Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
khirshanta schreef:Als ik weer de pietlut uit mag hangen... volgens mij is dat eerder een middendraf dan een uitgestrekte draf, gezien het feit dat eigenlijk geen enkel been gestrekt is en het paard ook in de hals meer naar compacte draf neigt.
Jammer dat het moeilijk is om echt een perfecte uitgestrekte draf te kunnen laten zien...
reinandje schreef:zeker mooi maar is de uitgestrekte draf ook goed?
Citaat:Denk ook nog even terug aan de omschrijving van uitgestrekte draf (Dressuurproevenboekje en Wiki):
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft.
De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen.
De bewegingen van de voorbenen en achterbenen zijn parallel.
Citaat:Ik vind de foto van de TS ook een heel slecht voorbeeld geven en die hoort imo niet op de WIKI thuis. Voorbenen tot achter zijn oren, maar achterhand gebruik De koot van het staande voorbeen is heel ver doorgezakt. Vergelijk het maar eens met het achterstandbeen.
poes schreef:De ruitme tussen de voorbenen is veel groter dan die tussen de achterbenen: zou niet mogen en het is echt een giga verschil hier. Voor- en achterbeen horen ook op gelijke hoogte opgetrokken te worden en niet met een verschil zoals hier getoond.
Helaas weten weinig mensen nog wat een correcte uitgestrekte draf is en hoe die eruit hoort te zien. Van voor is het stukken minder spectaculair dat wel, maar dit maakt mij persoonlijk niet blij...
Ik vind de foto's van de anderen ook niet echt een goed voorbeeld geven. Klimke was er een kei in: met takt en correct aan elkaar gereden
De tweede foto van tanjeuh vind ik beter