foto voor uitgestrekte draf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

reinandje

Re: foto voor uitgestrekte draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:10

zijn er nog meer fotos van goede en slechte uitgestrekte draf

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:26

Afbeelding
Ook voor de wagen kun je een mooie uitgestrekte draf hebben.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:29

Als ik weer de pietlut uit mag hangen... volgens mij is dat eerder een middendraf dan een uitgestrekte draf, gezien het feit dat eigenlijk geen enkel been gestrekt is en het paard ook in de hals meer naar compacte draf neigt.

Jammer dat het moeilijk is om echt een perfecte uitgestrekte draf te kunnen laten zien...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 21:33

khirshanta schreef:
Als ik weer de pietlut uit mag hangen... volgens mij is dat eerder een middendraf dan een uitgestrekte draf, gezien het feit dat eigenlijk geen enkel been gestrekt is en het paard ook in de hals meer naar compacte draf neigt.

Jammer dat het moeilijk is om echt een perfecte uitgestrekte draf te kunnen laten zien...

hier ben ik t ook mee eens!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 22:57

Een beetje gephotoshopped bij gebrek aan beter, maar ik zou dit een bijna perfecte uitgestrekte draf vinden. Misschien een heel klein beetje meer verlenging in de hals.

Afbeelding

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 03:35

Lijken me dit ook prima voorbeeldjes:

Afbeelding
Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:33

Ik vind de foto van de TS ook een heel slecht voorbeeld geven en die hoort imo niet op de WIKI thuis. Voorbenen tot achter zijn oren, maar achterhand gebruik De koot van het staande voorbeen is heel ver doorgezakt. Vergelijk het maar eens met het achterstandbeen.

Ik wacht liever wat langer op een foto wat een goed voorbeeld geeft!

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 11:39

Afbeelding

Dit vind ik persoonlijk qua beenwerk mooi

Afbeelding

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:33

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:34

zeker mooi maar is de uitgestrekte draf ook goed?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:38

reinandje schreef:
zeker mooi maar is de uitgestrekte draf ook goed?

Als je het hebt over tactmatig en volgens de "regels" over wat een uitgestrekte draf hoort te zijn dacht ik zelf dat deze prima is. Als je bedoelt scoort het hoge cijfers bij alle jury's, dan moet je helaas constateren dat dat lang niet altijd het geval is. Wat vinden anderen hiervan?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:13

Ik vraag me af waarom hier altijd zo'n discussie ontstaat over de perfecte uitvoering. Als jullie nu zouden discusieren over de reeds geplaatst foto in de Wiki zou ik het nog snappen maar dit

Zelfs topruiters voeren oefeningen zelden uit voor een 10, laat staan de mensen die op basisniveau rijden en die uit goede wil een foto beschikbaar stellen.
Daarbij komt nog dat een foto een momentopname is en het dus bijna onmogelijk is om de perfecte foto te maken op het perfecte ogenblik. Als een paard wil briesen of een vlieg wil wegjagen, geeft het al een vertekend beeld in een momentopname.
Wat we zoeken, is een foto die het ideaalbeeld het meest benadert maar perfectie zal heel erg moeilijk worden Knipoog

Het is erg makkelijk om op een foto enkele details uit te lichten en over te discussieren. Er moet veel meer naar het geheel gekeken worden en op foto van TS (foto is intussen weggehaald dus moet het doen met mijn herinnering) vond ik weinig storends. Dat het paard nu eenmaal een fijn voorbeengebruik heeft dat het achterbeengebruik overschaduwt, betekent niet dat de foto ongeschikt zou zijn. De aanleuning was fijn, de combinatie straalde ontspanning en ongedwongenheid uit. Ook was het overduidelijk dat dit een uitgestrekte draf was en geen verzamelde draf.

De Wiki wil foto's plaatsen ter illustratie en dat deze correct moeten zijn, is vanzelfsprekend. Maar dé perfecte foto plaatsen zal altijd een utopie blijven, ben ik bang.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:29

Nou Ibonn, ik ben bang dat jij het niet helemaal snapt.

Het gaat niet om dat we per se allleen maar dé perfecte uitvoering moeten hebben, meer om het feit dat deze foto een totaal fout beeld geeft. Ik denk dat je juist als paarden WIKI moet laten zien hoe het moet zijn. Mensen raadplegen de WIKI om er wat an te kunnen leren. Laten we dan in ieder geval het goede voorbeeld laten zien. Er zijn imo meer dan geneog juiste foto´s te plaatsen.

Dit is geen fijn voorbeen gebruik wat het achterbeengebruik overschaduwd. Dit is voorbeengezwaai zonder goed genoeg achterbeengebruik en dat moet je niet willen laten zien. Een correcte gewichtsverdeling is een essentieel onderdeel van een correct uitgevoerde uitgestrekte draf. Van een momentopname is bij dit soort fouten echt geen sprake.

De juiste foto is gerust wel te vinden en zeker geen utopie.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:40

Ben het helemaal met Esperanza eens.

Ik vond de volgende omschrijvingen op het internet (http://www.ijslanders.info/gangen.html)

· Uitgestrekte draf: bij iedere stap legt het paard een zo groot mogelijke afstand af. Veel impuls vanuit de achterhand, iedere stap wordt zo lang mogelijk gemaakt, het zweefmoment is lang. De takt moet zuiver blijven.

· Valse uitgestrekte draf: het paard strekt zijn voorbenen ver naar voren, waardoor de hoef overdreven omhoog komt. Het voorbeen moet weer iets terug naar achteren voordat het de grond kan raken. Dit ziet er wel spectaculair uit, maar is meestal een teken van stijfheid, spanning en verzet. Het paard 'belooft meer aan de voorkant dan dat het aan de achterkant waar maakt': de achterbenen stappen niet genoeg onder.

Dit vind ik een duidelijke uitleg. Een "foute foto" (al heb ik wel veel erger gezien dan de foto van TS) is dus een foto van een "valse uitgestrekte draf" en niet een foto genomen op een ongelukkig moment. Als de uitgestrekte draf wel taktmatig in orde is krijg je vanzelf een goede foto.

Denk ook nog even terug aan de omschrijving van uitgestrekte draf (Dressuurproevenboekje en Wiki):
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft.
De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen.
De bewegingen van de voorbenen en achterbenen zijn parallel.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:07

Ik zou TS willen vragen de foto weer te plaatsen want ik kan me echt niet herinneren dat dit paard een overdreven voorbeengebruik had en zeker geen overdreven omhoog komende hoef. Wat ik zag op die foto was een paard dat voldeed aan deze omschrijving:
Citaat:
Denk ook nog even terug aan de omschrijving van uitgestrekte draf (Dressuurproevenboekje en Wiki):
In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft.
De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen.
De bewegingen van de voorbenen en achterbenen zijn parallel.

Aangezien de foto niet meer te zien is, kan ik niet ingaan op het al dan niet parallel zijn van de benen maar ik heb wel bewust naar de achterhand gekeken en naar mijn mening was deze voldoende actief. Nogmaals, niet ieder paard heeft een elektrisch en krachtig achterbeen maar ik blijf bij mijn standpunt dat dit een geschikte foto kan zijn. Aan alle andere voorwaarden hierboven genoemd, was voldaan. Dat er betere foto's en uitvoeringen mogelijk zijn, betwist ik niet en als ze er zijn, moeten ze geplaatst worden.
Tot die betere foto gevonden is, zal er toch een andere moeten komen ipv de foto die er nu staat want dat is géén voorbeeld zoals we met z'n allen willen op de Wiki.

Citaat:
Ik vind de foto van de TS ook een heel slecht voorbeeld geven en die hoort imo niet op de WIKI thuis. Voorbenen tot achter zijn oren, maar achterhand gebruik De koot van het staande voorbeen is heel ver doorgezakt. Vergelijk het maar eens met het achterstandbeen.

Esperanza: ik heb nog nooit gehoord dat de mate van doorbuigen van het kootgewricht te maken heeft met de kwaliteit van de getoonde gang. Waar wijst die doorgezakte koot volgens jou op?
Teveel op de voorhand is in mijn ogen onmogelijk want dan zou het paard niet met die oprichting en aanleuning lopen. Als het al te ver zou doorbuigen, is het meer een anatomisch probleem dan een rijkunstig probleem. In de jurycursussen is dit criterium nog niet genoemd om een gang te beoordelen maar misschien bedoel je er iets anders mee?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:50

Ik vind de foto's van patsur veel beter eerlijk egzegd en vooral de eerste dan Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:08

Ibonn, de foto staat er nog steeds en is ook nooit weg geweest.

Het voorbeen komt daar ruim 20 cm boven de grond terwijl het achterbeen amper van de grond komt, misschien zo´n 5 cm. Heeft niets te maken met een al dan niet elektrisch achterbeen, het is gewoon een rijtechnische fout.

poes schreef:
De ruitme tussen de voorbenen is veel groter dan die tussen de achterbenen: zou niet mogen en het is echt een giga verschil hier. Voor- en achterbeen horen ook op gelijke hoogte opgetrokken te worden en niet met een verschil zoals hier getoond.

Helaas weten weinig mensen nog wat een correcte uitgestrekte draf is en hoe die eruit hoort te zien. Van voor is het stukken minder spectaculair dat wel, maar dit maakt mij persoonlijk niet blij...

Ik vind de foto's van de anderen ook niet echt een goed voorbeeld geven. Klimke was er een kei in: met takt en correct aan elkaar gereden Ja
De tweede foto van tanjeuh vind ik beter Lachen

Ik quote Poes even, dit onderschrijf ik volledig. (en scheelt typwerk:D)

Ook aan de andere voorwaarden is naar mijn idee niet voldaan. Het paard loopt iets achter de loodlijn en het nekgedeelte is niet recht en is niet het hoogste punt.

De eerste foto van Patsur komt het dichtst bij perfectie. De 2e minder, omdat de beide standbenen niet meer in dezelfde positie zijn (voor draagt volledig, achter al niet meer.)

Ik zie het doorzakken van die koot niet zo zeer alleen als anatomische fout. Door stelselmatige overbelasting van de voorhand kunnen dit soort dingetjes ook optreden. Helaas zitten dit soort dingen nog niet in de jurybeoordeling. Maar daarom is het nog niet minder fout.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:21

Doorzakken van de koot betekend ook dat daar meer gewicht op staat dan op het achterbeen met de minder doorgezakte koot Ja

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:30

Afbeelding

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:32

Ook hier blijft het voorbeen langer op de grond staan dan het achterbeen. Maar desondanks is dit wel een betere foto Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:53

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:59

Hier hetzelfde.. snap het ook niet helemaal;)
Misschien door de houding van ruiter.. vind het paard niet op de voorhand komen maar je ziet wel dat het in de bouw zit.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:12

ik heb 3 foto's

Antoinette te rielle met danny boy b
Afbeelding
marlies van baalen met bmc phoebe
Afbeelding
coby van baalen met bmc kigali, door equistranphoto
Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:40

toch zie ik ook hier (zéker bij de foto van CvB) een dragend voorbeen dat méér draagt dan het dragende achterbeen, die van CvB is helemaal uit de takt, en ook bij de bovenste foto zie je dit terug. de foto van Marlies ziet er dan nog het beste uit vind ik, daar gaat ook echt wat van de achterhand uit, terwijl het er bij de andere twee uitziet alsof de achterhand alleen meegaat omdat ie nou eenmaal vast zit aan de middenhand...

correct me if I'm wrong...

reinandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:09

willen jullie misschien even naar mijn foto kijken van de uitgestrekte draf ik weet niet hoe ik hem hier bij moet plaatsen of een link neer moet zetten ben niet zo goed met pc's haha maar het id de eerste foto in mijn profiel ik zou graag jullie mening willen horen!!!!