Wijken in galop

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Wijken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:08

Dat weet ik annelies, maar niet iedereen denk ik...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:09

dat snap ik,maar er zijn en paar die zeggen dat ze het kunnen,
zou ik echt wel eens graag willen zien,

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 17:10

Inderdaad.
Ik wil het ook wel eens proberen in de les. (Als het mag van instructrice, waarschijnlijk trouwens niet.)
Alleen zolang ik niet weet of het negatieve invloeden kan hebben begin ik er gewoon niet aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:12

Ik kan ook wel wijken in galop maar dat doe ik niet, muv de situatie' die in het parcours kunnen ontstaan, omdat het juist erg nadelig is voor de takt en juiste beweging. Overigens kun je dat ook wel voelen op het moment dat je ermee bezig bent.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:17

sammy1 schreef:

Bij mij mag je het wel zien het is eigenlijk zoals galopapyument of hoe je het okik schrijft:P

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:19

Romyjuh_Xx schreef:
sammy1 schreef:

Bij mij mag je het wel zien het is eigenlijk zoals galopapyument of hoe je het okik schrijft:P

heb je er een foto van??

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:23

Ik doe het wel eens, maar nu doe ik het zeker niet meer nu ik weet dat het slecht is. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:32

Romyjuh_Xx schreef:
sammy1 schreef:

Laat maar zien!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:16

Mensen, een galopappuyement is niet slecht voor je paard. Maar de oefening is lastig voor veel paarden, aangezien dit meer neigt naar een Z oefening. Als je zelf de oefening niet (goed) beheerst, kan dit nadelig zijn voor je paard en de oefening ervan. Doe het dus alleen als je al wat op niveau rijdt en opzoek bent naar oefeningen om je paard meer aan het werk te zetten! Niet puur voor de lol opzij drukken.

En wijken in galop is wel slecht. Je paard gaat in 4takt lopen en de kans op omspringen is zeer groot, waardoor jij je paard straft, terwijl het je eigen domme schuld is.

Ik rijd momenteel een Z paard en ik ben zelf ook een Z amazone, dus zo nu en dan druk ik 'm voor de oefening opzij, maar zelfs dit paard vind dit niet gemakkelijk. Ik zal eens kijken of ik voor een foto kan zorgen. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:26

Kom nou maar met de foto, de theorie wisten we al Knipoog

Waarom oefen jij wel het wijken als het niet goed is voor je paard?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 01:30

Raar iss annelies, wel zeggen dat het slecht is, maar het ondertussen zelf wel doen. Daarbij denk ik niet dat een appuyement hetzelfde is als wijken, zoals Romyjuh_Xx schrijft.
Kijk eens in de wiki kind, het is iets heel anders..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:37

Wat ik dan weer niet snap is dat een Z-amazone zegt dat het slecht is maar hetzelf wel doet met haar Z-paard Verward
Ik blijf gewoon een pas opzij drukken als ik op een volte steeds meer naar binnenval als ik het niet corrigeer, een hele lange zijde wijken zie ik het nut ook niet van in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:50

anneliesdj schreef:
Wijken is bedoeld voor stap en draf, in galop is het een oefening die de takt kan verstoren en ook meer negatieve dan positieve resultaten uitlokt.
Het is de bedoeling dat wijken alleen in stap en draf gedaan wordt, het kan wel in galop maar heeft geen meerwaarde, eerder negatieve uitwerking, daarom wordt in de proeven ook geen wijken in galop gevraagd.

dat is echt onzin, wijken in galop is - mits goed uitgevoerd - een heel zinnige oefening, omdat ze er losser van worden en meer verzamelen in de galop. En dat geldt dus niet alleen op de volte maar ook op de lange zijdes. Ik heb er toevallig pas met iemand over gePBd die het later met oa Laurens van Lieren nog besproken heeft (omdat zij het ook een vreemde oefening vond) en die gaf juist aan dat het erg zinvol is.

Viertakt e.d. krijg e alleen als je het niet goed uitvoert. Ik zal eens kijken of ik voor een filmpje kan zorgen. Maar volgens mij hoort dit nog steeds meer op RT-D thuis dan op WZ.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:56

Ook ik heb met paarden in de galop geweken
Voor mij voornamelijk als gehoorzaamheids oefening.
Dat je ook in de galop je paard heen kunt zetten waar jij wilt.
Overigens heb ik er nooit een onzuivere galop van gekregen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:00

Lielle, pak je een hele lange zijde of enkele passen en dan weer enkele passen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:03

wisselend. Soms een hele lange zijde (dus afwenden bij A en in de hoek uitkomen) om het lossige te bevestigen, soms een paar keer een paar passen om juist meer te verzamelen (dus precies hetzelfde als in draf).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:04

Ik dacht ook altijd dat het niet kon, maar vorige week moest ik van mijn instructrice gaan wijken in galop. En zowaar, het werkte! Nou weet ik dat als ze mij vraagt iets 'raars' te gaan doen ze het vaak zelf al heeft uitgeprobeerd met dat paard dus dat die het iig kan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:06

wel grappig dat dit ineens zo'n hot issue wordt, ik ken het echt al jaren en nu hoor je iedereen erover Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:08

Idd...ik deed het al op de springpaarden in de handelsstallen...en dat is nog in de vorige eeuw geweest Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:10

ik zit nog eens verder te denken over de voordelen. Je merkt ook heel goed of ze op eigen benen blijven lopen in de galop, anders vallen ze nl over de schouder weg.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:39

runningkawa schreef:
Idd...ik deed het al op de springpaarden in de handelsstallen...en dat is nog in de vorige eeuw geweest Tong uitsteken

Ik heb het geleerd voor met springen als je net een pas van het midden zit of met jonge paarden die door het binnenbeen vallen om het overdreven sturen te voorkomen waardoor ze dan met verkeerde stelling lopen. Maar wij kennen/rijden ook nog waarschijnlijk renvers en ik denk dat niet iedereen die oefening nog leert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:41

renvers Ja mooie controle van je lb als je het overneemt uit het sb Haha!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:43

Um, pardon hoor. Maar als je leeeest, dan zie je dat ik het over WIJKEN en APPUYEREN heb. Behoorlijk verschil. Dus, gelieve iets rustiger te reageren.
Daarbij komt dat een pas omdrukken niet slecht is, maar even voor de zogenaamde oefening een diagonaal gaan WIJKEN in galop lijkt me niet helemaal lekker voor je paard. En tja, bij springen is het anders, aangezien die ook wat anders rijden. Maar gezien vanuit de dressuur - hoe ik het ook heb opgevat! - is dit niet correct. Lijkt me.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:47

Wijken in galop kan heel goed. Het is alleen geen gevraagd onderdel in de proeven. Ik gebruik het vaak als ik voel dat mijn paard door mijn binnenbeen heen valt. Bijvoorbeeld in het appuyeren in galop. Mijn jongere paard laat ik ook wel wijken in galop. Van een kleine naar een grote volte bijvoorbeeld (wel oppassen dat ze dan niet over de buiten schouder wegvallen!) Ze komen er goed van op het achterbeen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:55

smeetjoew schreef:
Um, pardon hoor. Maar als je leeeest, dan zie je dat ik het over WIJKEN en APPUYEREN heb. Behoorlijk verschil. Dus, gelieve iets rustiger te reageren.
Daarbij komt dat een pas omdrukken niet slecht is, maar even voor de zogenaamde oefening een diagonaal gaan WIJKEN in galop lijkt me niet helemaal lekker voor je paard. En tja, bij springen is het anders, aangezien die ook wat anders rijden. Maar gezien vanuit de dressuur - hoe ik het ook heb opgevat! - is dit niet correct. Lijkt me.

ik heb het ook over mijn dressuurtraining Knipoog Je zegt het heel goed "lijkt me", maar leg me maar eensuit wat er volgens jou niet correct aan is? Ik kan ook een diagonaal wijken, heb dat nog niet eerder gedaan maar ik weet zeker dat dat gaat. Heb je al gelezen wat ik er voor meerwaarde in vind?

overigens zijn hoofdletters schreeuwen, dus ook jouw reactie is niet al te rustig.