap hem hoor Clown
Het duurde even, maar het kwartje moest nog rollen *LOL*

Maar nu weet ik wát er bedoeld wordt.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:05

Júist de foto's van de paarden die niet ohz zijn zullen niet voldoen. Een paard heeft van nature een natuurlijk evenwicht van 60% voorhand en 40% achterhand. dan heb je nog natuurlijk evenwicht onder de ruiter, horizontaal evenwicht, en het verticale evenwicht ( ik meen 30% gewicht op de voorhand, 70% op de achterhand, maar pin me er niet op vast), en dát is waar we naar zoeken. Geen een paard zal je in de wei zó verzameld, zo krachtig van achteruit en tegelijkertijd zo zien strekken Knipoog
Laatst bijgewerkt door DL_ op 16-01-08 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:08

Afbeelding
uitgestrekte draf............................... Haha!
Laatst bijgewerkt door linky op 16-01-08 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:08

de foto doet het niet..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:10

nu wel.............. Bloos sorry.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:11

Gaat het achterbeen nou buiten langs het voorbeen heen? Zie ik dat goed?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:19

Ja, anders zou hij met zijn achterbeen zijn voorbeen aan gort slaan, en dat hebben ze al snel door!
dit is nou een veulen, vrij in de bak, zonder dat een ruiter met stang en trens alle aktie van achteren op de rem zet.
Helaas wordt die "steekdraf" waarbij het voorbeen een soort (hele slechte, zal het woord niet noemen) groet maakt, de rug weggedrukt wordt en het achterbeen ver achterblijft tot op het hoogste niveau hoog gewaardeerd.
Draf is een diagonale gang met een zweefmoment, als b.v.: l.v. van de grond is, moet r.a. dus ook van de grond zijn.
Maar waar zie je dat nog?
Het is allemaal van geen gel*l, trek hem in de krul, en je krijgt er nog een voldoende voor ook............... Boos!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:28

Wat geschreven is op pagina 2 door Hermelientje (over de zogenaamde "valse draf") zou een goede aanvulling zijn op de tekst die al in wiki staat. Extra kopje + foto. (Misschien kan iemand een grand-prix regelement ergens vandaan halen wat ze willen zien bij een uitgestrekte draf?)

Aardig mooie gewone uitgestrekte draf vind ik de onderste foto van fokfanaat op pagina 5.
http://i153.photobucket.com/albums/s229 ... /draf4.jpg
Misschien dat de achterbenen nog meer grond mogen dekken.

De foto van Erretje is bekend
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7U7NGKJA.jpg
Daarin zie je dat het achterbeen duidelijk meer grond pakt en over de afdruk van de voorhoef gaat treden. (Lijk idd wel sprake van spanning en niet helemaal precies gelijk over de diagonaal, zoals eerder werd geopperd)

Ruitje heeft de gaafste foto's van de uitgestrekte draf Knipoog
http://img128.imageshack.us/img128/9112 ... 105uk2.jpg
Zoals staat in wiki:
1. paard dekt zo veel mogelijk terrein, maximale kunnen van paslengte (let op voor én achter!!)
2. sterk vanuit de achterhand & meer gewicht op de achterhand
3. waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft
4. ruiter/pikeur staat toe hals en lichaam te verlengen (hoort in de hand gesteld te zijn)
5. de voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen
6. de bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel
7. de gehele beweging is in evenwicht

Op veel foto's van Grand Prix ruiters ontbreekt punt: 1- bij de achterbenen, (2 - waarschijnlijk ook) 3- 4takt ipv 2 takt. 4- geen verlening in de hals en bovenlijn 6-zie 3, beweging over de diagonaal gaat niet gelijk.
Tegenwoordig veel gestrekte voorbenen, maar dat is geen (toonbeeld of voorbeeld voor )uitgestrekte draf Knipoog
Ik vind foto's vaak een heel ander beel geven dan wanneer je een ruiter op film of live ziet rijden, maar een moment opname zegt juist wel heel veel. Je ziet dingen die anders te snel gaan om door je hersenen te worden geregistreerd.

De foto van TS valt idd nog mee.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:31

Interessante discussie, heb even de 11 pagina's doorgelezen.

Mij is geleerd dat als je bij een uitgestrekte draffoto de onderkant van de hoef kan zien, er een zeer grote kans is dat het paard zijn rug wegdrukt.

Deze foto is niet geschikt voor de wiki, ook vanuit een verkeerde hoek gemaakt, maar vroeg me af wat jullie van de foto zelf vonden.

Afbeelding

Niets aan veranderd. Dit is een 2-jarige hengst. Wat ik zie is het kantelen van het bekken, mooi ondertredend achterbeen en zowel LA als RV in dezelfde fase.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:41

Deze tweejarige laat een fraaie start in draf zien, vanuit de achterhand; deze daalt, de voorhand rijst. Hij buigt zelf al mooi af, en loopt mooi in evenwicht.
Jammer genoeg gaat dit beeld zo snel verloren als er een ruiter op gaat zitten die de afbuiging niet van het PAARD laat komen door de achterhand te stimuleren maar door de krul er met de teugel in te trekken.............

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:43

Dat van die voorhoef klopt hoor, je mag de zool van de hoef eigenlijk niet zien als je er voor staat.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:54

Okay, heb een zooi pagina's ook overgeslagen maar wat zoeken jullie nou precies? Clown

In ieder geval een foto waar geen copyright op staat, dát weet ik wel.

Dé perfecte foto bestaat bijna niet, maar je zou ook in de wiki een voorbeeld kunnen plaatsen van een totaal níet correcte uitg. draf ene en uitg. draf die het meest bij perfect in de buurt komt?

Als je alleen over bodemdekking praat, heb je in mijn ogen niet voldoende te pakken.

Hiervan voorbeelden (van mezelf). Wat betreft bodemdekking en de gevraagde driehoeken mooie foto's, maar écht geen uitgestrekte draf:

Afbeelding

Hier nóg zo n mooi driehoekje, 3x, maar het is gewoon een actief doorgereden volte 10 m, bovendien is evenwicht verdeeld over 4 benen en loopt paard écht niet 'op achterhand', neigt zelfs eerder nog naar voorhand...
Afbeelding

De kwaliteit van de volgende foto is prut maar komt mijns inziens dichter in de buurt naar waar jullie op zoek zijn?
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:14

Sies schreef:
Nee, op moment van strekken moeten de driehoeken gelijk zijn, bij deze beweging komen de driehoeken ook niet op later moment gelijk.

Wat een onzin strekken is geen momentopname, maar bv een hele lange zijde. een paard kan niet alleen " met driehoeken" lopen, het volgt de bewegingsafloop, en al deze paarden op foto's hebben in een iets later moment driehoeken. Zoals ik met die schimmel al heb laten zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:23

Ik vind een aantal van Vvalar prima geschikt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:27

http://img137.imageshack.us/img137/6382 ... en6ah8.jpg (grapje, alleen al om de kwaliteit beroerd Vork )

Een correcte uitgestrekte draf zie ik maar heel weinig. Dan komt het achterbeen niet mee, beginnen ze van voor te steken, vallen ze op de voorhand, krijgen ze niet meer lengte, enz, enz. En om er dan ook nog een goede foto van te maken...
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-01-08 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt